Apuja nyt meille! Vauva 8kk ja nukkuu TOSI huonosti yöt. Niin. Vieressä ja tissi suussa. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se enemmän leipää tienaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

se enemmän leipää tienaava

Vieras
Me ollaan kohta aika laukeamispisteessä. Tilanne on se, että 8kk ikäinen on yöt nukkunut meidän välissä ja syö monta kertaa tissiä yöllä. Ei jaksa enää. Mä lähden kohta (1kk päästä) töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia. Meillä vauva herää hyvinä öinä 2-4 kertaa tissille, huonot yöt osaatta päätellä itekki :/ saattaa "syödä", inistä klo 00-05 välisen ajan. Siihen auttaa hetkiksi aina tuo tissin anto. Haluttais laittaa vauva omaan sänkyynsä, joka on meidän sängyn vieressä. Ja nuo yösyötöt, jotka tosiasiassa on vain vähän imemistä, nukahtaa ja kohta taas on ihan levoton. Ja joo! Seuraavaa ei tasan opeteta perhepetiin. En mitenkää jaksa klo 5 lähteä aamuvuoroon, jos tyyppi on tissillä puolesta yöstä lähtien siihe että lähen. Voi video.. Apuja? Vinkkejä? Vertaistukea?

Meillä oli ihan sama tilanne, joten lopetin yösyötöt kokonaan ja nyt sitten koko imetyksen. Lapsi oli siis 9kk, ja yöt jatkuvaa heräilyä ja nukahti vain tissille. Tein ensin pari yötä niin, että annoin illalla vielä nukkumaan käydessä tissiä joskus 11 aikoihin, mutta yöllä otin vain kainaloon, enkä antanut rintaa. Sitten lopetin tuon 11 syötönkin. Ihmeen helposti kävi, ei edes mitään järkyttäviä huutoja tullut, vaikka olin pelännyt. Saman tien alkoi myös ruoka maistumaan päivällä paljon paremmin, eli suosittelen. Pari viikkoa tuon jälkeen siirsin vauvan omaan sänkyyn siihen viereen, ja siellä on pysynyt.

Yösyöttö vaan pois ja opetat itse nukahtamaan omaan sänkyy, huutoa tulee enemmän ja vähemmän ensin, mut kannattaa. Ja päätös pitää pitää eikä soutaa ja huovata edestakaisin. Tsemppiä!

tuota vois kokeilla. En välttämättä imetystä lopettais, mut kyl tuon ikäinen säilyy hengissä aamuun ilman yösyöttöjä. Sellainenki kävi mielessä, että nukuttais vaunuis ja laittais sit vaunukopan pinnasänkyy? Muutenki tuo vieres nukkuminen pelottaa ku vauva nousee tukea vasten seisomaan, konttaa ym.. Tippuu pian sängystä.

Meillä oli samanlaista tuossa iässä, mutta ongelma meni itsestään ohi ajan kanssa. Lapsi täytti juuri 1 v, nukahtaa rinnalle, mutta yöllä herää vain kerran tai max 2 kertaa pissaamaan, ja tarvitsee silloin rintaa että saa pisun tulemaan vaippaan. Muuten nukutaan vierekkäin ja sikeästi kaikki.

Tosin mun ei tarvinnut käydä töissä kuin isäkuukauden ajan, joten sikäli on ollut helpompaa jaksaa yöriekkumisia.

Voithan tuota kokeilla, mut paras on jos lapsi oppi itsekseen nukahtamaan, silloin osaa yöllä havahtuessaan nukahtaa itse eikä tarvitse vanhempia hyssyttelemään. Mut mikään ei ole niin yksinkertaista ja helppoa. Voi olla vaikeaakin, tiedän kokemuksesta, kahden kanssa taistelleena! Tsemppiä!

Vauvan sänky miehen puolelle teidän sänkyä, ja mies vastaamaan yöheräämisistä. Ei ton ikänen varmaan enää nälkäänsä niin imekään vaan lohduksi ja tavan vuoksi. Itse aloin varmaan jo ennen puolen vuoden ikää antaa yöheräämiskitinään ensiavuksi pullosta vettä, se riitti vauvalle ja hyvin nopeasti yöheräämiset jäi kokonaan pois.

Vastaavassa tilanteessa lapsen ollessa 10kk lopetin imetyksen kokonaan. Siis miltei kerrasta poikki, parin päivän vähentämisellä. Mies piti lapselle unikoulua tasan kaksi yötä ja se oli sillä selvä. Ihmettelin vain, miksi en jo aiemmin toiminut. Kai sitä oli niin väsynyt, ettei jaksanut ottaa härkää sarvista...

me aletaan myös olemaan niin väsyneitä tähän. Päiväunien aikaan vauva ei pissaa ollenkaan, vasta herättyään. Ja yöllä sit ku syö jatkuvasti niin vaippaaki saa vaihtaa jatkuvasti. Ei raaskis alle vuoden ikäistä itkettää sängyssäkään. Miten tämä onki näin vaikeaa, kuitenki kolmas lapsi kyseessä! :/

[QUOTE="alkup";26064237]me aletaan myös olemaan niin väsyneitä tähän. Päiväunien aikaan vauva ei pissaa ollenkaan, vasta herättyään. Ja yöllä sit ku syö jatkuvasti niin vaippaaki saa vaihtaa jatkuvasti. Ei raaskis alle vuoden ikäistä itkettää sängyssäkään. Miten tämä onki näin vaikeaa, kuitenki kolmas lapsi kyseessä! :/[/QUOTE]

Täh? En ole ikinä pissan takia vaihtanut lapselle yöllä vaippaa. Mitä vaippoja te oikein käytätte? Nykyään vaippa tuntuu ihoon kuivalta jopa yli 10 tuntia, joten ei niitä pissan tähden tarvitse yöllä vaihtaa ja lasta siihen herättää.

• Tykkää
Reactions: Tara74 ja erinys
oli meillä. Nukkui rinta suussa kaiket yöt ja mulla oli pää hajoamispisteessä. Lopetin koko imetyksen aivan täysin, vauva oli 9kk, ja siirsin vauvan omaan huoneeseen. Enkä voi tajuta kuinka helppoa se oli, mies laittoi ekana iltana nukkumaan, itkeskeli sylissä noin 10min, heräsi koko yönä 2 kertaa ja itkeskeli max 10min. Tokana yönä heräsi kerran ja nyt pari viikkoa nukkunut joko putkeen 20-05 tai sitten herää kerran noin 5 minuutiksi ja nukkuu pidempään ehkä 6.30 asti.

Suosittelen lämpimästi!! Vauva on päivisinkin paljon iloisempi ja sellainen kätinä loppui kokonaan, nukkuu taatusti itsekin paremmin nyt. Nyt vasta tajuan kuinka sekaisin aloin väsymyksestä olla (on tässä kaksi muutakin alle kouluikäistä, joten vauvan kanssa päivisin nukkkuminen oli mahdotonta)

noi jotka ei ole koskaan vaihtanut yöllä vaippaa niillä tuskin on ollut vauvaa, joka lutkuttaa maitoa yöt läpeensä. Meillä pahimpaan aikaan joutui vaihtamaan ainakin kerran yössä kun kaikki mahdolliset vaipat tuli läpi, painoi jo puolessa yössä kuin kivireppu se vaippa ja koko sänky märkänä.

niin meillä on kestovaipat käytössä ja ne ei ole pintakuivia. Löytyiskö muilta vastaavasta kokemusta, et miten vauvan sais nukkumaan omaan sänkyyn tai edes ilman rintaa?

Meillä 8kk ikäinen poika, ja yöt oli hirmu levottomia. Heräili monta kertaa yössä syömään, tosin en enää imetä joten pulloruokinnalla mennään. Se se vasta väsyttävää olikin, lähteä lämmittämään pulloa öisin ihan tokkurassa, ja pari viikkoa sitten päätin, et saapi riittää. Ekana yönä poika huusi noin 40 min, ja seuraavana yönä nukkui jo hienosti, kerran jouduin silittelemään uneen. Nyt nukkuu läpi yön, joskus kun tutti on kateissa saattaa hiukan kitistä. Yllättävän kivuttomasti koko homma meni. Mut siis ihanaa, mäkin saan piiiitkästä aikaa nukkua yhtenäisiä unia. On kuulkaa tämäkin äiti kuin eri ihminen nyt!

Meillä oli molemmilla lapsilla sama tilanne. Ekan lapsen kohdalla jaksoin vielä sinne vuoden ikään, kunnes imetys loppui ja yöt parani kertaheitolla. Tokan kohdalla pidin unikoulua 10 kk iässä, siis vieressä nukkui edelleenkin. Tuloksena se, että nukkui aamuyöhön asti ilman tissiä, eli helposti yhtäjaksoista unta 8-9 tuntia. Eikä ollut hirveetä huutoa, vaan pientä tirinää ehkä 4-5 yönä. Ei ollut lainkaan paha rasti! En olis uskonut että unikoulun voi toteuttaa myös perhepedissä, mut niin se vaan meillä ainakin toimi.

Meillä kuopus erityisesti ihan samanlainen, lutkutti tissiä vaikka yöt läpeensä. Ei tosiaankaan nälkäänsä, vaan ihan vain huvituttina käytti minua, ja kun kaikki muutkin meillä nukkuivat samassa huoneessa niin en vaan halunnut tai jaksanut huudattaa vauvaa yöllä vaan tyrkkäsin tissin suuhun, niin johan hiljeni. Unikoulu auttoi meillä, tosin palattiin vielä vanhaan muutaman korvatulehduksen aiheuttamien yöheräilyjen myötä. Vajaa 1-vuotiaana sitten lopetti itse yösyömisen ja oppi nukahtamaan itse, kun sairastui taas korvatulehdukseen ja itse kipeänä kieltäytyi rinnasta. Sanoisin siis että joko odotat että aika tekee tehtävänsä, tai sitten vaan vähennät imetystä seurasipa siitä mitä seurasi(eli itkua), kyllä se muutamassa yössä helpottaa... Jos kaikki ovat kamalan väsyneitä niin ei siinä mielestäni oikein muu auta, marttyyriksi ei kannata ruveta...

Tsemppiä sulle! Vauvahan käyttää sua huvituttina yöllä, kokemusta on. Meillä nukuttiin jo tosipienestä pitkiä yöunia ilman tissiäkin, eli ei sitä oikeasti ravinnon takia yli puolivuotias tarvitse. Sitten jossain kohtaa tullut levottomuutta, hampaita, liikkumisen opettelua tai mitä lie ja hölmönä olen sortunut antamaan tissiä yöllä ja sittenhän sitä vasta pyydetäänkin. Ekan kohdalla en ymmärtänyt mitään unikoulutusta aloittaakaan. Toisen ja kolmannen kohdalla yritin olla viisampi mutta väsyneenä ja äkkiseltään se nopein ja helpoin ratkaisu on antaa tissi suuhun. Jonkinsortin unikoulua sitten jouduttiinkin pitää. Kumma etten enää edes tarkasti muista. Jossain kohtaa auttoi huvitutti tai vesipullon antaminen( ja se että illalla syötettiin masu täyteen?) Ja ihan perus huudattaminen pari yötä toimii kyllä, siinä vaan täytyy olla johdonmukainen. Jatkettiin samassa huoneessa "sivuvaunussa" nukkumista.

Meillä oli alussa todella hyvin nukkuva vauva joka laitettiin omaan huoneeseen jo 2kk ikäisenä ilman mitään itkuja edes. Puolivuotiaana oppi nousemaan tukea vasten ja sitten alkoikin 'show'. Ei suostunut enää nukkumaan omassa sängyssä (hampaat teki tuloaan) ja kiipesi ja kaatuili unenpöpperössä. Oli pakko ottaa takas viereen nukkumaan kun pää kopsahteli pinnasänkyä vasten. Nyt 9 kk ja syö n.3 kertaa yöllä vaikka ennen ei syönyt välttämättä ollenkaan öisin. Päivällä syö melko vähän koska on kova kiire liikkua ja toheltaa eli yöllä iskee nälkä. Nyt juuri kun ajattelin vähentää imetystä,niin tietysti ylähampaat tuloillaan ja imeminen on siihen paras lääke. Maito kelpaa vain ja ainoastaan äidin tissistä ja isä ei kelpaa nukuttajaksi varsinkaan iltaisin. Isä käy töissä, joten ei jaksa kauaa kuunnella huutoakaan. No onneksi kohta alkaa opinnot, niin imetys vähenee väkisinkin. Seuraavaa vaihetta odotellessa ;D

Yhteistyössä