Apua vastasyntyneen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu tämä epävarmuus johtuu ihan varmasti täällä olosta, itkeskellytkin olen, hormonit vissiin vähän herkillä. Joudun olemaan jouluaaton täällä ja sekin harmittaa. Myöskään vauvaa kohtaa ei oikein ole vielä mitään tunteita, mikä kuulostaa kamalalta, pistän sen tähän sairaala olon piikkiin, stressaan kamalasti:/

Ihan täysin normaalilta kuulostaa. Hormonit aiheuttaa sen, että ei ole niin positiivisia fiiliksiä ja itkettää just tommoset asiat, että ei saa olla kotona jouluna jne. Tsemppiä!

Onnea teille! Tulee ihan tippa linssiin kun muistelee omaa synnäriaikaa. Meillä kakkonen tarvi jonkin verran lisämaitoo kun hänellä oli imuote hukassa ja imetys aluksi takkusi. Muutenkin oli sokereiden takia tarkkailussa. Lopulta oltiin viikko vauvan kans laitoksella joten tiedän tunteen tuosta kotiin pääsyn hinkumisesta. Sanoisin, että kysy hoitajalta suoraan myös näitä kysymyksiä, esim. lisämaidosta. Ja kuten joku neuvoi niin käy kiertelemässä / kattomassa telkkaria jos pystyt. Siellä oli hyvä keskustella muitten äitien kanssa asioista. Ihanaa aikaa teille! Sitä esikoisen kans miettii kaikkia pienempiäkin asioita mitä kuuluu missäkin vaiheessa mitenkin tehdä. Ja ne kätilöt/hoitajat ovat tottuneet vaikka mihin kysymyksiin joten ei tarvi hävetä!

meillä jokainen 4 on tarvinnu lisämaitoa ku on lähdetty kotia.joissakin paikoissa se vaikuttaa ja joissakin ei.kannattaa vain olla päättäväinen ja sanoa että hommaat korviketta kotiin kaikenvaralta ja pyydä sitä lisämaitoa myös siellä että se vauvan paino tosiaan lähtee nousuun ja pääsette kotiin.jos et uskalla pyytä lisämaitoa ei myöskään paino nouse ja siihen tyssää kotiin lähtö..

Mun mielestä ei saa ajatella itsekkäästi kotiinpääsyn kannalta sitä lisämaitoa, vaan siltä kannalta, että se on lapsen ruokaa! Hän tarvitsee (tapauskohtaisesti) sitä kasvaakseen, ELÄÄKSEEN.
Joskus vuosien päästä tuore äiti voi tajuta, että hemmetti, hän tosiaan piti lastaan nälässä vain päästäkseen kotiin yhtä päivää aiemmin.
Joo - varmasti tympii olla jouluna sairaalassa, mutta sinne voi kutsua läheisiä kylään ja sieltä vauva ja äiti saavat hyvän ponnahduslaudan elämään.

Eikä niitä kätilöitä tarvitse pelätä! Mitä enemmän kysyt ja saat vastauksia, sitä enemmän he ovat varmoja siitä, että tiedät riittävästi pärjätäksesi lapsen kanssa kotona!

Pidä lasta paljon lähellä (ihokontaktissa paidan alla). Se saa maidon nousemaan.

Onnea tuoreelle äidille!

Jos vauva on terve yksilö niin kyllä se tekee selväksi koska on aika saada maitoa kun herää. Toiset vauvat haluaa että tissi on paikan päällä heti samalla sekunnilla ku silmät aukee ja toiset on hitaasti lämpiäviä ja voivat "hengailla" pitkäänkin ennenku tissi maistuu. Mutta jos oot epävarma niin aika voi kokeilla tyrkyttää tissiä. Ja anna vauvan imeä niin paljon kuin se vain haluaa ja sun rinnanpäät kestää, silleen maito lähtee hyvin nousuun. Ja ite juot ja lepäät paljon. Lansinoh-rasva on hyvää rinnanpäille ja sitä ei tarvii pestää pois imetyksen takia. Mä oon tavannu laittaa sitä ennen imetyksen aloittamista ja sen jälkeen, se auttaa niin että rinnanpäät pysyy paremmin kunnossa.

vaippaa voit vaihtaa tietenkin itsekin siellä sairaalassa. Kyllä sen vaipasta näkee että onko tarvis vaihtaa vai ei.

Onnea kovasti koko perheelle!! :)

Kyllä me ainakin päästiin lisämaidosta huolimatta kotiin. Kätilön kanssa juttelin paljon ja kyselin kaikesta, vaikka jo 3 lapsi viiden vuoden sisällä syntyi. :) Mulla maito noussut aina vasta 5-7 päivää synnytyksestä. Silti kotona 2-2 ja viimeisen kans 3 päivää syntymästä. Nuorimman kans pisimpään sairaalassa sektion takia, alakautta syntyneet pääs 2 päivän iässä. Ja siis lisämaitoa oon antanut aina maidon nousuun asti ja tyyliin tunnin kahden imetyksen jälkeen vasta. Viikossa on päästy lisämaidosta eroon kun maito noussut kunnolla.

Rohkeasti vaan soitat sitä kelloa! Ne kätilöt on useimmiten tosi sydämmellisiä ja ihania ihmisiä. Ja ihan yhtä hukassa nekin on omien lasten kanssa, vaikka on ammattilaisia. :) Se synnytys vaan tekee ihmisistä ihanalla tavalla höpsöjä. :)

Onneksi olkoon vauvan johdosta ja hyvää joulua. Toivottavasti pääsette kotiin!!

Paljon Onnea pienestä nyytistä :heart: !
Voit itsekin helpottaa hieman maidonnousua, kun muistat juoda riittävästi. Alussa varsinkin, kun maito alkaa nousta, niin huomaat kuinka oma juominen ja syöminen vaikuttaa maidon tuloon, varsinkin juominen. Vanhan kansan mukaan kotikalja auttaa maidonnousuun, sitä kaiketi tarjotaankin osastolla? Ainakin täällä on ollut (kys:llä) ja itse on voinut hakea kannulla mehua jne. huoneeseen, jotta juotavaa olisi koko ajan saatavilla. En tarkoita, että ihan koko ajan tarvitsisi kitata mehua, vaan kuitenkin enemmän kuin aikaisemmin.
Kysy rohkeasti hoitajilta- ne on siellä äitejä ja vauvoja varten :)
Mukavaa joulua!

Kotiinpääsy riippuu siitä kuinka kauan olet ollut sairaalassa, ensisynnyttäjät päästetään yleensä aikaisintaan kolmantena päivänä synnytyksestä kotiin JOS kaikki on kunnossa. Eli: lastenlääkäri tarkastanut vauvan ja todennut että kaikki kunnossa, itse osaat hoidella vauvaasi ja imetys sujuu ja maito jos vielä olisi nousussa niin hyvä olisi, vauvan paino ei ole laskenut liikaa (eli yli7-10% syntymäpainosta, riippuu sairaalasta).Eli imettelet vain niin paljon kuin vauva haluaa että saat maidon kunnolla nousemaan, lisämaitoa en itse kyllä suosittele jos ei ole pakko. TUntuu että monella jää sitten se lisämaidon antaminen päälle ja musta ainakin maito on paljon helpompi tarjoilla suoraan tissistä kuin pulloja lämmitellä. :) Oikein paljon onnea!

Käy reippaasti vaan kysymässä sitä lisämaitoa, jos vauva vaikuttaa nälkäseltä. Sitävarten ne kätilöt sielä on, että auttavat :> Eikä koskaan, kukaan niistä ole mulle ainakaan olleet mitenkä töykeitä, jos olen maitoa käyny kysymässä tai mitätahansa muutakin. 3 lasta mulla siis. Samoja kysymyksiä ne kuulee sielä jokapäivä! Sellasta ei olekaan kun tyhmä kysymys! Ja kyllä sieltä sairaalasta kotiin pääsee jos oikein kovasti haluaa! Se ei ole vankila, voit päästä huomenakin jos vaan pyydät ja vaadit. Ne kertoo sitten mitä pitää tehdä ja täytyykö käyä aiemmin neuvolassa tms. Tai mennä takas punnittavaks jne.

Onnea vauvasta!

Itsellä tuossa lattialla viltin päällä pötköttelee tänään tasan kolme viikkoa vanha poika-vauveli ja tuoreessa muistissa siis tuo sairaalassa olo ja oleskelu. Täällä taysissa ainakin kysyivät imetyksen jälkeen jos vauva vaikutti sillai nälkäiseltä että antaako vähän sitä lisämaitoa. Ensimmäisinä päivinä annoin muutamalla syötöllä mutta muuten sitten tissiteltiin sillai omaan tahtiin. Kyllä se maito sieltä sitten alkaa nousemaan kun vaan tissittelette sillai sopivin välein. Hyvää ja mukavaa joulua sinulle.

IMETYS piste FI

Imetystuki puhelimenkin numeron löydät sieltä.

Vastasyntyneen tulee syödä 10-12 kerta päivässä
-Ainut tapa millä tiedät että lapsi saa tarpeeksi maitoa on, että painoa tulee lisää (Vauvan paino laskee enimmillään 10% synnytyksen jälkeen, josta se lähtee nousuun normaalisti)
-Maito voi nousta 1-6päivän sisällä synnytyksestä, mutta ensimaito eli se kirkas tavara riittää hyvin, vauvan vatsa on aivan mahdottoman pieni
-Ensimaitosi on täynnä eläviä vasta-aineita ja siksi parasta vauvalle, korvike on vain ruokaa, ei immuunisuojaa
-Imetä aina kun vauva haluaa, ensimmäisen kuukauden nännien stimulaatio on tärkeää, jotta maidon tuotanto lähtee kunolla käyntiin
-Pulmissa käänny imetystukipuhelimen puoleen-älä ainakaan kaksplussan
-Kakat vaihdetaan aina, pissat voi olla hetken. Vastasyntyneet kakkaa kokoajan, mutta se harvenee siitä iän karttuessa.
ONNEA IHAN UUDESTA IHANUUDESTA!

ensinnäkin imetys ei ole äitiyden mittari,vaikka siinä ei onnsituisikaan. Toisekseen Minulla sai lisämaitoa kuopus koska en itse jaksanut sitä katsella että hän imi käytännössä 3tuntia ja oli silti nälkäinen,nukkui hetken,imi taas vaikka kuinka kauan, kävin pyytää lisämaitoa ja soitin miehelle että tuo tutin(minulle eräs henkilökunnan ihminen sanoi että he ei saa suositela tutteja mutta ehkä itse ostaisi tässä tapauksessa tutin) ja tuon avulla minäkin sain syödä joskus,tutin ja lisämaidon. Ja mulla sitä maitoa tuli siihen asti kun oli pakko lopettaa vahvan lääkityksen vuoksi lapsen ollessa 1v 6kk vanha.Et ihan turhaa on jos joku tulee valittaa että pitää aina vaan imettä äettä lisämaito on paha paha paha.

Itseasiassa jos vielä saisin vauvan tekisin imetys/korvikejutun kanssa just niinku itsestäni tuntuisi parhaimmalta,nimittäin äidin jaksaminen on tärkeintä.

Jos kätilö/hoitaja ei oo suositellut yöll äherättämistä,niin anna nukkuu ja nuku itsekkin! lepokin auttaa maidonnousuun.

Tämän täytyy olla ennätys... kaksi sivua ilman yhtäkään negatiivista kommenttia!! Hienoa :)!

Onnea vauvasta! Mä kommentoin heti tuota, ettei sulla tunnu olevan vielä mitään tunteita vauvaa kohtaan. Se on ihan normaali olotila. Sulla on hormonit tällä hetkellä sen verran sekaisin, että kutakuinkin kaikki mielentilat on olosuhteisiin nähden normaaleja :). Mullakin oli sellainen olo, että pitääkö mun nyt tuijottaa tuota nyyttiä haltioituneena ja hassu hymy huulilla, vaikkei musta yhtään tunnu siltä? Kun tuntui siltä että kaikki muut niin teki. Päinvastoin mä itkin iltaisin puhelimessa miehelle, että mä haluan kotiin enkä halua tuota itkevää otusta mukaan, kun se ei anna mun edes nukkua rauhassa. Maitokaan ei noussut heti ja sekin harmitti. Mun lapselle annettiin lisämaitoa, kun hän oli selvästi nälkäinen eikä siitä loppupeleissä ollut mitään haittaa imetyksen kannalta. Vaikka imetys onkin tärkeää, niin varsinkin alkuvaiheessa, kun maitoa ei vielä kunnolla heru, on tärkeämpää pitää lapsi kylläisenä kuin miettiä, että "voi ei jos joudutaan antamaan lisämaitoa".

Niin... kun tultiin kotiin, ne tunteetkin alkoi pikku hiljaa heräilemään. Selvästi se sairaalassa vietetty aika stressasi mua. Tarvitsin sitä omaa tuttua kotia, omaa rauhaa, omia rutiineja, jotta mielialat normalisoitui.

Ihana ap! Onnea vauvasta<3

Itsekin olen näitä samoja juttuja pyöritellyt mielessäni:D mihinkään en osaa vastata mutta oli tultava kommentoimaan koska sait minulle niin hyvän mielen tällä vilpittömällä avauksella. Kiitos!

Mulle näytettiin kerran, kuinka vaihdetaan vaippa, puetaan ja kylvetetään. Sen jälkeen ei ollu ketään enää auttamassa. Eikä ne pahalla katso, jossei maitoo tuu riittävästi, kunhan tajuat pyytää lisämaitoo.

Esikoisen kanssa olin ihan ulapalla synnärillä. Tuntui että vauva oli sairaalan omaisuutta, taisin kysyäkkin hoitajalta että voinko mennä vaippaa vaihtamaan :D ja tosiaan en koskaan ollut aiemmin
kenenkään vauvaa hoitanut, en vaippaa vaihtanut enkä niin pientä sylissä pitänyt, olin aivan uunona ja
tarvitsin neuvoa ihan joka asiassa! Hoitajat tosi ihanasti opasti
vauvan pyllynpesussa ja kaikessa muussakin, kun en vaan osannut! :D kun kotiinlähtö koitti niin itkin matkalla
miten pärjäisimme vauvan kanssa.
Hyvin selvisimme ja kohta kolmas pieni tulossa meidän perheeseen:)

Ap kysy vaan rohkeasti neuvoa, sitä varten ne hoitsut siellä on :)

Onnea!

Joskus niil on siel nii kiire, et ne ei jouda opastaa ja tukee.
Mulla kolmosen kohalla oli nii, että seuraavana aamuna joku hoitsu kävi ovella "aamupalaa ois" ja seuraavaks "se lääkäri on tääl ,haluukko lähtee". Ja muuten ei jutusteltu. Oma kätilö kävi juttelee tunnin verran synnytyksestä. Olin sanonu, et kyl sujuu homma ja pyydän apua jos tarttee, niin ei ne tosiaan tullu häirihtee.

Kannattaa sen imetyksen kaa pyytää apuja siellä ja juo kunnolla, joka kerta vettä runsaasti. Vauvasi syntyi vähän aikaseen (ei harvinaista) joten voi olla, että kehosi tulee ihan vähän jäljessä.

Viimeeksi jouduin lypsämällä käynistää maidontuoton, ja n.3-4 vrk:n päästä sitä tuli kerralla desitolkulla.

Yhteistyössä