Apuja toimeentulotukihakemuksen täyttöön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan lantti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voihan lantti

Vieras
Pian tarvitsemme toimeentulotukea ainakin hetkellisesti ja nyt tarvitsisin apuja hakemusta varten.

- sähkö: sähkölaskuhan tulee kolmen kuukauden välein, joten jaetaanko kokonaissumma 12 kuukaudella? Jos toimeentulotukea alkaa saamaan, niin toimitetaanko sossuun sitten laskut ja hakemukseen on siis merkattu kuitenkin kuukausittainen summa?

- terveydenhuolto: mitä tämä pitää sisällään? Vain Reseptilääkkeet? Tähän ei varmaan kuulu lasten vitamiinit ym? Jos jatkuvasti käytettävää lääkettä ei joudu ostamaan ihan joka kuukausi, jaetaanko taas vuosittainen summa 12 kuukaudella?

-työmatkat: käykö kuukausittainen bussilippusumma?

-muut menot: mitä tämä pitää sisällään?

Sossuhan korvaa myös silmälasit. Pitääkö olla jotenkin hyvin akuuttitarve, jotta ne voisi saada ja jos pitää, niin miten todistaa akuuttitilanne

Kiitos paljon asiallisista vastauksista?

sähkö: sähkölaskuhan tulee kolmen kuukauden välein, joten jaetaanko kokonaissumma 12 kuukaudella? - - ei,jos sulle tulee kolmen kuukauden välein sähkäri,sä jaat sen summan kolmella.Ja liitä lasku mukaan,muuten sitä ei hyväksytä!

- terveydenhuolto: mitä tämä pitää sisällään? Vain Reseptilääkkeet? Tähän ei varmaan kuulu lasten vitamiinit ym? - - juuri näin:reseptilääkkeet,lääkärissäkäynnit.Vitamiinit ei,ellei lääkäri ole reseptillä määrännyt

-työmatkat: käykö kuukausittainen - - - kyllä,seutulippu esim käy hyvin (kuitti siitä!!!)

Sossuhan korvaa myös silmälasit. - - -pyydä optikolta tarveselvitys,hinnat..Mulla korvas opiskeluaikana sossu silmälääkärin ja linssit,pokat piti itte maksaa,vaikka ne olikin halvimmat mitä liikkeestä löyty...

Pian tarvitsemme toimeentulotukea ainakin hetkellisesti ja nyt tarvitsisin apuja hakemusta varten.

- sähkö: sähkölaskuhan tulee kolmen kuukauden välein, joten jaetaanko kokonaissumma 12 kuukaudella? Jos toimeentulotukea alkaa saamaan, niin toimitetaanko sossuun sitten laskut ja hakemukseen on siis merkattu kuitenkin kuukausittainen summa?

Ei sitä jaeta vaan sä maksat itse sen 3kk laskun, ja saat sitten seuraavassa ttt-tuessa ton summan takaisin!

- terveydenhuolto: mitä tämä pitää sisällään? Vain Reseptilääkkeet? Tähän ei varmaan kuulu lasten vitamiinit ym? Jos jatkuvasti käytettävää lääkettä ei joudu ostamaan ihan joka kuukausi, jaetaanko taas vuosittainen summa 12 kuukaudella?

Reseptilääkkeet vain, ja resepti&kuitti lääkkeistä pitää olla mukana!

-työmatkat: käykö kuukausittainen bussilippusumma?

Bussiliput kuuluu perustoimeentulotukeen, et saa niistä mitään erillistä korvausta!

-muut menot: mitä tämä pitää sisällään?

Eipä oikeastaan mitään, jollet sitten hae harkinnanvaraista esimerkisi pesukoneen rikkoudutta tai muuta vastaavaa.

Sossuhan korvaa myös silmälasit. Pitääkö olla jotenkin hyvin akuuttitarve, jotta ne voisi saada ja jos pitää, niin miten todistaa akuuttitilanne

Halvimmat mahdolliset lasit saat, specsaverssiltä laatu onkin sitten jotain aivan muuta.
Optikon tai silmälääkärin resepti laseille pitää olla mukana hakemuksessa.

Kiitos paljon asiallisista vastauksista?

vuokraan pitää sitten kuulua lämmitys ja vesi, näistä ei saa erilliskorvausta, ja vuokra ei saa olla liian suuri.

Silmälasien kanssa kannattaa olla tarkkana. Vaikka saisit lupauksen että korvataan, voi käydä toisin. Eli varmista etukäteen mikä oman kuntasi käytäntö on ja varaudu silti siihen ettei se mene satavarmasti läpi ilman taistelua ja valituskierrosta.

Muuten onkin vinkit jo tullut.

Kai näihin on olemassa oikeat säännöt/ohjeistuksetkin, mutta käytännöt kyllä vaihtelee alueittain. Esimerkiksi tuon sähkölaskun tapauksessa voi olla niin että maksavat sen koko kolmen kk:n laskun yhden kuukauden aikana jos siinä on eräpäivä silloin, mutta toisaalta taas jos haet tukea vaikka joulukuulle ja olet juuri sähkölaskun maksanut loka-/marraskuussa, et välttämättä saa siihen mitään tukea.
Hakemukseen varmasti riittää kun merkitset sen mitä on siinä kuussa maksettavana, sulkuihin vaikka (3kk:n sähköt) ja lasku mukaan, osannevat siitä itse päätellä.

Varmasti pitää olla akuuttitarve laseille, erityisesti kun ette ole pitkäaikaisia asiakkaita.

Oisko ne tiliotteet 3 kk ajalta.

Voithan sä laittaa siihen muut menot kohtaan kaikenlaista, mutta eivät toki hyväksy mitä tahansa. Kotivakuutuksen hyväksyvät.

"Perusosalla toimeentulotuen saajan pitää kattaa:

ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot
henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot
paikallisliikenteen maksut
lehtitilaukset
televisiolupa
puhelimen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta."

Siis miten veden pitää kuulua vuokraan?

Kun kyllä täällä on aina kysytty vesi erikseen, ja siitä vesilaskusta hyvitetty suurin osa.
Tai ainaki vuosi sitten oli näin.

meille ei korvata muuta kuin sähkö, liian kallis asunto kuulemma, meidän max.vuokra saisi olla korkeintaan 750€, tohon pitäisi kuulua vesi ja lämmitys, 6hlö on meidän perheessä.
Sossun mielestä meidän pitäisi ahtautua tyyliin kolmioon?
Tästä kaupungista ei tohon hintaa saa neliöitä muuta kuin unelmissa.

Vesilaskun korvattavuus riippuu, vuokrasi määrästä, mikä se on paikkakunnallasi?

[QUOTE="Veeras";29212678]Oisko ne tiliotteet 3 kk ajalta.

Voithan sä laittaa siihen muut menot kohtaan kaikenlaista, mutta eivät toki hyväksy mitä tahansa. Kotivakuutuksen hyväksyvät.

"Perusosalla toimeentulotuen saajan pitää kattaa:

ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot
henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot
paikallisliikenteen maksut
lehtitilaukset
televisiolupa
puhelimen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta."[/QUOTE]

Lehtia,tv:tä,puhelinta harrastus/virkitys ei korvata! Ainakaan mun kunnassa

[QUOTE="rrr";29212704]Niin niin, ne kuuluu kattaa perusosasta niin kuin tuossa viestissä sanottiinkin.[/QUOTE]

Ei,mulla ei ole hyväksytty-vaikka koko perheellä olikin prepaidliittymät!10e/kk lataukset....ne nollattiin samanten.Kuopusen 4h-kerho=nollaus...

Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29212721:
Ei,mulla ei ole hyväksytty-vaikka koko perheellä olikin prepaidliittymät!10e/kk lataukset....ne nollattiin samanten.Kuopusen 4h-kerho=nollaus...

Häh? Siis toimeentulotuki koostuu perusosasta, asumiskuluista, terveydenhuoltokuluista ja mahdollisesti "muista kuluista".

Asumiskulut = Vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus. Paikkakunnan omien rajojen mukaan.
Terveydenhuoltokulut = Lääkärit + reseptilääkkeet
Perusosa = Se korkeintaan 470€/hlö summa jolla on tarkoitus ostaa ruoka, vaatteet, shampoot, puhelinlaskut, lehtitilaukset, harrastusmaksut jne.
Muut = yleensä harkinnan varaisesti tarpeen mukaan avustusta vaikka huonekaluihin, silmälaseihin jne.

[QUOTE="rrr";29212731]Häh? Siis toimeentulotuki koostuu perusosasta, asumiskuluista, terveydenhuoltokuluista ja mahdollisesti "muista kuluista".

Asumiskulut = Vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus. Paikkakunnan omien rajojen mukaan.
Terveydenhuoltokulut = Lääkärit + reseptilääkkeet
Perusosa = Se korkeintaan 470€/hlö summa jolla on tarkoitus ostaa ruoka, vaatteet, shampoot, puhelinlaskut, lehtitilaukset, harrastusmaksut jne.
Muut = yleensä harkinnan varaisesti tarpeen mukaan avustusta vaikka huonekaluihin, silmälaseihin jne.[/QUOTE]

Kyllä.Puhelin-,lehti(no niitä ei ole tilattukkaan)-,harraset (kuouksen 4H-kerho) ei otettu huomioon...Huonekalistakaan ei edes pojan sänkyä otettu huomioon. Se voi tietysti olla kunta/kaupunkikohtastakin,mutta näin mulle päätettin--

Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29212738:
Kyllä.Puhelin-,lehti(no niitä ei ole tilattukkaan)-,harraset (kuouksen 4H-kerho) ei otettu huomioon...Huonekalistakaan ei edes pojan sänkyä otettu huomioon. Se voi tietysti olla kunta/kaupunkikohtastakin,mutta näin mulle päätettin--

EI niitä oteta kenelläkään muullakaan huomioon, kun sulle annetaan se PERUSOSA ja päätät itse mitä sillä teet, mutta sillä on tarkoitus kattaa ruoka-, vaate-, hygienia-, harrastus-, puhelin-, ja virkistymenot.

Tämä palsta on todellinen sosiaalipummien tietolaari joka kuhisee ammattimaisia yhteiskunnan rahojen pumppaajia ja vahvassa suomalaisessa sosiaalisessa turvaverkossa räpisteleviä iilimatoja.

Menisitte töihin saatana niinkuin muutkin aikuiset vastuulliset ihmiset. Vituttaa suunnattomasti maksaa järjettömiä veroja jotta nämä sankarit voivat mukavasti yhteiskunnan kustantamien kotiensa lämmössä laajakaistayhteyksillä jakaa toisilleen neuvoja miten saa maksimaalisen hyödyn ilman muuta vaivannäköä kuin jonkun perkeleen pummihakemuksen täyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29212738:
No onpa sinua kohdeltu kaltoin. Kyllähän nyt yhteiskunnan pitäisi toki lasten harrastukset ja uudet huonekalut kustantaa!

Voi perkele että ottaa kaaliin kuinka jotkut ihmiset nauttivat ilmaisesta rahasta ja sitten KEHTAAVAT vielä ihmetellä kun ihan kaikkea ei maksetakaan yhteiskunnan toimesta.

Ei sinne helvetin töihin niin vaan kävellä! Minä asun pienellä paikkakunnalla, ja aivan jumalaton stressi, että mihin hel*ettiin mä pääsen töihin ennen kesää. Ei oo vaan yksinkertaisesti töitä lähimaillakaan. (Ja ei, en elä sossurahoilla, mutta kokemusta siitäkin) tuskin kovin moni nauttii siitä joka kuukautisesta jännityksestä, mitä tulee tilille, koska tulee tilille, tuleeko lisäselvityksiä jolloin rahan saaminen lykkääntyy, tuleeko kielteinen päätös, millä maksetaan laskut, millä syödään kun on maksettu laskut, kengät pohjat puhki joten mistä uudet kengät ettei sukkasilteen tarvi lumihangessa kävellä.. se ei ole mitään luksusta vaikka sulla selkeesti sellainen käsitys on.
Perkele ku olis hienoo, jos voiskin vaan heittää käsilaukun olalle, marssia lähimpään puljuun ja ilmoittaa että "minä tulin nyt töihin!"

• Tykkää
Reactions: Laina elämää
No onpa sinua kohdeltu kaltoin. Kyllähän nyt yhteiskunnan pitäisi toki lasten harrastukset ja uudet huonekalut kustantaa!

Voi perkele että ottaa kaaliin kuinka jotkut ihmiset nauttivat ilmaisesta rahasta ja sitten KEHTAAVAT vielä ihmetellä kun ihan kaikkea ei maksetakaan yhteiskunnan toimesta.

Jamissä luki huonekaluista jotain????????Perkele!Olen köyhä!Mutta opiskeluaikojen jälkeen sun ilokses/kurjuudeksi en ole tarvinnu so.toimen apuja.....että vedä v päähän vihellä...

Tämä palsta on todellinen sosiaalipummien tietolaari joka kuhisee ammattimaisia yhteiskunnan rahojen pumppaajia ja vahvassa suomalaisessa sosiaalisessa turvaverkossa räpisteleviä iilimatoja.

Menisitte töihin saatana niinkuin muutkin aikuiset vastuulliset ihmiset. Vituttaa suunnattomasti maksaa järjettömiä veroja jotta nämä sankarit voivat mukavasti yhteiskunnan kustantamien kotiensa lämmössä laajakaistayhteyksillä jakaa toisilleen neuvoja miten saa maksimaalisen hyödyn ilman muuta vaivannäköä kuin jonkun perkeleen pummihakemuksen täyttö.
Kammottavaa kielenkäyttöä. Tyypillistä suomalaisille. Hävettää olla suomalainen.

Onko "laina elämää" oikeasti noin tyhmä? Hänelle on jo moneen kertaan sanottu että harrastus- yms menot pitää itse kattaa perusosalla ja hän vain jankkaa että ei saa niihin tukea. Aargh! Ei mikään ihme ettei työllisty jos oikeasti käsityskyky on noin rajoittunut.

Mitään noista perusosalla katettavista menoista "ei oteta huomioon" sillä ne sisältyvät perusosaan, ei tuota oikeasti ole niin mahdoton ymmärtää!

^
Joo kävi tuolloin alkuyöstä mielessä että vetääkö joku trolli mua nyt vaan nenästä ja yritän turhaan selittää uudestaan ja uudestaan vai mikä on...
Toisaalta taas eipä ois ensimmäinen kerta kun joku ei vaan tajua jotain itsestäänselvyyttä, aika inhimillistä sekin. :)

Yhteistyössä