Ärsyttää tämä vakiokommentti: "Plussa tuli, mitä kaikkea pitää ostaa?"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "leeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"leeli"

Vieras
Miten mä en ymmärrä tuota?

Liian monesta blogista ja keskustelusta lukenut tuon, tullaan raskaaksi ja päällimmäisenä on mielessä mitä saa ostaa sille lapselle?

Mitä tarvitaan, miljoonat potkuhousut kirpparilta, kuvia syntymättömän vauvan vaatekaapista joka on "ihan liian täynnä". jne.

Luulisi että ajatukset myllertäisi ja niitä olisi monenlaisia laidasta laitaan, onnea, huolta, pohdintaa ja ihmettelyä, mutta ei , vaan se materia, ostaminen ja raha?

Vähän ärsyttää kun en ymmärrä. Onko se nuoruuden hölmöyttä vai mitä?

Mä en kans ymmärrä! Ittelläni kävi joskus puolessa välissä mielessä että hei, vois tälle jotain hankkiakin. Kenties joo nuorilla on tuo materia tärkeämpää, siitä minä olen kyllä poikkeus ;)

Mulle se tavaroiden hankkiminen oli jonkinlaista valmistautumista tulevaan, kun hypisteli ihan konkreettisesti kädessä niitä vaatteita mitä vauva tulee käyttämään, niin jotenkin tajusi paremmin että meille ihan oikeasti tulee vauva. Ja tuntui että voi tehdä jotain jo sen vauvan hyväksi, joka on jo olemassa mutta jota en vielä näe. Toki valmistauduttiin muutenkin kuin tavaroita hankkimalla, tehtiin esim. kotiin muutoksia jotta asunto olisi sopivampi lapsiperheelle ja tehtiin pieniä elämäntapamuutoksia (esim. terveellisempi ruokavalio). Niin ja säästihän siinä rahaakin, kun tavaraa keräsi pikkuhiljaa silloin kun sopivaa sattui kohdalle ilmaiseksi tai edullisesti.

Miten tuo voi toista ihmistä ÄRSYTTÄÄ :o??? Enkä edes tulkitsisi niinpäin että pakko päästä ostelemaan, vaan niin päin että kun sitä hankittavaa on kuitenkin paljon (varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla) niin ei haluaisi ostaa turhia ja huteja.

Ehkäpä siellä taustalla on se, että halutaan kokemuksia siitä mitä oikeasti mahtaa tarvita. Nuorilla ei aina ole ihan kauheasti rahaa käytettävissä, jolloin täytyy tehdä hankintoja jo ajoissa. Mä en ainakaan haluis jakaa ihan kenen tahansa kanssa niitä muita mielen myllerryksiä, mutta tarpeellisista tavaroista voin keskustella.

Minulla ainakin asia tuli paljon konkreettisemmaksi kun kotiin alkoi ilmestymään niitä vauva tavaroita. Ajatella ostettiin vaunutkin jo rv14 kun sattui juuri meille sopivat ja vieläpä halvalla.

Mä en kans ymmärrä! Ittelläni kävi joskus puolessa välissä mielessä että hei, vois tälle jotain hankkiakin. Kenties joo nuorilla on tuo materia tärkeämpää, siitä minä olen kyllä poikkeus ;)

Miten niin nuorille materia tärkeämpää? Olethan itsekin miettinyt että mitä pitää hankkia. Muutamaa viikkoa myöhemmin vain. Vähän hölmöltä tuo sun kommentti kuulostaa.

No eikö se nimenomaan ole pohdintaa ja ihmettelyä, jos ihmetellään ja pohditaan sitä, että mitä kaikkea pitää lapselle hankkia?!?

Kyllä mun nähdäkseni ne hankinnat on aika iso osa sitä asiaa, että perheeseen on tulossa uusi vauva. Onhan siinä yhtä jos toistakin hankintaa, mitä vauvalle pitää tehdä.

Me pohdittiin kaikki nuo tuommoiset huoliasiat melko pitkälle jo ENNEN plussaa. Mietittiin kestääkö talous, parisuhde, taikka terveys. Mitä turhaan sitä sitten enää sen plussan jälkeen stressaa, kun se on siinä kohtaa ikäänkuin jo vähän liian myöhäistä.

Ja kyllä me jouduttiin niitä materia-asioitakin pohtimaan jo ennen plussaa...meidän kun pitää vaihtaa auto isompaan. Tämäkin oli asia, joka piti tiedostaa ja ottaa huomioon sitä talouspuolta pohdittaessa, sillä olimme vaihtamassa kalliimpaan ja kuluiltaan suurempaan autoon, kunhan vauva ilmoittelisi tulostaan.

Potkuhousuja en juuri vauvalla käytä, mutta noin niinkuin muutoin kyllä koen, että vauva tarvitsee miljoona vaatetta kirpparilta. Tai ainakin se vauvan äiti tarvitsee. Ja koen asian niin, että aika pienet on murheet heillä, joita tämä asia ärsyttää...ei pitäisi kenenkään muun elämää liikuttaa se, että montako vaatetta olen meidän vauvalle ostanut :D

Ehkä mä sitten olen vielä kovin nuori ja syy on siinä. Joskaan en enää itseäni kovinkaan nuoreksi koe, mutta en toisaalta vielä vanhaksikaan. Tai sitten syynä on se, että mulla on vaan tapana innostua ihan täysillä asiasta kuin asiasta ja olen kaikki-mulle-heti-nyt-tyylinen ihminen kaikinpuolin. Mutta koska en näe tässä mitään ongelmaa itse, ongelmaa ei ole. Ainakaan mulla. Jos jollakulla muulla on, niin ei kovin hyvin mene sitten kyllä hälläkään :D

itselläni ei mitään vauvakamaa ollut tallessa enää neljännelle,, plussan ja mukamas keskenmenon ja ekan ultran jälkeen sitte ostettiin vaunut nettimarkkinoilta ku löyty mieleiset kolmella kympillä.. pikkuhiljaa ostettiin vaatetta yms ja sukulaiset ja kaveritki alkoivat lähetellä pikkuhiljaa.. ainoa isompi ihan uus hankinta tais olla matkarattaat

Kukas sen on määritellyt missä järjestyksessä ja miten ne asiat pohtii. Ei se että plussasta alkaa miettiä kamoja oo yhtään sen materialistisempaa kun sekään että ensin pureskelee asian itsessään ja sitte alkaa hankkia. Kukin nainen käsittelee asiat omalla laillaan ja ajallaan. Turha ärsyyntyä siitä että jotkut tekevät asiat eritavalla. Kunhan tulokkaalla on sitten paikka missä nukkua ja vaatteita päälleen.

Mä luulen, että materiaalin hankinta on se turvallinen keino pohtia asioita. Tuskin kukaan heti plussattuaan haluaa jakaa julkisesti esim tuttavapiirissä, miltä todella tuntuu. Tuommoiset asiat puhutaan puolison kanssa.

No eikö se nimenomaan ole pohdintaa ja ihmettelyä, jos ihmetellään ja pohditaan sitä, että mitä kaikkea pitää lapselle hankkia?!?

Kyllä mun nähdäkseni ne hankinnat on aika iso osa sitä asiaa, että perheeseen on tulossa uusi vauva. Onhan siinä yhtä jos toistakin hankintaa, mitä vauvalle pitää tehdä.

Me pohdittiin kaikki nuo tuommoiset huoliasiat melko pitkälle jo ENNEN plussaa. Mietittiin kestääkö talous, parisuhde, taikka terveys. Mitä turhaan sitä sitten enää sen plussan jälkeen stressaa, kun se on siinä kohtaa ikäänkuin jo vähän liian myöhäistä.

Ja kyllä me jouduttiin niitä materia-asioitakin pohtimaan jo ennen plussaa...meidän kun pitää vaihtaa auto isompaan. Tämäkin oli asia, joka piti tiedostaa ja ottaa huomioon sitä talouspuolta pohdittaessa, sillä olimme vaihtamassa kalliimpaan ja kuluiltaan suurempaan autoon, kunhan vauva ilmoittelisi tulostaan.

Potkuhousuja en juuri vauvalla käytä, mutta noin niinkuin muutoin kyllä koen, että vauva tarvitsee miljoona vaatetta kirpparilta. Tai ainakin se vauvan äiti tarvitsee. Ja koen asian niin, että aika pienet on murheet heillä, joita tämä asia ärsyttää...ei pitäisi kenenkään muun elämää liikuttaa se, että montako vaatetta olen meidän vauvalle ostanut :D

Ehkä mä sitten olen vielä kovin nuori ja syy on siinä. Joskaan en enää itseäni kovinkaan nuoreksi koe, mutta en toisaalta vielä vanhaksikaan. Tai sitten syynä on se, että mulla on vaan tapana innostua ihan täysillä asiasta kuin asiasta ja olen kaikki-mulle-heti-nyt-tyylinen ihminen kaikinpuolin. Mutta koska en näe tässä mitään ongelmaa itse, ongelmaa ei ole. Ainakaan mulla. Jos jollakulla muulla on, niin ei kovin hyvin mene sitten kyllä hälläkään :D

ihanaa törmätä toiseen kanssa joka on ETUKÄTEEN miettinyt :) mulla kun vauva kuume tuli päälle alettiin miehen kans puhuu asunnoista,autoista yms! siitä vähän yli puol vuotta jätettiin ehkäsy pois ja ekalla tärppäs :)(oltiin hankittu vähän liiankin iso tila-auto joka nyt sit meneekin myyntiin ja omakotitalo(se ei kyllä mene myyntiin! :D)
kyllä mäki mietin raskauden aikana vaatteita yms,mutta sukulaiselta sainkin sit monta pussia vaatetta, itse ostin etukäteen pinnasängyn,vaunut,hoitopöydän. muuten ajattelin että loput sit ku vauva syntyy niin tietää paremmin mitä juuri meidän neiti tarvitsee :)

No meillä ainakin semmoiset isot asiat oli jo mietitty valmiiksi ennen plussaa. Eli jo taloa ostettaessa ostettiin semmoinen johon lapsia mahtuu ja jossa kiva piha. Rahan riittäminen, yms muut oli kanssa jo laskettu etukäteen. Samoin ne että kuka jää kotiin ja kuinka pitkäksi aikaa yms. Mistä huoneesta tehdään lasten huone. Mten paljon arki muuttuu (vaikka tuskin sitä etukäteen kunnolla tajuaa?)

Nyt kun olen raskaana on kiva miettiä mitä tavaroita tarvitaan ja mistä niitä saisi hankittua ja mihin hintaan. Ja pieniä yksityiskohtia on helppo miettiä tavaroiden kautta esim. missä vaunuja säilytetään tai että kumman autoon turvakaukalon telakka laitetaan yms.

Yhteistyössä