Apua! Vauva nukkuu, äiti ei...!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä?

Vieras
Oisko jollakin neuvoa seur. ongelmaan:

Vauvamme menee nukkumaan illalla n. klo 23 joka sopii hyvin sekä mieheni että minun aikatauluihini (ilta ihmisiä kun ollaan). Pikkuinen nousee syömään puolen tunnin tarkkuudella n. klo 5 aikaan yöllä. Nukahtaa saman tien. Mutta minä en... Uni ei tule ei sitten millään. Olen yrittänyt rauhoitella itseäni sängyssä, ja sit taas nousta ylös tekemään hommia (lukemaan tmv). Mitään äänekästä ei voi silloin tehdä.

Sit klo 9-10 pintaan kun vauva taas virkeänä heräilee, minä olisin valmis nukkumaan... Minulla olisi päivisin vaikka mitä tekemistä (meillä on remontti ja sisutaminen kesken, pitäisi siivota, laittaa kotia, käydä ostoksilla jne) mutta puhti on pois. Hommien hoitaminen venyy näin ollen aika paljon. Päivä unistakaan kun ei kohdallani tule taas juuri mitään, kun vauva välillä nukkuu päivisin hyvin ja välillä ei. Hyvät yöunet kun hän nukkuu niin jaksaa vastaavasti päivisin valvoa ja on seuraa vailla. Eli en pysty aamusta ennustamaan että saanko päiväunet nukuttua vai en... Mikä taas vaikuttaisi siihen että lähdenkö hoitamaan asioita vai en...

Koko päivä asioiden hoitoineen menee siis pilalle ja olen väsynyt vain sen takia etten pysty nukahtamaan enää aamuyöstä! Haluaisin vain päästä siihen normaaliin rytmiin, missä vauvanikin on, eli yöllä nukutaan, aamulla herätään hyvissä ajoin, päivällä ollaan virkeitä jne.

Iltaunien aikaistaminen ei auta kohdallani mitään, sillä en saa aiemmin itse nukahdettua iltaisin. Olen silloin virkeänä aina tuonne 23-00 asti ihan sama miten olen edellisen vuorokauden nukkunut... Viime aikoina olen mennyt tosin vasta n. klo 1-2 itse nukkumaan kun on ollut asioita hoidettavana, ja herännyt siis silti klo 5...

Mulla on ihan sama ongelma... tosin lapset on nukkunu yönsä jo pitkään, mutta kun on niin kirkkaat aamut ja aurinko pilkistää makkarin ikkunasta ni meikäläinen herää viiden aikaan joka aamu enkä meinaa saada unta :( Pitäs ostaa omaanki makkariin pimentävä rullaverho ni vois tyytyväisenä nukkua vaille 9 asti niinku muksut.

Mulla on vähän sama juttu, tosin joskus saan unta, joskus en. Jos herään klo 5 niin nukahdan uudestaan kyllä parin tunnin päästä (jos en heti) ja kerkeän nukkua vielä n tunnin ennen kuin lapset heräävät. Tuohon aamuyön heräämiseen on kyllä lääkekin (Opamox) jota söin joskus kun olin töissä kun heräsin klo 4 enkä saanut enää unta mutta en tiedä voiko tuota käyttää jos imettää. Olisko jollain tästä tietoa? Muuta en oikein osaa neuvoa, tosi ärsyttäväähän tuo on, tiedän sen kun olen kärsinyt aamuyön heräämisistä jo ylä-asteajoilta lähtien aina ajoittain.

Kärsin ihan samasta ongelmasta. Vauvan yösyötöt oli mulle kuolemaksi, kun en enää aamuyön syötön jälkeen saanut unta. Lapsi on jo kaksivuotias ja herättelee edelleen öisin, joten ongelma on jatkunut minulla jo pitkään. On ollut pakko ottaa unilääkkeet avuksi.

Tuo edellisen mainitsemaa Opamoxia, voi käyttää imettäessäkin. Se oli minullakin käytössä alkuun, sain reseptin jo synnytyslaitoksella. Kun lopetin imetyksen siirryin käyttämään Tenoxia. Minullakaan ei ole mitään ongelmaa saada unta iltaisin, mutta aamuyön herätyksen jälkeen uni ei enää tule. Puolikas tabletti auttaa uudelleen uneen.

En imetä, joten toi lääke ois viime kädessä ok... Mut kuinka sikeesti ja pitkään sillä sit nukkuu? Kyseessä on siis mitä ilmeisemmin nukahtamislääke, ei unilääke? Kun noissa lääkkeissä hirvittää just se et herääkö sitä sit jos vauva itkeekin vaikka tunnin lääkkeenoton jälkeen (kuuleeko, jaksaako taas herätä jne)? Eikös siit lääkkeen otosta mee joku 30min ennen kuin se alkaa vaikuttaa?

Mulle lääkäri neuvoi että ota tabletti juuri ennen nukkumaan menoa niin silloin auttaa tuohon aamuyön heräämiseen. Jos on nukahtamisvaikeuksia illalla (joita mulla ei ole) niin silloin tabletti otetaan 2h ennen nukkumaan menoa. Tuo Opamox on melkeimpä ainoita lääkkeitä mitkä auttavat aamuyön heräämiseen. Kyllä varmaan heräät jos vauva alkaa karjua ellei nyt ihan toisessa huoneessa nuku mutta lääkäriltä kannattaa varmistaa kun silloin kun mulle tuo lääke määrättiin niin lapsia ei vielä ollut enkä ole pitkiin aikoihin tuohon lääkkeeseen turvautunut.

Lääkkeet vaikuttaa rentouttavasti, ne ei vie toimintakykyä pois. Sen syvempään uneen niillä ei vajoa, kuin muutenkaan. Herään aina heti kun lapsi pärähtää itkuun toisessa huoneessa. Otan lääkkeen yöllä vain, jos vähintään kolme tuntia on vielä varsinaiseen herätykseen. Muuten olo saattaa olla vähän tokkurainen aamulla. Ihan heti uni ei tietenkään tule lääkkeen ottamisen jälkeen. Vähän aikaa menee, että lääke alkaa vaikuttaa, mutta puolen tunnin sisällä kuitenkin.

Tuota Opamoxia minäkin käytin niin, että otin tabletin illalla. Rentouttava vaikutus jatkui niiden aamuyöntuntien ylikin. Nykyisin otan tuota Tenoxia aina tarvittaessa yöllä puolikkaan. Välillä on nimittäin öitä, jolloin lapsi ei herätä ja öitä, jolloin saan unen päästä kiinni vaikka lapsi herättääkin. Näin ollen ei tule otettua lääkettä turhaan iltaisin. Koskaan kun ei tiedä millainen yö on kyseessä.

Ota yhteyttä lääkäriin ja kysele vaihtoehdoista. Kovin syvälle väsymyskierteeseen ei kannata upota, kun apuakin on saatavilla.

Itselläni oli juuri tuollaisia nukahtamisongelmia esikoisen kanssa. Enemmän kyse oli siis siitä, että minä en osannut oikein rentoutua täysin, kun odotin vauvan heräämistä. Oikeastaan vasta toisen lapsen kanssa opin paremmin rentoutumaan ja käyttämään hyväkseni pienetkin nukkumispätkät. Tokan kanssa opin myös sen, että jos en saa nukuttua, niin sitten nousen ylös. Helposti menee ihan turhaa aikaa siihen, jos lojuu sängyssä tai sohvalla unta kärkkymässä vaikka tunninkin päivässä.

No, nämä jutut menevät ohi joka tapauksessa ajan kanssa. Omalla kohdallani esikoinen alkoi 6 kk:n iässä unikoulun jälkeen nukkumaan koko yön läpeensä. Nuorimmalle en pitänyt unikoulua, mutta hänellä ei sellaista nukahtamisongelmaa ollutkaan. 3kk:n iässä hän nukkui 6 h unet ja se tuntui riittävältä.

Tuossa AP:n tekstissä kävi myös ilmi se, että ehkä kannattaisi pitää tarkemmin kiinni omista nukahtamisajoista. Jos menet nukkumaan vasta puolenyön jälkeen niin se on ihan selvää, että olet väsynyt aamulla. Ymmärrän, että äiti haluaa omaa aikaa lapsen mentyä yöunille, mutta kyllähän äidinkin pitäisi pitää huolta, että hän saa nukuttua vuorokaudessa mahdollisimman pitkän yhden unijakson. Virkeyden kannalta ei nimittäin ole ollenkaan sama, että nukutko esim. neljä kahden tunnin unijaksoa vai yhden kuuden tunnin unijakson (yksi 6h uni virkistää paljon enemmän kuin 4 x 2h jaksoja!). Unilääke ei ole apuna, jos ei malta mennä nukkumaan...

Esikoisen kanssa otimme sen systeemin mieheni kanssa, että toinen heräsi vauvan kanssa ylös lauantaina ja toinen sitten sunnuntaina. Tällä tavoin kumpikin sai nukuttua yhtenä aamuna niin pitkään kuin halusi. Korvatulpat on muuten hyvä keksintö...!

Jos on liian väsynyt, niin tulee herkästi se tila, että on huono omatunto tekemättömistä asioista eikä kuitenkaan saa mitään tehtyä. Itse huomasin, että parempi siis nousta ylös ja tehdä väkisin heti aamusta joitakin asioita pois alta, niin ne on loppupäivän pois mielestä. Sinäkin siis sen sijaan, että tekisit asioita yöllä klo 24 aikaan, niin voit tehdä ne ihan yhtä hyvin vaikka silloin aamuyöstä, kun et saa unenpäästä kiinni.

Yhteistyössä