Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Tuo "white trash" - nimitys on kyllä niin typerä! Ihan kuin joku huonosti kielten opiskelussa menestyvä teini olis juuri oppinut pari englanninkielistä sanaa. Tällä palstalla sitä käyttää itseään cooleina ja älykkäinä pitävät reppanat.
White trash on ihan sosiologiassa tunnettu tieteellinen termi, kuvaa lähinnä erästä brittiläistä yhteiskuntaluokkaa.
Brittiläistä?? Tuskin.
No, englantilaisesta työväestöstä taisi olla se tutkimus tehty, jossa itse olen termiin ensimmäisen kerran törmännyt. Ja oli aika vanha tutkimus, joten oletin, että on briteistä lähtöisin.
Ei taida olla. Trash-sana on enemmän amerikanenglantia.
No siitä en tiedä, mistä sana on peräisin, mutta se tutkimus oli kyllä noista vanhoista työläiskaupungeista.
Hyvä ihminen, lopeta itsesi nolaaminen. Olet väärässä, white trash ei tule mistään päin Brittejä.
Ei tule ei, sehän kävi ilmi jo

. Mutta voisikohan olla niin, että kyseinen termi on tutkijan mukana ikään kuin siirtynyt tutkimukseen, joka on tehty Briteissä? Itse asiassa nyt kuin muisten, siinä verrattiin englantilaista ja amerikkalaista työväestöä, Englannista oli tutkittu mm. Manchesteria.
En tosiaan voi muistaa kaikkia yksityiskohtia tarkalleen jostakin kymmenen vuoden takaa, mutta pointtini lienee tullut selväksi näinkin: white trash ei ole mikään palstakeksintö vaan tieteelliseen tutkimukseen perustuva kategoria, jota kohtaan ns. luokitelluksi joutuneilla on kova defenssimekanismi.