Apua uniongelmiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mami"

Vieras
Hei!
Minulla on 10 kk ikäinen poika, jota imetän edelleen, päivin öin. Hän on huono syömään kiinteitä, painokäyrä huitelee jatkuvasti alaspäin (7980g ja 72cm) ja neuvolassa on ehdotettu yösyömisen vähentämistä tai lopettamista. Aloitinkin unikoulun pojan ollessa n. 9 kk ikäinen. Päätin edetä asteittain, ja opetin aluksi nukahtamaan päiväunille ilman rintaa. Hyväksi nukuttamistavaksi muodostui keinutuolissa keinuttelu, poika nukahti parissa minuutissa syliini, mistä nostin sitten pinnasänkyyn. Poika on todella herkkäuninen, joten siirsin hänen sänkynsä ja keinutuolin omaan huoneeseensa. Kun päikkärit (ja iltaunille nukahtaminen) oli opeteltu ilman rintaa, laajensin "unikouluani" niin että ensimmäisellä kerralla pojan herätessä, en anna rintaa, vasta seuraavalla kerralla. Tämä toimi vielä hyvin, sillä poika ei varmastikaan herännyt nälkäisenä, ennemminkin vain tavan vuoksi. Tähän väliin kerrottakoon, että yöheräilyjä oli tuolloin 9kk ikäisenä 10-15 kertaa yössä. Pojan unenlaatu parani jo tällä päikkäri/iltaunikouluttamisella niin, että yöheräilyt vähenivät noin 5 kertaan yössä. Ehdin kokeilla toisen imetyskerran jättämistä vasta parina yönä, kun pojalle tuli ensimmäinen hammas 9 ja puolen kk ikäisenä. Toinen hammas tuli viikon päästä ensimmäisestä ja arvaatte varmaan, että unikoulu jäi. Poika heräsi toisen kerran noin puolen yön aikaan ja ennen hampaantuloakin, minulla oli vaikeuksia saada hänet nukkumaan. Hän nukahti keinutuolissa keinutteluun, mutta heräsi sänkyyn laittaessa. Otin itselleni aikarajaksi kello 2, ja päätin, että imetän vasta silloin. JOKA YÖ poika valvoi tuohon kahteen asti, niin 9kk ikäisenä kuin nyt 10kk kun kokeilen samaa uudestaan.
Miksi ensimmäinen herääminen menee vielä niin kivuttomasti (poika nukahtaa parissa minuutissa uudestaan) mutta toisella kertaa ei nukahda?
Miten jatkan tästä? Pitäiskö minun antaa hänen valvoa vaikka koko yö, mutta olla imettämättä?
Olen muuten kokeillut opettaa poikaa nukahtamaan omaan sänkyynsä itsekseen, mutta olen saanut vain kaksi lopputulosta; joko poika alkaa leikkimään sängyssä innoissaan (on siis oikeasti väsynyt, sillä syliin kuitenkin nukahtaa) tai sitten alkaa järkyttävä karjuminen.
Huudattamista en kannata, en vain pysty siihen. Tutti tai tuttipullo ei kelpaa ja iltapuuron/soseen syö vaihtelevalla menestyksellä. Kiinteät eivät siis maistu kauhean hyvin, vaikka päivisin imetän vain aterioiden jälkeen.
Mikä siis neuvoksi? Kerrasta poikki yöimetykset vai jatkanko hidasta linjaani, jos se vaikka toimisi vähitellen??
Anteeksi superpitkä teksti ja kiitos vastauksista!

keinuttele vaikka koko yö ja pidä sylissä, kyllä se jossainn vaiheessa huomaa, että maitoa ei tule ja rupeaa nukkumaan. saattaahan se vastustella, mutta sylissä huutavana on täysin turvassa. tarjoa välillä vettä nokkamukista. kun osaa nukkua yöt ilman maitoa, siirrät sitten sänkyyn nukkumaan vaikka pick up, put down menetelmällä. aina kun on huutanut vähän aikaa 8kuuntele rauhoittuuko ite), nii ota syliin ja kun rauhoittuu syliin, niin välittömästi takas sänkyyn jne. niin monta kertaa ku on tarvis,kyllä se huomaa että on turvallista vaikka sänkyyn joutuiskin. aikaa tämä saattaa viedä, mutta jatkanee sinun vaiheittaista opetusta. muista pysyä loogisena, muuten teet vaan itsellesi karhunpalveluksen.

Yhteistyössä