Asiaa sekundäärisestä lapsettomuudesta ja kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vain"

Vieras
Hei, haluaisin kuulla kokemuksia sekundäärisestä lapsettomuudesta ja samalla hieman neuvoja. Olemme alle 30 pariskunta, 2 alakoululaista lasta on, kolmatta yritetty nyt säännöllisen epäsäännöllisesti luomuna reilu 5v. Nyt muutama kk sitten todettiin minulla kilpirauhasen vajaatoiminta, johon lääkitys. Kuukautiset olleet todella epäsäännölliset ja nyt 6kk pois kokonaan, johon on ensimmänen kuuri terolutia menossa.

Ultrassa käyty, ja radiologin mielestä mitään syytä lapsettomuudelle ei löytynyt, ei endometrioosia, ei polykystisia munarakkuloita, kaikki oli oikein mallillaan, ja kuukautistenkin kuulemma pitäsi alkaa minä hetkenä hyvänsä. Eilen söin viimeisen tabletin 10 päivän terolut kuurista, eli senkin puolesta vuoto varmaan kohta alkaa.

Olen sairastanut klamydian jokunen vuosi sitten, voiko se vaikuttaa tähän lapsettomuuteen, ilman että ultrassa olisi näkynyt? Mitä seuraavaksi? Munajohdinten aukiolotutkimus? Onko vielä toivoa jäljellÄ?

Meillä kärsitty sekundäärisestä lapsettomuudesta.
Nyt tosin ollaan niin onnellisessa tilanteessa, että toista odotetaan meille syntyväksi huhtikuun aikana :)

Esikoinen on täyttää tänä vuonna 6v. Näiden raskauksien välissä meillä ollut kaksi ensimmäisen kolmanneksen keskenmenoa, viimeisimmästä aikaa melkein 3 vuotta.

Kesällä 2011 hakeuduin gynekologille kuukautisten aikana esiintyvän ulostamiskivun takia, oli myös yhdyntäkipuja, kipua toisessa munasarjassa, tiheää pissaamisen tarvetta ja lantio/alaselkäkipuja. Tuolloin löytyi rektovaginaalista endometrioosia ja sain lähetteen naistentautien poliklinikalla. Marraskuussa 2011 polilla annettiin Clomifen-resepti kouraan ja koitettiin niiden avulla saada raskautta alulle. Tukena myös Terolutit. Ei onnistunut.

Keväällä 2012 pääsin laparoskopiaan, jossa endoa poistettiin. Toisesta munasarjasta löytyi myös kysta joka poistettin. 4 tuntia meni kaikkinensa tuossa operaatiossa.
Kaksi kiertoa piti operaation jälkeen käyttää ehkäisyä, ja sitten jo siitä ensimmäisestä sallitusta kierrosta raskaus sai alkunsa.
Tuntuu edelleen uskomattomalta!

Vaikka kovin pitkään emme joutuneet tätä raskautta odottamaan, on tämä silti ollut raskasta. Kaikista vaikeinta on ehkä ollut se, että monien mielestä sekundäärisestä lapsettomuudesta ei saisi tuntea surua. Kun kuitenkin on jo lapsi(a).

Yhteistyössä