argh! mitä mä teen tuon lapsen kanssa, kun ei halua harrastaa mitään!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 222222
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

222222

Vieras
pitääkö antaa periksi ja antaa lapsen olla öllöttää kotona vai vienkö väkisin johonkin kerhoon? kyse siis ekaluokkalaisesta, joka on ujo. ei käy iltapäiväkerhossa, vaan tulee kotiin. tuleekohan tuosta i-ki-nä ihmistä. taidan hankkia itselleni harrastuksen, ettei tarvi kattoa lasta. grrrr.

Meillä oli juuri koulussa puhetta tuon ikäisistä ja he ovat vielä ehkä liian pieniä harrastamaan jos varsinkaan eivät itse tahdo. Lasta ei saa pakottaa harrastamaan.

Mielestäni tuon ikäiselle riittää vielä ihan hyvin mm. ulkoleikit.

Lapsi vaistoaa sun asentees häntä kohtaan. Kuuntele lastasi ja opettele tuntemaaan hänet ja ole ylpeä hänestä sellaisena kuin on. Tue hänen vahvuuksiaan

anna lapsen ollla .meillä myös vanhin tällä hetkellä kakkosella, ei halua harrastaa mitään mutta sitten taas kakkonen haluaa harrastaa melkein mitä vain. lapset ovat yksilöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Lapsi vaistoaa sun asentees häntä kohtaan. Kuuntele lastasi ja opettele tuntemaaan hänet ja ole ylpeä hänestä sellaisena kuin on. Tue hänen vahvuuksiaan

mä just yritän tukea, että oppis vähän sosiaalisemmaksi tässä sosiaalisessa yhteiskunnassa, mutta kun ei. mä meen hakkaamaan päätä seinään.:(

Ei meillä ole koskaan lapsille hommattu harrastuksia, tyttö aloitti partion omatoimisesti pari vuotta sitten kuudennella kun itse halusi. Aika älytöntä tuputtaa harrastuksia lapselle, varsinkin sellaisia joista eivät ole itse kiinnostuneita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sen pitäisi jotain harrastaa, eiköhän koulussa ole ihan riittävästi tekemistä.

että hänellä olis jotain mielekästä tekemistä. sitten täällä kotona vaan leikkii ja kitisee tekemisenpuutetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

mä just yritän tukea, että oppis vähän sosiaalisemmaksi tässä sosiaalisessa yhteiskunnassa, mutta kun ei. mä meen hakkaamaan päätä seinään.:(

Mutta ei kaikkien tarvitse olla sosiaalisia, jokainen yksilö on arvokas sellaisenaan, omine piirteineen. Ja löytää kyllä paikkanssa

ei meilläkään vielä tuon ikäisenä lapsilla ollut harrastuksia...nyt on kyllä menoa ja meininkiä ihan riittämiin.
älä painosta lasta, kyllä hän jossakin vaiheessa ilmaisee mikä kiinnostaa. kaverit on aika hyviä markkinoimaan uusia harrastuksia. anna lapsen vapaasti lähteä kavereiden kanssa kokeilemaan uusia juttuja - oli se sitten urheilua tai vaikka käsityö- tai taidekerho. ja jos lapsi ei heti syty harrastuksesta, älä sinä ota siitä pulttia. lapsihan se etsii uutta harrastusta itselleen, et sinä. ja lapsi saattaa jonkun jutun ensin "heittää romukoppaan" kun ei kiinnosta, mutta myöhemmin kun aika ja lapsi on kypsä, niin harrastus kaivetaan sieltä romukopasta.

Anna pienen ekaluokkalaisen rauhoittua tuohon koulunkäyntiin.
Jos vielä ujo niin raskaaksi käy jos koulunaloituksen yhteyteen raijataan väkisin johonkin harrastukseen.
Meillä esikoinen alkoi varsinaisesti harrastaa vasta tuossa 6 luokan kieppeillä ja keskimmäinen aloitteli 5 vuotiaana. Lapsentahtisesti menty.
Eräs lapsipsykologi jossain kolumnissaankin mainitsi ettei hän ole huolissaan 12 vuotiaista jotka makaisivat lattialla piirtelemässä jne. Enemmnkin huolta jos joka ilta on harrastemenoa eikä sitä vapaata oloa riittävästi.

Mutta ei kaikkien tarvitse olla sosiaalisia, jokainen yksilö on arvokas sellaisenaan, omine piirteineen. Ja löytää kyllä paikkanssa

PEESI!

tästä lapsesta ei ikinä tule olymppiatason urheilua, kun ei ole aloittanut 3-vuotiaana mitään lajia.Oikeasti mä ajattelin, että harrastuksesta olis saanut kavereita ja reippautta. mutta antaa olla. nyhjätköön kotona, mutta mä en kyllä nyhjää sen kanssa. kuitenkin 7 vuotta oltu koko ajan nenät vastakkain.

tästä lapsesta ei ikinä tule olymppiatason urheilua, kun ei ole aloittanut 3-vuotiaana mitään lajia.Oikeasti mä ajattelin, että harrastuksesta olis saanut kavereita ja reippautta. mutta antaa olla. nyhjätköön kotona, mutta mä en kyllä nyhjää sen kanssa. kuitenkin 7 vuotta oltu koko ajan nenät vastakkain.

pakko olla ji provo toi aloitus!

Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:

pakko olla ji provo toi aloitus!

peesi..

huh huh... Sääliksi käy lasta jos ei ole..

Alkuperäinen kirjoittaja voi....:
no onko joku ihme että sun lapsi on ujo ja arka jos sä käyttäydyt tolla lailla! "mä en ainakaan nyhvää sen kanssa kotona!" ei jessus!

tuli vaan kuppi täyteen taas kerran tätä lajia. ikinä ei olla voitu mitään tehdä, kun arastelee uusia tilanteita. tukenut olen, mutta antaa olla. mä en jaksa. juu ja hakekaa vaan multa lapsi pois. tuo olympia-juttu oli vitsi eli provo. tilanne itsessään ei.

tuli vaan kuppi täyteen taas kerran tätä lajia. ikinä ei olla voitu mitään tehdä, kun arastelee uusia tilanteita. tukenut olen, mutta antaa olla. mä en jaksa. juu ja hakekaa vaan multa lapsi pois. tuo olympia-juttu oli vitsi eli provo. tilanne itsessään ei.

Oikeastaan enemmän kuin tuo olympia-haku säälittää tuo "nyhjätköön kotona, mutta mä en kyllä nyhjää sen kanssa. kuitenkin 7 vuotta oltu koko ajan nenät vastakkain" lause.
Ei lapsi sitä sosiaalisuutta saa väkisin.
Ja jos on jo valmiiksi ujo niin saattaa oikeasti olla tosi kova paikka tuo koulun alku.

Josko kuitenkin syksyn ainakin antaisi kulua rauhassa ja kouluun tottua. Meilläkin arka poika alkoi vasta ekan keväällä "luuhata" kaverien kanssa, syksy meni kotona ollessa.
Se on kuitenkin lapselle tuo koulun alku paljon isompi asia kuin aikuisen usin tulee edes ajatelleeksi.
"pitää olla iso jne jne"

Yhteistyössä