Onko syytä huoleen? Meidän 1v ei syö itse, ei käy potalla eikä puhukaan juuri mitään... HUOLI ON KOVA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä rasittanut itseäni yhtään potattaa vauvaa, sitten kun hän oppi istumaan itse. 1,5 -vuotiaana hän oli jo päiväkuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Siis hei, miksi ihmeessä te rasitatte itseänne huolehtimalla 1 vuotiaan potalla käymisestä ja puhumisesta? Lapset kehittyy omaan tahtiinsa. Meillä on 1,5v joka ei viitsi potalla istua, on siis täysin vaipoissa. Ei puhu yhtään sanaa. Syö kyllä itse, joten ei kai mun tartte huolehtia;)

mistä sä huolissas olet? älä ole.
lapset kehittyy niin eri tahtiin ei kannata vertailla..
meillä ekat sanat tuli 10kk iässä sitten nekin unohtu kun alkoi käveleen 1v3kk iässä.
puhe alkoi uudestaan 1v9kk,kohta 2v eikä viihdy potalla kun minuutin,1v6kk kun alkoi itse opetteleen syömään joudun viäläkin auttaa syömisessä.

Ei todellakaan ole syytä huoleen. Meidän tyttö ei tehnyt mitään nuista 1 vuotiaana. 1,5 vuotiaana alkoi vähitellen sanoa sanoja ja nyt lähes 2 vuotiaana puhuu kun papupata :) Lusikalla oppi syömään varmaan 1v4kk iässä. Ja potalla käy vaan leikkimässä eikä asioilla. Huolet pois ja nauti lapsestasi.

Noh.

Meillä on 1,5v joka puhuu ehkä 15 sanaa, ymmärtää tosin puhetta tosi hyvin.

Ei ole vielä potalla käynytkään paitsi joskus huvikseen istahtanut vaatteet päällä kun on vessassa käyty.

Ei todellakaan lusikoi itse ruokaa enkä antaisikaan - motoriikka ehkä 2v sellaista että voi jo mennä isompi osa ruoasta suuhun kuin lattialle. Leipää, vihanneksia ym toki syö itse.

Unipullo käytössä, muuten juo nokkamukista.

Mä en tajua mikä ihmeen hinku ihmisillä on tehdä asiat itselleen mahdollisimman vaikeiksi. Kuivaksi oppimisen aika on sitten, kun se sujuu ilman kymmentä vahinkoa per päivä. Meillä päiväkuivaksi tultu siinä parivuotiaina. Sama juttu syömisen kanssa; tykkääkö joku siitä soosin luutuamisesta tosiaan niin paljon että se lusikka on pakko antaa vauvan käteen? Mä ainakin tunnustan olevani laiska tässä kohtaa.

Puhe on taas niin yksilöllinen juttu että siitä on paha sanoa mitään. Joku puhuu jo reilun vuoden ikäisenä, toinen odottaa 2,5veeksi ja puhuu sitten melkein heti pitkiä lauseita ym..ei voi verrata. Mutta hyvinpä on meillä nuo isommat jo oppineet "omatoimisiksi" ja tarvittavat asiat ajallaan, VAUVA meillä saa olla vauva vielä. :)

Ei meidän 2v:kään vielä vuos sitten.. ja vieläkin on päiviä ettei mikään nuista oikein luonnistu.
No puhuu jonku verran, viimesen 2vk sisään on alkanu tulla 2 sanaisia "lauseita", mut ei osaa esim. sanoa että mitä itkee tai kun osoittaa pihalle, että "kato", ni ei osaa kertoa, mitä siellä näkee.
Potalle ei ole suostunu oikeastaan koskaan, vaihtelevasti käy pytyllä, mut ei ole vielä minkäänlaista ideaa kuivaksi oppimisen kanssa. Syyä kyllä osaa itte, mut ku perheeseen syntyi vauva, ni syöttämisessäkin tarvii usein apua.

Yhteistyössä