Ärsyttää kun rahat on aina loppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Psaahnaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Psaahnaa

Vieras
Mitä pitäis tehdä kun rahat on aina loppu? Elarit ja lapsilisät ei riitä mihinkään, vuokra on kallis ja asumistuki surkea. Kituuttaminen kuukaudesta toiseen alkaa nyppimään. Raivostuttaa.

Käy kouluja ja mene hyväpalkkaiseen työhön!!! Niin minäkin tein kun ensin kituutin minimeillä kahden lapsen yhna!! Nyt tienaan 4600e/kuukaudessa, maksan omaa asuntoa sekä kesämökkiä!!

[QUOTE="siiri";23540070]Kai tämä oli vitsi?[/QUOTE]

Töihin mennyt äiti joka saa nyt vain n.150 € enemmän käteen..tosin olin tytöötömyyskorvaukslla sitä ennen..käten jää nyt n. 150 € enemmän kuin sossun timeentulotuki olisi mulle ja 2 lapselleni :)

Voiko se tulla yllätyksenä, että jos ei kouluttaudu kunnolla palkattuun työhön ennen perheen perustamista, on rahat usein loppu?

Ihan oikein, että tukijärjestelmä pistää kituuttamaan. Koska yhteiskunnan tehtävä ei ole elättää jatkuvaisluontoisesti työkykyisiä ihmisiä! Ehkä se pikku hiljaa lisää suomalaisten lusmuilijoiden työnteko- ja kouluttaumishaluja, jos tukijärjestelmää järkevöitettäisiin!! Me eletään yhteiskunnassa, jossa ahkera ja työteliäs voi kouluttautua ilmaiseksi ja oikean alan valinnut löytää kyllä töitä! Jos siis on valmis sellaiseen epämukavuuteen kuin muuttamiseen töiden perässä, työuran rakentamiseen hanttihommista koulutuksen edetessä kohti parempaa asemaa+ parempaa palkaa jne.

[QUOTE="siiri";23540070]Kai tämä oli vitsi?[/QUOTE]

Voin omasta kokemuksesta sanoa, ettei todellakaan ole vitsi. Haluaisitko itse raataa niska limassa 8 tuntia päivässä, ilman että kostut euroakaan koko hommasta. Yksinhuoltajien tuloloukku ei todellakaan ole mikään kaupunkilegenda. Kun joka aamu vie mukulan seitsemäksi tarhaan ja hakee viideltä pois, tekee sen jälkeen väsyneenä KAIKKI kotihommat ja kuuntelee väsyneitten muksujen kinastelua, niin tulee pakostakin mieleen että mitä järkeä tässä on! Ainiin, mutta eihän ihminen ole mitään muutakuin pyöreä 0 jos ei käy töissä ja ole tunnollinen veronmaksaja...

Eikä se helpota kun meet töihin, asumistuki loppuu, sit tulee hoitomaksut, työmatkat maksaa jne jne jne.

Tää on ihan faktaa. Mulla putosi kuukaudessa käteen jäävä osa kun menin töihin - enkä saanut mitään toimeentulotukea ennen töihinmenoa. Asumistuki loppui - puolet tuloista meni vuokraan, vaikka meillä on "halpa" kaupungin vuokrakämppä. Matkakortti maksoi, lasten hoitomaksut piti maksaa, ruokaa ei enää ehtinyt/jaksanut tehdä alusta asti itse, välillä oli pakko ottaa lapsenvahti kun työpäivät venyi jne.

Ja niille viisaille jotka kehottavat hankkimaan korkean koulutuksen ja "mennä" hyväpalkkaisiin hommiin, voisin sanoa että miettikääs riittääkö niitä parempia hommia kaikille, ja jos riittää niin kuka tekee ne huonosti palkatut?

Suomessa voi opiskella ilmaiseksi niin paljon kuin haluaa ja mitä haluaa. Itselläkin kaksi korkeakoulututkintoa ja tulen oikein hyvin toimeen tyttöystäväni kanssa. Se on ihan itsestä kiinni. Älkää siis valittako.

[QUOTE="tanjam";23540122]Voin omasta kokemuksesta sanoa, ettei todellakaan ole vitsi. Haluaisitko itse raataa niska limassa 8 tuntia päivässä, ilman että kostut euroakaan koko hommasta. Yksinhuoltajien tuloloukku ei todellakaan ole mikään kaupunkilegenda. Kun joka aamu vie mukulan seitsemäksi tarhaan ja hakee viideltä pois, tekee sen jälkeen väsyneenä KAIKKI kotihommat ja kuuntelee väsyneitten muksujen kinastelua, niin tulee pakostakin mieleen että mitä järkeä tässä on! Ainiin, mutta eihän ihminen ole mitään muutakuin pyöreä 0 jos ei käy töissä ja ole tunnollinen veronmaksaja...[/QUOTE]

Minulla on 4 lasta joiden kanssa olen yksin. Käyn töissä, koulutustani vastaavassa ja hyväpalkkaisessa. Aikanani halusin omaa alaani opiskella, tein sen vaikka silloin lapsia oli jo kaksi (mikä ei varsinaisesti helpottanut täysipäiväistä opiskelua). Kun ero tuli, en todellakaan ole riippuvainen elareista/työkkärin rahoista/sossusta.

Elämä on valintoja.

[QUOTE="eeee";23540151]ei kaikista ole lukemaan kaiken maailman professoreiks ym ym... kaikki ei menesty koulussa.[/QUOTE]

Meinaatko, että putkimiehillä on huono palkka?

Ihanko oikeasti porukka on sitä mieltä, että kouluttautuvien ja työssäkäyvien pitää hillittömillä veroilla elättää nämä "joista ei ole lukemaan"? Eli siis työ- ja opiskeluhaluttomat? Tässä maassa on se mätä puoli, että on oikeasti syntynyt ryhmä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että heidän ei tarvitse tehdä mitään leipänsä eteen. Ja tämä ryhmä, joka pitää sankaritekona parin mukulan pyöräyttämistä ja sillä verukkeella työttömänä kotona lusmuilua yhteiskunnan varoilla vuositolkulla!

Ei siinä mitään, etusuuksien nauttijoissa on paljon niitä aidosti tilapäisesti tarvitsevia. Mutta on näitä toisiakin, joihin Suomella ei todellakaan ole varaa.

Ja näille näsäviisastelijoille, jotka valittavat siitä, että jonkun pitää tehdä huonommat hommat: sellaista se elämä on. Kaikki eivät tosiaan voi tehdä vain hyvin palkattuja töitä. Mutta nämä ovat valintakysymyksiä. Uskallan myös väittää,että perinteisten matalapalkka-alojen liksat lähtevät kovaan nousukierteeseen, jos tarjolla oleva työvoima kyseisillä aloilla häviää. Jos kaikki kouluttautuu, niin kai sitten kohta kouluttautuneet ovat huonopalkkaisia,kun heistä on ylitarjontaa? Kysynnän ja tarjonnan laki, nääs.

[QUOTE="tanjam";23540146]Ja niille viisaille jotka kehottavat hankkimaan korkean koulutuksen ja "mennä" hyväpalkkaisiin hommiin, voisin sanoa että miettikääs riittääkö niitä parempia hommia kaikille, ja jos riittää niin kuka tekee ne huonosti palkatut?[/QUOTE]

Juu tätä meinasin just ittekin kirjoittaa. että kuka sitte tekee ne pienipalkkaiset duunit? Kuka hakee sun roskat roskiksesta, kuka tuo sulle postit lootaan, kuka myy sulle kaupan kassalla sun ruuat, kuka siivoaa sairaalan jossa oot potilaana jne?? jonkun nekin hommat on tehtävä.

[QUOTE="juupas";23540227]Juu tätä meinasin just ittekin kirjoittaa. että kuka sitte tekee ne pienipalkkaiset duunit? Kuka hakee sun roskat roskiksesta, kuka tuo sulle postit lootaan, kuka myy sulle kaupan kassalla sun ruuat, kuka siivoaa sairaalan jossa oot potilaana jne?? jonkun nekin hommat on tehtävä.[/QUOTE]

Luepa tuo edellinen kirjoitukseni.

[QUOTE="juupas";23540227]Juu tätä meinasin just ittekin kirjoittaa. että kuka sitte tekee ne pienipalkkaiset duunit? Kuka hakee sun roskat roskiksesta, kuka tuo sulle postit lootaan, kuka myy sulle kaupan kassalla sun ruuat, kuka siivoaa sairaalan jossa oot potilaana jne?? jonkun nekin hommat on tehtävä.[/QUOTE]
Toisaalta...entä jos kaikki haluasivatkin siivoojiksi, kaupan kassoiksi ja muihin pienipalkkaisiin hommiin? Ei niitäkään töitä kaikille riitä. Millä silloin maksettaisiin julkisella sektorilla työskentelevien kuten opettajien, lastenhoitajien, vanhustenhoitajien, sairaanhoitajien ym:n palkat?

On kyllä todettava, että minä näen punaista kun luen näitä tekstejä. Itse olen työtätekevä, tosin nyt äitiyslomalla, mutta loman jälkeen taas palaan jossain määrin töihin ja vielä huonostipalkatussa työssä. Opiskellut olen parikin ammattia, mutta päädyin Postille töihin.
En siis ole mikään lusmuilija, joka vieroksuu töitä, mutta silti tekee aina vähän tiukkaa.

Sitä minäkään en siedä, että valitetaan ettei rahat riitä, mutta töihin ei ole valmis menemään.

Meinaatko, että putkimiehillä on huono palkka?

Ihanko oikeasti porukka on sitä mieltä, että kouluttautuvien ja työssäkäyvien pitää hillittömillä veroilla elättää nämä "joista ei ole lukemaan"? Eli siis työ- ja opiskeluhaluttomat? Tässä maassa on se mätä puoli, että on oikeasti syntynyt ryhmä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että heidän ei tarvitse tehdä mitään leipänsä eteen. Ja tämä ryhmä, joka pitää sankaritekona parin mukulan pyöräyttämistä ja sillä verukkeella työttömänä kotona lusmuilua yhteiskunnan varoilla vuositolkulla!

Ei siinä mitään, etusuuksien nauttijoissa on paljon niitä aidosti tilapäisesti tarvitsevia. Mutta on näitä toisiakin, joihin Suomella ei todellakaan ole varaa.

Ja näille näsäviisastelijoille, jotka valittavat siitä, että jonkun pitää tehdä huonommat hommat: sellaista se elämä on. Kaikki eivät tosiaan voi tehdä vain hyvin palkattuja töitä. Mutta nämä ovat valintakysymyksiä. Uskallan myös väittää,että perinteisten matalapalkka-alojen liksat lähtevät kovaan nousukierteeseen, jos tarjolla oleva työvoima kyseisillä aloilla häviää. Jos kaikki kouluttautuu, niin kai sitten kohta kouluttautuneet ovat huonopalkkaisia,kun heistä on ylitarjontaa? Kysynnän ja tarjonnan laki, nääs.

Putkimiehen palkoista en tiedä. Ei se aina ole kyse siitä ettei halua opiskella tms. Minulla meni vajaa 5-vuotta että sain suoritettua merkonomin opinnot. Eikä se johtunut opiskelu haluttomuudesta tai laiskuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23540248:
Toisaalta...entä jos kaikki haluasivatkin siivoojiksi, kaupan kassoiksi ja muihin pienipalkkaisiin hommiin? Ei niitäkään töitä kaikille riitä. Millä silloin maksettaisiin julkisella sektorilla työskentelevien kuten opettajien, lastenhoitajien, vanhustenhoitajien, sairaanhoitajien ym:n palkat?

Niinpä. Jokaiselle alalle tarvitaan työntekijöitä ja mun mielestä on väärin että jotain ammattia katsotaan kuin halpaa makkaraa (esim siivoustyö). Kuitenki ne halpa-arvoisimmatki ammatit on tosi tärkeitä tämän yhteiskunnan pyörittämisessä.

[QUOTE="eeee";23540265]Putkimiehen palkoista en tiedä. Ei se aina ole kyse siitä ettei halua opiskella tms. Minulla meni vajaa 5-vuotta että sain suoritettua merkonomin opinnot. Eikä se johtunut opiskelu haluttomuudesta tai laiskuudesta.[/QUOTE]

No, ehkä sinä sitten kuulut siihen aidosti tukia tarvitsevien/ tarvinneiden ryhmään?

Kenelle te muuten soisitte paremman elintason? Sille joka kouluttautuu ja tekee ne rahan tuottavat työt? Vai sille, joka ei kouluttaudu eikä käy tienaamassa?

Meillä on btw Suomessa todella hyvä viimesijainen toimeentuloturva yleiseurooppalaisittain. Vai mitä tykkäisitte, jos joutuisitte työttömänä käydä kerjäämässä elatonne vieraassa vihamielisessä maassa monien romanien tavoin?