ärsyttääkö teitä (lasten kavereista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
jos lapsi asuu kivenheiton päässä ja tiedän että hänellä on ruoka-aika myös kotona pitäisikö minun antaa vieraalle ruokaa? tuskimpa vaan! mahtaa muksun äitikin tykätä jos aina maha täynnä ja kotona ei ruoka maistu. Ne on niitä käytöstapoja että opetetaan kyläilevät muksut kunnioittamaan toisten ruoka-aikoja.
No ei pidä. Mäkin olen aina pyytänyt lasteni kavereita ensin kysymään kotoaan, sopiiko kaverin vanhemmille, että lapsi syö meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla taitaa tuo ruokien muuntelu olla selkäytimessä :D Kauan sitten - ennenkuin mulla oli edes lapsia - silloisen avomieheni kaverit onnistuivat tulemaan meille joka viikonloppu siihen aikaan, kun olin aikeissa alkaa laittaa ruokaa. Kaikki oltiin siihen aikaan aika persaukisia...opiskelijoita siis... ja opin nk jatkamaan ruokia. Porkkana- ja perunaraasteella sai hyvin jatkettua mureketaikinaa tai pastakastiketta. Lihapataan kun heitti sekaan pari purkillista papuja, niin siitä padasta riitti isommallekin sakille.

Se on kyllä hyvä taito. Minä teen aika usein semmoista "kappaleruokaa", sitä tulee tietty määrä annoksia, mutta saisihan siinäkin usein raaka-aineista jotain muuta kuin sitä tiettyä ruokaa. No, siltikään en aio edelleenkään ruokkia niitä naapurinlapsia, kun äiti/isä siellä häärää keittiössä ihan samoissa puuhissa ja odottaa jälkikasvua syömään :)

joo on mulla tavat ja osaan vaatia niitä muiltakin ja tarkoitin noilla "tilausravintola asiakkailla "juuri tuota ap: kuvailemaa käytöstä että käskemättä pöytään rynnitään ja luetellaan mitä syö.
Minä uskon sen verran yhteisölliseen kasvattamiseen että kyllä suorin sanoin ilmoittaisin että meillä syö nyt vain oma perhe joille olen ruuan laittanut ja jos haluatte meillä syödä siitä sovitaan ja käyttäydytään asiallisesti "maassa maan tavalla" talossa talon tavalla".

No ei pidä. Mäkin olen aina pyytänyt lasteni kavereita ensin kysymään kotoaan, sopiiko kaverin vanhemmille, että lapsi syö meillä.

Näillä ehdoilla minullekin sopii ja kun se ruoka sopivasti riittää, passaa oikein hyvin. Samoin olen halunnut, että omat lapset kaverinsa luota ensin kysyvät kotoa, jos heille tarjotaan mahdollisuutta syödä kaverin luona.

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
joo on mulla tavat ja osaan vaatia niitä muiltakin ja tarkoitin noilla "tilausravintola asiakkailla "juuri tuota ap: kuvailemaa käytöstä että käskemättä pöytään rynnitään ja luetellaan mitä syö.
Meillä on näiden miltei 20 vuoden aikana ollut jo satoja kertoja lasten kavereita syömässä, mutta yksikään näistä kavereista ei ole koskaan käyttäytynyt em tavalla. En osaa sanoa, miten olisin suhtautunut, jos joku noin olisi käyttäytynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Näillä ehdoilla minullekin sopii ja kun se ruoka sopivasti riittää, passaa oikein hyvin. Samoin olen halunnut, että omat lapset kaverinsa luota ensin kysyvät kotoa, jos heille tarjotaan mahdollisuutta syödä kaverin luona.
Silloin alkuaikoina halusin myös aina puhua itse sen vanhemman kanssa, jotta saatoin kysyä mahdolliset allergiat yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Henk.koht ei ärsytä tippaakaan. Ihan kiva kun pöydässä on porukkaa ja lapset viihtyvät meillä.
Johtuu varmaan siitä että omassa lapsuudessa sain aina tuoda kotiin kavereita jotka myös usein jäivät syömään. Ja miten kiva oli itsekin niillä kavereilla käydä kylässä joille selkeästi oli tervetullut ja aina kystttiin onko nälkä.

Mutta ihan hyvin sitä voi sanoa että meillä on nyt ruoka eikä siitä riitä jos asia on näin.

No tääpä se on..jos siellä toisessaki päässä ollaan vieraanvaraisia. Mutta usein näin ei ole.

Meillä just lapsuudessa meille kyllä tuli kavereita kylään syömään, mutta heillä ei koskaan saanu ruokaa -edes yökylässä! Ja nämä lapset saivat aina meillä yökylässä ruokaa. Eli piti itse viedä aina eväät, jos aikoi syödä..Joten tämmöset ei meille sit ollu enää tervetulleita syömään kuin joskus. Ei joka päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
No tääpä se on..jos siellä toisessaki päässä ollaan vieraanvaraisia. Mutta usein näin ei ole.

Meillä just lapsuudessa meille kyllä tuli kavereita kylään syömään, mutta heillä ei koskaan saanu ruokaa -edes yökylässä! Ja nämä lapset saivat aina meillä yökylässä ruokaa. Eli piti itse viedä aina eväät, jos aikoi syödä..Joten tämmöset ei meille sit ollu enää tervetulleita syömään kuin joskus. Ei joka päivä.
Meilläkään ei ole mitään vastavuoroisuutta ollut vaan nämä lasten kaverit ovat syöneet meillä eikä toisinpäin. Myös yökyläilyt on usein olleet niin, että kaverit on meillä eikä mun lapseni kavereillaan. Näin jälkikäteen olen ajatellut, että systeemi on ollut ihan älyttömän hyvä. Eipä ole tarvinnut juuri miettiä, missä nuorisoni luuhaa tai onko siellä kaverin kotona nyt varmasti vanhemmat kotona vai menossa suurenluokan ryyppyjuhlat.

Meillä on näiden miltei 20 vuoden aikana ollut jo satoja kertoja lasten kavereita syömässä, mutta yksikään näistä kavereista ei ole koskaan käyttäytynyt em tavalla.

Sama juttu.
Mutta toisaalta lapsilta (onneksi) puuttuu vielä tietynlainen suodatin ja osaavat olla aika välittömiä luonnonlapsia eivätkä aina muista etteivät ole tervetulleita joka paikkaan.
Koitetaan me aikuiset vähän relata ja ymmärtää että ihan kunnollisetkin lapset unohtavat joskus kaikki aikuisten säännöt ja etiketit. Kyllä ne kaikki pikku hiljaa uppoaa päähän.
Jos ja kun näin käy niin ihan kivastihan sitä voi sanoa että hei kuule kysypäs ensin olisiko ruokaa sinulle ja mitä kotiväki sanoo. Ei heti tarvitse vetää hernettä nenään ja olla ei-niin ystävällinen.

Meilläkään ei ole mitään vastavuoroisuutta ollut vaan nämä lasten kaverit ovat syöneet meillä eikä toisinpäin. Myös yökyläilyt on usein olleet niin, että kaverit on meillä eikä mun lapseni kavereillaan. Näin jälkikäteen olen ajatellut, että systeemi on ollut ihan älyttömän hyvä. Eipä ole tarvinnut juuri miettiä, missä nuorisoni luuhaa tai onko siellä kaverin kotona nyt varmasti vanhemmat kotona vai menossa suurenluokan ryyppyjuhlat.

Joo, mut siis onpa kiva lapsena mennä kaverille yökylään, kun et ite saa ruokaa. Eli oot nälkäsenä. Näin mulla kävi pari kertaa lapsena. Meillä nää pennut näissä perheissä sai aina ruokaa, yökyläillen ja aina muutenki (kävivät muuten tosi usein syömässä). Niin on aika tylyä, et sit toinen ei saakaan MITÄÄN ruokaa kun menee yöksi...vaikka meillä ovat saaneet. Aika erikoista, ite en ainakaan tätä hyväksy.

Jos meillä alkaa tommosia käymään, niin en minä ainakaan niitä ala ruokkimaan. Menkööt kotiin syömään. Mun mielestä se ruokahetki on perheen tärkeä hetki, kun kokoonnutaan yhteen. On kiva, et ävälillä on muitaki pöydäs, mut ei tässä nyt mikään hotelli olla. Ja meillä ruuat ostetaan omalle perheelle, ois hassua ajatella ,et pitäis virtasten ja heikkisten perheen penskoillekki ruuat ostaa. Äkkiä ruokakulut nousee. Onneks lapsi ei oo sen ikänen, et noita vielä kuljailee.

Jos joku tulee tolleen, et "otan sitä ja tätä" eikä oo kysytty, saaks syödä ja muuta..niinku tuossa joku sano..nin aika röyhkeesti pöytään minusta tulee. En ite haluais, et oma penska käyttäytyis tolleen.

Johtuu varmaan siitä että omassa lapsuudessa sain aina tuoda kotiin kavereita jotka myös usein jäivät syömään.

.

Meillä just lapsuudessa meille kyllä tuli kavereita kylään syömään, mutta heillä ei koskaan saanu ruokaa -edes yökylässä! .

Mulle on ihan sama tarjotaanko lapsilleni ruokaa niissä perheissä joiden lapset meillä ruokailevat. Heillä on omat sääntönsä ja niitä on kunnioitettava.
Itse haluan elää kodissa jossa ovet ja jääkaappi on aikalailla auki kaikille, niin lasten kuin meidän aikuistenkin kavereille.

Mulle on ihan sama tarjotaanko lapsilleni ruokaa niissä perheissä joiden lapset meillä ruokailevat. Heillä on omat sääntönsä ja niitä on kunnioitettava.
Itse haluan elää kodissa jossa ovet ja jääkaappi on aikalailla auki kaikille, niin lasten kuin meidän aikuistenkin kavereille.
Kuopukseni, joka täyttää marraskuussa 18 v, ei ole ollut yökylässä kenenkään muun luona kuin mun siskoni. Sen sijaan kuopuksen kavereita on ollut meillä harva se viikonloppu ja joskus jopa kokonaisia viikkoja. En tiedä, miksi ovat viihtyneet paremmin meillä kuin kaverin kotona, mutta ihan sama mulle. Olen vaan tyytyväinen, kun tiedän, missä nuorisoni on ja missä kunnossa.

Olen tän jo enenkin palstalla kertonut, mutta kerronpa uudestaan, koska sopii oikeastaan aiheeseen. Jokin aika sitten olin menossa bussipysäkille ja pysäkillä seisoi joukko mustiin pukeutuneita pitkätukkaisia nuoria. Semmosia saatananpalvojan näköisiä hevareita :D Yks kaks siitä joukosta irtaantui miltei kaksmetrinen nuori mies, mörähti nimeni ja kaappasi mut riuskaan rutistukseen. Selitti sitten innoissaan kavereilleen, että tää on X, Y:n mutsi. Ja että X:n luota ei ikinä tarvinnut lähteä nälkäisenä kotiin. Istuin sitten koko bussimatkan takapenkillä tämän joukon keskellä - kunniapaikalla :D Mulle tuli aika hyvä mieli, kun huomasin, että ne - loppujen lopuksi mulle hyvin vähän vaivaa tuottaneet - asiat olivat jääneet tämänkin pojan mieleen niin vahvasti.

No ei ärsytä.
Meillä pyydetään lasten kaveritkin syömään.
Ehkä sitten asun väärässä maassa sillä kyllä mä kysyn naapurin lapsiltakin haluavatko syödä, jos meillä omat muksut ovat käymässä syömään.
Ja jos lapset leikkii tossa pihalla naapurin tytön kanssa ja meillä on ruoka-aika, niin soitan naapuriin ja ilmotan että otin naapurin tytönkin ruokapöytään =)

joo kyllä mäkin laittasin kotiin tollaset "tilausravitola asiakkaat" jotka kehtaa rueta kylässä luetteleen mitä haluu syyä ainakin het ja en ees nii ystävällisesti.... :o eikö kukaan opeta tapoja lapsilleen nykyisin....

No eikös sinulla ole käytöstapoja jos lapsille puhut ei-niin ystävällisesti.Luulisi että aikuisena osaisit hillitä itsesi.

Jos lapsia ei halua tai ole mahdollista ruokkia niin voihan sitä ihan kohteliaasti ilmoittaa ennen ruokaa että nyt on aika lähteä kotiin.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mua ottaa ihan satasella päähän, kun meillä on kaks kouluikäistä lasta, joilla molemmilla luonnollisesti kavereita käy välillä enemmän välillä vähemmän.
Suurin osa kavereista asuu tässä ihan lähistöllä, mut esim. tänään toisella lapsella on kaveri, joka asuu kauempana. Nuo kauempaa tulevat viipyy kauemmin ja heille luonnollisesti tarjoan ruuan/välipalan tai mikä aika sattuu meillä olemaan....mut sit nänä tien toisella puolella asuvat...kun nekin tahtoo tyrkkäytyä syömään jos täällä ovat....mulla ei oikein oo sydäntä sanoa, että ei ole teille ruokaa...kun esim. nyt lämpimällä säällä kun grillataan, niin kyllä meillä on makkaroita/pihvejä laskettu määrä, niin sit kun tulee parikin ylimääräistä syöjää, niin ihmeissään ollaan...

Ja tosiaan kun nämä säntää ekana pöytään ja luettelee, mitä ottavat...tyyliin "mulle kolme perunaa ja puolikas makkara ja yks pihvi", muutaman kerran ollu ihan lähellä että en sano, että en muuten tainnu sua kutsua pöytään...

Ärsyttää...tämä asia on viimeks viimekesänä näitten vanhempien kanssa juteltu, mut on tainnut nyt taas ulkoruokinnan alettua unohtua...

Voi, meillä on ollut aina paljon kavereita ja yökylässä.
Kuopuskin tulee neljän pojan kanssa ja keittää kahvit ja pullaa menee.

jos kotona on hyvä olla, lapset viihtyvät mieluummin kotona. Sitten on ne, jotka laitetaan muualle ja jossa lapset eivät ole tervetulleita ja näin ollen eivät viihdy.

olisin ikionnellinen jos lapsillani olisi kaverit mukavista perheistä. Missä niitä on?

Meille on aina lasten kaverit olleet tervetulleita myös ruokapöytään. Edellyttäen tietysti, että nämä kaverit ovat saaneet kotoa meillä syömiseen luvan ts että kaverin äiti ei odota lastaan ruokien kanssa. Ei ole tainnut kuin pari kertaa käydä niin, että olen ollut jo ruokaa laittamassa (kappalemäärä siis eli vain omalle perheelle on ollut sapuskaa ) ja ruoka miltei valmista, kun kaverit ovat tulleet meille. Ne kerrat olen sanonut, että sori...en osannut varautua siihen, että ruokailijoita olisi ollut enemmän. Yleensä lasten kaverit ovat olleet meillä jo siinä vaiheessa, kun alan ruokaa laittamaan ja näinollen olen tehnyt koko porukalle.

Keittiönoidalta odotinkin ihan tuollaista vastausta, enkä ole erehtynyt. Niin meilläkin.

Mä olen paha ihminen mutta mua ärsyttää kaikkien lapset noin ylipäätään.Vain mun miesystävän tytöt jotka on 11,13 ja 17 heistä mä voin sanoa että tykkään heistä aidosti eikä he ärsytä mua koskaan.
Omat tietysti on tykättäviä.

Meillä on näiden miltei 20 vuoden aikana ollut jo satoja kertoja lasten kavereita syömässä, mutta yksikään näistä kavereista ei ole koskaan käyttäytynyt em tavalla.

Sama juttu.
Mutta toisaalta lapsilta (onneksi) puuttuu vielä tietynlainen suodatin ja osaavat olla aika välittömiä luonnonlapsia eivätkä aina muista etteivät ole tervetulleita joka paikkaan.
Koitetaan me aikuiset vähän relata ja ymmärtää että ihan kunnollisetkin lapset unohtavat joskus kaikki aikuisten säännöt ja etiketit. Kyllä ne kaikki pikku hiljaa uppoaa päähän.
Jos ja kun näin käy niin ihan kivastihan sitä voi sanoa että hei kuule kysypäs ensin olisiko ruokaa sinulle ja mitä kotiväki sanoo. Ei heti tarvitse vetää hernettä nenään ja olla ei-niin ystävällinen.

jaa missäs te asutte?
kivojakin perheitä on.
Mutta enemmän inhottavia, jotka täällä vittuilee toisilleen mutta ovat kyllä kärkkäänä "kasvattamassa" vieraita lapsia.
JOs ei kestä toisten lapsia, tekee palveluksen heille, kun kertoo että meille ei voi tulla.
ei kivaa jos lapsi on unohtaa tavat ja aletaan nolata tuolla tavalla kuten åbo ja kumppanit ehdottelivat. ja kauhistelivat.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
vieraanvaraisuus on hyve, joten varatkaa hiukan ylimääräistä tai sitten sanoo ettei makkaraa riitä kaikille

Voi olla joskus liikaa vaadittu, että taloudellisesti tiukkoina aikoina pitäisi sen vuoksi varata ruokaa enemmän kuin oma perhe tarvii, jos sattuu olemaan lapsivieraita.

Niinpä.

Ja en mä ainakaan osta kaupasta varmuuden vuoksi useampaa pakettia kanaa yms grillattavaa, vaan sen verran että siitä riittää omalle porukalle hyvin.

Ja lapsethan tunnetusti tarjoavat kavereilleen vaikka omistaa, leipää sitten lisäksi. Näin ainakin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
käytöstavat kunniaan, vaikkei ostakkaan niin ainahan löytyy varmasti perunaa tai leipää

No ei löydy perunaa, kun ei sitä syödä. Leipä on yleensä uunissa paistettavaa patonkia.
Voin mä niille salaattia ja näkkäriä eteen lykätä, mutta mahtaakohan maistua, jos muut syövät kanaa yms?

En anna oman lapsenikaan syödä toisten luona, vaan olen sanonut että tule kotiin syömään. Ruokarauhan antaminen toisille on niitä käytöstapoja, samoin se ettei tuppauduta kutsumatta toisten pihaan/ovenraosta sisään juuri kun toisilla on ruoka-aika. Nuo ovat vielä pieniä, 5-6 v lapsia.

Ei munkaan lapsi saa edes yökylässä yleensä edes aamupalaa vaan tulee kotiin nälkäisenä ja yleensä kavereille ei pääse. Ilmankos ne meillä niin hyvin viihtyvät.

kun olin nuori ja meillä grillattiin niin naapurin/nuoret lapset tuli norkoomaan, heille sit äiti sano et haeppa omat makkarat niin kyllä me ne paistetaan ja se toimi hyvin (olimme rahallisesti todella tiukoilla ja asuimme rivarissa)

Enemmän mua ärsyttää jos tullaan suoraan jääkaapille( siis lapsi joka ei koskaan ole meillä käynyt) tai ollaan et hyi en syö.
Toinen mitä oletan on tietyt ruokatavat kuten käsien pesu(eikä sanota et "kun ei kotonakaan tarvitse")
kiittäminen ruuan jälkeen
ja astoiden vieminen tiskipöydälle.
Nää on mua nyppinyt yhdessä tytön kaverissa.
Mutta ruokaa saa meiltä aina, sitten mä olen vaikka syömättä jos ei muuten riittäisi, tyttö kyllä ilmoittaa etukäteen ketä tulee ni tiedän kysellä allergiat ja että syövätkö meillä ni osaa pikkasen varautua tekemään isomman kastikkeen tms.

Jokaisella on varmasti kotona ne omat ruoka-ajat joiden mukaan mennään. En minäkään ala naapuruston lapsia ruokkimaan, jos ei erikseen ole etukäteen sovittu, et syövät meillä. Ei aina voi olla ylimääräisiä eväitä sen vuoksi, et jos vaikka sattuu joku vieras olemaan. Yökyläily on asia erikseen.

joo kyllä mäkin laittasin kotiin tollaset "tilausravitola asiakkaat" jotka kehtaa rueta kylässä luetteleen mitä haluu syyä ainakin het ja en ees nii ystävällisesti.... :o eikö kukaan opeta tapoja lapsilleen nykyisin....

No eikös sinulla ole käytöstapoja jos lapsille puhut ei-niin ystävällisesti.Luulisi että aikuisena osaisit hillitä itsesi.

Jos lapsia ei halua tai ole mahdollista ruokkia niin voihan sitä ihan kohteliaasti ilmoittaa ennen ruokaa että nyt on aika lähteä kotiin.

Tähän on varmaa jo vastattukin mutta vastaan minäkin. Missä ITÄ puhuu lapsille " ei niin ystävällisesti" ?

Uusimmat

Yhteistyössä