äsken muskarissa äiti, joka muskarin jälkeen kertoi, että heillä kotona on isommat lapset nyt sikainfluenssassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Siis kiva kiva....ihan tahallaan tuli tartuttamaan. Jos isommat lapset tänään ekaa päivää vuodepotilaina kotona, niin kyllä tämä äitikin on varmaan sitten tartunnan heiltä saanut, vai mitä?
Oltiin heidän vieressään ja meidän vauvat leikki yhdessä syöden samoja leluja jne. Miksi hänen ensinnäkin piti tulla muskariin vauvan kanssa?Eikö isommat lapset kaipaa äitiään olleessaan sairaina?Ja miksei äiti voinut tätä asiaa paljastaa sitten ennen muskarin alkua niin ei oltaisi oltu lähekkäin.

Saadaanko me nyt se tauti? Olen liikkunut vauvan kanssa koska en ole halunnut eristäytyä kotiin kokonaan, mutta en nyt sitä tautia ihan tieten tahtoen meille halua.

asian voi kyl kääntää toisinkin päin. JOs kerran niin kovasti pelkäät sikainfluenssatartuntaa niin miksi viet lastasi tuollaisiin paikkoihin josta sen voi saada ja mihin lasta ei tällaisena aikana ole pakko viedä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi herramunjee! se on ihan yleinen ohje ettei muiden perheenjäsenten tarvi eristäytyä

näin. Ja siellähän on saattanut olla possulenssua muillakin, vaikka eivät ole tienneet. Rupee tarttumaan jo ennen ensioireita.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
voi herramunjee! se on ihan yleinen ohje ettei muiden perheenjäsenten tarvi eristäytyä

näin. Ja siellähän on saattanut olla possulenssua muillakin, vaikka eivät ole tienneet. Rupee tarttumaan jo ennen ensioireita.

niinpä ja jos näin kammoat niin miksi annat vauvasi syödä samoja leluja

No kuule tuttava perheessä vain äiti sairasti sikainfluenssan eikä tarttunut muihin. Ja olipa tilanne mikä tahansa, ei varmaan kuitenkaan kannata antaa vauvojen imeksiä vieraita leluja.

No ei ne välttämättä tartuta muita. Mä olen sitä mieltä, että ne, jotka pelkää (kuten minä), jäävät kotiin ja välttävät tilaisuuksia, missä paljon ihmisiä. Siellä saattoi olla joku muu, joka sairastuu huomenna ja nyt tietämättään levitti tautia. Jos menet vauvan kanssa tuollaisiin ei pakollisiin tilaisuuksiin, otat tietoisen riskin saada tartunta.

voithan saada taudin mistä vaan. ihme hysteriaa. eilen telkkarissa viimeksi HUSin infektiolääkäri totesi, ettei kyseessä ole vakava tauti. ei noin voi elää, että eristäytyy. minusta sillä toisella äidillä ei ollut mitään syytä olla tulematta.

Mä olen kyllä samaa mieltä ap:n kanssa. Etenkin tommosissa vauvojen tapahtumissa voisi vähän miettiä. Ei itelle tulisi mieleenkään mennä esim kaverin luo, jolla lapsia, jos kotona olisi joku sairastava.

Vai onko se ok, jos ne ihmiset on tuntemattomia?

Hyvin ajattelematonta tuolta äidiltä. Pitäisi sen verran olla älliä että osaa olla pois. Joitakin tämä tauti oikeasti ahdistaa. Ja tuohon hoitajan kommenttiin: Nii-in. Voisko sairaat kuitenkin pysytellä karanteenissa, eikä terveet.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

niinpä ja jos näin kammoat niin miksi annat vauvasi syödä samoja leluja

Sanoinkin etten halua eristäytyä kotiin, mutta en nyt ehdoin tahdoin halua olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä, joilla on tauti päällä tai kuten tässä tapauksessa lapsilla on juuri puhjennut.

Yksi ystäväni kertoi sairastuneensa ja saman tien otti omat lapset päiväkodista kotiin, vaikka lapset eivät vielä olleet sairaita. Näin mielestäni vastuuntuntoinen aikuinen toimisi. Heille lääkäri oli tätä suositellut, samoin päiväkodista.

Jos tautia hysteerisesti pelkää kuten minun täällä sanottiin tekevät, ei silloin tosiaan kukaan perheenjäsenistä saisi käydä missään eli mies kotiin töistä ja ruoka kaupasta tilattuna jne. Onko joku siis näin hullu?

Vastauksia ap kysymyksiisi:

-Jos isommat lapset tänään ekaa päivää vuodepotilaina kotona, niin kyllä tämä äitikin on varmaan sitten tartunnan heiltä saanut, vai mitä?
Voi olla että on saanut tartunnan, voi olla että ei. Ei voi tietää.

-Miksi hänen ensinnäkin piti tulla muskariin vauvan kanssa?
Samasta syystä kuin sinäkin, ei halua eristäytyä kotiin. Toisekseen jos yksi/kaksi perheessä sairastuu, terveet perheenjäsenet voivat kläydä normisti koulussa/töissä/päivähoidossa, näin se homma etenee.

- Eikö isommat lapset kaipaa äitiään olleessaan sairaina? Varmasti kaipaakin, mutta todennäköisesti heitä hoitaa tällä hetkellä joku muu aikuinen, kun äiti on rentoutumassa vauvan kanssa yhteisessä harrastuksessaan kenties viikon ainoassa sellaisessaan.

-Saadaanko me nyt se tauti? Ehkä saatte, ehä ette.

Henkilökohtaisesti todennäköisesti itse olisin jättänyt menemättä muskariin, mikäli kotona olisi sairastuneita, mene ja tiedä. Jos itse kuitenkin olet noin huolestunut, niin suosittelen oman jaksamisesi takia jättää kerhoihin yms. menemättä. Voit saada tartunnan ihan mistä tahansa ja keneltä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tottari:
Hyvin ajattelematonta tuolta äidiltä. Pitäisi sen verran olla älliä että osaa olla pois. Joitakin tämä tauti oikeasti ahdistaa. Ja tuohon hoitajan kommenttiin: Nii-in. Voisko sairaat kuitenkin pysytellä karanteenissa, eikä terveet.

mistä sen itse kukanenkaan voi tietää onko sairastumassa sikainfluenssaan vai ei. voi olla kantaja vaikkei itse siihen edes sairastuisikaan. joten jos haluaa välttyä taudilta, on silloin viisaampaa pysyä itse poissa paikoista joista sen voi saada.

Alkuperäinen kirjoittaja :

-Jos isommat lapset tänään ekaa päivää vuodepotilaina kotona, niin kyllä tämä äitikin on varmaan sitten tartunnan heiltä saanut, vai mitä?

Samasta syystä kuin sinäkin, ei halua eristäytyä kotiin. Toisekseen jos yksi/kaksi perheessä sairastuu, terveet perheenjäsenet voivat kläydä normisti koulussa/töissä/päivähoidossa, näin se homma etenee.

- Eikö isommat lapset kaipaa äitiään olleessaan sairaina? Varmasti kaipaakin, mutta todennäköisesti heitä hoitaa tällä hetkellä joku muu aikuinen, kun äiti on rentoutumassa vauvan kanssa yhteisessä harrastuksessaan kenties viikon ainoassa sellaisessaan.

Henkilökohtaisesti todennäköisesti itse olisin jättänyt menemättä muskariin, mikäli kotona olisi sairastuneita, mene ja tiedä. Jos itse kuitenkin olet noin huolestunut, niin suosittelen oman jaksamisesi takia jättää kerhoihin yms. menemättä. Voit saada tartunnan ihan mistä tahansa ja keneltä tahansa.

lapset oli yksin kotona...näin kertoi tämä äiti

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :

lapset oli yksin kotona...näin kertoi tämä äiti

eli tämän takia nostit asiasta haloon

Minkähän ikäisiä nämä isommat lapset ovat? Jos nyt edes jonkun aikaa käyneet koulua, niin pärjännevät tunnin puolitoista yksinkin.

Itse en varmastikaan olisi mennyt tuona äitinä muskariin, mutta ymmärrän kyllä sen, että ei taudin/tartuttamisen pelossa voi eristäytyä. Lasteni isä sairasti possutaudin ja lapsiin ko. tauti ei tarttunut. Nyt tosin kouluissa tauti jyllää eli suuri todennäköisyys on saada tauti joka tapauksessa. Lapset eivät ole eristäneet itseään mistään -vauvaakin ovat tavanneet, kun oireita ei ole ollut (joo -olen tietoinen, että voi tartuttaa jo oireettomana).

Mutta järkeä ei tarvi käyttää vai? Sitä voi tartuttaa jo ennen kuin saa itse oireita. Onko pakko mennä muskareihin jos muu perhe jo sairaana?
Ihan pakko änkeä porukoihin?

Ymmärrän että jos pakko kaupassa käydä niin sitten siellä käy.

No voi elämä tätä hysteriaa, johan pysähtyis koko Suomen toiminta jos oireettomien pitäisi jäädä kotiin karanteeniin. Samallla logiikalla ei voi käydä kaupassakaan, tmv. :headwall:

*muoks* Entä jos bussikuskien perheessä joku sairastunut? Pysäytetäänkö julkinen liikenne epidemian ajaksi kun kuski ei voi tulla töihin vaikka itse olisi oireeton?

Mennäänpä yksilötasolle ajatusleikissä:
:ashamed: Jos esim. mun kaveri tulisi vahtimaan poikaani ja sanoisi että heillä kotona kaikki muut jo sairastuneet kausi-influenssaan paitsi ei vielä hän itse koe oireita. Niin loukkaantuisin hänen välinpitämättömyydestään mua ja mun vauvaa mahassa kohtaan ja mun poikaani kohtaan. Koska aika todennäköisesti kaverini olisi kantaja ( ei tietty 100% varmuudella ).

Kun kaikki kuitenkin nykyään tietävät että nämä taudit tarttuvat jo ennen kuin oireita alkaa tulemaan. Miksi pitää mennä sinne missä riskiryhmät kokoontuvat silloin kun itsellä jo ehkä tauti vaikka ei vielä oireita ja tietää sen?

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
No voi elämä tätä hysteriaa, johan pysähtyis koko Suomen toiminta jos oireettomien pitäisi jäädä kotiin karanteeniin. Samallla logiikalla ei voi käydä kaupassakaan, tmv. :headwall:

*muoks* Entä jos bussikuskien perheessä joku sairastunut? Pysäytetäänkö julkinen liikenne epidemian ajaksi kun kuski ei voi tulla töihin vaikka itse olisi oireeton?

No joo, mutta muskari ei ole mikään PAKOLLINEN meno. Eikö sitä muskaria voisi jättää sen kerran tai pari väliin, että ei tartuttaisi muita? Jos jokainen meistä pyrkisi välttämään tartuttamista niin ehkä se ei leviäisi tällä tavoin. Oma järjenkäyttö on sallittua.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
:ashamed: Jos esim. mun kaveri tulisi vahtimaan poikaani ja sanoisi että heillä kotona kaikki muut jo sairastuneet kausi-influenssaan paitsi ei vielä hän itse koe oireita. Niin loukkaantuisin hänen välinpitämättömyydestään mua ja mun vauvaa mahassa kohtaan ja mun poikaani kohtaan. Koska aika todennäköisesti kaverini olisi kantaja ( ei tietty 100% varmuudella ).

Kun kaikki kuitenkin nykyään tietävät että nämä taudit tarttuvat jo ennen kuin oireita alkaa tulemaan. Miksi pitää mennä sinne missä riskiryhmät kokoontuvat silloin kun itsellä jo ehkä tauti vaikka ei vielä oireita ja tietää sen?

tätä nimenomaan tarkoitin, etten sitä ehdoin tahdoin haluaisi. Sellaista mistä et tiedä esim jos bussikuskilla tai hänen perheellään tai kaupan myyjällä ja hänen lapsillaan on, se on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:

Tätä minäkin hain! Tuskinpa kukaan menisi ystävälleen tai sukulaiselleen tossa tilassa, mutta tuntemattomien ihmisten ollessa kyseessä se yhtäkkiä onkin muka ok?

Yhteistyössä