Ärsyttäviä sellaiset äidit jotka kertovat lapsen iän vain vuosina, eivät voi tarkentaa esim. 1v4kk!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanonpahan vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanonpahan vaan

Vieras
Ykskin tuttu tuossa jutteli että tää meidän 2-vuotias sitä ja tätä tekee. Sitten kysyin vähän ihmeissäni kun muistelin että on syntynyt marraskuussa, että eikös hän olekin jo kohta kolme? "Niin joo, mutta pidetään 2-vuotiaana kunnes on 3 vuotta täyttänyt"

Ja facebookissa näitä riittääkin. "Meidän 2vee sanoi "äiti rakastan sua" ihanaa!" Todellisuudessa lapsi onkin 2v10kk. Ja joo, ei sillä aina olekaan merkitystä, mutta silloin kun kyseessä on esim. lapsen kehitykseen liittyvät jutut.

Eräs tuttava tahtoo "vanhentaa" lapsensa puheissaan. Juuri 15 täyttänyt on puheissaan jo 16, kun seuraavaksihan se täyttää sen... Mutta ei tuo suuri harmituksen aihe ole. Kyllä tiedän milloin lapsi on syntynyt.

No oikeassahan tuo on, jos on kuitenkin alle kolmivuotias. Ainokaisen pienen äidit vaan on niin tarkkoja, itse saatan pyöristää iän puoleen vuoteen alle kouluikäisillä, mutten aina sitäkään.

voi herranjee.. miten vanhaks se pitää sitten laskea kuukauden tarkkuudella että olis hyvä.

itse en ole edes ymmärtänyt moisen tärkeyttä. Mun lapsi on esim. 5 tai "täyttää kohta 6" jos synttäreihin ei oo enää kuin muutama kk

Itse käytän aina tasavuosia reilu 1 v oli pitkään nyt on lähes 2v, ärsyynny rauhassa. Mua ei niin paljon oikeasti kiinnosta minkä ikäinen mun lapsi on että muistaisin edes kysyttäessä onko se 1v4kk vai 1v8kk, tiedän vaan millon on synttärit. Lapsilla kun on syntymäpäivä kerran vuodessa, myös pienillä lapsilla.

Jos keskittyisit niihin omien lasten kehitysaskeliin ja lopettaisin kilpailun niin sulle ei olis väliä oppiko naapurin lapsi puhumaan 1, 2 vai 3 vnä.

Alkuperäinen kirjoittaja hölmöä;22302734:
Itse käytän aina tasavuosia reilu 1 v oli pitkään nyt on lähes 2v, ärsyynny rauhassa. Mua ei niin paljon oikeasti kiinnosta minkä ikäinen mun lapsi on että muistaisin edes kysyttäessä onko se 1v4kk vai 1v8kk, tiedän vaan millon on synttärit. Lapsilla kun on syntymäpäivä kerran vuodessa, myös pienillä lapsilla.

Jos keskittyisit niihin omien lasten kehitysaskeliin ja lopettaisin kilpailun niin sulle ei olis väliä oppiko naapurin lapsi puhumaan 1, 2 vai 3 vnä.

Peesi! Kuulostaa ap jotenkin katkeralta toisen lapsen osaamisista :D

Ykskin tuttu tuossa jutteli että tää meidän 2-vuotias sitä ja tätä tekee. Sitten kysyin vähän ihmeissäni kun muistelin että on syntynyt marraskuussa, että eikös hän olekin jo kohta kolme? "Niin joo, mutta pidetään 2-vuotiaana kunnes on 3 vuotta täyttänyt"

Ja facebookissa näitä riittääkin. "Meidän 2vee sanoi "äiti rakastan sua" ihanaa!" Todellisuudessa lapsi onkin 2v10kk. Ja joo, ei sillä aina olekaan merkitystä, mutta silloin kun kyseessä on esim. lapsen kehitykseen liittyvät jutut.

Ja niinhän se varmaan kirjoitti sen 2v siksi että kuulostaisi että sanoin aiemmin. Mitenköhän hellyydenosoitukset on lapsen kehitystä? Monet lapset ei sano tota lausetta koskaan, kertoo enemmän lapsen ja äidin luonteesta kuin lapsen kehityksestä. Kateellisten panettelua.

Vedettiinhän se kateuskorttikin jälleen kerran esiin :D En muuta osannut odottaakaan.

En tarkoittanut että jokaisessa tilanteessa pitäisi kuukauden tarkkaan ikä sanoa. Vaan juuri niin kuin tuolla joka mainitsikin, riittäisi esim. vajaa kolme, reilu 1-vuotias, kohta seitsemän jne. EDES jotenkin suuntaa antava ikä.

Ja en ole kateellinen. On helpompi puhua ihmisen kanssa kun tietää tarkemmin iän. Jos naapuri juttelee vaikka että voi kun tämä heidän 2-vuotias ei sano vielä sanaakaan jne. No sanon tottakai takaisin että ei 2-vuotiaan tarvitsekaan, että älä hätäile. Ja jos lapsi täyttäisikin seuraavassa kuussa 3, niin olisi tuo inun kommenttinikin vähän tyhmä. Koska on eriasia sanooko 2-vuotias vai 3-vuotias yhtäkään sanaa.

Pointti siis tämä. Keskustellessa on joskus vaikea antaa kommentteja jos ei tiedä tarkemmin.

[QUOTE="Joopajoo";22302692]Enemmän ärsyttää nämä 1v 2kk 4pv 3h-vanhat.[/QUOTE]

no niinpä! Jos haluaa tarkentaa niin voisi sanoa melkein 1,5 vuotias lapsi tai pian kaksi vuotta täyttävä.. ja pyöristää jos lapsi on 1v 2kk niin se on silloin yksivuotias ja sitten kun on 1v. 4kk niin kohta puolitoistavuotias..

Alkuperäinen kirjoittaja tarkka olla pitää;22302864:
Minä ainakin sanon tarkalleen lasteni iän, tyttö on 8V.5KK. poika on 9V.9KK.

On todella ärsyttävää, kun vielä tuon ikäisistä kerrotaan ikä noin tarkkaan. Lasten fyysinen ikä ja kehitys kun eivät kulje niin tarkkaan käsi kädessä, että noista kuukausista mitään voisi päätellä.

Meilläkin nuoremmalla pojalla alkoi murrosikä 11-vuotiaana ja vanhemmalla 15-vuotiaana. Kun heidän todellinen ikäeronsa on kaksi vuotta, oli nuorempi kehityksessä neljä vuotta edellä eli fyysisesti käytännössä kaksi vuotta vanhempi kuin isoveljensä.

[QUOTE="hih";22302865]Voivoi - muutaman vuoden päästä naurat varmasti itsekin tuolle ärtymyksellesi...

t. äiti, jolla kaksi poikaa: 16v 6kk ja 14v 7kk :D[/QUOTE]

Hahhah. No eipä naurata. Mulla on myös isompia lapsia. En heidän ikäänsä sanokaan KUUKAUDEN tarkkuudella, koska sillä ei ole suurta merkitystä. Mutta kyllä esim. kesäkuussa syntynyt lapseni on nyt melkein 9,5 vuotias tai joissain tilanteissa voin sanoa reilu 9.

Hahhah. No eipä naurata. Mulla on myös isompia lapsia. En heidän ikäänsä sanokaan KUUKAUDEN tarkkuudella, koska sillä ei ole suurta merkitystä. Mutta kyllä esim. kesäkuussa syntynyt lapseni on nyt melkein 9,5 vuotias tai joissain tilanteissa voin sanoa reilu 9.
Minä taas aina takerrun tuohon sanaan reilu, että onko varmana reilu lapsi:ashamed: En oikeasti, mutta silti siihen kiinnitän huomiota, käytän mieluummin yli 9-vuotias.

Oon ap:n kanssa sanoilla linjoilla siinä, että kyllä vielä noin pienillä voisi vähän tarkentaa, että minkä ikäinen se lapsi on. Ei se nyt siis niin tarkaa ole, mutta jos lapseni on vaikka 2 v 2kk, niin sanoisin runsas 2-vuotias, tai jos on 2 v 10 kk, niin saattaisin jo sanoa, että kohta tulee 3 vuotta täyteen. Kyllä minä nyt omat lasteni iät muistan suurin piirtein joidenkin kuukausien tarkkuudella, että voin heittää lapseni vaikka olevan 2,5 v. Minusta tuon ikäisellä kehitys muuttuu kuukausissa vielä niin paljon, että on ihan mielenkiintoista sanoa kuukaudet ja kuulla muidenkin iät joidenkin kuukausien tarkkuudella. Kyseessä ei ole mikään kateus muita kohtaan, että olisivat oppineet jotain meitä aiemmin, sillä en edes usko, että lapsi on vanhempana sen älykkäämpi tai tyhmempi, riippuen siitä, että kuinka pian on oppinut puhumaan jne... On vain kiva nähdä lapsen olemuksesta, että millaiselta minkäkin ikäinen näyttää ja silleen. Minua ei siis kyllä eirtyisesti ärsytä äidit, jotka sanovat heidän 2 v 11 kk vanhaa 2-vuotiaaksi, mutta kyllä käy mielessä, että eiköhän olisi jo parempi kutsua häntä lähes 3-vuotiaaksi. Tuntuu ehkä pikkaisen välinpitämättömiltä sellaiset äidit, joille heidän lapsensa ja häneen liittyvät vaikuttavat vähän "yhdeltä lystiltä". Osoittaa enemmän kiinnostusta omaan lapseen, jos osaa edes pikkaisen tarkentaa lapsensa ikää.

Nii,tai sitä nää 1,3 vuotiaat. Eli siis 1v ja neljä kuukautta? Jotkut ei tajua että vuodessa on 12 kuukautta eikä kuukausia voi täten pilkun jälkeen suoraan desimaaleina ilmoittaa =)

[QUOTE="Joopajoo";22302692]Enemmän ärsyttää nämä 1v 2kk 4pv 3h-vanhat.[/QUOTE]

:laugh: Totta. Missä se raja sitte menee? Jos lapsi on 1v ja 5kk niin sillon kyllä sanon 1vee. Tai jos lapsi on muutamaa kk vajaa 2v, ni sanon kyllä silloinkin 1v.
Jos tuollainen 4v lapsi täyttää vuosia parin kk päästä, niin en vaan voi sanoa että hä on jo 5, koska sitte lapsikin on jo kummissaan.. Niin kauan kun ei ole synttäreitä ollut niin on just sen alle. :D

Moni asia voi ärsyttää jos etsimällä etsimään ruopeaa ärsyyntymisen aiheita..Joo ja kyllä 2 vee voi osata jo sanoa noinkin mun laspsi oppi 1v8kk puhumaan ihan jo pitkiä lauseita ja ihan suht järkeviäkin...ja jos joku asiaa kysyy niin kyllä käytän että oppi kunnolla puhumaan n. 2 vuotiaana en luettele kuukausia.

Yhteistyössä