arvoisat vanhemmat *tärkeää!

Molly Weasley

Aktiivinen jäsen
11.04.2007
3 830
0
36
mulla olisi nyt pyyntö teille kaikille. voisitteko sanoa lapsillenne, että kaikki pitää ottaa leikkeihin mukaan, eikä ketään saa jättää ulkopuolelle!

mulla tuntuu nyt niin pahalta, että oon itkeny viimesen tunnin.. poika on mulle ties kunka monta kertaa sanonu, ettei toiset pojat ota häntä kerhossa leikkeihin mukaan ja ajavat pois.. mie olen aina koittanu pojalle sanoa, että mene vaan rohkeasti mukaan.. oon luullut (ja kerho tätit ovat mulle sanoneet, kun olen kysyny ) että se nyt vaan on jotain selasta "väärin käsitystä" pojalta..

nyt sitten vein lapset taas kerhoon, niin kaksi poikaa tuli siihen ja sanoivat "Xxxx, saat tän pallon jos lupaat ettet seuraa meitä."..
poika otti pallon. mie jäin tätä siihen ihmettelemään. kohta poika meni taas toisten poikien luo, ja nää pojat sanoivat että "mee Xxxx tuonne kauemmas.." poika meni pari askelta ja taas käskettiin kauemmas.. ja tätä jatku niin kauan että poika oli tyttöjen luona..

poju on ihan oikeasti tosi mukava ja reipas pikku poika! tosi kilttikin!! ainut mistä kiikastaa on pojan puhe..se on melko epäselvää. mutta jos pojalle annetas etes mahollisuus, ni varmasti nämä toisetkin pojat huomais, että "kas, sehän onkin mukava kaveri!"..

mie en tiedä mitä mun pitäis nyt tehdä?! oon puhunu tästä kerho täteille.. hitto, mua niin itkettää pojan puolesta!! mitä mun pitäs tehä?!

Arvoisat aikuiset!

Ennen kuin edellytätte lapsilta sitä, että eivät tee mitään ainoastaan oikeiden kavereidensa kanssa vaan kutsuvat aina mukaan joka ikisen joka vähänkin haluaa, muistattehan itsekin kaveerata joka ainoan naapurin, työkaverin tai koulukaverin kanssa.

Ellette näin tee, älkää vaatiko samaa lapsiltannekaan. Lapsilla on oikeus valita kaverinsa siinä missä aikuisellakin.

Toki aikuiset sen paremmin kuin lapsetkaan eivät saa unohtaa kohteliasta käytöstä kaikkia kohtaan.

Kaikista ei tartte tykätä, toimeen tarttis tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Niin kamalaa kuon se onkin, ei lapsia voi pakottaa leikkimään keskenään. Minunkin poikaa syrjittiin. Löysi onneksi kivan Kaverin, jonka kanssa leikkii..

Tuo on ihan totta :/
Mutta kerhossa, päiväkodissa yms pitäisi olla ne aikuiset jotka määrää. Muodostetaan pienryhmiä (missä tällaiset muut leikeistään poissulkevat kaverukset eivät ole samassa ryhmässä ) joissa leikitään, tms. Ettei yhden täydy aina olla se, joka on yksin :(

Alkuperäinen kirjoittaja Molly Weasley:
Niin kamalaa kuon se onkin, ei lapsia voi pakottaa leikkimään keskenään. Minunkin poikaa syrjittiin. Löysi onneksi kivan Kaverin, jonka kanssa leikkii..

tiedän, ettei tosiaan voi pakottaa.. kun sais tuo poika etes yhen kaverin.. :(

Kauanko on ollut kerhossa? Se kaveri saattaa löytyä ihan yht´äkkiä :hug:

Miksei ne tytöt kelpaa mihinkään?

Karahti silmään että "ajettiin niin kauas että oli jo tyttöjen luona", ihan niinkuin se olisi suunnilleen ajamista roskapönttöjen ja jätekaivon luo.

Jos voi kerran mennä tyttöjen luo ja ne eivät aja pois, niin miksei voi leikkiä heidän kanssaan? Ehkä sieltä löytyisi kavereita.

Kauanko on ollut kerhossa? Se kaveri saattaa löytyä ihan yht´äkkiä :hug:

tän syksyn tässä ryhmässä..

Mua alkoi ihan itkettämään kun luin tuon :'(
Varmasti kamala tilanne sinulle!

:hug:

Nyt yhteys kerhontätiin tai siihen vastaavaan ihmiseen, et anna periksi ennenkuin asioihin tulee muutos! Ei noin voi jatkua ja kyse on kuitenkin pienistä 5v maksimissaan joten nyt otat Justiina-meiningin ja pidät lapsesi puolta!! Ei tuommosta kerhontätien puolesta tartte hyväksyä, kerhoon mennään myös sitä varten että opitaan ottamaaa kaikki huomioon, tuo ei sitä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Tuo on ihan totta :/
Mutta kerhossa, päiväkodissa yms pitäisi olla ne aikuiset jotka määrää. Muodostetaan pienryhmiä (missä tällaiset muut leikeistään poissulkevat kaverukset eivät ole samassa ryhmässä ) joissa leikitään, tms. Ettei yhden täydy aina olla se, joka on yksin :(

Samaa mieltä.
Kaikkien ei tarvitse olla kavereita kaikkien kanssa, mutta toimeen pitäs tulla niidenkin kanssa, joista ei niin välitä, mutta on tekemisissä jollain lailla. Ja lapsilla se toimeen tuleminen on tuota yhdessä leikkimistä.
Eri asia tietty vapaa-aikana, mutta päiväkodissa ja kerhossa ohjaajien pitäs pitää huoli siitä että homma toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Miksei ne tytöt kelpaa mihinkään?

Karahti silmään että "ajettiin niin kauas että oli jo tyttöjen luona", ihan niinkuin se olisi suunnilleen ajamista roskapönttöjen ja jätekaivon luo.

Jos voi kerran mennä tyttöjen luo ja ne eivät aja pois, niin miksei voi leikkiä heidän kanssaan? Ehkä sieltä löytyisi kavereita.

kuvitteleppa ittes viis vuotiaaks pojaks, joka haluais leikkiä toisten poikien kans auto hommia sunmuuta.. ja toiset pojat "pakottais" sut sit meneen leikkiin tyttöjen kans nukeilla, eivätkä ottais sua mukaan auto hommiin.. miltä se susta tuntus?

Minkä ikäinen lapsi on, ja eikö ne tytötkään ota häntä mukaan leikkiin? :|

Mun lähes 5 v tytön hyvissä ystävissä on myös poikia, enkä oo ajatellut että se olisi huono asia tai jotain...eli jospa pojalle löytyisikin kaveri tytöstä? Eihän tytötkään millään nukeilla vaan leiki :D vaan ihan autoilla, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:

Mua alkoi ihan itkettämään kun luin tuon :'(
Varmasti kamala tilanne sinulle!

et voi uskoakkaan kuin pahalta tällanen tuntuu..

No tämä nyt on kyllä mun mielestä sellainen täysin turha hokema, joka ei kyllä ohjaa lapsia sosiaalisuuteen. Meillä on kyllä lapsilla aina ollut kavereita, mutta jos on jossain ollut tilanne, että joku ei oikein ole päässyt leikkiin mukaan, on kyllä AINA ohjastettu lapsia ottamaan kaikki mukaan. Kerran jopa lahjoin tytön kinder-munalla, että leikkis myös sen ei-tykätyn puistolaisen kanssa. Ja hyvin meni. Yleensä riittää muistutus siitä kuinka ikävää olisi jos itseä ei otettaisi mukaan. Usein on kyse siitä että lapset ei oo saaneet yhteisestä leikinpäästä kiinni.

et voi uskoakkaan kuin pahalta tällanen tuntuu..

Mä pelkään jotain samansuuntaista poikani puolesta. Hänelläkin on puheen kanssa ongelmia. Nyt hän on pk:ssa pienten ryhmässä ja siellä on kavereita, mutta kun siirtyy isompien ryhmään eikä puhukaan kuten he & muutenkaan ei osaa ehkä samoja juttuja mitä he... :(

Olin kerran yhessä ryhmksessä ja siellä oli sekä tyttöryhmässä syrjitty tyttö ja poikaryhmässä syrjitty poika. Eli siis sellaiset lapset, jotka ei minkään sorttisten neuvottelujen jälkeen vaan sopineet koskaan mukaan leikkeihin. Poika löysi sitten tytöistä pari hyvää kaveria ja tyttö pääsi poikien porukkaan. Ne vaan on jo tarhassa tosi monimutkaisia juttuj noi ihmissuhteet. Mutta kannusta toki poikaasi leikkeihin myös tyttöjen kanssa. Tuntemani poika-tyttö-kaverukset leikkivät ihan sovussa rekoilla ja nukeilla ja kyläilivätkin useaan otteeseen toistensa luona. Toinen poika-tyttö pari oli ihan erottamaton vielä koulussakin, vaikka molemmat saivat sieltä omaakin sukupuolta olevia kavereita.

mä olisin menny niiden poikien luokse ja kysynyt, miksi XXXX ei voi leikkiä teidän kanssanne? Ja, selityksen kuultuani, olisin kysynyt, että miltäs sinusta XXXXX tuntuisi, jos sinut jätettäisiin pois leikeistä? Olisin jutellut siinä niin kauan, että asia tulee selväksi ja poika/pojat ymmärtävät asian myös toiselta kantilta. Jokaisella on oikeus tulla hyväksytyksi. Lapset ei aina oikein ymmärrä asioita toisen puolesta. Ne pitää selittää ja miettiä, miltä se tästä torjujasta tuntuisi. Ja, jos asiat alkaa mennä paremmin, pitää muistaa kehua.
Jää, ja mene juttelemaan lapsille.

Mä taas näen tuollaiset tilanteet hyvänä paikkana oppia. Tyttö aikoinaan opetteli ennen kouluikää sen, ettei ketään saa jättää yksin. Varsinkin tytöillehän esim. kolmestaan leikkiminen on tosi hankalaa. Kerhossa puhuivat tuosta ja kyllä siitä jotain jäi mieleen :) Koulussa ensimmäisten kiusaamistapausten aikana tytöt olivat joukolla sitä mieltä, että näinhän ei saanut tehdä. Oli aika hieno tunne ja opettajillekin helpompaa karsia (tai edes vähentää) kiusaaminen. Nyt pojalla on ensimmäiset kokemukset hoitopaikassa vastaavasta. Eli joukolla haluaisivat jättää yhden pois leikeistä. Asiasta ollaan juteltu kotona, mutta valitettavasti hoitopaikka ei tue tätä vaan hoitajat avoimesti puhvat siitä, miten yhden kanssa ei kukaan leiki. No, ei leiki ei, jos se lasten korvissa kuulostaa sallitulta.

Minä tarttusin nyt asiaan ja sanoisin tädeille niin kuin asia on. Ja en hyväksyisi mitään "väärin käsitystä" höpötyksiä. Minusta hoitajat välttelee tilanteeseen puuttumista vähättelemällä asiaa. Voiskohan tädit järjestää enemmän yhteis tehtäviä/pelejä ja että lapsia laitettais pareittain hommiin. Ja että voisivat vähän edes auttaa leikin alkuunsaantia, jos pojalla on vaikeuksia puheentuottamisessa.

Yhteistyössä