Arvatkaas mitä ja arvatkaapa neuvoa, kokkaajat hoi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pastori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pastori

Vieras
Pitäs kohta työntää handu kalkkunan sisuksiin :snotty: Eli mulla on tuolla jääkaapissa sulamassa 5kg kalkkuna ja mun pitää se täyttää.
Täytteeksi tulee:
Leipää
Luumuja
Pekonia
Papuja
Mausteita nyt ainakin

Ja se leipä pitäs vielä leipoa.

Mut missä asteessa ja kuinka kauan mä tuota elukkaa paistan? MIten mä maustan sen pinnan?

Pitääkö se elukan aukko sitoa jollain? Ne kintut?

Kysy Googlelta.

Luultavasti lykkäät ne sinne sisään, paitsi pekonin ehkä pinnalle, tunget uuniin ja muutaman tunnin päästä se on kypsä.

(ehkä parisataa astetta, 1600-luvulla se oli puu-uuni, ei se voi niin tarkkaa olla)

miks ei tavan leipä käy?
Pintaan hierotaan rasvaa, suolaa, pippuria, siis sinne nahkan alle. myös sitruunaa voi käyttää.
Kintut sidotaan kutistetulla puuvillalangalla, samoin siivet kroppaan liki.
JA paistetaan.. öö olikohan 150-175 astetta kauan :D
Vasta löysin nimittäin gooklella hyvän kuulosen ohjeen..
Paljon makso kalkkuna?

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
miks ei tavan leipä käy?
Pintaan hierotaan rasvaa, suolaa, pippuria, siis sinne nahkan alle. myös sitruunaa voi käyttää.
Paljon makso kalkkuna?

Ku ei ole :D

Muox. Ohoh, lähtipä vinhaan!

Kalkkunam aksoi vajaa 30?. Ei paha ollenkaan. Miten mä sinne nahan alle sitä laitan? Siis kalkkunan sisään? Teenkö täytteen valmiiksi nyt maustumaan jos paistankin sen linnun avsta huomenna? Miten se sidotaan? Narua ympärille vaan? KÄykö kalastajanlanka? :D

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
miks ei tavan leipä käy?
Paljon makso kalkkuna?

ja pistä siihen rintaan kiinni lihalämpömittari niin tiiät millon ottaa uunista poies. ei se kalkkunan paisto oo kinkkua vaikeempaa :D nimim. monta kalakkunaa käristäny :whistle: ;)

mä pistäsin sämpylijauhoja, murskattuja auringonkukan siemeniä ja pikkusen porkkanaraastetta.. :p
Paistopussit on nössöille B)
Ja mitä sulla ei ole? sitruunaa vai puuvillalankaa?
Ja kypsä se on ku sitä tökkää tikulla eikä se ala pööpöttämään :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Pastori:
Sit olis lisää kysymyksiä.. Mulla on sämpyläjauhoja, vehnäjauhoja, auringonkukansiemeniä, kaurahiutaleita, porkkanaa. Mitä noist apistän leipään?

vehnäjauhoja, sämpyläjauhoja, kaurahiutaleita ja porkkanaraastetta antamaan mehevyyttä. ja päälle ripottelet vettä ja nuita auringonkukansiemeniä. jos koko leipä menee kalakkunan persiiseen niin sitte ei tarvi auringonkukansiemeniä laitella siihen leipään, ne voit laitella vaikka siihen täytteeseen
:D :p

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Unohda se leipä; ei kukaan kuitenkaan sitä sisussötköä syö.

syöpäs! jos se on hyvin tehty niin varmaan syö. ja kannattee se kalakkuna pessä sisältä vielä kerran. eli huuhtoa hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Unohda se leipä; ei kukaan kuitenkaan sitä sisussötköä syö.

syöpäs! jos se on hyvin tehty niin varmaan syö. ja kannattee se kalakkuna pessä sisältä vielä kerran. eli huuhtoa hyvin.

Et oo tosissas :x :x :x :kieh: :D
Oisko vinkkii miten siitä tulee hyvä! :D Ne pavut voi unohtaa oikein hienosti :whistle:

niin ja unohtu sanoa että kalakkuna paistetaan kilo per tunti - periaatteella. jos haluaa rapsakan pinnan niin ekaks puolet paistoajasta 200 asteessa ja sitte loput 175 asteessa.

Yhteistyössä