Askeleen lähempänä luovuttamista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
en ole samaa mieltä siitä ettei ole vaarallista.punktoinnista mulle tuli hyperstimulaatio el imunasarjat alkoivat tuottamaan nestettä,jota kertyi yhteensä 10kg mm. keuhkoihin.munuaiset lakkasivat toimimasta,jouduin teholle ja sieltä päästyäni olin sairaalassa tehotarkkailussa.että henki meinas suoraan sanoen mennä,näin jälkikäteen papereitani lukiessa.toivon että sinulla menee kaikki hyvin,mutta riskitöntä tämä homma ei ole
Ennen kuin "kuppi" ehtii pahemmin huolestua niin mainittakoon, että hyperin saa vain 1%..
Ikävää, että sulle kävi noin.
:( Itselläni kehittyi 49 munarakkulaa, joten lähellä oli sama tilanne..

Itse en saa luovuttaa, koska lapseni on vammainen. En ehkä haluaisikaan näiden syiden vuoksi. Vaikka lapseni vamma ei ole periytyvää, sitä riskiä en ottaisi, että joku lapsi syntyisi minun solujeni vuoksi vammaisena.

en ole samaa mieltä siitä ettei ole vaarallista.punktoinnista mulle tuli hyperstimulaatio el imunasarjat alkoivat tuottamaan nestettä,jota kertyi yhteensä 10kg mm. keuhkoihin.munuaiset lakkasivat toimimasta,jouduin teholle ja sieltä päästyäni olin sairaalassa tehotarkkailussa.että henki meinas suoraan sanoen mennä,näin jälkikäteen papereitani lukiessa.toivon että sinulla menee kaikki hyvin,mutta riskitöntä tämä homma ei ole

Hyvin harvoissa tapauksissa noin voi käydä. Juuri siksi klinikalla käydään ultrassa päivittäin tai joka toinen päivä: hoito keskeytetään heti, jos tulee jotain merkkejä munasarjojen liikatoiminnasta tms. Mahdollisuudet on minimaalisen pienet - vähän sama kuin se, että voittaisi pääpotin kun lottoaa.
Se ei siltikään tee luovuttamisesta vaarallista. Vesitilkkaankin voi tukehtua, mutta ei veden juominen vaarallista kuitenkaan ole.
Järkyttävää, että sinulle kävi noin ja ihanaa että selvisit :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Anteeksi maalaisuuteni mutta onko se siis nykyään niin että lapsi saa isona tietää biologisen äiteensä..?

Mä voisin kyl kans ryhtyä mutta varmaan pitäis ensin tiputtaa painoa se 8 kg ja liekö astmakin este...??

Biologinen äiti on ensinnäkin se, joka lapsen sisällään kantaa ja lapsen synnyttää =). Munasolun luovuttaja on vain munasolun luovuttaja, ei muuta: ei miltään kannalta katsottuna äiti. Mun munasolut lakkaa olemasta mun munasoluja siinä vaiheessa, kun ne minulta otetaan ja hedelmöitetään vastaanottajan miehen spermalla. Silloin niistä tulee heidän alkioitaan.

Mutta uuden lain mukaan luovutetusta sukusolusta mahdollisesti syntyvällä lapsella on täysi-ikäisenä oikeus saada luovuttajan nimi tietoonsa, jos niin haluaa. Se ei kuitenkaan velvoita luovuttajaa mihinkään: ei synny elatusvelvollisuutta, ei perimisoikeutta, ei ole pakko tavata, jne.

Painoindeksin on oltava alle 30, mulla on astma ja se ei ole este.

Ok, entäs miehen kohdalla sit se isyys juttu. Oonko mä nähny jotain unta vai mitä ku luulin että ois tullu jotain lakiuudistuksia siitä luovutettujen sukusolujen alkuperän selvittelyistä..

:/

Aijaa... no kyllähän mä sit kävisin luovuttajaks indeksin ja astman suhteen..

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Anteeksi maalaisuuteni mutta onko se siis nykyään niin että lapsi saa isona tietää biologisen äiteensä..?

Mä voisin kyl kans ryhtyä mutta varmaan pitäis ensin tiputtaa painoa se 8 kg ja liekö astmakin este...??

Biologinen äiti on ensinnäkin se, joka lapsen sisällään kantaa ja lapsen synnyttää =). Munasolun luovuttaja on vain munasolun luovuttaja, ei muuta: ei miltään kannalta katsottuna äiti. Mun munasolut lakkaa olemasta mun munasoluja siinä vaiheessa, kun ne minulta otetaan ja hedelmöitetään vastaanottajan miehen spermalla. Silloin niistä tulee heidän alkioitaan.

Mutta uuden lain mukaan luovutetusta sukusolusta mahdollisesti syntyvällä lapsella on täysi-ikäisenä oikeus saada luovuttajan nimi tietoonsa, jos niin haluaa. Se ei kuitenkaan velvoita luovuttajaa mihinkään: ei synny elatusvelvollisuutta, ei perimisoikeutta, ei ole pakko tavata, jne.

Painoindeksin on oltava alle 30, mulla on astma ja se ei ole este.

Ok, entäs miehen kohdalla sit se isyys juttu. Oonko mä nähny jotain unta vai mitä ku luulin että ois tullu jotain lakiuudistuksia siitä luovutettujen sukusolujen alkuperän selvittelyistä..

:/

Aijaa... no kyllähän mä sit kävisin luovuttajaks indeksin ja astman suhteen..

Isyys on monimutkaisempi juttu, lain silmissä. Siksi kuulemma luovutetusta spermasta syntyneet lapset adoptoidaan isänsä (äidin miehen) lapsiksi: näinollen isyyttä ei voi purkaa. Sitä, miten sinkkuäitien kohdalla menetellään, en tiedä.
Mutta äitiys on yksiselitteistä: lapsen synnyttävä nainen on lapsen äiti, oli sukusolut sitten mistä tahansa.

no hoitoa ei tosiaanaan keskeytetty ainakaan mun kohdalla eikä asiasta puhuttu ennen hoitoa,joten en yhdy tähän että voi verrata vesilasiin hukkumisella....kannattaa ottaa selvää kunnolla ennen kuin hommaan ryhtyy.se on helppo sanoa ettei ole yleistä.yleisempää kuin annetaan ymmärtääkkään kun asiasta myöhemmin otin kunnolla selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Ennen kuin "kuppi" ehtii pahemmin huolestua niin mainittakoon, että hyperin saa vain 1%..

mielestäni yksi prosentti eli yksi sadasta on aika paljon. ei ihan ole verrattavissa mahdollisuuteen voittaa lotossa.

no hoitoa ei tosiaanaan keskeytetty ainakaan mun kohdalla eikä asiasta puhuttu ennen hoitoa,joten en yhdy tähän että voi verrata vesilasiin hukkumisella....kannattaa ottaa selvää kunnolla ennen kuin hommaan ryhtyy.se on helppo sanoa ettei ole yleistä.yleisempää kuin annetaan ymmärtääkkään kun asiasta myöhemmin otin kunnolla selvää.

Sun kohdalla tehtiin sitten virhe: mulle lääkäri sanoi, että hoito keskeytetään samalla sekunnilla jos luovuttajan terveys on vaarassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mielestäni yksi prosentti eli yksi sadasta on aika paljon. ei ihan ole verrattavissa mahdollisuuteen voittaa lotossa.

Suunnilleen 1% saa hyperin. Ja suurin osa tähän prosenttiin kuuluvista paranee nopeasti, ilman sairaalahoitoa. Ne, jotka joutuvat sairaalaan, ovat vain pienenpieni osa tästä prosentista. Ja vain pienenpieni osa sairaalaan joutuvista on hengenvaarassa.
Eli se ei todellakaan mene niin, että 1% on vaarassa kuolla...
*muoks* Mulle sanottiin, että jos munarakkuloita kehittyy yli 15, niin hoito jätetään yleensä kesken. Ja tosiaan seuraavat päivittäin tai joka toinen päivä munasarjojen tilannetta ultraäänellä.

Luulen, että noin paha tilanne, kun sulla on ollut ( jos olet sama, joka kertoi kokemuksestaan) on varmasti paljon harvinaisempaa. siis jos hyperstimulaatioksi lasketaan myös ns. lievemmät oireet. Ihmettelen kuinka on päässyt noin pahaksi :/

tiedoksesi q kuppi että siinä vaiheessa hoidon keskeyttäminen ei asiaa paranna kun nestettä on lähtenyt kertymään ja se huomataan.tapahtumaa ei pysäytä kukaan lääkäri . nesteenpoistolääkkeillä koitetaan saada pois sitä kehosta.mutta en ala sun kanssas kättä vääntämää.vaan ne tietää jotka kokeneet ikävämmän puolen...

tiedoksesi q kuppi että siinä vaiheessa hoidon keskeyttäminen ei asiaa paranna kun nestettä on lähtenyt kertymään ja se huomataan.tapahtumaa ei pysäytä kukaan lääkäri . nesteenpoistolääkkeillä koitetaan saada pois sitä kehosta.mutta en ala sun kanssas kättä vääntämää.vaan ne tietää jotka kokeneet ikävämmän puolen...

Mä tiedän vain sen, mitä klinikan lääkärit kertoi.
Ja anteeksi kovasti, mutta uskon enemmän heitä: heillä on pitkä ja laaja kokemus näistä asioista.

Luulen, että noin paha tilanne, kun sulla on ollut ( jos olet sama, joka kertoi kokemuksestaan) on varmasti paljon harvinaisempaa. siis jos hyperstimulaatioksi lasketaan myös ns. lievemmät oireet. Ihmettelen kuinka on päässyt noin pahaksi :/

en ole sama. ihan eri vieras. Se vieras, joka ei ymmärrä miksi kukaan alkaisi moiseen. Tai miksi ihmiset menevät mukaan kaikkeen mikä liittyy teknologiaan tai lääketieteeseen, vaikka ne ovat saaneet kaiken pahan aikaan maailmassa. Eikö kukaan ajattele itse? Miksi kaikki naisten saavutukset ja kiinnostuksen kohteet (rakkaus, rakkausromaanit, lastenhoitaminen, hoivaaminen maailman ja itsensä kaunistaminen) ym. ovat maailmassa huonompiarvoisia ja jopa naurettavia?

Mutta miesten kiinnostuksen kohteet tappaminen ja kaikenlainen valloittaminen ja maailman saastuttaminen elektroniikalla ja myrkyilä ja kemikaaleilla ja siis lasten tappaminen on hyvää? Miksi sille annetaan arvoa?

Ymmärrän tekniikan kehityksen johonkin pesukoneeseen saakka, ehkä. Sen jälkeen kaikki on turhaa ja on vienyt ihmiskunnan elinmahdollisuudet aika minimiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ssss:
tuo on kyllä hölmöä touhua. Sehän on sitten sun lapsi.

Eipä ole.
En mä menetä lastani joka kuukausi, kun munasoluni valuu kuukautisvuodon mukana pois.
Ja jos mulla olisi identtinen kaksoissisko, ei sen lapset olisi mun lapsia, vaikka munasolu josta he sai alkunsa onkin geneettisesti identtinen mun munasoluni kanssa.

en ole sama. ihan eri vieras. Se vieras, joka ei ymmärrä miksi kukaan alkaisi moiseen. Tai miksi ihmiset menevät mukaan kaikkeen mikä liittyy teknologiaan tai lääketieteeseen, vaikka ne ovat saaneet kaiken pahan aikaan maailmassa. Eikö kukaan ajattele itse? Miksi kaikki naisten saavutukset ja kiinnostuksen kohteet (rakkaus, rakkausromaanit, lastenhoitaminen, hoivaaminen maailman ja itsensä kaunistaminen) ym. ovat maailmassa huonompiarvoisia ja jopa naurettavia?

Mutta miesten kiinnostuksen kohteet tappaminen ja kaikenlainen valloittaminen ja maailman saastuttaminen elektroniikalla ja myrkyilä ja kemikaaleilla ja siis lasten tappaminen on hyvää? Miksi sille annetaan arvoa?

Ymmärrän tekniikan kehityksen johonkin pesukoneeseen saakka, ehkä. Sen jälkeen kaikki on turhaa ja on vienyt ihmiskunnan elinmahdollisuudet aika minimiin.

Nyt meni pikkaisen ohi...miten teknologia, elektroniikka, myrkyt, kemikaalit jne liittyy munasolun luovuttamiseen? :o :ashamed:

Mutta käytännössä ilmaiseksi tuossa joutuu oman lapsen jollekin antamaan, ja suurella riskillä. Että aloittajaa en tuomitse mitenkään, vaikka itse en tuota tekisi enkä hyväksy, että valtio/lainsäätäjät sallivat kaikenlaisen medikalisaation, vaikka toisilla ei ole puhdasta vettä ja jonkun malarian saisi maailmasta pois muutamalla eurolla, ja meidän länsimaalaiseten valkoisten lihavuudesta johtuviin sairauksin pistetään miljardeja.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Hitsit kun mä säikähdin otsikosta että onko TAAS joku aivan masentunut :ashamed:

mää kanssa kyllä äkkii avasin että mikäs nyt.. mutta onneks olikin vaa hyviä uutisia. :)

Ja mitä nyt tuohon tulee kun joku vaaroista varottelee niin mulla ainakin useampi tuttava joka lahjoittanut ja täysin ilman mitään haittavaikutuksia. Ja ihme tapa muutenkin suhtautua asiaan jollain.. ei taideta ainakaan lapsettomuudesta kärsiä kun ei osata arvostaa sitä että joku tekee jotain jolla todellakin saa jonkun toisen äidin ja isän kasvoille sen kauan kaivatun hymyn. Ei aina tarvi tulla joka ketjuun valittamaan tai hyökätä heti kertomaan että miten kamalasti on itselle käynyt.

nih. Peppu hermostuu kohta! :kieh: :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Hitsit kun mä säikähdin otsikosta että onko TAAS joku aivan masentunut :ashamed:

mää kanssa kyllä äkkii avasin että mikäs nyt.. mutta onneks olikin vaa hyviä uutisia. :)

Ja mitä nyt tuohon tulee kun joku vaaroista varottelee niin mulla ainakin useampi tuttava joka lahjoittanut ja täysin ilman mitään haittavaikutuksia. Ja ihme tapa muutenkin suhtautua asiaan jollain.. ei taideta ainakaan lapsettomuudesta kärsiä kun ei osata arvostaa sitä että joku tekee jotain jolla todellakin saa jonkun toisen äidin ja isän kasvoille sen kauan kaivatun hymyn. Ei aina tarvi tulla joka ketjuun valittamaan tai hyökätä heti kertomaan että miten kamalasti on itselle käynyt.

nih. Peppu hermostuu kohta! :kieh: :saint:

sun mielestäsi siis asiasta pitäs olla aina sama mieltä eikä herätellä muita ajatuksia....outo suhtautuminen sulla....

Mutta käytännössä ilmaiseksi tuossa joutuu oman lapsen jollekin antamaan, ja suurella riskillä.

OMAN LAPSEN?
Itketkö sä oikeasti joka kuukausi, kun sun menkat alkaa, että taas meni yksi lapsi? :D
Oma lapsi on sellainen, jonka minä kohdussani kasvatan ja synnytän. Vaihtoehtoisesti sellainen, jonka perheeseemme adoptoimme. Muttei sellainen, jonka alkuun saamisessa on käytetty mun munasolua, mutta joka on hedelmöitetty ihan muun miehen kuin mun mieheni spermalla, ja joka on ennen kaikkea kasvanut ihan toisen naisen kohdussa.

Yhteistyössä