asiaa 4v. pojasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mettiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mettiäinen

Aktiivinen jäsen
10.10.2005
1 491
0
36
vein tänään poikaa leikkitoimintaan ja siinä sitten ohjaaja kysy että miten teillä menee pojan kanssa kotona.

No mä vähän vaisusti siihen että ihan kivasti.Ohjaaja sano että meijän poika ei oikein osaa leikkiä muitten lapsien kanssa,menee kyllä siihen mutta ei oikein osaa lähestyä.Ja tekee ilmeisesti kiusaakin sotkemalla muitten leikit.

No rupesin sitten itkemään ja purkasin mieltäni siitä kun poika kiusaa siskoaan 5kk.Eli repii käsistä,istuu päälle ja saattaa potkasta sitä.Ollaan kaikkemme yritetty ja huomiotoitu poikaa ja tehty sen kanssa kaksin jotain mutta ei mitään apua.

Neuvolassa tästä puhuin ja siellä oltiin sitä mieltä että kuuluu ikään,on kuulemma huolestuttavampaa jos ei reagoisi ja lapsi kokee olevansa turvassa kun uskaltaa uhmata ja kiukutella.

Mä oon jotenkin niin loppu tän asian kanssa et helpotti kummasti kun sai purettua jollekkin.Ja sitä kautta varmana saa apua.

Ryhmään menee erityislastentarhanopettaja seuraamaan poikaa jos sitä kautta saataisiin apua.

onko aiemmin käyttäytyny näin vai vasta kun vauva tuli taloon,voihan olla ettei se ole huomionkipeyttä vaan jotain muuta,hyvä kun puututaan näin saadaan hoidettua asia ennen esim.päiväkotiin menoa (käsitin ettei vielä pk:ssa?) mulla käy nyt eskaria kaksi vuotta koska hieman samankuuloinen poika kuin sinulla,tosin hän ainoa lapsi mutta käynyt esim.kavereideni lasten "kimppuun" lyö/heittää hiekka päälle jne. tehnyt näin pienestä asti enkä myöskään tiedä mitä tehdä,kaikki puhuu että pitäisi tiukentaa kuria ja olla johdonmukaisempi ja näin varmaan onkin mutta kun tuntuu ettei voimat aina riitä että helpompi mennä mistä aita matalin..ja se kostautuu sitten myöhemmin kahta pahempana tiedän..

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:
onko aiemmin käyttäytyny näin vai vasta kun vauva tuli taloon,voihan olla ettei se ole huomionkipeyttä vaan jotain muuta,hyvä kun puututaan näin saadaan hoidettua asia ennen esim.päiväkotiin menoa (käsitin ettei vielä pk:ssa?) mulla käy nyt eskaria kaksi vuotta koska hieman samankuuloinen poika kuin sinulla,tosin hän ainoa lapsi mutta käynyt esim.kavereideni lasten "kimppuun" lyö/heittää hiekka päälle jne. tehnyt näin pienestä asti enkä myöskään tiedä mitä tehdä,kaikki puhuu että pitäisi tiukentaa kuria ja olla johdonmukaisempi ja näin varmaan onkin mutta kun tuntuu ettei voimat aina riitä että helpompi mennä mistä aita matalin..ja se kostautuu sitten myöhemmin kahta pahempana tiedän..

Tää kaikki on tullu nyt vasta kun vauva syntyi.Muuten ollu todella kiltti ja sosiaalinen poika.Ei ole vielä päiväkodissa.

Kuulostaa aivan kuin meijän pojasta olisit kirjoittanut.Niin tutun kuulosta :(

Omasta mielestä pidän kuria ja siitä on monet mulle huomauttaneet että miksi pidät noin kovaa kuria,mutta kun ei pärjää muuten :/

Mieskin on samaa ihmetellyt mutta kun joutui olemaan tunnin lasten kanssa yksin niin eipä ihmettele enää.

Voimat on todella itelläkin loppu tuon pojan kanssa mutta josko tuolta nyt saisi apua.

...juu-u eipä se auta jos komentaa jollei pidä kiinni että tottelee,opeta pojalles että teoilla on aina seuraukset..
vain hyvin harva lapsi oikeasti niin paha tapaus ettei mikään auta...

Niin. Se on harmittavan yleistä, että mennään siitä missä aita on matalin. Taatusti se kostautuu ennemmin tai myöhemmin. Pitäis vaan jaksaa olla aina napakkana, juu tiedän, ettei se ole helppoa, mutta niin vain on. Kaikki ei olekaan helppoa lapsen kasvatuksessa, työtä ja työtä se vaatii vuodesta toiseen. Mutta ihan hyvä että erityislastentarhanope tarkkailee tilannetta ja saatte sitten neuvoja kuinka toimia. Kaikkea hyvää toivon perheellenne!

Alkuperäinen kirjoittaja tarhan täti:
kyllä se pannaan ojennukseen päikkärissä tai kerhossa, tai koulussa tai sitten poliisi hoitaa homman. Ota vaan iisisti...

tokkopa AP on vastuuta kellekkää siirtämäs.. huh huh sun kaa---

AP sulle jaksuja ja kyl ne keinot löytyy ja asiat normalisoituu nii sanotusti. :hug:

Pitääkö 4v muka osata oikein lähestyä toisia eikä saa enää harjoitella (katsoa miten muut leikkivät )
Eihän kaikki ihmiset lähesty missään iässä vaan odottavat että heitä lähestytään. Ja aika moni 4v tekee kiusaa, jos itsellä ei kaveria ja muilla on.
Aivan tavalliselta kuulostaa ja sisarkateus oli meidän 4v aivan valtaisa myös.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pitääkö 4v muka osata oikein lähestyä toisia eikä saa enää harjoitella (katsoa miten muut leikkivät )
Eihän kaikki ihmiset lähesty missään iässä vaan odottavat että heitä lähestytään. Ja aika moni 4v tekee kiusaa, jos itsellä ei kaveria ja muilla on.
Aivan tavalliselta kuulostaa ja sisarkateus oli meidän 4v aivan valtaisa myös.

jaa-a,sitä mieltä olivat tuolla kerhossa että pitäisi osata.

Omasta mielestä mitä oon nähny ni poika leikkii hienosti muitten lasten kanssa.

Sitten tietää lisää kun on se ope siellä käyny.

Kyllä 4-vuotiaalta pitäisi jo onnistua yhteisleikit niiden onnistumattomuus voi kieliä monesta eri alueen ongelmasta. Tosin tässä tapauksessa syy voi olla uuden vauvan syntyminen, joka on saanut 4-vuotiaan vähän kummastumaan tosin sen luulisi jo olevan ohimenossa kun vauva jo 5kk ikäinen. Hyvä että asia menee nyt eteenpäin ja mahd ongelmiin puututaan ennen kuin ne ehtii pahemmaksi ja ennenkuin kouluikä lähestyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Piippari:
Kyllä 4-vuotiaalta pitäisi jo onnistua yhteisleikit niiden onnistumattomuus voi kieliä monesta eri alueen ongelmasta. Tosin tässä tapauksessa syy voi olla uuden vauvan syntyminen, joka on saanut 4-vuotiaan vähän kummastumaan tosin sen luulisi jo olevan ohimenossa kun vauva jo 5kk ikäinen. Hyvä että asia menee nyt eteenpäin ja mahd ongelmiin puututaan ennen kuin ne ehtii pahemmaksi ja ennenkuin kouluikä lähestyy.

Meillä ei oikein ole samanikäsiä leikkikavereita,naapurissa on 6-vuotiaat kaksoset jotka kiusaavat meijän poikaa :/ ollaan asiasta keskusteltu kyllä vanhempien kanssa ja hetkeksi se loppuukin. Käydään kyllä puistoissa ja siellä on kavereita.

Mä oon siitä hyvilläni että saadaan apua jos vaikka onkin jotain .

Alkuperäinen kirjoittaja Rohmutti:

Tää kaikki on tullu nyt vasta kun vauva syntyi.Muuten ollu todella kiltti ja sosiaalinen poika.Ei ole vielä päiväkodissa.

Omasta mielestä pidän kuria ja siitä on monet mulle huomauttaneet että miksi pidät noin kovaa kuria,mutta kun ei pärjää muuten :/

Mieskin on samaa ihmetellyt mutta kun joutui olemaan tunnin lasten kanssa yksin niin eipä ihmettele enää.

Voimat on todella itelläkin loppu tuon pojan kanssa mutta josko tuolta nyt saisi apua.

no eipä sit mies paljoa 4.veetä tunne jos nyt vasta "joutu" olee tunnin yksinään lasten kanssa..huhu huh..ei mikään ihme jos susta tuntuu ettet jaksa jos kpörität periaatteessa yksin teijän arkea..voimia..

Alkuperäinen kirjoittaja Rohmutti:

no eipä sit mies paljoa 4.veetä tunne jos nyt vasta "joutu" olee tunnin yksinään lasten kanssa..huhu huh..ei mikään ihme jos susta tuntuu ettet jaksa jos kpörität periaatteessa yksin teijän arkea..voimia..

meillä on tähän mennessä ollu niin et mies on saanu mennä harrastuksiinsa ja omille menoilleen ja mä oon ollu lasten kanssa kotona tai ottanu lapset mukaan jos oon jonnekkin menny.

Nyt oon kuitenkin ottanu omaa aikaa ja käyny lenkillä ja jumpassa.Ja miten hyvältä onkaan tuntunu kun pääsen edes hetkeksi tuulettumaan ja jaksaa arkeakin paremmin.

Mua niin aluksi ärsytti kun mies tuntu heittäytyvän marttyyriksi ja oli naama norsun v:llä kun tulin kotiin mut nyt on jo tajunnu sen et myös mulla on oikeus mennä jos hänelläkin.

no huh huh mikä mies,mä oisin varmaan jättäny tollasen nahjuksen ajat sitte..hyvä että oot laittanu kova kovaa vasten..

no ei se kyl oikeesti oo mikään nahjus :D mä en vaan oo aikasemmin tehny mitään omaa juttua vaikka mahollisuus ehkä olis ollukkin,nyt oon ottanu itteeni niskasta kiinni ja lähteny.

Eipä sitä omaa aikaa saa jos ei sitä osaa vaatia,tässä asiassa mä oon nyt pitäny puoleni =)

Tulin nyt kertomaan kuulumiset tuolta kerhosta.

Eilen oli siis erityisope ollu seuraamassa poikaa.Varsinainen palaveri pidetään myöhemmin mutta ehdin muutaman sanan jutella kerhon ohjaajan kanssa.

Pojalla on kuulemma paljon vahvuuksia ja osaa keskittyä.On hyvä tekemään palapelejä ja tarkkuutta vaativia hommia esim.helmiä.

Tämä viikko oli kuulemma mennyt hienosti kerhossa ja olipa poika tehnyt tuttavuuttakin jo eilen yhden tytön kanssa :)

Ollaan nyt viikon ajan passitettu poika nurkkaan 4 minuutiksi jos ei ole uskonut.Ja on tehonnut
=) eipä ole kiusannut siskoaan ja muutenkin on ollut paljon rauhallisempi.Ja sanoi tuo kerhontäti vaikutuksen näkyvän myös siellä.

Mä oon jotenkin tosi helpottunut siitä että sain itteeni purettua ja asiat näyttävät nyt selkiintyvän,ehkä me tästä selvitään :flower:

Puheterapiaan olisi kuulemma hyvä mennä ainakin käymään kun poika puhuu välillä tosi epäselvästi ja nopeasti.

Yhteistyössä