Ärtyvän suolen oireyhtymä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Venla

Vieras
Onko kenelläkään kokemuksia ko. sairaudesta?

Itsellä on jo pidemmän aikaa ollut vatsavaivoja. Kausiluonteisesti ovat välillä pahoja välillä vaivoja ei ole laisinkaan. Nyt vaivat ovat taas erittäin pahoina ja päätin, että nyt son selvitettävä mikä vatsaani vaivaa. Lääkärille yritin varata aikaa, mutta vielä ei aikoja ollut saatavilla :(

Netissä törmäsin tuohon ärtyvän suolen oireyhtymään ja ne oireet sopivat mun vatsavaivoihin lähes täydellisesti. Vatsakipuja, ripulia ja välillä taas ummetusta, ilmavaivoja, turvotusta..

Sivuilla kerrottiin, että oireet saa hyvin kuriin ruokavaliolla, minkälaista ruokavaliota tässä nyt kannattaisi ensihätään kokeilla? Lääkäriin olen toki menossa, mutta ajattelin kokeilla jos ruokavalion muuttamisella olisi edes vähän helpotusta olooni.

Minkälaisia tutkimuksia teille on tehty kellä ko.sairaus on todettu/epäilty?

-Kiitos

Veljelläni on. Pahenee aina kausittain ja stressaavat tilanteet saa vatsan ripulille. Hänellä on siihen joku lääkitys, jota siis ottaa jos oireet ei mene muutamassa päivässä ohi. En tiedä mitä ruokavaliosta sanottu.

Mä epäilin itselläni kanssa samaa vaivaa, mutta sitten kokeilin niitä Gefilux maxi juomia ja nyt olen ihan koukussa niihin, kun vaan muistan joka aamu juoda pullollisen niin maha on kunnossa. Minulla syy on siis luultavasti tämä paljonpuhuttu stressivatsa. Ja niitä gefiluksia piti alkuun juoda toista viikkoa, ennen kuin alkoi kunnolla tehoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä epäilin itselläni kanssa samaa vaivaa, mutta sitten kokeilin niitä Gefilux maxi juomia ja nyt olen ihan koukussa niihin, kun vaan muistan joka aamu juoda pullollisen niin maha on kunnossa. Minulla syy on siis luultavasti tämä paljonpuhuttu stressivatsa. Ja niitä gefiluksia piti alkuun juoda toista viikkoa, ennen kuin alkoi kunnolla tehoamaan.

Itse ostin apteekista näitä http://www.apteekkikauppa.com/u2q1/PIF/1042011161.htm ja minulla ne ovta rauhoittaneet vatsaa. Ja tuo paketillinen kapseleita tulee edullisemmaksi kuin Gefilus-juomat ;)

Mulla on todettu tuo. Oireet helpotti kun vaihdoin vuorotyön säännölliseen, vatsa ei tykännyt epäsäännöllisistä ruokailuista (joskus 8 h syömättä jne.). Tehtiin paljon tutkimuksia, vatsalaukun tähystys ja paksusuolen tähystys, kaikki ok. Nykyään oireita tosi vähän, kun on säännöllinen työ ja syön säännöllisesti, puuro aamulla jne. Yritän syödä paljon kuitupitoista ruokaa. Jos on stressiä niin oireet pahenee.

Minulla on. Ruokavalio auttaa ja ei. Tietyt ruoka-aineet tekevät kipeäksi ja maha mene aivan kuralle. Paljon kuituja, nestettä jne tällasessa ruokavaliossa. Voimakkaat mausteet ja rasvanen ruoka eivät tee hyvää mun mahalle. Jännitys jne teettävät ripulia ja vatsanväänteitä. Joskus vatsa ei ole reilassa lainkaan vaikka mitä söisi ja tekisi, sattuu ja vessaan päästävä välittömästi. Rajoittaa elämää aikatavalla hankalana ollessaan.
Reissut ja kaikki mietittävä aina silleen missä on vessoja. Koetin yhtä lääkettä joka oli muuten hyvä paitsi että teki jatkuvan päänsäryn. Kaikki tutkimukset on tehty ja lääkärissä käyty, diagnoosina ärtynyt paksusuoli. Sen kummempaa apua en ole sitten löytänyt kun lääke ei sopinut.

Rela-tabletteja syön. Noita Gefilus-tehojuomia olen myös juonut, yhdessä vaiheessa auttoivat hyvin. Pitäisiköhän alkaa taas juomaan niitä..

Nyt synnytyksen jälkeen vatsavaivat ovat menneet tosi pahoiksi. Ja rajoittavat elämää paljon! Mitään en uskalla syödä jos tiedän olevani menossa vielä samana päivänä käymään jossain, joten tämäkin päivä menee ilman ruokaa :(

Yleensä vatsa menee sekaisin syönnin jälkeen. Tulee kovaa vatsa kipua jonka jälkeen vatsa menee täysin sekaisin, tämän jälkeen vatsa kivutkin loppuvat. Eli minulla oireet liittyvät aina syömiseen.

-Kiitoksia teille

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on todettu tuo. Oireet helpotti kun vaihdoin vuorotyön säännölliseen, vatsa ei tykännyt epäsäännöllisistä ruokailuista (joskus 8 h syömättä jne.). Tehtiin paljon tutkimuksia, vatsalaukun tähystys ja paksusuolen tähystys, kaikki ok. Nykyään oireita tosi vähän, kun on säännöllinen työ ja syön säännöllisesti, puuro aamulla jne. Yritän syödä paljon kuitupitoista ruokaa. Jos on stressiä niin oireet pahenee.

Tarkalleen näin mullakin. Vuorotyön lopetus , säännölliset nukkuma- ja ruokailuajat ja paljon kuitupitoista ruokaa, niin vatsa voi paljon paremmin.

Yhteistyössä