Apua! Ultra rv 6+1 eikä sikiökaikua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hugsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hugsy

Jäsen
28.01.2010
290
0
16
Takana ivf ja alkionsiirto 26.2. Kaksi viikkoa punktiosta hcg oli 30, siitä viikko eteenpäin 397 ja siitä viikko eteenpäin 9309. Mulle tehtiin myös ultra samana päivänä kun tuo viimeinen arvo otettiin ja kohdussa näkyi sikiöpussi ja ruskuaispussi, mutta lääkäri ei saanut sikiökaikua.

Kontrolliultra on vasta kahden viikon päästä. Lääkäri sanoi että tässä kohtaa voi ihan muutama päivä tehdä ison eron ultratuloksessa, mutta pelottaa että jos se on tuulimuna. Varmuudenhan asiaan saa vasta seuraavassa ultrassa, mutta kaipaisin kokemuksia asiaan liittyen. Joissakin paikoissa sanotaan että tässä kohtaa pitäisi näkyä jo sykekin ja toisaalla taas että vasta myöhemmin.

Tässä on nyt kuukausi piinattu ensin noita hcg-arvoja kun olivat matalat ja nyt tuota ultraa. Kohta hajoaa pää.. :|

Mä kävin ultrassa noin viikolla 6+3, eikä nähty selvää sikiökaikua.. Sillon lääkäri epäili tuulimunaa tai rypäleraskautta, kun oksensin niin rajusti. Mutta mulle tehtiin uus ultra jo parin päivän päästä ja näkyi selvä kaiku.. Koita jaksaa odottaa uutta ultraa.. :hug:

:wave:

Kävin ultrassa suunnilleen samoilla viikoilla (5+6) eikä sikiökaikua näkynyt. Lääkäri sanoi, että saattaa olla kaiku, mutta hän ei uskalla 100% varmasti sanoa. Pussit näkyivät molemmat selvästi ja se, että raskaus on kohdussa.
6+4 kävin uudelleen ultrassa ja silloin kaiku näkyi jo suht selvästi.
Näillä kerroilla oli eri lääkärit ja tämä 6+4 ultraaja sanoi, ettei yhtään ihmettele, ettei silloin vielä näkynyt sikiökaikua, koska nytkin näkyi hyvin etäisesti.

Toivotaan parasta

:hug:

muoks.
Jos sinua itseäsi pelottaa odottaa tuo kaksi viikkoa, niin 7+ pitäisi näkyä sikiökaiku. Minä ainakin varasin yksityiselle ultran, koska en halunnut odottaa!

kiitos vastauksista!

mielellään kuulen lisääkin kokemuksia. meillä ultraava lääkäri oli tosi kiireinen, tuli tuuraamaan lääkäriä jolle meillä alunperin oli aika varattuna ja välillä vastaili puhelimeen kun siinä tutkimuspöydällä olin. Joten voihan se olla että senkin takia olisi jäänyt huomaamatta.

Olen melko varma että kiinnittyminen olisi tapahtunut vasta viikko alkionsiirron jälkeen, se sopisi myös noihin alun alhaisiin hcg-arvoihin. Voiko se vaikuttaa alkion näkymiseen?

Luullakseni se, jos kiinnittyminen tapahtuu huomattavasti myöhemmin vaikuttaa alkion kehityksen alkamiseen.
Samallallailla kuin hedelmöittyminen.

Löytyykö googlettamalla mitään?

Voin olla ihan väärässäkin!! Korjatkaa siis..

Minä kävin viikolla 6+3 ultrassa, eikä sillon vielä näknyt sykettä. Uuteen ultraan pääsin viikolla 9+0, ja silloin syke näkyi. Mittojen mukaan alkio vastas viikkoja 8+3. Nyt onkin sitten jo menossa 22rv :heart:

bubbeli - googlettamalla en oikein löytänyt tietoa asiasta, mutta itsekin ajattelin niin, että se kiinnittymisen ajankohta vaikuttaisi.

jääräpää - tuon ajankohdan minäkin löysin netistä, sen takia huolestuttaakin, kun ei mulla näkynyt edes alkiota vielä. ja eikö se alkio tuu ensin näkyviin ja sitten vasta syke.

chef, hyväsetti ja nöttönen - kiitos rohkaisusta!

Hugsy, minusta voit olla ihan rauhallisin mielin!
Minä kävin varhaisultrssa 6+5 ja iso ruskuaispussi näkyi vasta, ei muuta.
olin huolesta soikeana, mutta luotin raskauteen koska minulla oli oireita (tissit kipeät, turvotusta ja ultrasta vkonpäästä jo tosi pahaa oloakin..)
Kuitenkin halusin päästä asian tarkastamaan joten menimme ultraan 9+3 ja siellähän se 2cm pikku sinttiäinen potkiskeli ja syykin selvisi miksi edellisessä ultrassa ei näkyny, sillä olikin -6pvää raskaana eli vasta 8+4 !

Minusta on niin älytöntä että mitään ultria ees varataan ennen 7+ viikkoja.. minullekin annettiin tuo ultra Avasta (yksityinen lapsettomuus klinikka) ja jäi kyllä niin rahastamisen maku koko viimeistä käynnistä, et hyi olkoon =/ Tuo seuraava ultra käytiinkin Medisonarissa jossa saatiin ihanaa, ammattitaitoista palvelua !
Toinen verrattava asia on ku neuvolassa yritetään kuunnella sydänääniä ja sitte ku niitä kuunnellaan liian aikaisin eikä ne kuulu, ni sydän on pakahtua murheesta ja huolesta! Eikö siinäkin voisi olla selvät viikot, jotta saadaan varmuus siitä millon ne todellakin kuuluu! Piru että tuommoinen säikyttely ärsyttää.. Itellä on ens ma neuvola jolloin oon 9+4, enkä meinaa antaa kuunnella sydänääniä, kerta ne ei esikoisestakaan kuulunu!

Odottele muutama viikko ja mene sitten ultraan uudestaan, jos et malta odottaa seuraavaa varsinaista kontrollia !

Tsemppiä ja ihanaaa odotusta!

Neuvolaohjeiden mukaan sydänääniä pitäsikin alkaa kuuntelemaan vasta noin 12 raskausviikolla, mutta ei ennen 10 viikkoa. Doppler ei sitä ääntä useinkaan löydä alle 10 viikoilla, ja siitä sitten turhaa huolta äideille tulee. Jos odottaja on laiha niin äänet voi löytyä aikaisemmin.

Mä kävin varhaisultrassa menkoista 7+3 ja vastasi 6+5 viikkoja. Kyllä monessa yksityisessä on linjaus, ettei suositella alle 7 viikolla varhaisultraa. Toki se on sitten äidin oma valinta jos haluaa maksaa "turhasta" ja huolestua turhaan, ja ehkä sitten mennä uudestaan ultraan..

samoilla linjoilla oon kyllä tuon varhaisultran suhteen. ite jos oisin saanu valita, niin en ois vielä halunnu siihen mennä, mutta lääkäri halusi sen nyt tehdä. normaaliraskaudessahan on juuri tuo mahdollisuus että raskaus onkin alkanut myöhemmin, mutta kun meillä on nuo hoidot takana, niin luulisin että ei voi kovin paljoa nuo päivät heitellä..

näissä hoidoissahan mun käsittääkseni viikot lasketaan niin, että punktiopäivä olis 2+0 ja silloin mulla olis ollut just 6+1 tuossa ultrassa. Mutta jos kiinnittyminen heittää parilla päivällä, niin oisko tilanne ollu sit periaatteessa 5+6?

en aio mennä yksityiselle tässä välissä ultraan, meinaan kyllä kärvistellä tän kaksi viikkoa. onpahan sitten ainakin selvä tulos siinä vaiheessa. tähänkin asti tässä on eletty viikko kerrallaan eteenpäin, eikä iloita oikein ole uskaltanut kun koko ajan on kaikki ollut niin epävarmaa. en oikein vielä uskalla sanoa edes itselleni, että olen raskaana, kun en tiedä onko siellä kohdussa mitään elävää.. täytyy olla iloinen edes siitä tiedosta ettei oo kohdunulkoinen kuitenkaan..

hugsy vielä kommentoin että itsekin olen yleensä ollut liian varhain ultrassa enkä nyt tarkkaan muista mutta kuopuksesta taisin olla jotain 5+6 ekan kerran jolloin ei näkynyt alkiotakaan, sitten olin kolme päivää myöhemmin oikein sairaalassa ultrassa ja silloinkin näkymä aika epämääräinen kun paperissa luki että epävarma syke ja kai alkkio sitten näkyi (amnionontelo) vasta siitä viikon päästä näkyi kaikki selvästi.

Kävin eka ultrassa 6+0 ja löytyi vain sikiöpussi ja jotain.."pientä" höttöstä"-niin kuin lääkäri sanoi..lääkäri myös sanoi selvästi, että nyt vain katsellaan lähinnä, onko raskaus kohdunsisäinen-muuta ei tarvitse näkyä ja kaikki mikä näkyy, on plussaa!

7+3 näkyi sydänäänet, alkio ja kaunis ruskuaispussi.
..raskauteni meni kuitenkin kesken..mutta tahdoin tällä kertoa sen, että vielä kerkeää se sikiökaiku näkyä kyllä. :) ..

Kyllä nuo alkion sydänäänet näkyvät monasti vasta tuossa 6+4 jälkeen.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1641156

Tuolta voit lukea minun tarinani.
En tiedä kuinka tarkkoja nuo pvmt on, sillä raskauden kesto on yli viikon enemmän, kun tuossa tekstissä... Ja minähän raskauduin ihan perinteisellä tavalla...

Mutta siis tarkkoja ultranäkymiä :)

Lyhyesti selitettynä, rv4 ei näkynyt kohdussa mitään, rv5 ei muuta kun joku pussukka ja 6+3 (rvt voi siis oikeesti olla hiukan enempi....) kuultiin jo sydänäänet.

Yhteistyössä