Apuja 2v-ruokailuun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mama"

Vieras
Apuja kaipailisin reilu 2-vuotiaan syömiseen: tilanne sellainen että poika syö kyllä hyvin jos syötetään ja sormiruuat menee hyvinkin MUTTA se lusikka/haarukka vaan ei mene suuhun... Tämä äippä alkaa olla jo toooodella turhautunut tilanteeseen. Olen ammatikseni hoitanut vuosia muiden lapsia ja nyt oman lapsen kohdalla on keinot jo ihan loppu. Kaikki mieleen juolahtavat konstiti on kokeiltu. Arvaan että poika tiedostaa sen että toivoisin hänen syövän itse mutta kovapäisenä ei vaan tee mitä toivotaan. Tekee kyllä lusikkaan annoksen mutta sitten ojentaa lusikan hienosti äidille tyyliin "laita sinä se hänen suuhunsa"... Jos en laita, kiukkuaa hetken ja sitten alkaa syömään sormin... Aaaargh :`((( Poika on menossa syksyllä päiväkotiin ja toivonkin suuresti että oppisi siellä omatoimisemmaksi kun näkee muidenkin syövän itse, mutta noloahan tuo on ettei yli kaksivuotias edes yritä syödä itse. Onko kellään ollut vastaavaa? Voi kun löytyisi joku kikka... Sellainen vielä ettei syö vieraampienkaan kuten esim. mummien kanssa. Liekö poika vaan niin ovela että vedättää niin kauan kuin vaan palvelu pelaa..?

Oletko kokeillut istuttaa pojan pöytään ja keksiä itsellesi siksi aikaa tekemistä? Jonkun tason siistimistä, astianpesukoneen tyhjäys/täyttö, jotain sellaista, mihin tarvit kätesi?

Laitat ruoan eteen, annat aika syödä ja jos ei syö niin ruoka pois aj aseuraavalla kerralla uusi yritys. Samalla tavalla kun jatkat niin varmasti alkaa lusikka menemään suuhun.

Eihän tuo ole kuin pojan viitsimisestä!

Meillä tyttö täyttää elokuussa kolme ja välillä vieläkin yrittää tuota mutta tyhjä saldo kun on niin johan alkaa itse lusikka heilumaan.

[QUOTE="kiki";23843341]Oletko kokeillut istuttaa pojan pöytään ja keksiä itsellesi siksi aikaa tekemistä? Jonkun tason siistimistä, astianpesukoneen tyhjäys/täyttö, jotain sellaista, mihin tarvit kätesi?[/QUOTE]

Juuh, kokeiltu on; sama reaktio kuin edellä mainitsinkin. Ensin suuttuu ja lopulta syö sormin.
Ja jos on sellaista sapuskaa ettei oikein sormin pysty syömään niin työntää lautasen pois ja jättää syömättä. On vaan sitten niin pirun kiukkuinen ja itkuinen ettei mun hermo kestä olla syöttämättä....

Laitat ruoan eteen, annat aika syödä ja jos ei syö niin ruoka pois aj aseuraavalla kerralla uusi yritys. Samalla tavalla kun jatkat niin varmasti alkaa lusikka menemään suuhun.

Eihän tuo ole kuin pojan viitsimisestä!

Meillä tyttö täyttää elokuussa kolme ja välillä vieläkin yrittää tuota mutta tyhjä saldo kun on niin johan alkaa itse lusikka heilumaan.

Totta varmasti... Itseäni saan kyllä syyttää, tarvii vaan kovettaa itsensä ja antaa sitten huutaa. Kyllähän mä sen tiedän ettei lapsi nälkään kuole mutta se huuto ja kiukutteleminen, se kun menee vielä pojalla helposti ns. "yli", eli kuumentaa itsensä ihan hysteeriseksi ja sitten saa tosissaan rauhoitella että saa syömään edes jotain... Tämmöselle huonohermoiselle se on vaan aika stressaavaa.. Kiitokset vinkistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs;23843637:
haarukka? Jos kävisitte yhdessä ostamassa kivan lasten aterinsetin,vai onko sekin kokeiltu? Tai joku tarrapalkinto jos syö itse,alkuun vaikka puolet ruuasta.

Juu haarukka on käytössä ja aterinsettejä on vaikka kuinka ja pajon, eipä ole vaikutusta. Alkuun tykkäsi "tökkiä" ruokia haarukkaan mutta suuhun asti se ei silti kulkeutunut. Ja edelleenkin tekee annoksen valmiiksi haarukkaan muttei laita sitä itse suuhun. Tuohon palkintolinjalle en ole halunnut lähteä koska pelkään sen karkaavan käsistä, syksyllä pitäisi kuitenkin jo päiväkodissa osata syödä ilman palkintoja..

[QUOTE="kiki";23843667]Pienemmät annokset lautaselle? Jos se määrä tuntuu ylitsepääsemättömän isolta lapsesta[/QUOTE]

En usko että ruuan määrä on syynä koska on aina ollut hyvällä ruokahalulla varustettu. Herkkuruokaa pyytää usen lisääkin ja senkin ruuan kanssa on sama homma; ei syö vaan odottaa palvelua. Kaipa tämä on viitsimiskysymys enimmäkseen... :-/

Mä vähän luulen, ettei se päiväkodissa syöminen tule olemaan ongelma sitten kuitenkaan. Se, että toiset lapset syö yhtä aikaa saa ihmeitä aikaan, vaikkei se sitten kotioloihin autakaan. Eli uskaltaisin kokeilla ihan niitä palkintojakin kotio ihan rauhassa.

Ehkä olet tehnyt asiasta liian ison numeron, ja laps tekee tota siksi?

Kyllä se lusikka alkaa sinne suuhun ennemmin tai myöhemmin meneen.
Sama homma haarukalla?

Tee ekask jotain haarukoitavaa ruokaa, jos poika meinaa laittaa sormilla ni kerrot et tämä ruukataan napsia ihan haarukkaa käyttäen.
Enkä näkis tossa mitään kamalaa ongelmaa, tuohan voi olla vain jokin vaihe.

Minkälaisia teidän ruokailutilanteet muuten ovat.Syötkö lapsen kanssa?Onko kaikki johdonmukaista,,pois pöydästä jso menee leikkimiseks jne.?

Yhteistyössä