Asian kuin asian voi tehdä joko tyylillä tai white trash -tyylillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
mä olen kanssasi samaa mieltä, ainakin tuosta oluen juomisesta. Äiti joka juo terassilla siideriä tuopista on pahempi kuin äiti joka juo 12cl viiniä viinilasista.

Tää on kyllä aika mielenkiintonen pointti. Eli parempi juoda niitä väkevämpiä kuin mietoja alkoholijuomia?! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Tuo "white trash" - nimitys on kyllä niin typerä! Ihan kuin joku huonosti kielten opiskelussa menestyvä teini olis juuri oppinut pari englanninkielistä sanaa. Tällä palstalla sitä käyttää itseään cooleina ja älykkäinä pitävät reppanat.

White trash on ihan sosiologiassa tunnettu tieteellinen termi, kuvaa lähinnä erästä brittiläistä yhteiskuntaluokkaa.

Brittiläistä?? Tuskin.

No, englantilaisesta työväestöstä taisi olla se tutkimus tehty, jossa itse olen termiin ensimmäisen kerran törmännyt. Ja oli aika vanha tutkimus, joten oletin, että on briteistä lähtöisin.

Ei taida olla. Trash-sana on enemmän amerikanenglantia.

No siitä en tiedä, mistä sana on peräisin, mutta se tutkimus oli kyllä noista vanhoista työläiskaupungeista.

Hyvä ihminen, lopeta itsesi nolaaminen. Olet väärässä, white trash ei tule mistään päin Brittejä.

Ei tule ei, sehän kävi ilmi jo :). Mutta voisikohan olla niin, että kyseinen termi on tutkijan mukana ikään kuin siirtynyt tutkimukseen, joka on tehty Briteissä? Itse asiassa nyt kuin muisten, siinä verrattiin englantilaista ja amerikkalaista työväestöä, Englannista oli tutkittu mm. Manchesteria.

En tosiaan voi muistaa kaikkia yksityiskohtia tarkalleen jostakin kymmenen vuoden takaa, mutta pointtini lienee tullut selväksi näinkin: white trash ei ole mikään palstakeksintö vaan tieteelliseen tutkimukseen perustuva kategoria, jota kohtaan ns. luokitelluksi joutuneilla on kova defenssimekanismi.

Ei ole tieteelliseen tutkimukseen perustuva kategoria, vaan sana jota amerikan köyhät mustat käyttävät valkoihoisista köyhistä ihmisistä.

Manchesterista taas löytyy paljon working class ihmisiä. Molemmat ryhmät ovat verrattain köyhiä, mutta working class ainakin käy töissä!

Alkuperäinen kirjoittaja joup:
Ja se on termi, jota mustaihoiset käyttävät ns. trailer park tyyppisistä valkoisista ihmisistä. Siksi se kuulostaa niin typerältä kun suomalainen kutsuu toista suomalaista white trashiksi.

Ei kyllä se istuu kuin nenä päähän näihin suomalaismoukkiinkin.

Voisi löytää vaan jonkun sopivamman termin, ilman white-sanaa. Täällä Suomessa sillä valkoisuudella ei ole merkitystä. Toisessa ketjussa sanottiin roskasakki, se on aika kuvaava sana sille, mitä wt on.

Ja se on termi, jota mustaihoiset käyttävät ns. trailer park tyyppisistä valkoisista ihmisistä. Siksi se kuulostaa niin typerältä kun suomalainen kutsuu toista suomalaista white trashiksi.

white trash on ehkä kuitenkin hieman eri asia kun trailer trash... jos siis pilkkuja aletaan nussimaan.

Minä käytän mielelläni laadukkaita lidlin tuotteita ja katson itselläni olevan paljon paljon enemmän tyyliä kuin moukilla, jotka katsovat muita ihmisiä, ja vetävät tunikat ja legginsit päälle, kun se sattuu olevan joidenkin muotisuunniteelijoiden mielestä muotia ja kaikilla muillakin on. Tai jotka ostavat oluen kaupasta sen takia, etä ajattelevat sen näyttävän hienolta kun se on kallis.

vaikka lidlin vastaava tuote voittaisi 10-0 sokkomaistiaiset ja olisi lisäaineeton ja puhdas tuote verrattuna amerikkalaiseen kalliiseen gm-maissista tehtyyn paskaan-.

Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
mä olen kanssasi samaa mieltä, ainakin tuosta oluen juomisesta. Äiti joka juo terassilla siideriä tuopista on pahempi kuin äiti joka juo 12cl viiniä viinilasista.

Tää on kyllä aika mielenkiintonen pointti. Eli parempi juoda niitä väkevämpiä kuin mietoja alkoholijuomia?! :xmas:

Ei kun vin är fin. :xmas:

Ei ole tieteelliseen tutkimukseen perustuva kategoria, vaan sana jota amerikan köyhät mustat käyttävät valkoihoisista köyhistä ihmisistä.

Manchesterista taas löytyy paljon working class ihmisiä. Molemmat ryhmät ovat verrattain köyhiä, mutta working class ainakin käy töissä!

Siis white trashia käyttävät kyllä valkoisetkin, joskus jopa ironisesti omista juuristaan, yleensä kyllä halventavaan sävyyn muista. Ja mitä tuohon tieteellisyyteen tulee, se on ilmiö, jota esimerkiksi sosiologia tai sosiaali-antropologia voivat hyvinkin tutkia.

Loppuosasta olen samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:

siis tää on vain mielipiteeni siitä, mitä moni muu ajattelee, mullehhan se on ihan sama mitä kukin juo, mutta moni on toista mieltä. B)

Alkuperäinen kirjoittaja -:

white trash on ehkä kuitenkin hieman eri asia kun trailer trash... jos siis pilkkuja aletaan nussimaan.

Joop, eri asia kannattaako sellaisia pilkkuja tällä palstalla nussia. Waste your breath and so on..

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä:
Minä käytän mielelläni laadukkaita lidlin tuotteita ja katson itselläni olevan paljon paljon enemmän tyyliä kuin moukilla, jotka katsovat muita ihmisiä, ja vetävät tunikat ja legginsit päälle, kun se sattuu olevan joidenkin muotisuunniteelijoiden mielestä muotia ja kaikilla muillakin on. Tai jotka ostavat oluen kaupasta sen takia, etä ajattelevat sen näyttävän hienolta kun se on kallis.

vaikka lidlin vastaava tuote voittaisi 10-0 sokkomaistiaiset ja olisi lisäaineeton ja puhdas tuote verrattuna amerikkalaiseen kalliiseen gm-maissista tehtyyn paskaan-.

kolahtiko?

White trashia käyttävät kyllä myös valkoiset, joskus jopa ironisesti omiin juuriinsa viitatessa, yleensä kuitenkin halventavasti muista ihmisistä. Ja mitä tieteellisyyteen tulee, se on ilmiö, jota ainakin sosiologia ja sosiaali-antropologia voivat tutkia.

Lopusta olen samaa mieltä kanssasi.

Se onkin trailer trash eikä white trasha

Se onkin trailer trash eikä white trasha

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Tuo "white trash" - nimitys on kyllä niin typerä! Ihan kuin joku huonosti kielten opiskelussa menestyvä teini olis juuri oppinut pari englanninkielistä sanaa. Tällä palstalla sitä käyttää itseään cooleina ja älykkäinä pitävät reppanat.

White trash on ihan sosiologiassa tunnettu tieteellinen termi, kuvaa lähinnä erästä brittiläistä yhteiskuntaluokkaa.

Brittiläistä?? Tuskin.

No, englantilaisesta työväestöstä taisi olla se tutkimus tehty, jossa itse olen termiin ensimmäisen kerran törmännyt. Ja oli aika vanha tutkimus, joten oletin, että on briteistä lähtöisin.

Ei taida olla. Trash-sana on enemmän amerikanenglantia.

No siitä en tiedä, mistä sana on peräisin, mutta se tutkimus oli kyllä noista vanhoista työläiskaupungeista.

Hyvä ihminen, lopeta itsesi nolaaminen. Olet väärässä, white trash ei tule mistään päin Brittejä.

Ei tule ei, sehän kävi ilmi jo :). Mutta voisikohan olla niin, että kyseinen termi on tutkijan mukana ikään kuin siirtynyt tutkimukseen, joka on tehty Briteissä? Itse asiassa nyt kuin muisten, siinä verrattiin englantilaista ja amerikkalaista työväestöä, Englannista oli tutkittu mm. Manchesteria.

En tosiaan voi muistaa kaikkia yksityiskohtia tarkalleen jostakin kymmenen vuoden takaa, mutta pointtini lienee tullut selväksi näinkin: white trash ei ole mikään palstakeksintö vaan tieteelliseen tutkimukseen perustuva kategoria, jota kohtaan ns. luokitelluksi joutuneilla on kova defenssimekanismi.

OK, tämä multa on mennyt ohi tosiaankin, että kyse ei ole tutkijoiden antamasta nimityksestä. Mun lontoo on sen verran heikkoa kyllä, etten ole varmastikaan jaksanut paneutua taustoitukseen tarpeeksi tarkasti, keskityin vain näiden kielenpiirteiden vertailuun.

Kiitos, kun korjasitte :).

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä:

Se, että joku Lidlin perushalppiskalja voittaa Pirkka-lehden sokkomaistiaistestin ei kerro mitään siitä että se olisi oikeasti laadukasta olutta. Koska suomalaisethan tunnetusti pitävät väljähtyneen makuisesta laihasta keskioluesta, jossa ei missään nimessä saa olla reilusti humalaa tai mallasta. Toki Lidlissäkin myydään laadukkaita oluita toisinaan, kyllähän saksalaiset osaavat sitä panna.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mikäs muuten on suomen vastine WT:lle? Onko sopivaa? Lyökö mulla vaan helle tyhjää, kun ei tule mieleen?

Roskasakki?

Tuulen viemässä muistaakseni puhutaan Slatteryista tällä termillä. Oisko se suomennettu valkoinen roskaväki tms. En jaksa kurottaa kirjaa hyllystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mikäs muuten on suomen vastine WT:lle? Onko sopivaa? Lyökö mulla vaan helle tyhjää, kun ei tule mieleen?

Roskasakki?

Tuulen viemässä muistaakseni puhutaan Slatteryista tällä termillä. Oisko se suomennettu valkoinen roskaväki tms. En jaksa kurottaa kirjaa hyllystä.

Munkin mielestä se oli suomennettu noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mä olen tehnyt elämässäni varmaan lähes kaikki palstan WT-kliseet, mutta en tiedä ketään, joka minut sellaiseksi luokittelisi.

No palstalla tuntuu olevan niin moni asia white trashiä, että harva on voinut niiltä kaikilta välttyä. :D Monesti naurattaa kun tuota termiä laitetaan joka kohtaan. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mitä jos mä haluaisin vaikka viettää synttäreitä whitetrash-tyylillä, voisitko opastaa minua alkuun?

Aikuisen vai lapsen?

No sanotaanko vaikka 30 vuotissynttäreitä.

Tärkeintä on tietenkin, että paikalla on mahdollisimman paljon humalahakuisesti juovia ihmisiä. Mielellään sellaisia, joille maistuu rähinäviina. Juhlat voisi järjestää esimerkiksi kaupungin lähellä olevan leirintäalueen vuokramökissä. Mikään pikkupaikkakunta ei kelpaa, koska sieltä ei pääse kaupunkiin jatkoille. Oleellista on panostaa juomatarjoiluun. Käy hyvissä ajoin ennen juhlia hakemassa halpaa kaljaa, lonkkua ja ananaksen makuista light-omenasiideriä Tallinnan satamasta. Ruokapuoli hoituu eineksillä kuten kaupan kumihampurilaisilla ja jauhomakkaralla. Älä missään nimessä laita tarjolle mitään tuoretta. Ruoka ja juoma tarjoillaan suoraan paketeista ja syödään kertakäyttöastioista. Taustalla soi pakettiseteroista Popedan "Jos pillua saan". Illan päätteeksi ne, jotka eivät ole sammuneet hoipertelevat Joken baariin juomaan virtasia.

Kyllä olet hauska, ja observointitaitosi on niin niin terävä, että ihan liikutun.

Höh. Odotin jotain hauskaa huumorikirjoitusta, mutta tämä oli lähinnä kömpelö... :'(

Koko wt juttukin kyllä on suomalaisen suusta aika hölmö, mutta jatkakaa jos se kuulostaa coolilta :D

wt liittyy yhteiskuntiin joissa huono-osaisuus historiallisesti liittyy ihonväriin ja etnisyyteen. Ko sana tuli viimeksi vastaan britti tutkimuksessa vuodelta 2008, jossa ilmiöön liitettiin working class ja under class. Oman näkemykseni mukaan suomalaisen eriarvoisuuden historia poikkeava, wt istut veroina tänne vähän huonosti. Luokka yhteiskunta ja siihen liittyvät elämäntyylien erot ja arvostukset pätevät kyllä.

Että jotkut jaksavat aina puuttua sanan alkuperään. No voi voi, kaikki tietää kuitenkin mitä sillä tarkoitetaan. Ei vain ole sopivaa vastinetta suomeksi. Ehdotuksia tuli mut ei ne oo vakiintunu ainakaan vielä. Se vaan on niin hyvä :)

Yhteistyössä