Arka lapsi ja tyranni päiväkoti täti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veli-pekka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

veli-pekka

Vieras
Olen nähnyt pari kertaa kuinka yksi päiväkoti täti välillä ikäänkuin pompottaa lapsia. esim. kerran yksi lapsi nappasi toiselta lelun. sitten täti meni paikalle ja torui lasta, otti lelun hänen kädestään ja heitti sen maahan. Käski tätä lasta noukkia lelun maasta, otti uudestaan ja heitti maahan ja käski nostamaan taas, ja lopulsta antaa sen sille lapselle jolta alunperin lelun otti. tottakai pitää siihen puuttua jos lelun nappaa kädestä, mutta se loppu minusta on enemmän lapsen simputusta ja auktoritettin väärin käyttöä. Ainakin oma arka lapseni silkasta pelosta tottelee. Siis totella pitää joo, mutta mun mielestä asema pitää ansaita saamalla lapsen luottamus aikuiseen eikä sillä, että on jotenkin auktoritäärinen. etenkin arat lapset kärsivät tällaisesta niin kuin omani. Mielipiteitä?

Tuosta on jo aikaa. olin silloin niin hämilläni ja ajattelin että ymmärsin tilanteen jotenkin väärin, etten sitten puuttunut. Mutta olen seuraillut tämän tädin toimintaa sen jälkeen ja todennut että alkupeäinen havaintoni oli juuri sitä miltä näytti ja ei ainakaan edusta minun käsitystäni hyvästä varhaiskasvatuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28618094:
Tuosta on jo aikaa. olin silloin niin hämilläni ja ajattelin että ymmärsin tilanteen jotenkin väärin, etten sitten puuttunut. Mutta olen seuraillut tämän tädin toimintaa sen jälkeen ja todennut että alkupeäinen havaintoni oli juuri sitä miltä näytti ja ei ainakaan edusta minun käsitystäni hyvästä varhaiskasvatuksesta.

voit edelleen puuttua, jos muukin käytös on asiatonta. Itsekin olen tavannut kollegoita joiden käytös on joskus siinä rajamailla ja joskus jopa selvästi asiatonta. Myös tälle alalle mahtuu mätäpaiseita.

Täytyy muistella ja kirjoittaa ylös noita havaintoja ja miettiä miten sitten puuttua.

Onko paras puhua suoraa kyseiselle henkilölle vai esimiehen (siis päiväkodin johtaja taitaa olla) kautta?

Puhuisin johtajalle, jos käyttäytyy noin lasta kohtaan niin miten aikuisten?
Ja mitä tekee kun vanhemmat eivät ole näkemässä???
Näkikö tämä täti että näit tilanteen?

[QUOTE="nnn";28618173]Puhuisin johtajalle, jos käyttäytyy noin lasta kohtaan niin miten aikuisten?
Ja mitä tekee kun vanhemmat eivät ole näkemässä???
Näkikö tämä täti että näit tilanteen?[/QUOTE]

Näki kyllä eikä edes yrittänyt erityisesti olla jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28618180:
Näki kyllä eikä edes yrittänyt erityisesti olla jotain muuta.

Juttelisin johtajalle, jollei edes tajunnut että teki väärin, niin millainen henkilö lie kyseessä tai elämäntilanne.
Mutta että asettuu lapsen tasolle, kiusaa siis kiusaajaa, ei kuulosta kovin ammattimaiselta ihmiseltä.

Päiväkodin johtajana haluan ehdottomasti kuulla, jos joku työntekijöistä toimisi noin. Ota yhteys pk johtajaan ja kerro näistä havainnoistasi. Noin ei saa toimia.