Arvoisat asiakkaat: voisitteko olla ystävällisempiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
Toisen ketjun innoittamana ryhdyin muistelemaan omia myyjä-aikojani..

-Jos olen jossain käytävällä työskentelemässä, voit kiinnittää huomioni sanomalla vaikka hei! tai moi! tai jopa anteeksi! sen sijaan että suoraan huudat "missä ne kananmunat on?!"

-Kun tulet kassalle, niin minullekin voi sanoa päivää, hei tai moi. Jopa vaikka kiitos kun annan rahasta takaisin.

-Jos haluat maksaa ostoksesi sillä bonuskortilla, voit sanoa ihan suoraan, ymmärrän kyllä varmasti. Ainakin paremmin kuin pyrkimällä lukemaan ajatuksiasi siitä, että mitä maksuvälinettä aiot käyttää

-Jos lapsesi on ottanut jäätelötiskiltä sen tuutin käteen, minä ihan oikeasti tarvitsen sen siihen kassatiskiin että saan vedettyä EAN-koodin siitä koneesta läpi. Turha selittää minulle niitä hintoja, sen koodin tarvitsee ihan oikeasti. Vaikka taapero huutaisi kuinka.

-Ei, minä en ennen yhdeksää voi myydä sinulle niitä kaljoja vaikka kuinka haluaisit. Siitä on ihan totta lakikin.

-Kun laitat purjoosi tai vaikkapa kurkkuun hintalapun vihannesosastolla, pliis, oi pliis, laita se pitkittäin. Jos se on kiedottu purjon ympärille, niin kone ei oikeasti lue sitä EAN-koodia, ilman että sen lapun repii irti

Joo, ja näitä riittää varmaan paljon.. Siis en mä ketään halua haukkua, tuli vaan pieni angsti.. :D

miltä näyttäisi lista v-mäisimmistä asiakastyypeistä käänteisessä järjestyksessä. Avot:

5. Kassinpakkaajat

Tämä tyyppi pakkaa aina ensi kassinsa loppuun ennen kuin maksaa. Vaikka ostoksia olisi satasten edestä, hihna tavaraa täynnä ja jono kaupan viimeiselle hyllylle asti. Äly hoi.

4. Muovipussin pöllijä

Kuvittelee olevansa ovela, ja kuljettaa kassin kassapöydän alitse, ettei kassa sitä huomaisi. Toinen variaatio on se, että asiakas ottaa muovikassin rutistaa sen ryppyiseksi ja heittää kassan yli (se on vanha pussi. 'as if'). Joskus lyön v*ttuillakseni yhden ylimääräisen kassin moiselle runkulle.

3. Kuitin välttelijä

Vetää käden alta kun kassa yrittää antaa kuitin vaihtorahojen kera. Joo. Keskisormi. Sen suun voi toki avata ja sanoa ettei tarvitse kuittia, tai sitten ottaa sen ja laittaa samantien siihen kassan päässä olevaan roskikseen. Miten se voi olla niin vaikeaa???

2. Tuppisuu

Ei tervehdi, ei kiitä. Tuijottaa vain kiukkuisena tai katsoo kattoon. Mene jumaliste takaisin kouluuun oppimaan käytöstapoja!

Ja sokerina pohjalla:

1. Puhelimeen puhuja

On se nyt kumma ettei sitä korvaa saa puhelimesta irti siksi aikaa kun maksaa! Ja sitten vielä tuijotetaan kiukkuisesti kun kassa kysyy että laitetaanko pankille vai luotolle tai että saisikos nähdä henkilöllisyystodistuksen. "Kehtaakin häiritä mun tärkeää puhelua tyhjänpäiväisyyksillä, kun on sitä firman kokousta ja kaikkee hei!". Yleensä tähän ihmistyyppiin yhdistyy myös asiakastyypit 4-2. V-kerroin: 100. Toki ymmärrän, että joskus se puhelin sattuu soimaan juuri kassalla. Silloin voi sanoa että "odota hetki, olen juuri maksamassa kaupassa" ja sitten voi jatkaa ilman tämän kassatädin pyhää vihaa.

Ush. Sitten vielä yksi bonus:

THE PIILOTTAJA

Jos yhtäkkiä päättäkin ettei halua ostaa sitä lenkkimakkarapakettia, jonka oli jo koriinsa nostanut, se olisi suotavaa palauttaa edes suhteellisen lähelle paikkaa, josta ko. paketti on otettu mukaan (siis kylmäaltaaseen). Jos jalat eivät kanna tai on kiire, voi makkarapaketin jättää kassalle. Se löytää sieltä tiensä hyllyyn myyntikelpoisena. Epäsuotavia paikkoja, tosin valitettavan yleisiä, ovat pakasteallas (makkara pakastuu ja se löydetään sieltä mahdollisesti ensi jouluna), kirjahylly (liian lämmintä), lehtiteline (liian lämmintä) ja sukkakori (myös liian lämmintä).

Joo ja se jugurtti tungettuna pakastealtaaseen ei muutu jäätelöksi jonka kauppa voisi sitten siinä muodossa myydä. Se menee ihan oikeasti pilalle ja hävikkiin ja se sitten taas pidemmällä tähtäimellä nostaa tuotteen hintoja, koska kannattavaahan sen kaupanteon on kuitenkin oltava.

Joo ja nämä hävikin tuottajat jotka jättelee niitä tuotteita niille kuulumattomille paikoilee jaksaa vielä kovaan ääneen ihmetellä nousevia hintoja, sanoinkin eräälle asiakkaalle kerran että suurin hinnan nousu johtuu tuotteiden tahallisesta pilaamisesta... sen jälkeen on tämä kyseinen henkilö alkanut palauttaa tavarat takaisin paikalleen..

Alkuperäinen kirjoittaja kaupantäti.:
miltä näyttäisi lista v-mäisimmistä asiakastyypeistä käänteisessä järjestyksessä. Avot:

5. Kassinpakkaajat

Tämä tyyppi pakkaa aina ensi kassinsa loppuun ennen kuin maksaa. Vaikka ostoksia olisi satasten edestä, hihna tavaraa täynnä ja jono kaupan viimeiselle hyllylle asti. Äly hoi.

4. Muovipussin pöllijä

Kuvittelee olevansa ovela, ja kuljettaa kassin kassapöydän alitse, ettei kassa sitä huomaisi. Toinen variaatio on se, että asiakas ottaa muovikassin rutistaa sen ryppyiseksi ja heittää kassan yli (se on vanha pussi. 'as if'). Joskus lyön v*ttuillakseni yhden ylimääräisen kassin moiselle runkulle.

3. Kuitin välttelijä

Vetää käden alta kun kassa yrittää antaa kuitin vaihtorahojen kera. Joo. Keskisormi. Sen suun voi toki avata ja sanoa ettei tarvitse kuittia, tai sitten ottaa sen ja laittaa samantien siihen kassan päässä olevaan roskikseen. Miten se voi olla niin vaikeaa???

2. Tuppisuu

Ei tervehdi, ei kiitä. Tuijottaa vain kiukkuisena tai katsoo kattoon. Mene jumaliste takaisin kouluuun oppimaan käytöstapoja!

Ja sokerina pohjalla:

1. Puhelimeen puhuja

On se nyt kumma ettei sitä korvaa saa puhelimesta irti siksi aikaa kun maksaa! Ja sitten vielä tuijotetaan kiukkuisesti kun kassa kysyy että laitetaanko pankille vai luotolle tai että saisikos nähdä henkilöllisyystodistuksen. "Kehtaakin häiritä mun tärkeää puhelua tyhjänpäiväisyyksillä, kun on sitä firman kokousta ja kaikkee hei!". Yleensä tähän ihmistyyppiin yhdistyy myös asiakastyypit 4-2. V-kerroin: 100. Toki ymmärrän, että joskus se puhelin sattuu soimaan juuri kassalla. Silloin voi sanoa että "odota hetki, olen juuri maksamassa kaupassa" ja sitten voi jatkaa ilman tämän kassatädin pyhää vihaa.

Ush. Sitten vielä yksi bonus:

THE PIILOTTAJA

Jos yhtäkkiä päättäkin ettei halua ostaa sitä lenkkimakkarapakettia, jonka oli jo koriinsa nostanut, se olisi suotavaa palauttaa edes suhteellisen lähelle paikkaa, josta ko. paketti on otettu mukaan (siis kylmäaltaaseen). Jos jalat eivät kanna tai on kiire, voi makkarapaketin jättää kassalle. Se löytää sieltä tiensä hyllyyn myyntikelpoisena. Epäsuotavia paikkoja, tosin valitettavan yleisiä, ovat pakasteallas (makkara pakastuu ja se löydetään sieltä mahdollisesti ensi jouluna), kirjahylly (liian lämmintä), lehtiteline (liian lämmintä) ja sukkakori (myös liian lämmintä).

Lisäisin tähän listaan vielä sen asiakastyypin joka heti maksettuaan alkaa käydä kuittia rivi riviltä läpi etsien mahdollisia lyöntivirheitä tai vääriä hintoja.Tämä asiakas tarkastaa kuittinsa pieteetillä vaikka tavaraa olisi hihnan täydeltä ja seuraava asiakas hengittää niskaan.
Ja auta armias jos kuitista löytyy vaikka se yksi ylimääräinen muovipussin hinta veloitettuna - pakko sitten tunkea siihen maksutiskille kesken toisen maksutapahtuman ja vaatia sitä viittätoista senttiä heti palautettavaksi.Samaan aikaan tietysti tunkien sitä omin käsin tarkastettua kuittia kassan naamaan ja hokien - tässä näin, tuossa.Ei minulle ole kuin yksi muovikassi, katso nyt!-. Kyllä kyrsii !!!

joo ja sitä muovipussia ei tarvii työntää naamaan..voi ihan vaikka laittaa hihnalle ostosten joukkoon tai sanoa; yksi muovikassi..ja ois ihan kiva,jos ne rahat vois vaikka ojentaa käteen,eikä heittää pitkin tiskiä..joskus tekis mieli heittää vaihtorahat myös tiskille :xmas:

ja sokerinapohjalla,on se kiva ottaa pullokuitti vastaan,jota aikuinen !! pitää huuliensa välissä :x :x

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
j

ja sokerinapohjalla,on se kiva ottaa pullokuitti vastaan,jota aikuinen !! pitää huuliensa välissä :x :x

:p Sellaiselle ihmisellehän kannattais antaa se rahakin takaisin niin että itse hiukan lipasis sitä ensin.

:laugh: :laugh: ja sit kun miettii,et missä kaikkialla se raha on ennen sitä pyöriny :$ :$

Onneksi mie oon ihan ihanneasiakas sanon kiitos varmaan joka kerta kun saan kuitin kirjoitettavaks tai kortin joten tulee varmaan viis kertaa myyjälle kiitos sanottua ja joka kerta hei ja toivotan hyvät päivänjatkot yms :) Oikea pyhimys :)

Alkuperäinen kirjoittaja canislupus:
Onneksi mie oon ihan ihanneasiakas sanon kiitos varmaan joka kerta kun saan kuitin kirjoitettavaks tai kortin joten tulee varmaan viis kertaa myyjälle kiitos sanottua ja joka kerta hei ja toivotan hyvät päivänjatkot yms :) Oikea pyhimys :)

Et oo varmaan turkulaisia? :D

kerran menin kassalle ja kassatäti ei vastannut mitään tervehdykseen joka ei voinut jäädä kuulematta hälyn tai muun metelin seurauksena. Olin ihan äimänä, kun ei katsekontaktia ei mitään.
Sitten ojensi vaihtorahaa minulle ja katsoi silmiin sanoen ole hyvä.
Katsoin takaisin mutten sanonut yhtään mitään.
Hän oli vuorostaan ihan silmät pyöreinä!

Anteeksi kassat :ashamed: Olin tänään huono asiakas. Koko alaleuka puuduksissa en voinut puhua sanaakaan. Hymyilykään ei tuntunut onnistuvan. Olen pahoillani :ashamed: Sanoinkin avolle myöhemmin, että mahtoivat pitää epäkohteliaana kun en mitään puhunut.

Yhteistyössä