Apua! Vanhempainpäivärahan laskukaava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nyt menee yli ymmärryksen tuo Kelan sivuilla oleva vanhempainpäivärahan laskukaava.
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307123813HL?openDocument
Jos tuon mukaan laskee, esim. 5000 euron vuosituloilla, niin tulokseksi tulee 11,7 euroa! Ja minimipäivärahaksi on ilmoitettu 15,2 euroa.
Tilanne kohdallani on se, että olen opiskelija ja tuloja on tullut jonkin verran kesätöiden kautta. Määräytyykö päiväraha tällöin tulojen perusteella, jos niitä on tullut enemmän kuin opintotukea?
Olen nyt ihan hukassa ja toooosi kiitollinen, jos joku voisi vähän valaista asiaa!

niin, että jos tulojen mukaan jää alle minimin niin saa minimin ja muuten tulojen mukaan. Viimeisen puolen vuoden tulot otetaan huomioon tai sitten edellisen verotuksen mukaan.

Mutta miksi tuohon taulukkoon olisi sitten laitettu tuo 1154-30033 e/ vuosi -kohta, jos osa siitä jäisi minimin alle? Kun on sitten kuitenkin taulukon alla mainittu, että jos ei ole työtulojen perusteella oikeutettu päivärahaan, maksetaan tuo minimi 15,20 e/pvä.

Täytynee kysellä sitten, kun asia on ajankohtaisempi (la vasta loppuvuodesta). Ajattelin vaan, jos täältä olisi löytynyt joku, joka olisi samaa asiaa pohdiskellut. :) Olisi ollut kiva saada jotain kuvaa äippäloman aikaisista tuloista jo näin etukäteen.

saat minimi rahan. ei siitä kannata välittää että sait laskennassa pienemmän tuloksen. se nyt vaan on siellä eikä siitä tarvii välittää. kuitenkin,minimi on minimi ja sen saa jos ei oo tuloja. itse mietin samaa esikoisen kohdalla.

Jos sulla on la loppuvuodesta niin pystyisit vielä vaikuttamaan niihin ä.rahoihin. Ne kun voi saada viimesen puolen vuoden tuloista ennen ä.loman alkua. Jos sulla vaan ois mahdollisuus tehdä viimesenä puolena vuotena edes jonkun verran töitä niin saisi sen rahan nousemaan.

Onpas outoa. Mitenkä mahtaa mennä tuon opintotuen ja (kesätyö)tulojen kanssa, eli lasketaanko päivärahan suuruus pelkästään noista tuloista vai tuloista + opintotuista? Jos siis sulla on nättitähti ollut sama tilanne, että olet (ollut) opiskelija? Tai jos joku muu tietää?

Yhteistyössä