arvatkaapa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksivain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yksivain:
missä päin sanotaan visto ja mitä se tarkoittaa???

jatkakaa ketjua niin voidaan oppia uusia murresanoja..

ainakin pohkois-pohjanmaalla ja siitä hieman alaspäin ja pohjois-lapissa sanotaan VISTO=tarkoittaa ikävää,ällöttävää....vanttuut=lapaset pahki=johonkin päin

Entäs mitä tarkoittaa riskata?
Kukaan mun kaveri ei oo kuullut sitä sanaa!
Mulla ei oo kyllä mitään hajua että missä sitä käytetään.
Ite oon pääkaupunkiseudulta..

Alkuperäinen kirjoittaja piupalipaupali:
mitäpäs tarkoittaa sana rätnätä, riäpiäiset, ja jos mennään kirkolle niin mitä se tarkoittaa?<-kompa..:D

Mennään kirkolle=Mennään "keskustaan", eli niin kuin kaupunkilaiset menee kaupungille, maalaiset menee kirkolle...

mitäpäs tarkoittaa sana rätnätä, riäpiäiset, ja jos mennään kirkolle niin mitä se tarkoittaa?<-kompa..:D

rätnätä=laskea, käydä läpi tavaraa tms.
Riäpiäiset=jäkiherkuttelut, esim. ristiäisten jälkeen riäpiäiset eli juhlaherkkujen loppuun syömingit!
Kirkolle mennään kun mennään keskustaan

Alkuperäinen kirjoittaja Mää:

rätnätä=laskea, käydä läpi tavaraa tms.
Riäpiäiset=jäkiherkuttelut, esim. ristiäisten jälkeen riäpiäiset eli juhlaherkkujen loppuun syömingit!
Kirkolle mennään kun mennään keskustaan

aiwan oikein.. rätnäämisellä meinataan myös miettimistä tai asioiden läpi puintia.. meillä savolaisilla kun saattaa olla samalle sanalle 1000 merkitystä.. tai siis vastuuhan siirtyy kuulijalle.. ;) :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Mää vaan:
Meillä on kotona siniset salusiinit, ja vessassa vihreät hantuukit. Tuuki laitetaan vain jos tulee vieraita. Ovi on reikelissä ja pihassa on suuli.

Eikös salusiini ole verhokappa ikkunan alareunassa?Hantuuki=pyyhe?
suuli=navetta?
tuuki?
reikelissä?