ASIASTA TIETÄVÄT! Työssäkäynti + kh-tuki (verotusasiaa)

Yön Musta Ninjapinja

Aktiivinen jäsen
29.01.2007
1 025
0
36
Eli saan nyt kh-tukea ja päälle hoitolisää muutaman kympin. Mut soitettiin just töihin huomisesta alkaen ens viikon loppuun.
- Soitanko nyt sitten verotoimistoon ja pyydän muutosverokorttia kh-tukea varten? Muutoinko se verotettaisiin lisäprosentin mukaan??
- Ja kelaan ilmeisesti täytyy ilmoittaa tulot hoitolisän uudelleen laskemista varten?

Minä teen koko ajan keikkaa ja olen hoitovapaalla/kotihoidontuella. en saa lisäosaa ja siitä en osaa sanoa mitään, mutta verotuksesta tiedän... Minulla on yksi verokortti Kelassa, päätoimen verokortti omalla työnantajalla ja freelancer-verokortti keikkapaikoissa. Tein raakan arvion tuloista verotoimistoon. Kaikkiin tuli sama veroprosentti.

Palkkatulot tosiaan vaikuttavat hoitolisään, mutta eivät kotihoidontukeen. Soita verotoimistoon että laskevat uuden prosentin. Arvioi valmiiksi että paljon tulisit tänä vuonna tienaamaan. Mielestäni voit käyttää nykyistäkin korttia, mutta verottavat kyllä sitten jälkikäteen, eli mätkyjä tulee.

Laitanpa vielä, kun oikeen aloin kaiveleen noita nystyröitä...Minusta se meni niin, että jos tuo työ on tuollainen aivan satunnainen, niin se ei vaikuttaisi lisäosaan... Kannattaa tarkistaa Kelalta.

Olen tehnyt töitä ja saan kht:tä ja myös hoitolisän. Riippuu ihan siitä miten paljon tienaat, että saatko sen hoitolisän. Mun piti muutaman kk välein tehdä selvitys kelaan, että paljonko olen tienannut, kun tulot olivat niin vaihtelevat. Mulla oli kaikki samalla verokortilla, pyysin uuden verokortin. Olin välillä kahdessakin työpaikassa yhtä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Yön Musta Ninjapinja:
Ok, kiitos :) Pitää tosiaan soittaa kelaan ja tarkistaa vielä. En tosiaan yhtään osaa ennustaa, miten paljon töitä tulee myöhemmin olemaan. Sijaishommista päiväkodissa kyse, joten tarpeen mukaan sinne sitten pyydetään..

Kylläpä silläkin puolella mahtaa hommia riittää ja nyt kun saat jalan oven rakoon, niin...

Yhteistyössä