Ärsyttääkö ketään muuta ittensä arviointi koulun näytöissä yms.?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Siis kun näytöissä meillä ainakin on aina kaksi ihmistä arvioimassa ja sitten pitää ittekin arvioida ittensä. Ja varmaan ainakin nykypäivänä jonkinlaisia arviointeja ittestään pitää tehdä työpaikoilla.

No mua aivan oikiasti ärsyttää tuollaaset. Mun pitää numeroilla arvioida itteni ja se on jotenkin vaikian tuntuusta. Kun miettii, että jos antaa ittelleen jostakin kohdasta numeroksi 4 että onko se liikaa mutta onko 3 liian vähän. Eniten sitä kuitenkin ajattelee, että arvostelee ittensä paremmaksi kuin mitä oikiasti on.

Mulla on muutaman kerran käynyt niin, että mä olen arvioinut itteni huonommaksi kuin muut. Sitten vähän harmittaa jos sen takia numero näytöstä vähän huononee.

Mulle riittäisi aivan hyvin muitten antamat arvosanat ja palautteet, mä olisin vain se vastaanottava osapuoli. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, koska ei välttämättä kehtaa antaa ittellensä niin hyvää arvioita kuin haluais vaan arvioi usein ittensä alakanttiin.

No just tätä mä tarkootin! Mulla on ollut aika tämän koulun aikana kyllä aika vakiovastauksena 4 ja onneksi se on mennyt muitten kanssa aika hyvin yksiin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä vihaan itsearviointeja :snotty: ja huomenna joudun sellaiseen |O

Mä jouduin viimeksi tänään sellaiseen ja ens viikolla toinen edessä. :snotty: Eilenkin piti kehua itteään soveltuvuuskokeissa. Plaah. :kieh:

Ärsyttää todellakin! Tosiaan, jos arvioit et 3, numero saattaa näytössä laskea, jos arvioit et 5, voi olla et yliarvioit. Ja jos tuntuu et oot hyvä, tuntuu hullulta kehua itseään. Mä en ainakaan hallitse sitä..

Alkuperäinen kirjoittaja hutf:
Se että uskallat antaa itsellesi joskus numeroita yläkanttiinkin/et aliarvioi itseäsi, kertoo vain siitä, että sinulla on kunnianhimoa, etkä suostu tallottavaksi.

Tai voi se kertoa ylikorostuneesta itsetunnostakin.
Meidän luokalla oli yksi tyttö, joka arvioi aina omat työnsä (päivittäisiä arvioita) vitoseksi. Ope antoi korkeintaan nelosta.

Itsearviointi on nykypäivää, eikä siltä oikein voi välttyä. Opettajana olen huomannut, että itsearviointiinkin täytyy opettaa ja se täytyy ohjeistaa hyvin esim. apukysymyksillä. Jos joutuu pelkästään arvioimaan itsensä arvosanalla, se voi todellakin olla hankalaa, eikä loppujen lopuksi edes aja asiaansa. Tarkoitus ei ole se, että kehutaan/aliarvioidaan itseä tai taitojaan, vaan mietitään sitä, missä ollaan hyviä, ja missä on vielä parannettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hutf:
Se että uskallat antaa itsellesi joskus numeroita yläkanttiinkin/et aliarvioi itseäsi, kertoo vain siitä, että sinulla on kunnianhimoa, etkä suostu tallottavaksi.

No on sitä tullut joskus tullut annettua vähän yläkanttiin numero, esim. mä sanon 4 niin muut sanoo 3. Mutta sitten tulee tilanteita toisinpäin ja niitä on kyllä tullut enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Itsearviointi on nykypäivää, eikä siltä oikein voi välttyä. Opettajana olen huomannut, että itsearviointiinkin täytyy opettaa ja se täytyy ohjeistaa hyvin esim. apukysymyksillä. Jos joutuu pelkästään arvioimaan itsensä arvosanalla, se voi todellakin olla hankalaa, eikä loppujen lopuksi edes aja asiaansa. Tarkoitus ei ole se, että kehutaan/aliarvioidaan itseä tai taitojaan, vaan mietitään sitä, missä ollaan hyviä, ja missä on vielä parannettavaa.

No siis mulla on ainakin ollut välillä vaikiaa antaa sitä numeroa ittelleni, mutta sitten opettaja on saattanut esittää kysymyksiä liittyen aiheeseen ja tällä tavalla helpottanut mun tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja ope:

No siis mulla on ainakin ollut välillä vaikiaa antaa sitä numeroa ittelleni, mutta sitten opettaja on saattanut esittää kysymyksiä liittyen aiheeseen ja tällä tavalla helpottanut mun tilannetta.

Hyvä =)

Yhteistyössä