APUA=)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janina*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Janina*

Vieras
MItäköhan mun kannattais tehdä kun sain tietää viikko sitten, että oon raskaana. Olen vasta parikymppinen ja sain upean uuden työpaikan, joka alkaa toukokuussa. Työ on määräaikainen ja tiedän, että jos kerron pomolle niin hän ei jatka sopimusta. Miten sitten selviää jos ei saa äitiyspäivärahaa vai maksaako kela jotain? Ahdistaa todella paljon kun tuntuu ettei rahat riitä. Mieheni on kyllä hyvä palkkainen, mutta silti tulot puolittuu....=/

Sinun sopimusta ei voi olla jatkamatta rauskauden takia. Se ei ole mikään syy työsuhteen purkamiseen. Raskaudesta tarvii ilmoittaa vasta 2kk ennen äityislomalle jäämistä. Nauti uudesta työstäsi!

Niin.
Kuitenkin, työnantaja voi määräaikaisuutesi lopettaa yhteen sopimuskauteen vedoten esimerkiksi siihen, ettei tekemääsi työtä tarvitse jatkaa. Sehän riippuu ihan työnantajasta. Toki voi olla niin fiksu työnantaja että kirjoittaa uuden määräaikaisuuden tai jopa vakinaistaa sinut (työsopimus toistaiseksi). Jos jälkimmäinen tapahtuu, sehän olisi upea homma; sinulla on silloin paikka mihin palata äitiyslomasi jälkeen.
Äitiyspäivärahan laskentaan sinun kannattanee ilmoittaa viimeisimmän 6kk tulot, mikäli ne ylittävät 20% edellisvuoden tulot. Jokatapauksessa saat ainakin minimin, utta olen lähes varma että äitiyspäivärahasi lasketaan tuon 6kk mukaan, jolloin se on ihan hyvä, jotain ~70% tuloistasi (ihan tarkkaan en valitettavasti muista, käy katso kelan sivuilta maksuperiaatteista).

Tämä näin äkkiseltään tuli mieleen, korjatkoon joku jos puhuin läpiä päähäni :o).

Kiitos vastauksista=)
Ongelmana on vaan, että olen juuri valmistunut koulusta ja se on ensimmäinen alaa vastaava työpaikka ja sen kesto on vain kesäajan eli 4kk. Viimeiset kaksi vuotta olen opiskellut...

Mielestäni ihan irrelevantti anyt jauhaa jatketaanko työtä vai ei. Sinun pitäisi keskittyä miettimään oletko valmis äidiksi? Onko miehesi valmis isäksi? Jos sinä olet jä hän ei, oletko valmis yksinhuoltajaksi? Haluatko lapsen?

Rahasta sinun ei tarvitse huolehtia. Jos saat minimipäivärahan, on sekin 15,80 euroa päivä (kalenterista kaikki mustat päivät, ei punaisia. Eli arki- ja lauantaipäivät, ei sunnuntait). Lisäksi saat lapsilisää. Tulet kyllä pärjäämään Suomessa taloudellisesti, älä siitä huoli. Mieti nyt oletko SINÄ itse valmis tähän muutokseen. Haluatko tätä? Lapsi vaatii ja antaa paljon, kumpi kuulostaa mielikuviasi vastaavalta? Voit myös tehdä abortin, jos et halua lasta. Tai voit synnyttää lpasen ja antaa adoptioon. Sinä teet päätöksen, ei kukaan muu.

Mutta voi olla, etteivät jatkaisi sopimusta, vaikka et olisikaan raskaana. Ei sitä voi etukäteen tietää. Nauti nyt vaan raskaudesta ja kesätöistä. Saat siitäkin työkokemusta, josta on sitten hyötyä kun haet lomien jälkeen takaisin töihin. Älä stressaa, ehdit tekemään töitä kuitenkin sen reilut 40 vuotta.

Lisäys.

Jos tosissasi mietit lapsen pitämistä sillä perusteella, mitä rahaa saat seuraavan vuoden ajan; et ole valmis äidiksi. Äitiyden velvoitteet kestävät ainakin 16-18 seuraavaa vuotta. En tarkoita tätä pahalla! Mutta ihan tosissaan, jos ensimmäinen ja ainoa mitä pohdit raskausuutisen jälkeeen on, että mitä tienaat äitiysloman ajan, älä pidä lasta. Ylneesä ihmiset pohtivat hieman laajemmin ja syvällisemmin ja henkisemmällä aspektilla asioita.

Ihan hyvähän se on miettiä myös taloudellisia puolia, varsinkin kun raskaus tuli yllätyksenä(?).Tuskin raha on ihan ainoa asia mitä ap on miettinyt. Mutta muista ap, että myös opiskelijapariskunnat saavat lapsia. Teillä on superhyvät tulot sellaisiin pariskuntiin verrattuna! Että pelko pois taloudellisesta puolesta :)

Tottakai Olen miettinyt muitakin asioita. Raskaus tuli yllätyksenä... Mutta halusin vain tietää enemmän äitiyspäiväraha asioista. Tietenkin sitä huolestuu, että miten pärjää taloudellisesti ja kuinka yksinäiseksi voikaan kesän jälkeen jäädä, kun kaikki muut ovat töissä ja itse odottaa vain lapsen syntymää joka olisi vasta 20.12 (4kk toimettomana).

Vaikka et saisikaan juuri oman alasi töitä kesän jälkeen, niin hae muita! Ihan mitä vain, vaikka puhelinmyyntiä. Jos siis yksinäisyys pelottaa. Tai kurssita itseäsi pikkuisen lisää, vaikka kansalaisopistossa kielten kursseja tms. Muista ottaa työkkäriin yhteyttä, jos kesätöitä ei jatketa. Tsemppiä! Kyllä sinä pärjäät, kunhan toivut ensin alkujärkytyksestä :)

Ja tuosta äitiyspäivärahasta, käy lukemassa kelan sivuilta tietoa siitä, tai jos sieltä ei aukene, niin käy kelalla kyselemässä. Kyllä ne siellä neuvovat :)

ehdithän tehdä ihan hyvin tämän 4kk pätkän ennen kuin edes tarvii sanoa olevansa raskaana... jos raskaus menee hyvin, ei kannata ilmoitellakaan ennemmin.
tosiaan, ei se työ ehkä muutenkaan jatkuisi kesän jälkeen, joten turhaa miettiä raskaudenkeskeytystä sen takia! ne on kuitenkin aivan eri tason asioita!
ja kannattaa miettiä, miltä näyttää cv:ssä tilanteesi:
opiskelut, 4kk töitä, vauva, joskus taas töitä.
sehän on ihan perusteltava ja hyvä tilanne.
näen työssäni paljon cv:tä ja tulee tutkailtua "turhia" aukkoja...
sinullahan olisi oikein hyvä syy!

Aloittaja; itse tekisin ehkä sinun asemassani niin, että ottaisin tuon 4kk työpestin vastaan, enkä puhuisi mitään koko raskaudesta varsinkaan jos siitä ei ole "haittaa" tai alasi ole sellainen että siitä on vaaraa raskaudelle.
Sitten jos jatkavat työsopimustasi, en sanoisi vieläkään mitään, raskautesi ei välttämättä näy päälle päin vielä tuolloinkaan. Kun itse aikoinani esikoista odotin, maha näkyi vasta 8kk alussa.
Raskaudesta ilmoittaisin vasta "viime tipassa" eli 2kk ennen äitiyslomaa, siis sillä edellytyksellä että olisin töissä.
Kyllä kaikki järjestyy, tsemppiä sinne!

Tässä on taas raskaana olevien hormoonit näköjään tulkinneet sinun aloitus kysymystä vähän ihmeellisesti. Eli sinähän kysyit, että maksaako kela jotain perusrahaa äitiysloman ajalta. Kyllä maksaa. Ja jos et saa töitä välille kesätyö-äitiysloma, niin saat työttömyyskorvausta. Eli ei teidän perheen tulot missään nimessä puolitu. Suomessa vain opiskelijoilla on hurjan kurjaa (eli kesällä ei saa mitään), joten nauti työstäsi ja raskaudestasi!

Alkuperäinenhän todellakin kysyi, saako rahallista tukea raskaana ja äitinä, ei sitä, mitä raskauden suhteen tulisi tehdä.
Noin nuorelta henkilöltä ihailtavaa, että kun on noin vakaan päätöksen perheenlisäyksestä tehnyt, miettii myös nuo taloudelliset asiat kuntoon.
Onnea sinulle Janina, tuolla asenteella pärjäät vauvan kanssa varmasti loistavasti!!

Äitysrahasi voidaan maksaa tuon 4kk työtulojesi mukaan, vaikka olisitkin työttömänä ennen äitiyslomasi alkua. Itselläni loppui määräaikainen työsuhde 3kkk ennen äitiyslomaa ja sain päätöksen päivärahastani tuosta työsuhteesta.
Kela laskee p.rahasi kertomalla 4kk työtulosi 2:lla, josta muodostuu sitten vuosityötulosi. Kelan sivuilta voit tarkistaa paljonko äitiysrahasi olisi tuon 4kk työsuhteesi palkan mukaan, esim 4kk palkka 8000€, päiväraha olisi bruttona n. (
56 ensimmäistä päivää 44,01 € / arkipäivä lauantait mukaanlukien = 25p/kk:ssa
57 - 105 päivää 34,23 € / arkipäivä

Vanhempainrahan määrä
30 ensimmäistä päivää 36,67 € / arkipäivä
31. päivästä alkaen 34,23 € / arkipäivä

Hoi, sinä"Keskity olennaiseen"! Ketjun aloittaja vaikuttaa kyllä ihan siltä että pitää lapsensa, eihän hän sellaisesta mitään sanonut. Kyllä minäkin mietin, että miten paljon saan äippärahaa, vaikka lapsi oli toivottu ja suunniteltu..:) Mielestäni on ihan hyvä miettiä taloutta ja ottaa selvää, jos jokin on epäselvää... Ei se tarkoita sitä, että olisi huono äiti tai ei olisi valmis äidiksi. Kun täällä näköjään oli näin paljon tietäviä, en sano mitään asiasta. Ärsytti vain tuo "keskity olennaiseen" juttu..;D

Ja muistakaa leidit, äidiksi ei synnytä, äidiksi kasvetaan.=) ihanaa odotusta Janinalle...:)

Alkuperäinen kirjoittaja Janina*:
Kiitos vastauksista=)
Ongelmana on vaan, että olen juuri valmistunut koulusta ja se on ensimmäinen alaa vastaava työpaikka ja sen kesto on vain kesäajan eli 4kk. Viimeiset kaksi vuotta olen opiskellut...

Laskepa sitten kumpana olet tienannut enemmän: Edellisen vuoden tulot yhteensä vai vauvan syntymää edeltäneen puolen vuoden tulot. Kumpi tahansa onkin enemmän niin sen perusteella sitten haet äitiyspäivärahaa. Joka tapauksessa kela maksaa minimin joka on n. 15e/päivä. Ja lapsilisä sitten siihen päälle.

En nyt rahan takia ainakaan jättäisi lasta synnyttämättä varsinkaan jos mies on hyvätuloinen. Äitiyslomalla tulot tippuvat AINA mutta niin vaan ovat muutkin pärjänneet. Ja äitiyslomakin on lyhyt aika elämässä, sen jälkeen ehdit kyllä tienata.