Ärsyttäviä noi kummiksi itseään tyrkyttävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni sinun ei tarvitse ottaa kummiksi ketään ketä et halua. Oli syyt sitten mitkä tahansa. Mutta 15 vuotias on vielä lapsi jolle pitäisi sitten kertoa heti alkuunsa, että kummit on kyllä jo valittu ja jos ko. hlö ei ole vielä päässyt ripillekkään niin selittää, että ensin pitäisi päästä ripillekkin ennen kuin kummiksi pääsee, niin toinen ei sitten turhaan elättele toiveita. Aikuismaista kuitenkin olisi itse selittää asia pojalle, eikä laittaa äitiä asialle :) Uskon, että kun asian ystävällisesti hänelle kerrot niin menee perille.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kummiksi ei pääse, jos ei ole ripari ja konfirmaatio suoritettu. Näin ollen ylimääräinen kummi pitäisi sitten lisätä kasteen jälkeen tai siirtää ristiäisiä.

Noin minäkin olen asian käsittänyt. Eihän asiassa pitäisi olla mitään epäselvää. Tämä ap:n veli ei pääse kummiksi, vaikka niin haluaisikin ja vaikka ap jostain syystä niin haluaisi, koska häntä ei ole konfirmoitu.

Mä vähä joskus loukkaanuin, kun avopuolison veli vaimoineen pyysi vain tuota mun siippaa kummiksi, Meillä oli kyllä siinä vaiheessa jo 3 vuotta seurustelua ja yhdessä asumista takana. Ei niillä ollu kanttia kysyä edes niin, että mä olin paikalla, vaan pyysivät siipan katsomaan jotain juttua toiseen huoneeseen.. Kotiin ajellessa isäntä mulla sitte asiasta sanoi, että pyysivät kummiksi, mutta vain mua. Mä totesin, sille että sun täytyy sitte mennä. Isäntä soitti niille seuraavana päivänä ja sanoi niille, että jos me ei parina teille kelvata, niin sitte ei tule hänkään. Mä olin ihan otettu, taitaa se mua todella rakastaa, kun ottaa mut noin huomioon :) Mä en siis möykänny, porannu tai tehny mitään asian takia, vaikka loukkas mua kyllä aika paljon..

Kylläpäs tämä nyt kirvoitti keskusteluja.

Ensinnäkään minä en ajattele enkä käytä tästä veljestäni sanaa velipuoli koskaan. Mutta jos jonnekin keskustelupalstalle kirjoitan niin selvennöksen vuoksi niin teen, koska tykkäsitte tai ette siitä sanasta niin se on biologinen totuus.

Aika harva kiinnitti myös huomiota tuohon faktaan, että tämä poika ei ole edes päässyt ripille vielä meidän lapsen ristiäisten aikaan....

Ja mitä tulee tuohon "mitä te toivotte kummeilta kun ei edes lahjat kelpaa" kommenttiin niin en missään kirjoittanut, että kummien kuuluu ostaa lahjoja tai että meille ei kelpaa. Jos tämän kirjottanut ymmärtää lukemansa niin tajuaa, että kirjoitin että ei ole kovin kiva kuunnella joka synttäri ja joulu narinaa siitä, että on PAKKO ostaa lahja. Koska ei tosiaan ole. Näille ihmisille vain kummius on yhtäkuin lahjanosotpakko ja kuitenkaan he eivät tahdo ostaa mitään. Minusta on ärsyttävää kuunnella samaa narinaa aina. Ja lisäksi mollaavat minun sisaruksiani, jotka sydämestään tahtovat antaa ja ostaa lapsillemme lahjat ilman yhden yhtä pakkoa. Jos kerran ei itse tahdo ostaa leluja eikä vaatteita, koska "niitä on jo tarpeeksi ja lapset ei niitä juurikaan tarvitse" niin sitten seisoo sanojensa takana eikä osta sellaisia eikä myöskään narise asiasta ja valita, jos joku muu tahtoo ostaa.

musta tuli kummi samana kesänä kun ripiltä pääsin

mutta ymmärrän sun pointin tähän juttuun,meidän 1v kun syntyi oli tätini päättänyt että hänen pojastaan tulee kummi meidän vauvalle ja ehkä viellä sylikummi :| no ei tullut pojasta kummia koska en ollut ajatellut edes sitä kummiksi ja pojalla oli kamala näyttämisen tarve elämässään,teki pahojaan ja ryyppäs yritti itsaria sun muuta kivaa,sanoin että kerran noin käyttäytyy ei kummiksi pääse ja mieheni oli samaa mieltä.

mikä siin olis paha jos toinen innoissaan kertois olevansa kummi? siis en tarkoita et on pakko ottaa ketään ketä ei halua, mut itse olen päässyt kummiksi 15-vuotiaana ja kyllä se oli mulle iso ylpeyden aihe ja halusin siitä kertoa muillekin. edelleen kummiks pääsy on hieno asia. mulla on ikää 24 ja kummilapsia 5 ja varmasti tulee viel lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä vähä joskus loukkaanuin, kun avopuolison veli vaimoineen pyysi vain tuota mun siippaa kummiksi, Meillä oli kyllä siinä vaiheessa jo 3 vuotta seurustelua ja yhdessä asumista takana. Ei niillä ollu kanttia kysyä edes niin, että mä olin paikalla, vaan pyysivät siipan katsomaan jotain juttua toiseen huoneeseen.. Kotiin ajellessa isäntä mulla sitte asiasta sanoi, että pyysivät kummiksi, mutta vain mua. Mä totesin, sille että sun täytyy sitte mennä. Isäntä soitti niille seuraavana päivänä ja sanoi niille, että jos me ei parina teille kelvata, niin sitte ei tule hänkään. Mä olin ihan otettu, taitaa se mua todella rakastaa, kun ottaa mut noin huomioon :) Mä en siis möykänny, porannu tai tehny mitään asian takia, vaikka loukkas mua kyllä aika paljon..

Mä tein noin kans et pyysin jopa aviopuolisoista vain toisen kummiksi..

En jaksanut lukee koko ketjua. Mutta eihän sulla ole velvollisuutta velipuolta kummiksi pyytää, päätätte itse, eikä kenenkään tartte siihen puuttua.
En mäkään tuputa itteeni kellekkään kummiksi. Se on sitten kiva kuulla, että pyydetään ilman sitä tuputtamista =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kummiksi ei pääse, jos ei ole ripari ja konfirmaatio suoritettu. Näin ollen ylimääräinen kummi pitäisi sitten lisätä kasteen jälkeen tai siirtää ristiäisiä.

Noin minäkin olen asian käsittänyt. Eihän asiassa pitäisi olla mitään epäselvää. Tämä ap:n veli ei pääse kummiksi, vaikka niin haluaisikin ja vaikka ap jostain syystä niin haluaisi, koska häntä ei ole konfirmoitu.

Mun kummityttö, 13v, on kummi perhetutun lapselle. Oli ristiäisissäkin mukana, hänet lisätään sitten viralliseksi kummiksi, kunhan on ripillä käynyt.

Ei siinä mitään, meilläkin tuttavapiirissä tyrkytettiin itseä kummiksi ja yritettiin päättää nimeä raskausaikana.
MUTTA, velipoika jonka kanssa olen HARVOIN yhteydessä kutsuu meidän poikaa kummitytökseen... pointti yks, se ei oo kummi ja sit se et meidän poika on kyllä hyvinkin poika :saint: :D

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

En kertakaikkiaan kehtaisi naamaani näyttää, jos mieheni menisi sanomaan jollekkin, että "myös mun vaimo on kummiksi laitettava". Menitkö sitten kummina ristiäisiin ja vielä hymy korvissa? Itsekin loukkaantuisin , mutta en millään ilveellä menisi ristiäisiin...

Ja chrissylle: Mitä luulet kummin puolison ajatelleen? Eipä tulisi mieleenkään noin tökerö käytös.

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Ja mitä tulee tuohon "mitä te toivotte kummeilta kun ei edes lahjat kelpaa" kommenttiin niin en missään kirjoittanut, että kummien kuuluu ostaa lahjoja tai että meille ei kelpaa. Jos tämän kirjottanut ymmärtää lukemansa niin tajuaa, että kirjoitin että ei ole kovin kiva kuunnella joka synttäri ja joulu narinaa siitä, että on PAKKO ostaa lahja. Koska ei tosiaan ole. Näille ihmisille vain kummius on yhtäkuin lahjanosotpakko ja kuitenkaan he eivät tahdo ostaa mitään. Minusta on ärsyttävää kuunnella samaa narinaa aina. Ja lisäksi mollaavat minun sisaruksiani, jotka sydämestään tahtovat antaa ja ostaa lapsillemme lahjat ilman yhden yhtä pakkoa. Jos kerran ei itse tahdo ostaa leluja eikä vaatteita, koska "niitä on jo tarpeeksi ja lapset ei niitä juurikaan tarvitse" niin sitten seisoo sanojensa takana eikä osta sellaisia eikä myöskään narise asiasta ja valita, jos joku muu tahtoo ostaa.

Ymmärrän oikein hyvin lukemaani. Sinä et maininnut mistään narinoista ja sisarustesi haukkumisesta edellisessa tekstissäsi yhtään mitään (enkä minä ole ajatustenlukija, joten luonnollisestikaan en tästä voinut tietää), vaan mainitsit ainoastaan, että he ostavat lahjoja ja te olette sanoneet, ettei kummiudessa ole siitä kyse. Mistä teidän mielestänne siinä kummiudessa on kyse, mitä te odotatte lapsenne kummeilta?? Tähän kysymykseen et ole vastannut vieläkään. Onko tuo nyt tulkittavissa niin, ettette itsekään tiedä, mitä odotatte?

Alkuperäinen kirjoittaja anastaasia:

En kertakaikkiaan kehtaisi naamaani näyttää, jos mieheni menisi sanomaan jollekkin, että "myös mun vaimo on kummiksi laitettava". Menitkö sitten kummina ristiäisiin ja vielä hymy korvissa? Itsekin loukkaantuisin , mutta en millään ilveellä menisi ristiäisiin...

Ja chrissylle: Mitä luulet kummin puolison ajatelleen? Eipä tulisi mieleenkään noin tökerö käytös.

Tiedän et asia oli heille ok. mulla oli ne tietyt henkilöt ketkä on ollu mulle/meille tärkeitä ja läheisiä meidän elämässä. jos olisin puolisoineen ottanut kaikki niin likalla olis 7 kummia ( äitini on kirkon kirjoissa sylikummi kun kuuluu samaan seurakuntaan)

tulen ihan hyvinkin toimeen kummien puolisoiden kanssa ja jos tökerösti sanotaan niin en halunnut kummiksi pyytää vain sen takia et vaimosta tulee kummi.

Jos miehen veli joskus lisääntyy ja kummiksi pyytää vain miestäni niin asia on mulle ok. En paljoo soittele hänen kanssaan tai muutenkaa ole yhteyksissä.
Nähdään muutaman kerran vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Jos ap ei halua noin nuorta kummia joka ei ole niin läheinen kun kummiksi pyydettävä veli, niin mitä kauheaa siinä on? Kyllä itsekin olen tärkeimmät läheiseni kummiksi valinnut.

samaa mieltä. täälä on taas hyeenalauma iskeny viattoman antiloopin kimppuun... :/

en minäkään ottaisi kummiksi ihmistä jota en hommaan halua mut jos joku kummiksi tarjoutuu niin osaan kyl selittää et kummit on valittu jne. siks en ymmärrä ap:ta.. aikuisen pitäis pystyä selvittämään asia 15kesäisen kanssa. ja muuten tuosta kummiasiasta.. minä en ymmärrä et on pakko pyytää kumpikin pariskunnasta kummiks jos haluaa vain toisen.

Alkuperäinen kirjoittaja anastaasia:

Pakko on tähän kommentoida, että meidän kahdella vanhemmalla lapsella on kummallakin 4 kummia. Kukaan niistä ei ole parisuhteessa keskenään. Kolmannen lapsen kummeina on yksi pariskunta ja kaksi muuta henkilöä, joiden puolisot eivät ole kummeja.

Ensimmäisen lapsen kummeista yhdellä on sama puoliso kuin lapsemme syntymän aikaan. Toisen lapsen kummeista ei yhdelläkään.

Miksi pitäisi väen vängällä pyytää kummiksi ihminen, jota ei tunne minkään muun takia kuin siksi, että on lapsuudenystävän puoliso? Minä olen pyytänyt ihmisiä, jotka ovat minulle tärkeitä. En heidän puolisoitaan. Jos joku on siitä loukkaantunut, niin voi voi.

Miehelläni on 3 kummilasta ja minulla 1, näiden lisäksi meillä on 1 yhteinen kummityttö. En ole kertaakaan loukkaantunut siitä, ettei minua ole kummiksi pyydetty - miksi olisin? En ole mieheni sisarelle tai hänen lapsuudenystävälleen yhtä läheinen kuin mieheni on. En myöskään koe, etten voisi muodostaa läheistä suhdetta lapseen, ellen ole kirkonkirjoihin merkitty kummi...

Kaikilla tietenkin on omat tapansa asioihin suhtautua, mua se loukkas ja ilmeisesti myös mun puolisoa, koska kummin tehtävistä kieltätyi.
En tietenkään olisi sitten enää edes suostunut kummiksi, koska olivat jo tehneet selväksi, etten ole heidän lapselleen sopiva kummi. Ja mites sitten jatkossa olisi toimittu, syntymä päivät yms? mä jäisin kotiin, koska vain toinen meistä on kummi? olisin kuokkavieras jokapaikassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Jos ap ei halua noin nuorta kummia joka ei ole niin läheinen kun kummiksi pyydettävä veli, niin mitä kauheaa siinä on? Kyllä itsekin olen tärkeimmät läheiseni kummiksi valinnut.

samaa mieltä. täälä on taas hyeenalauma iskeny viattoman antiloopin kimppuun... :/

Teiltä menee nyt vähän asiat sekaisin. Useimmat kyllä ovat ottaneet voimakkaasti kantaa, mutta ainoastaan tuohon ap:n asenteeseen velipuoltansa kohtaan; reiluahan se olisi suoraan asianomaiselle sanoa, etteivät tule häntä kummiksi valitsemaan. Eipä se selän takana haukkuminen auta. Kummiksi tietysti jokainen saa valita kenet ikinä haluaa!

Kaikilla tietenkin on omat tapansa asioihin suhtautua, mua se loukkas ja ilmeisesti myös mun puolisoa, koska kummin tehtävistä kieltätyi.
En tietenkään olisi sitten enää edes suostunut kummiksi, koska olivat jo tehneet selväksi, etten ole heidän lapselleen sopiva kummi. Ja mites sitten jatkossa olisi toimittu, syntymä päivät yms? mä jäisin kotiin, koska vain toinen meistä on kummi? olisin kuokkavieras jokapaikassa?

kyl meillä on kummien puolisot tullut ihan normaalisti syntymäpäiville.. miks asioista tehdään noin hankalia? miks pariskunnat hitsautuu kiinni niin et mihinkään ei voi alkaa ilman toista ja jos pyydetään vaan toista ni sit suututaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

Teiltä menee nyt vähän asiat sekaisin. Useimmat kyllä ovat ottaneet voimakkaasti kantaa, mutta ainoastaan tuohon ap:n asenteeseen velipuoltansa kohtaan; reiluahan se olisi suoraan asianomaiselle sanoa, etteivät tule häntä kummiksi valitsemaan. Eipä se selän takana haukkuminen auta. Kummiksi tietysti jokainen saa valita kenet ikinä haluaa!

No minä en itseasiassa ole haukkunut tätä veljeäni yhtään missään, tänne ainoastaan nyt eilen ehtoolla kirjotin kun tuli toisesta avauksesta asia mieleen. Ja sekin oli siis noin yleisellä tasolla alunperin, koska se tuli mieleeni siitä kun jollekin toiselle siinä toisessa ketjussa oli tyrkytetty kummiutta. Ja kun se nyt minusta on ärsyttävää eikä niin pidä tehdä. Se ei ole kenenkään haukkumista kuitenkaan.

Ja joo en ole suoraan sanonut, koska ne puheet on olleet niin typeriä mutta olen kyllä jotenkin kommentoinut niin, että olisi pitänyt ymmärtää olla aiheesta ihan hiljaa. Mutta en ole jaksanut pamauttaa päin näköäkään vielä, että emme me aio pyytää sinua kummiksi. Seuraavaksi alkaa sitten varmaan narina siitä, että miksi ei ja kyllä minun pitää pyytää hänet kummiksi jne.

no huh!!

kyllä meidän mukelon synttäreille tulee niin kummit kuin ei kummit.. etköhän nyt ota ihan liikaa ittees...

kärjistetään nyt huolella.. jos miestäsi pyydetään bestmanniksi mutta sinua ei kaasoksi niin menisitkö häihin?

No reps. Oletpas sinä herkkänahkainen. Meinaatko, että synttäreille ei kutsuta kuin kummit ja mummit? Että kummien puolisot onkin kuokkavieraita. Ollaanpas sitä nyt omanarvontuntevia.

Ap, toivottavasti saatte asian järjestymään.

Onnellista odotusta ja aurinkoista talvea vielä toivottelen ja siirryn tekemään ruokaa omalle katraalleni (kolme lasta meilläkin)! =)

Yhteistyössä