Ylipainoinen teini, onko mitään tehtävissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28356794]No kuule, silti voi vilkaista vastauksia ennen kuin lähetät.[/QUOTE]

En vilkaise. Ei tarvitse sinun lukea minun viestejäni jos noin kovasti häiritsee se, että joku toistaa jo kerran kirjoitettua. Ihan kuin sellaista ei koskaan tällä palstalla tapahtuisi...

Koko perhe liikkumaan: geokätköily on oikeasti mukavaa. Lisäksi pyöräily on hyvä tapa liikkua paikasta toiseen ja saada liikuntaa. Tehkää pitkiä retkiä koko perhe pöyrällä.

Ja kyllä minä jo rajoittaisin tuota rahankäyttöä (vaikka omaa rahaa onkin). Teette vaikka säännön, että kerran viikossa saa käydä "roskaruoalla". Teidän tehtävä kuitenkin on pitää huolta siitä, että alaikäisen lapsenne ruokavalio on terveellinen.

Toi paino on kyllä ihan järkyttävä. Vähitellenkö tuo on päässyt tulemaan? Tuossa on 20 kiloa ylimääräistä. Kun sanot ettei muilla lapsilla ole paino-ongelmaa ja että miehesi on hoikka, aloin miettiä, millaiset ne mitat oikeasti on sinulla, miehelläsi ja muilla lapsilla. Voihan olla että muillakin on painoa reilusti, mutta et itse tajua sitä.

Ylipaino pojilla voi häiritä murrosiän kehitystä.

Se on koko perheen juttu (ja itse syön sitten esim. työmatkalla autossa "salaa" suklaata). Eli perjantaina on karkkipäivä, jolloin ostetaan joko karkkipussi tai sipsipussi koko perheelle. Lisäksi lauantaina saunalimppari. Muuta karkkia / sipsiä / limsaa ei ole tarjolla kotona. Meillä ei juoda lainkaan kahvia, joten kahvileipää meillä ei syödä kuin synttäreille ym.
Jäätelöä syödään kesäisin useammin, talvisin ei juuri ollenkaan.

Palkkarahat menee pojan tilille ja hänellä on tiliinsä kortti. Olen ehdottanut isomummille, että hän maksaisi palkan pojalle esim. lahjakorttina, mutta mummin mielestä se on ihan hölynpölyä...

Täytynee miettiä vielä asiaa ja puhua pojan kanssa :/

Siis olen jo kertonut oman ja mieheni pituuden ja painon. Ja todennut, että olen itse lievästi ylipainoinen (BMI:N mukaan)

Pojalla EI ole 20kg ylimääräistä, vaan 10kg, tämän on vasta viimeviikolla kouluth sanonut ja käyristä näyttänyt. Se 10kg on tuossa iässä PALJON, mutta se on puolet vähemmän kuin 20kg, eli ihan turha alkaa liioittelemaan.

Mitä tulee tyttöjen painoon, niin ovat oikeasti normaalipainoisia. Toinen on 128cm / 24,5kg eli pituuteen suhteutettu paino n. -5 SD ja toiselta ei ole nyt pitkään aikaan otettu virallisia mittauksia, mutta on 140-145 cm ja painaa 35kg.

Hienoa ap, kun olet huolestunut poikasi terveydestä! Toivottavasti se vuosien varrella vielä tasaantuu pituuskasvun myötä, mutta toki olisi tärkeää, että poika löytäisi liikunnallisen puolensakin.

Meillä naapurustossa tällainen hieman pyöreämpi varhaisteini (nyt 12 v) innostui viime kesänä tosissaan fresbee golfista. Kävi pelaamassa monta kertaa viikossa pitkän radan ja oli syksyllä jo huomattavasti paremmassa kunnossa. Talvella on nyt sitten kuulemma käynyt petanqueta pelaamassa, kun ei hikiliikunnasta tykkää.

Mielestäni tuo peliajan ansaitseminen koiria liikuttamalla on tosi hyvä juttu! Joten ongelma taitaa pikemminkin olla sillä ruokapuolella kuin täydellisessä liikunnan puutteessa. Onko pojan kaverit ylipainoisia? Saisikohan pojan ulkonasyömistä hillittyä esim rajoittamalla sen 1 krt/ viikko. Pizzassa voi helposti olla lähes koko päivän kalorit samoin isossa hampurilaisateriassa. Tämän voisi jo tuon ikäiselle kertoa! Meidän naapuriperhe heräsi lapsensa ongelmiin, vasta kun tämä sairastui anemiaan ja hänellä todettiin korkea kolesteroli.

[QUOTE="Leena";28356821]En vilkaise. Ei tarvitse sinun lukea minun viestejäni jos noin kovasti häiritsee se, että joku toistaa jo kerran kirjoitettua. Ihan kuin sellaista ei koskaan tällä palstalla tapahtuisi...[/QUOTE]

Okei, sorry.

No siis kyllähän se 20 kiloa sikäli on ylimääräistä, että usein tuon pituinen poika painaa noin 50 kiloa. Vaikka ylipainoa ei olisi 20 kg, niin ihan turhaa painoa se 20 kg kuitenkin on. Sellainen paino ei ole tavallinentuon ikäiselle, varsinkaan jos ei liikuntaakaan harrasta.

Olen pahoillani, että kyselin, en vain löytänyt sinun ja miehesi painoa kun yritin etsiä.

Hei joo tooi frisbeegolf on muuten aivan loistava laji. Kivaa tekemistä kavereiden kanssa. :)

Sori, en nyt lukenut ihan kaikkia viestejä läpi, tästä on saatettukin jo mainita, mutta onko pojan kanssa puhuttu asiasta ja siitä kuinka ylipaino voi aiheuttaa vakavia terveysongelmia?

[QUOTE="vieras";28356921]Hei joo tooi frisbeegolf on muuten aivan loistava laji. Kivaa tekemistä kavereiden kanssa. :)

Sori, en nyt lukenut ihan kaikkia viestejä läpi, tästä on saatettukin jo mainita, mutta onko pojan kanssa puhuttu asiasta ja siitä kuinka ylipaino voi aiheuttaa vakavia terveysongelmia?[/QUOTE]

Luulempa ettei terveys ole teini-ikäisen prioriteettilistalla ekana...valitettavasti.
Voisikohan pojan ahkeraa tienestien keruuta ohjata jotenkin säästämiseen johonkin mitä itse haluaa; tekniikkaan, matkaan tms. Jäisi siis herkutteluun vähemmän rahaa ihan omaehtoisesti.

Koko perheen liikuntaa on ehdoteltukin, uimahalli on koko porukalle helppo, pyöräily on kivaa. Ehkäpä joku oma uusi laji pojalle?

Luulempa ettei terveys ole teini-ikäisen prioriteettilistalla ekana...valitettavasti.
Voisikohan pojan ahkeraa tienestien keruuta ohjata jotenkin säästämiseen johonkin mitä itse haluaa; tekniikkaan, matkaan tms. Jäisi siis herkutteluun vähemmän rahaa ihan omaehtoisesti.

Koko perheen liikuntaa on ehdoteltukin, uimahalli on koko porukalle helppo, pyöräily on kivaa. Ehkäpä joku oma uusi laji pojalle?

Vaikkei terveys kiinnosta, niin mieheksi kasvaminen kiinnostanee kuitenkin? Tuollainen ylipaino häiritsee testosteronin tuotantoa.

Kyllä se pitää pojan itte ymmärtää jättää pitsat vähemmälle. Siskontytön täs tapasin paikallisella abc:llä ja kaverinsa siitä lähtivät ostamaan herkkuja, kysyin että etkö sinä osta. Vastasi että hänhän olisi melkoinen läski jos söisi niin paljon karkkia kuin kaverinsa, jotka kieltämättä olivat pulleampia kuin tämä tyttö.

15-vuotias ei varmaan hirveen innoissaan lähde vanhempien kanssa enää reippailemaan tai uimahalliin. Tajuaako poika oman tilanteensa? Häpeääkö ylipainoaan vai onko ihan sinut itsensä kanssa? Sitten kun alkaa tytöt (tai pojat) tosissaan kiinnostaa, niin luulisi, että silloin viimeistään haluaa tehdä omalle ulkomuodolleen jotain...

huh huh mitä ihme huuhkajia/wanabee lääkäreitä täällä on,ehkä eniten kuitenkin harmittaa miten teini on saanut niin huonot vanhemmat :(
tässä just kattelen vanhoja ala ja yläasteen kuvia niin varmaan 40% on ylipainoisia mutta kas kummaa kun lukio tai amis on alkanut niin ylipainoisia on ehkä 5%

Alkuperäinen kirjoittaja pömppööööö;28356996:
15-vuotias ei varmaan hirveen innoissaan lähde vanhempien kanssa enää reippailemaan tai uimahalliin. Tajuaako poika oman tilanteensa? Häpeääkö ylipainoaan vai onko ihan sinut itsensä kanssa? Sitten kun alkaa tytöt (tai pojat) tosissaan kiinnostaa, niin luulisi, että silloin viimeistään haluaa tehdä omalle ulkomuodolleen jotain...

Tulipa tästä mieleen, että lapsemme 18v. serkkua (tyttö) ei tunnu häiritsevän valtava ylipaino yhtään....ainakaan ei tee asialle mitään. Vaikka luulisi sosiaalisten paineiden herättävän.
Isä ja äitinsä ovat läskejä myös, siskot suht normi-mitoissa poikaystävineen.
Tämän tytön kohdalla kotiruokailun muutokset auttais jo palkästään, mutta menepäs sanomaan sukulaisille..........

Ei pitäisi vertailla, mutta pakostakin se tulee tehtyä: oma 15-vuotias on 176cm ja painaa 49kg.

Hän on kieltämättä tosi hoikka (lasten bmi-mittarin mukaan pikkuisen alipainon puolella), mutta kaikki energia on viimeisen vuoden aikana mennyt pituuskasvuun.

Kyllä teidän on oikeasti tehtävä jotain radikaalia ja saatava painonnousu pysähtymään. Se on ainoa tapa, jolla edes pituuskasvu enää korjaa tilanteen. Jos paino nousee, niin eihän pituuskasvukaan noin suurta ylipainoa enää korjaa.

Se on varmaan vaikea saada poikaa tekemään mitään, jos oma olemus ei häntä itseään häiritse. Jospa vaihtaisi hampurilaisten ja pizzojen kanssa juotavat limsat light versioon? Auttais ehkä ees ihan vähän...

Kulkeeko kouluun ja kavereille ym. kävellen tai pyörällä? Jos matka on liian pitkä siihen, niin voisitteko käydä vaikka jossain kaupassa kävellen, patistat pojan mukaan kantamaan kasseja avuksesi? En ehkä suoraan pakottaisi lenkille, mutta tuolla tavalla kiertämällä voisin kyllä vaatia sitä liikkeelle lähtöä, liikunta kun on siitä tympeä juttu että lähteminen on usein vastemieliestä, mutta toisaalta sen aikana ja jälkeen tulee hyvä olo, ja olisi oikeasti hyvä että joku vaikka pakottaa liikkeelle.

Kavereita voi tavata muutenkin kuin pitsalla, mä kieltäisin roskaruokapaikoissa käymisen ja ehdottaisin muita tapaamispaikkoja kavereille. Voisiko teille tulla, laittaisivat vaikka yhdessä jotain hyvää ja terveellsitä välipalaa, tai jaksaisitteko te vanhemmat tarjoutua viemään poikapourikan uimahalliin, keilaamaan tmv?

Alkuperäinen kirjoittaja samanikäisen äiti;28357028:
Ei pitäisi vertailla, mutta pakostakin se tulee tehtyä: oma 15-vuotias on 176cm ja painaa 49kg.

Hän on kieltämättä tosi hoikka (lasten bmi-mittarin mukaan pikkuisen alipainon puolella), mutta kaikki energia on viimeisen vuoden aikana mennyt pituuskasvuun.

Kyllä teidän on oikeasti tehtävä jotain radikaalia ja saatava painonnousu pysähtymään. Se on ainoa tapa, jolla edes pituuskasvu enää korjaa tilanteen. Jos paino nousee, niin eihän pituuskasvukaan noin suurta ylipainoa enää korjaa.

Mulla suurin piirtein samoissa mitoissa oleva poika, mutta ikää on 13 vuotta. Ainakin omaani sanoisin hoikan sijasta jo tosi laihaksi. Oma poikani häpeää laihuuttaan ja vihaa sitä, että hyvin istuvia vaatteita ei meinaa löytyä mistään. Kun lahkeissa ja hihoissa on riittävästi pituutta, housut ovat vyötäröstä aivan liian isoja ja paidat taas teltta-mallisia hänen päällään. Mutta minkäs tekee, kun isäänsä poika on tullut. Pitkä ja laiha tulee varmaan olemaan lopun ikänsä, ellei mitään ihmeitä tapahdu. Odottaa kovasti, että on siinä iässä, että voi lähteä treenaamaan kummisetänsä salille.

Mä pohdin noita koko perheen liikuntajuttuja ja itsellekin tuli mieleen juurikin uimahallissa käymiset ja sitten suunnistus. Kuntorasteja järjestetään viikoittain eri paikoissa ja nyt kausi taas avattu. Jos ei osaa, niin useimmissa paikoissa on saatavilla eteenkin näin keväästä kokeneempia suunnistajia kavereiksi reitille ja he samalla sitten myös opettavat suunnistamista. Ja alkuunhan niitä reittejä voi kävellä läpi, pääasia, että rastit löytyvät.

[QUOTE="vieras";28357063]jos ap itse on 158/67 ymmärrän hyvin miksei pojan ohjaaminen onnistu. Vaikuttaa siltä että koko perheen elämäntavat tarvitsisivat remonttia.[/QUOTE]

Siinä on tosiaan painoa yllin kyllin. Aivan hirveä paino äidilläkin. Pojasta on ilmeisesti alettu huolestua siinä vaiheessa kun on alkanut painaa enemmän kuin äitinsä. Mutta tämä äiti vain hermostuu kun häntä neuvotaan eikä hänestä hän itsekään ole kuin lievästi ylipainoinen.

Mitäs jos yrittäisit opettaa pojallesi fiksumpaa rahan käyttöä? Jos ongelma on se että käy kavereiden kaa syömässä kaikki rahansa, niin koita houkutella se säästämään? Miettikkää yhdessä joku isompi hankinta jota hän on toivonut pitempään (uus tietokone, kallis vaate, lumilauta, peli, mopokortti ym.). Miettikää joku sen hintainen juttu, että hänellä on mahdollisuus säästää rahat siihen järkevässä ajassa (vaikka 4 kuukautta). Tarjotkaa myös porkkana, että jos saa säästettyä 200 euroa niin te sijoitatte hankintaan esim 50 euroa.

Kuulostaisko järkevältä? Oppis siinä samalla, että ei kannata elää kädestä suuhun ja säästämisellä voi hankkia mukavia asioita.

Yhteistyössä