apua vajaa 8kk yösyömisten kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Olen tässä nyt viikon verran yrittänyt että tyttö saisi maitoa vain kerran yössä aikaisintaa siinä klo 4-5 maissa. Väsymysrupeaa kuitenkin painamaan ja kovasti kaipailisin apua ja kokemuksia vastaavasta tilanteesta.

Meillä syödään iltapuuro 0,5-1dl 19.30 ja maito n. 120ml klo 20. Sänkyyn siis klo 20 ja nukahtaa siitä 30min sisällä.

Joinakin öinä on riittänyt pari kertaa 30-40min ja tyttö on nukkunut sinne klo 5-6. Toisina öinä on taas mennyt 1,5-2h (yleensä klo 2-4) ja tyttö on onkin nukkunut koko yön syömättä. Nyt on viimeiset yöt olleet noita lähes 2h nukutuksia ja on kovasti ruvennut väsyttämään.

Viikko on siis mennyt ja kovasti pohdin onko tässä mitään järkeä? Kannattaisiko vain antaa klo 2 se maito ja sitten todennäköisesti tyttö herää vielä klo 6-7 maissa uudestaan syömään.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

Tuo puuromäärä vaikuttaa minusta aika pieneltä, jospa koitat antaa sille suplasatsin? Meidän 6kk syö iltapuuroa desin ja maitoa n 120ml, herää 1 syömään maitoa yöllä! Toki lapset ovat yksilöitä mutta koitappa tuota puuroa enemmän antaa!! Tai sitten jos luulet ettei ole nälkä niin unikoulua?

Mulla 8-kuinen tyttö, syö 1-2 krt yössä. Aina annan maidon, kun herää itkemään, eikä tutilla rauhoitu. Musta tossa ei kannata ottaa turhia paineita, tilanteet vaihtelee vielä moneen kertaan. Kannattaa toimia niin, kuinka vaan saa parhaiten nukuttua. Ei ole mun mielestä järkeä kouluttaa lasta tossa iässä (jollei nyt ihan mahdoton hulina ole), koska siitä saa stressin vaan itselleen ja toisaalta lapsella voi olla oikeasti nälkä.
Vertailun vuoksi, meillä tyttö pahasti allerginen, ei kiinteitä ruokia - tankkaa illalla ennen nukkumaan menoa jopa 3dl korviketta. Vähitellen on siirtänyt syömisen klo yhdestä jopa kolmeen, eikä välttämättä tämän jälkeen enää syö. Varaan aina illalla kaksi pulloa valmiiksi.

on nukkunut jo 5kk alkaen yöt kokonaan (tuttia kyllä joutuu antamaan, ja peittelemään paremmin, mutta ei siis syö yöllä.)

Syö 5 ateriaa ja maitopulloja päälle. Iltapuuron syö jo kuuden jälkeen (kaurapuuro + hedelmäsose) ja maitoa päälle. Sitten kasin maissa laitan täyden 2dl maitopullon ja lipittelee sitä pikkuhiljaa.. Koko pullon on juonut joka kerta ennen nkahtamista. Näillä jaksaa! Aamulla herää kyllä ennen 8, mutta se sopii meille..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
on nukkunut jo 5kk alkaen yöt kokonaan (tuttia kyllä joutuu antamaan, ja peittelemään paremmin, mutta ei siis syö yöllä.)

Syö 5 ateriaa ja maitopulloja päälle. Iltapuuron syö jo kuuden jälkeen (kaurapuuro + hedelmäsose) ja maitoa päälle. Sitten kasin maissa laitan täyden 2dl maitopullon ja lipittelee sitä pikkuhiljaa.. Koko pullon on juonut joka kerta ennen nkahtamista. Näillä jaksaa! Aamulla herää kyllä ennen 8, mutta se sopii meille..

meneekö teillä kiinteitä hyvin? Meillä kun niiden syöminen tökkii todella pahasti, yleensä menee 0,5dl ja sekin niin että vauva tutkii kaiken maailman kippoja, kuppeja ja lusikoita pöydässä.

Musta ei kannata tehdä tuota, että saa vauva saa maitoa vasta tiettyyn aikaan yöstä. Kun ei vauva tiedä, onko kello jo niin paljon, että saa maitoa vai ei. Joko sen maidon antamisen yöllä lopettaa kokonaan ja antaa vasta aamulla tai sitten antaa yöllä silloin kun vauva haluaa.

Puuromäärä tosiaan kuulostaa pienelle. Meillä 7 kk ikäinen syö lähes 2 dl puuroa noin klo 19.30-20 maissa ja siihen päälle vetää vielä 150-200 ml korviketta. Ei nuku vielä täysiä öitä.

Niin ja haittaako tuo yösyöttö. Meillä ainakin pimu osaa jo ite pitää pullosta kiinni. Ei oo mulla iso työ.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tuo on maksimäärä mitä puuroa menee ja sekin on melkoisen työn ja tuskan takana

eli ehkä vain pitäisi sitten antaa maito jos ei alle puolessa tunnissa nukahda?

Mun mielestä kannattaa, ihan oman jaksamisen takia. Meillä esikoisen kanssa opittiin se, että kannattaa kuunnella lasta, eikä mennä aina sen "yleisen suosituksen" mukaan. Ja meidän esikko (allerginen myös) alkoi nukkua aika mukavasti yöt 10-kuisena, ilman mitään unikouluja.
Eikä iltapuuroa voi tosiaan väkisin lisätä. Unikoulut saattaa tietysti auttaa, mutta onko siinä sitten lopulta järkeä, jos tilanne todennäköisimmin rauhoittuu lähikuukausina itsestään?

Minä neuvon syöttämään aamulla kunnolla ja panostamaan aamupäivän syömisiin, vaikka miten hullulta tämä neuvo kuulostaakin, kun yösyönneistä on kyse. Minäkin pidin tätä neuvoa hulluna, kun sen kuulin, mutta lopulta kokeilin ja siitä oli apua noihin yösyönteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:

meneekö teillä kiinteitä hyvin? Meillä kun niiden syöminen tökkii todella pahasti, yleensä menee 0,5dl ja sekin niin että vauva tutkii kaiken maailman kippoja, kuppeja ja lusikoita pöydässä.

8: hedelmäsose reilu desi + 120 ml maitoa
10:30-11: lihasose tms. reilu desi + 120 ml maitoa
12-13: hedelmäsose tai sinnepäin taas desin
15: liha tms. reilu desi ja noin 150 ml maitoa
18 --> puuro ja hedelmä
maitoa 2dl

hyvä on syömään meillä vauva!

Musta ei kannata tehdä tuota, että saa vauva saa maitoa vasta tiettyyn aikaan yöstä. Kun ei vauva tiedä, onko kello jo niin paljon, että saa maitoa vai ei. Joko sen maidon antamisen yöllä lopettaa kokonaan ja antaa vasta aamulla tai sitten antaa yöllä silloin kun vauva haluaa.

No juuri tätä itsekkin mietin. Onhan se epäloogista että välillä kun herää saa maitoa ja välillä ei. Tätä syömisen lopetusta olen nyt tehnyt neuvolan ja ympäristön painostuksesta. Taidanpa lopettaa ja ennemmmin kokeilla saanko lapsen nukahtamaan nopeasti muuten uudestaan ja jos ei onnistu niin sitten maitoa.

Yleensä siis jos herää klo 12 maissa niin nukahtaa vartissa uudestaan ja mielestäni silloin ei siis ole vielä nälkäinen.

Ei varmaan jäänyt kellekkään epäselväksi että esikoinen on kyseessä ja äiti pihalla kuin lumiukko näissä asioissa...

Meidän kuopus söi vielä 1v2kk iässä 2xyössä. 8 kk iässä ainakin kolme kertaa. Esikoiselta pystyi hyvällää jättää yömaidon 10 kk iässä. Toiset vaan tarvii sanoi suositukset mitä tahansa.

meidän 3kk vauva saa kanssa jauhepuuroa iltaisin ja syö sitä 1dl kerralla hedelmäsoseen kera ja maidot päälle. :whistle: :whistle: :whistle: Mutta mulla kakkonen söikin aikoinaan puuroa iltaisin 3-4dl ja nukku yönsä ,mutta lapset on erilaisia.Mä ainakin jättäisin yö syönnit pois jo ton ikäiseltä.

Yhteistyössä