Apuja... Miten yh + pieni lapsi saisi rytmit toimimaan? =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksinäinen

Vieras
Hei! Ongelmamme on seuraavanlainen: Olen hoitovapaalla n 1v lapsen kanssa ja meillä on hieman haasteita saada ns normaali päivärytmi toimimaan. Ollessani parisuhteessa rytmitti miehen työpäivät meininkiä ja hän auttoi jos minua vaikka aamulla väsytti. Parisuhde kuitenkin loppui (piiiiitkä tarina miten ja miksi, tiivistettynä: Emme seurustelleet kun lapsi sai alkunsa. Raskauden edetessä teimme sen virheen, että päätimme yrittää lapsen takia suhdetta. Luulin rakastuneeni häneen mutta taisivat hormonit tehdä tepposet ;) Erosimme ihan ystävinä ja hän on edelleen läsnä lapsen elämässä, mutta ei tietenkään asu kanssamme) ja olemme olleet kahdestaan nyt muutaman kuukauden.

Noidankehä näyttää suurinpiirtein tältä: (Esim) Minulla on hieman yksinäistä ja kaipaan aikuista seuraa. Lähdemme vaikkapa äitini luokse käymään. Vierailu venähtää hieman, ja lapsi nukahtaa ennen kun pääsemme kotiin. Havahtuu päästessämme kotiin eikä heti nukahda uudelleen. Puoliltaöin nukahtaa ja minulle tulee sellainen olo, että tarvitsen *hetken* yksikseni intensiivisen päivän jälkeen. Valvon siis liian myöhään. Lapsi herää jokseenkin tavalliseen aikaansa, mutta koska minua vielä väsyttää vietävästi yritän saada hänet vielä hetkeksi sänkyyn pötköttelemään. Illalla lapsi ei sitten olekaan yhtä väsynyt kun normaalisti ja heräilee pitkin iltaa. Minä valvon... Ja seuraavana aamuna nukumme pitempään.

Yhtäkkiä huomaan tytön menevän aina 23-24 aikoihin nukkumaan ja molemmat nukumme pitkään aamulla. Toivoisin, että saisin rytmimme pysymään enemmän muun maailman menossa mukana, mutten oikein tiedä miten. Kun minua aamulla väsyttää joskus, niin olen oikeasti todella väsynyt. Ennen jos kävi näin, saattoi mies ottaa lapsen ja tehdä aamutoimet, minä sain koisia vielä hetken. Toinen vanhempi ikäänkuin tasoitti menoa. Nyt joudun tekemään kaiken yksin :( Väsymys yhtenä päivänä kostautuu monen viikon ongelmilla mm kodin siisteydessä, unirytmissä yms.

En kaipaa neuvoja tyyliin "otat vain itseäsi niskasta kiinni" koska se ei selvästikään ole onnistunut =)

No onko jotain pakottavaa syytä miksi rytmin tarvitsisi NYT muuttua? Toimintaa lapsen kanssa löytyy iltapäivisinkin.

Kun menet takaisin työelämään ja lapsi hoitoon rytmi muuttuu väkisin. Tosin helpottaa varmaan, jos pari kuukautta ennen töihin paluuta alatte elämään työrytmin mukaan. Lapsen hoidonaloituksen hyvinsujuminen motivoi varmaan tarpeeksi tuolloin.

Mä veikkaan että sulla on jonkinlaista hoitamatonta synnytyksenjälkeistä masennusta ollut/jäänyt.
Kyllä yksinäänkin jo vuosikkaan kanssa hoitelee asioita, eikä väsymystä silleen ole enää syytettävänä kuin vauva-aikoina.
Eikö ole ketään samassa tilanteessa olevaa äitiä jonka kanssa voisi jutella ja ulkoilla yms?

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Mä veikkaan että sulla on jonkinlaista hoitamatonta synnytyksenjälkeistä masennusta ollut/jäänyt.
Kyllä yksinäänkin jo vuosikkaan kanssa hoitelee asioita, eikä väsymystä silleen ole enää syytettävänä kuin vauva-aikoina.
Eikö ole ketään samassa tilanteessa olevaa äitiä jonka kanssa voisi jutella ja ulkoilla yms?

Miten niin väsymystä ei voi syytellä? :o Vielähän tuo heräilee öisin samaa tahtia kun 3-4 kuisena...?

Minulla on aina ollut aamuisin vaikeata herätä. Juuri synnyttäneenä hormonit taisivat pörrätä niin, ettei ollut ongelmia nousta pirteänä vaikka olisi nukkunut vain pari tuntia, mutta nykyään saatan olla todella väsynyt 5-6 tunnin unien jälkeen. Ei tätä usein esiinny, ehkä kerran kuussa on sellainen aamu, että jään sänkyyn loikoilemaan *hetkeksi*, mutta kun vaikutukset ovat niin kauaskantoiset :(

Kaipaan 1. enemmän sosiaalista kanssakäymistä muiden aikuisten kanssa ja 2. tuntia, kahta omaa aikaa iltaisin. Tuo tasapaino tuntuu olevan niin herkkä, että en enää tiedä mitä tehdä...

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
No onko jotain pakottavaa syytä miksi rytmin tarvitsisi NYT muuttua? Toimintaa lapsen kanssa löytyy iltapäivisinkin.

Kun menet takaisin työelämään ja lapsi hoitoon rytmi muuttuu väkisin. Tosin helpottaa varmaan, jos pari kuukautta ennen töihin paluuta alatte elämään työrytmin mukaan. Lapsen hoidonaloituksen hyvinsujuminen motivoi varmaan tarpeeksi tuolloin.

Niin... En tiedä, onko tästä mitään haittaa varsinaisesti lapselle... Jotenkin vain tuntuu siltä, että pitäisi saada lapsi nukkumaan viimeistään yhdeksältä ja aamuisin nousta aikasin. Varsinkin nyt talvella kun valoisat tunnit ovat vähissä :) Kumpi on tärkeämpää, se, että rytmi on säännöllisempi, vai se, että rytmi on ns muun maailman mukana? Hmm...

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Rytminne normalisoituu, kun menisit töihin ap

Tarkoittanet "kun menEN töihin", et kun menISIT töihin ;) Ei näin pieni ole vielä lainkaan valmis 9h hoitopäiviin joten en missään nimessä edes harkitse töihinpaluuta vielä.

ulkoiletteko tarpeeksi? Itse olen huomaanut, että lapsi nukkuu paremmin, vaikka olis ollu jotain ekstraakin sekoittamassa, jos vaan saa tarpeeksi ulkoilla. Lisäksi itse jaksaa paljon paremmin.

Tuota meillä on samanikäinen muksu ja olemme ihan parisuhteessa ja silti meidän lapsella on kanssa tollanen rytmi...eli myöhään unille ja myöhään ylös. Ketä se haittaa? Toki oma aika jää vähemmäksi ja tulee meilläkin kukuttua yöllä mutta toisaalta saa aamulla nukkua. hatun nosto, en itse kykenisi olemaan yh (toki pakon edessä). Miten muuten jakselet?

edelleen sama jatkaa...siis lapsesi nousee joka yö yhtä tiheään kuin ihan pienenä? Meil on menty 2 kk vanhasta koko yö unta. Syökö hän öisin vai muuten heräilee?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ulkoiletteko tarpeeksi? Itse olen huomaanut, että lapsi nukkuu paremmin, vaikka olis ollu jotain ekstraakin sekoittamassa, jos vaan saa tarpeeksi ulkoilla. Lisäksi itse jaksaa paljon paremmin.

Nyt kun on ollut niin kylmä niin emme ole olleet ulkona yhtä paljon... Lapsi ei oikein ole viihtyny kovinkaan pitkiä aikoja ulkona kun siellä on niin kylmä ja niin paljon lunta ettei liikkumisesta tule mitään. Hetken istuu pulkassa ja viisi minuuttia keinussa, sitten haluaa sisälle. Rattailla on täälläpäin todella hankala kulkea nyt lumen takia, joten sellaisestakaan toiminnasta ei meinaa mitään tulla :( Lämpimämpinä aikoina on tykännyt leikkiä naapurilasten kanssa ja se auttoi mielestäni meitä molempia, mutta nyt ei ole ketään muuta ulkona näkynyt muutamaan viikkoon.

Itseasiassa nyt on ollut niinkin kylmiä aikoja (-30) ettei olla käyty ulkona ollenkaan, muuta kuin pakolliset kauppa yms reissut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

Nyt kun on ollut niin kylmä niin emme ole olleet ulkona yhtä paljon... Lapsi ei oikein ole viihtyny kovinkaan pitkiä aikoja ulkona kun siellä on niin kylmä ja niin paljon lunta ettei liikkumisesta tule mitään. Hetken istuu pulkassa ja viisi minuuttia keinussa, sitten haluaa sisälle. Rattailla on täälläpäin todella hankala kulkea nyt lumen takia, joten sellaisestakaan toiminnasta ei meinaa mitään tulla :( Lämpimämpinä aikoina on tykännyt leikkiä naapurilasten kanssa ja se auttoi mielestäni meitä molempia, mutta nyt ei ole ketään muuta ulkona näkynyt muutamaan viikkoon.

Itseasiassa nyt on ollut niinkin kylmiä aikoja (-30) ettei olla käyty ulkona ollenkaan, muuta kuin pakolliset kauppa yms reissut.

tuo tekee äkkiä olon hankalaksi, kun ei pääse pihalle. Kovasti jaksamista, kyllä se taas äkkiä helpottaa, kun ilmat lämpenee ja päivä pitenee.

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Kuinka pitkät yöunet lapsesi normaalisti nukkuu? Vai riippuuko se siitä moneltako menee nukkumaan? Entä päiväunet?

Riippuu monelta menee nukkumaan :/ Ihan vauvasta asti tosin yöunet olleet hieman keskivertoa lyhkäisemmät, mitä nyt olen vauvapalstoilta ja ympäristöstä käsittänyt. Sanoisin, että ns normaalitilassa (kun nukkuu yhdet päiväunet n 12-14, menee illalla 20-21nukkumaan) nukkuu 10-11 h yöunet. Kn rytmi on sekaisin, saattaa nukkua päiväunet 18-20 ja mennä yöllä yhdeltä nukkumaan, herää ehkä n yhdeksän aikoihin aamulla. Joskus sitten ottaa aamupäiväunet myös.

Alkuperäinen kirjoittaja allu:
edelleen sama jatkaa...siis lapsesi nousee joka yö yhtä tiheään kuin ihan pienenä? Meil on menty 2 kk vanhasta koko yö unta. Syökö hän öisin vai muuten heräilee?

Heräilee vielä 2-3 kertaa yössä, aika sama rytmi ollut n 3-4 kuisesta asti kun tasaantui :) syö vielä öisin. En ota mitään stressiä asiasta (suurin osa 1-vuotiaistahan vielä heräilee öisin) kun tuo ei ole varsinaisesti se väsymyksen syy; silloin, kun olemme siinä ihanteellisessa "normaalitilassa" koen saavani ihan tarpeeksi unta. Se, mikä häiritsee, on se että rytmi menee niin älyttömän sekaisin niin pienestä häiriöstä ja kestää niin kauan saada se takaisin!

Meillä tuo on ihan normaali päivärytmi että lapset menee myöhempään nukkumaan ja heräävät aamulla vähän myöhemmin. Minä ja lapset ollaan kaikki aamu-unisia. Pienempinä valvoivat myöhämpään ja iän myötä rytmi on ihan itsekseen siirtynyt niin että menevät aikaisemmin nukkumaan. Pikkuvauvoina nukahtivat vasta puolen yön jälkeen, 1 vuotiaina 23-24, nyt 3v menee 21.30 nukkumaan ja 2v nukahtaa 22-22.30. Aamulla heräilevät 9 aikoihin, 3v aikasemmin ku kuopus. Mulle tämä sopii mainiosti, olisin kuoleman väsynyt jos lapset keikkuisi joka aamu 7 aikaan hereillä. Mulle se on vielä yötä :D

Eli en olisi mitenkään huolissani vaikka rytmi onkin vähän myöhäisempi. Kyllä se sit viimeistään muotoutuu aikaisemmaksi kun menet töihin ja lapsi hoitoon =) Nyt kun olet hoitovapaalla, niin elä ihmeessä sellaista rytmiä mikä teille sopii! Uskon että opitte heräämään aikaisemminkin sitten kun on pakko. Meidän neuvolan täti oli tosin huolissaan esikoisen ollessa 2v, et miten se oppii heräämään ajoissa kouluun, kun nukkui 9-9.30 aamulla :laugh:

Älä ole huolissasi. Ihan oikeasti jos ei oo mitään kerhoja tms. miksi pitäisi nousta niin nauttikaa myöhä aamuista köllätellen yhdessä. Kerkee se lapsi sitte tottua siihen, että hoitoon mennään aikaisin ja ei saa herätä omaan tahtiin...

Tuota meillä on samanikäinen muksu ja olemme ihan parisuhteessa ja silti meidän lapsella on kanssa tollanen rytmi...eli myöhään unille ja myöhään ylös. Ketä se haittaa? Toki oma aika jää vähemmäksi ja tulee meilläkin kukuttua yöllä mutta toisaalta saa aamulla nukkua. hatun nosto, en itse kykenisi olemaan yh (toki pakon edessä). Miten muuten jakselet?

Kiitos :) Muuten jakselen ihan hyvin, eli siis nautin kyllä lapsesta ja lapsen hoidosta, taloudellisesti asiat ihan kondiksessa vaikka tietenkin kotihoidontuella pitää vähän vyötä kiristää. Minulla on muutamia hyviä ystäviä ja saan äidiltäni hoitoapua joskus viikonloppuisin jos sitä pyydän. Itseasiassa hän olisi hyvin halukas ottamaan lapsen yökyläänkin ja vaikka mitä :D Itse vielä hieman jarruttelen kun en koe tarvetta sellaiseen. Käymme mieluummi yhdessä äitini luona yökyläilemässä ;) Ystäväni kuitenkin opiskelevat ja käyvät töissä päivisin enkä ole vielä oikein saanut kontaktia ns mammakavereihin, mutta jotenkin ajattelin sen asian korjaantuvan nyt kun tyttö on tulossa sosiaalisempaan ikään ja alamme käymään seurakunnan kotiäideille ja lapsille suunnatuissa tapaamisissa tässä pikkuhiljaa. Vähän ollaan naapureihin tutustuttu, mutta naapuriäidit ovat niin paljon minua vanhempia, että sellaista ystävää en ole vielä löytänyt :D

Älä ole huolissasi. Ihan oikeasti jos ei oo mitään kerhoja tms. miksi pitäisi nousta niin nauttikaa myöhä aamuista köllätellen yhdessä. Kerkee se lapsi sitte tottua siihen, että hoitoon mennään aikaisin ja ei saa herätä omaan tahtiin...

Joo, missä vaiheessakohan mä totun siihen :laugh: Mutta kiitokset kivoista sanoista! Tää asia on vähän painanut mieltä ja, tyypilliseen äitityyliin, olen kokenut syyllisyyttä ja riittämättömyyttä... Mutta ehkei tämä sitten ole niin vakavaa kuin mitä olen ajatellut.

Täällä yh-äiti aivan samassa tilanteessa. Vauva parin päästä 1v ja koko ajan ollaan oltu kahdestaan. Mä oon kanssa todella huono herämään aamuisin. Tyttö "pomppii" ja pitää omaa hauskaa sängyssä aamuisin n tunnin verran että saan silmät auki. Sitten aamupalalle, leikitään ja mennään pariks tunniks yhdes päikkäreille ja sen jälkeen vasta alkaa meidän päivä. Jos ei olla sovittu aikaisemmin jotain menoa, me ei ikinä olla ulkona ainakaan ennen kolmea. Tää rytmi sopii meille, eikä oteta siitä suurta stressiä. 4kk:n päästä takaisin töihin, jolloin on taas pakko alkaa heräilemään :|
"Omat" tunnit ovat todella tärkeitä jaksamisen kannalta myös täällä ja sen takia pakotan itseni lähtemään kylästä ajoissa. Kotimatkan hypin vaikka päälläni, että pikkuinen pysyisi hereillä ja olisi helposti nukutettavissa illalla.
Meillä herätään aamuisin 8.30-9.30 välillä, päikkäreille mennään 11.30-12.30 ja ne kestää parisen tuntia. Yöunille seitsemän maissa. Kyläillessä tyttö jaksaa valvoa yhdeksään asti rytmin siitä häiriintymättä.
Tää oli hieman unenpöpperössä kirjoitettu teksti. Jos haluut jutella, niin pistä yv:tä tulemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo, missä vaiheessakohan mä totun siihen :laugh: Mutta kiitokset kivoista sanoista! Tää asia on vähän painanut mieltä ja, tyypilliseen äitityyliin, olen kokenut syyllisyyttä ja riittämättömyyttä... Mutta ehkei tämä sitten ole niin vakavaa kuin mitä olen ajatellut.

Tähän aikaan yöstä täällä taitaa kukkua ne tässä suhteessa vapaamielisemmät mammat :) . Itse olen samaa mieltä tuosta, ettei rytmin myöhäisyys ole mikään kynnyskysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja LolaTokyo:
Täällä yh-äiti aivan samassa tilanteessa. Vauva parin päästä 1v ja koko ajan ollaan oltu kahdestaan. Mä oon kanssa todella huono herämään aamuisin. Tyttö "pomppii" ja pitää omaa hauskaa sängyssä aamuisin n tunnin verran että saan silmät auki. Sitten aamupalalle, leikitään ja mennään pariks tunniks yhdes päikkäreille ja sen jälkeen vasta alkaa meidän päivä. Jos ei olla sovittu aikaisemmin jotain menoa, me ei ikinä olla ulkona ainakaan ennen kolmea. Tää rytmi sopii meille, eikä oteta siitä suurta stressiä. 4kk:n päästä takaisin töihin, jolloin on taas pakko alkaa heräilemään :|
"Omat" tunnit ovat todella tärkeitä jaksamisen kannalta myös täällä ja sen takia pakotan itseni lähtemään kylästä ajoissa. Kotimatkan hypin vaikka päälläni, että pikkuinen pysyisi hereillä ja olisi helposti nukutettavissa illalla.
Meillä herätään aamuisin 8.30-9.30 välillä, päikkäreille mennään 11.30-12.30 ja ne kestää parisen tuntia. Yöunille seitsemän maissa. Kyläillessä tyttö jaksaa valvoa yhdeksään asti rytmin siitä häiriintymättä.
Tää oli hieman unenpöpperössä kirjoitettu teksti. Jos haluut jutella, niin pistä yv:tä tulemaan!

Siis lapsi nukkuu 13-14 tuntia yöunia? :o *kade* Ja siihen päälle vielä 2 tuntia päiväunia...

Ehkä munkin pitäis kokeilla ihan suosiolla sitä, että aamupäivä mentäisiin "horroksessa" ja vasta iltapäivällä lähettäisiin ulos jne. Ehkä sitten saisin itseni kuitenkin sängystä ylös ennen kymmentä vaikka joskus väsyttäisi, jottei rytmi heittäisi ihan häränpyllyä yhden yön typerän valvomisen takia!

Yhteistyössä