APUA..TIETÄÄKÖ KUKAAN??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marjatta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

marjatta

Jäsen
06.05.2005
33
0
6
ONKOHAN KANTAHÄMEEN KESKUSSAIRAALASSA MAHDOLLISTA SAADA KÄYNNISTYSTÄ RASKAUSVIIKOLLA40+3??? KOSKA ENSIN OLIN VUODELEVOSSA (VAUVA MEINASI SYNTYÄ ENNEN AIKOJAAN)MONTA VIIKKOA(28VIIKOLTA 34VIIKOLLE),SITTEN OLIKIN NIIN HUONO KUNTO KUN LIIKKEELLE SAIN LÄHTEÄ,ETTÄ MENI 2-3VIIKKOA KUNTOA KOHOTETTAESSA(OLI AIVAN KAMALA HUOMATA HUONO KUNTO JA KAMALAA OLI SAADA TAAS KUNTO TAKASIN). 37VIIKOSTA ASTI OLEN SAANUT LIIKKUA IHAN KUNNOLLA SEN MIHIN ENÄÄ OLEN KYENNYT ISON MAHANI/RASITUSKIPUJEN KANSSA. NYT TUNTUU YKSINKERTAISESTI ETTEN JAKSA ENÄÄ(HENKISESTI) TÄTÄ ODOTUSTA(OLEN NIINKU PERIAATTEESSA ODOTTANUT SYNNYTYSTÄ JO MONEN VIIKON AJAN).
ÄKSYYN MUILLE IHMISILLE,KUN ITSE EN KYKENE LIIKKUMAAN..SITTEN ITKEN..ÄKSYYN MYÖS 2V TYTTÄRELLENI,KUN EN KYKENE ENÄÄ LIIKKUMAAN NIINKUIN ENNEN..KAIKKI ALKAA KÄRSIÄ JO TÄSTÄ TILANTEESTA. OLEN TODELLA VÄSYNYT JA NEUVOLASSA SANOI,ETTÄ EI KÄYNNISTYKSIÄ TEHDÄ KUN VASTA 42RASKAUSVIIKOLLA. :'( ESIKOISTANI ODOTETTAESSA OLO OLI ERILAINEN,MUT HÄN SYNTYIKIN JO RV36!

Pakkaat kimpdut ja kampsut. Menet sairaalalle ja sano et tippa kiitos käteen ja pysyt kovana vaikka sanosivat mitä. ja veteot siihen että lapsi on täysi aikainen ja tämä on jo toinen synnytys. Tolla tekniikalla pitäis toimia.

Juu ja otat siinä samalla vastuun sitten, että mitä ns. turha käynnistys ilman lääketieteellistä indikaatiota voi saada aikaan... virhetarjonnasta johtuvia imuveto- tai pihti- tai sektiosynnytyksiä, sinulle ylimääräistä vuotoa johtaen pahimmassa tapauksessa tehohoitoon ja pahempaakin, vauvan ongelmia johtuen siitä, ettei ole vielä valmis syntymään vaikka kuinka olisi viikot ok jne.jne.

Ei ne kyllä käynnistä ilman oikeaa syytä, ja äidin väsymystä ei siihen lasketa. Kyllä se sieltä aikoinaan tulee kun on vaan tullakseen. Edellinen kirjotti hyvin, ei kannata ottaa mun mielestä noita riskejä vaan odottaa vaan.

Kysyähän aina voi. Mutta muista että on toisia, joilla voi olla tärkeämpää että lapsi syntyy suunnitellusti ajoissa. Hae apua kotiin, anoppi, oma äiti , lapsenvahti tms. Lepää, koeta rentoutua! Muista myös että käynnistetty synnytys, sen supistukset ovat keinotekoisia, voivat loppua keskenkaiken, voivat olla _huomattavasti_kivuliaampia kuin oikeat supparit..

itsellä 2 lasta, tonen käynnistetty, toinen ihan normaali. Alateitse molemmat...

NOOOH... Mulle sanoi tänään nuori naislääkäri, että mikäli mun paineet ei laske (oli tänään luokkaa 150/100) niin aloitetaan verenpainelääkitys... \|O
Mulla myös pissa plussalla jne.
Rv tänään 39 tasan.

Ei auttanut sekään, että esikoinen syntyi 20 tunnin päästä ekasta tabletinmurusta...

Joten vähän tuntuu siltä, että pelkän olon nojalla ei käynnistystä saa. Ainakaan täällä :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 22:49 liisi kirjoitti:
Juu ja otat siinä samalla vastuun sitten, että mitä ns. turha käynnistys ilman lääketieteellistä indikaatiota voi saada aikaan... virhetarjonnasta johtuvia imuveto- tai pihti- tai sektiosynnytyksiä, sinulle ylimääräistä vuotoa johtaen pahimmassa tapauksessa tehohoitoon ja pahempaakin, vauvan ongelmia johtuen siitä, ettei ole vielä valmis syntymään vaikka kuinka olisi viikot ok jne.jne.

TIETÄÄKSENI VAUVA VOI OLLA VIRHETARJONNASSA IHAN "NORMAALISSAKIN" YLIAIKAISESSA SYNNYTYKSESSÄ NIIN AINAKIN OLI SISKOLLANI ENSIMMÄINEN SYNTYI RV41 ILMAN KÄYNNISTYSTÄ JA IMUKUPPIA JOUTUIVAT KÄYTTÄMÄÄN..VAUVAN SYDÄNÄÄNET HEIKKENIVÄT JA OLIKIN OLLUT NAPANUORA KAULAN YMPÄRILLÄ..ONNEKSI VAUVA SELVISI.
TOINEN SYNTYI RV42..EI SAANUT KÄYNNISTYSTÄ VAIKKA PYYSI JA VAUVA OLI NIIN ISO ETTEI MAHTUNUT SYNTYMÄÄN JOTEN HÄTÄSEKTIOON OLI PÄÄDYTTY.
KOLMANNEN LAPSEN KOHDALLA HÄN SAI KÄYNNISTYKSEN RV39 JA LAPSI SYNTYI HELPOSTI KAHDELLA PONNISTUKSELLA.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2005 klo 23:22 ANNI kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 22:49 liisi kirjoitti:

TIETÄÄKSENI VAUVA VOI OLLA VIRHETARJONNASSA IHAN "NORMAALISSAKIN" YLIAIKAISESSA SYNNYTYKSESSÄ NIIN AINAKIN OLI SISKOLLANI ENSIMMÄINEN SYNTYI RV41 ILMAN KÄYNNISTYSTÄ JA IMUKUPPIA JOUTUIVAT KÄYTTÄMÄÄN..VAUVAN SYDÄNÄÄNET HEIKKENIVÄT JA OLIKIN OLLUT NAPANUORA KAULAN YMPÄRILLÄ..ONNEKSI VAUVA SELVISI.
TOINEN SYNTYI RV42..EI SAANUT KÄYNNISTYSTÄ VAIKKA PYYSI JA VAUVA OLI NIIN ISO ETTEI MAHTUNUT SYNTYMÄÄN JA VIELÄ VIRHETARJONNASSA(OTSA EDELLÄ) JOTEN HÄTÄSEKTIOON OLI PÄÄDYTTY.
KOLMANNEN LAPSEN KOHDALLA HÄN SAI KÄYNNISTYKSEN RV39 JA LAPSI SYNTYI HELPOSTI KAHDELLA PONNISTUKSELLA.

Tekstissäni lukikin, mitä kaikkea ns. turha käynnistys voi saada aikaan eli lisätä tuntuvasti riskiä... siskosi kuuluu sitten siihen onnekkaaseen joukkoon, jolla käynnistys meni hyvin. Ihme kyllä, että käynnisteltiin, kun kerran sektio alla.
Aina on ihan oikeasti parempi sekä äidille että vauvalle, että synnytys käynnistyy omilla supistuksilla. Ja kehoittaisin vakavasti harkitsemaan, että kannattaako oman väsymisen vuoksi lähteä "vinkumaan" käynnistystä. Tottakai jokainen raskaana oleva on ns. väsynyt raskauteensa lasketun ajan mentyä ohi, mutta kun kyse ei oikeasti ole kuin max. parista viikosta, niin eiköhän sen nyt jaksa? Vai miten sitten jaksaa vauvan kanssa, kun sitä joskus rankkaa vauva-arkea/elämää lapsen kanssa voi kestää vuosiakin?? Tilan nimihän ei ole helppous vaan RASKAUS =)

Edellisen kanssa samoilla linjoilla.
Rankan käynnistetyn synnytyksen kokeneena en voi suositella sitä kenellekkään. Lääketieteelliset syyt ovat asia erikseen, siis silloin kun on valittava kahdesta pahasta se parempi ratkaisu (eli vauvalla on parempi syntyä kuin olla vielä mahassa), mutta ratkaisun tekee aina mielestäni lääkäri.
Synnytys voi toki lähteä jo pienestä murusta käyntiin, tai sitten ei.

Yhteistyössä