äsken muskarissa äiti, joka muskarin jälkeen kertoi, että heillä kotona on isommat lapset nyt sikainfluenssassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tottari:
Hyvin ajattelematonta tuolta äidiltä. Pitäisi sen verran olla älliä että osaa olla pois. Joitakin tämä tauti oikeasti ahdistaa. Ja tuohon hoitajan kommenttiin: Nii-in. Voisko sairaat kuitenkin pysytellä karanteenissa, eikä terveet.

Ne sairaat lapsethan olivat kotona sairastamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi herramunjee! se on ihan yleinen ohje ettei muiden perheenjäsenten tarvi eristäytyä

näin. Ja siellähän on saattanut olla possulenssua muillakin, vaikka eivät ole tienneet. Rupee tarttumaan jo ennen ensioireita.

niinpä ja jos näin kammoat niin miksi annat vauvasi syödä samoja leluja

Sanoinkin etten halua eristäytyä kotiin, mutta en nyt ehdoin tahdoin halua olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä, joilla on tauti päällä tai kuten tässä tapauksessa lapsilla on juuri puhjennut.

Yksi ystäväni kertoi sairastuneensa ja saman tien otti omat lapset päiväkodista kotiin, vaikka lapset eivät vielä olleet sairaita. Näin mielestäni vastuuntuntoinen aikuinen toimisi. Heille lääkäri oli tätä suositellut, samoin päiväkodista.

Jos tautia hysteerisesti pelkää kuten minun täällä sanottiin tekevät, ei silloin tosiaan kukaan perheenjäsenistä saisi käydä missään eli mies kotiin töistä ja ruoka kaupasta tilattuna jne. Onko joku siis näin hullu?

entä jos äiti on niin kipeä, ettei pysty lapsista huolehtimaan?

Mun lapsella oli mahdollisesti sikaflenssu, itselle nousi pieni kuume maanantaina. Jäin töistä pois, tiistaina en olisi kuumetta edes huomannut jos mittari ei niin olisi näyttänyt. Olo tuntui hieman "omituiselta" mutta muuten olisin kyllä töihin mennyt jos tuota maanantaista kuumetta ei olisi ollut. Tänään olo ollut ok ja kuumetta ei mittarin mukaan ole missään vaiheessa noussut. Huomenna menen töihin ja tuntuu kuin olisin lintsannut kun olo ollut vain hieman flunssainen =(

kyllähän tuolla kaupoissa ja kerhoissa, töissä ja joka puolella käy ihmisiä joilla perheessä sairaita, eihän se estä heitä menemästä, ei tässä taudissa eikä missään muussakaan
sitä virusta on ihan kaikkialla ei siltä voi suojautua kuin eristyshuoneessa

jotenkin uskomatonta on tää touhu

Minusta on aivan eri asia, että terve ihminen menee hoitamaan pakolliset asiat vaikka muu perhe sairastaa, kuin se että mennään esim. kerhoon tmv. missä on paljon pieniä lapsia. Jos epäilee olevansa taudin kantaja, kannattaa mahdollisuuksien mukaan pysytellä kotona eikä turhaan levittää tautia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Mennäänpä yksilötasolle ajatusleikissä:
:ashamed: Jos esim. mun kaveri tulisi vahtimaan poikaani ja sanoisi että heillä kotona kaikki muut jo sairastuneet kausi-influenssaan paitsi ei vielä hän itse koe oireita. Niin loukkaantuisin hänen välinpitämättömyydestään mua ja mun vauvaa mahassa kohtaan ja mun poikaani kohtaan. Koska aika todennäköisesti kaverini olisi kantaja ( ei tietty 100% varmuudella ).

Kun kaikki kuitenkin nykyään tietävät että nämä taudit tarttuvat jo ennen kuin oireita alkaa tulemaan. Miksi pitää mennä sinne missä riskiryhmät kokoontuvat silloin kun itsellä jo ehkä tauti vaikka ei vielä oireita ja tietää sen?

tätä nimenomaan tarkoitin, etten sitä ehdoin tahdoin haluaisi. Sellaista mistä et tiedä esim jos bussikuskilla tai hänen perheellään tai kaupan myyjällä ja hänen lapsillaan on, se on eri asia.

Oletko noin tyhmä????Niistäkö se ei tartu....

Kyllä sen verran pitää ajatella toisia ettei lähde kuljettamaan tautia tietoisesti eteenpäin kun kerran perheessä sairastetaan. Ja kyseessä ei ollut mikään pakollinen meno...

Muutenkin on myös vaikea käsittää, miksi osa omistakin tuttavista tulee kyläilemään puolikuntoisena, oli tauti mikä tahansa. Eilen viimeksi sain toppuutella yhtä sairasta kylään tulijaa, että parantelee itseään ennen kuin tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minusta on aivan eri asia, että terve ihminen menee hoitamaan pakolliset asiat vaikka muu perhe sairastaa, kuin se että mennään esim. kerhoon tmv. missä on paljon pieniä lapsia. Jos epäilee olevansa taudin kantaja, kannattaa mahdollisuuksien mukaan pysytellä kotona eikä turhaan levittää tautia.

PEESI! miksi sitä ei voi pysyä pois kerhoista, jos perheessä jyllää tauti. Vaikka sitten kerhossa olevat olisivatkin terveitä, mutta voivat kuitenkin tartuttaa muita.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Mikä takaa etei just tämä ap kanna tautia???????

voihan ollakin, mutta hän ei ainakaan lähde sinne muskariin tietäen, että voi olla tartuttaja. Minusta tämä on periaatekysymys eli jos perheessä on tautia voisi nyt hiukan aikaa pysyä pois näistä tapahtumissa missä paikalla pieniä lapsia.

Oon kyllä sitä mieltä, että ap:n kuvaamassa tilanteessa on vastuutonta liikuskella muuten kun välttämättömät menot. Samoin ajattelen, jos vaikka perheessä on oksennustauti. Eräs äitikin kerran totesi perhekahvilassa, että kotona on loput perheestä pahassa kuume-oksennustaudissa.. olisiko kenties silloin voinut jättää terveen sisaruksen kanssa tuon vapaaehtoisen menon väliin? Siksi kaikki taudit leviää niin herkästi, kun osa ei vaan ajattele ollenkaan muuta kuin omaa napaa. Infektioherkkien lasten kanssa on tosi kiva, kun tällainen ajattelumalli on valloillaan. Siksi meillä onkin nyt eristäytymislinja, kunnes rokotus (toivottavasti) tulee voimaan meidän astmakeuhkolla. Se nyt vaan menee niin, että kun tieten tahtoen levitellään sitä "lievää" tautia, niin jossain vaiheessa joku saa sen vakavana. Ja viittaan nimenomaan tähän tietoiseen varomattomuuteen.

Jos sulla olis vaikka 6 lasta, jokainen heistä sairastais peräjälkeen tän taudin (ei siis samaan aikaan kokonaan) Niin äiti olis sitte vähintään sen 4 kertaa sieltä muskarista pois kun heidän lapsista aina jollain on se nuha päällä. Eikä sitä edes tiedä oliko ap:n muskari ystävän lapsilla possunuhaa vai joku muu flunssa, koska heitä tuskin on vielä testattu jos oireet on eilen alkaneet.

Mä en ole mikään hysteerikko mutta myös sillä linjalla että jos perheessä sairastetaan niin MINIMOIDAAN kaikki ihmisten parissa pyöriskely. Kuitenkin ihan tartuntatauti ja jos jotain on syytä epäillä kantajaksi nii olis ihan kaikkien kannalta kivempi ettei liikuskeltais turhia.

Vaikka muun perheen ei tarvitse eristäytyä niin kyllä mä välttäisin sen enempää levittämistä.Kaupassa toki kävisin normaalisti,mutta en varmaan ihmeemmin mihinkään lähtisi harrastuksiin yms.Se on kuitenkin aika lyhyt aika kenellekään odotella kotona katsoen onko tartunnan saanut perheenjäseneltä vai ei.Enhän mä tavallisen flunssankaan kanssa lähde ehdoin tahdoin kyläilemään mihinkään tai mihinkään vauvatapahtumiin kun mun vanhan kansan uskomukseni mukaan vauvat (ja pienet lapset yleensä) juuri on semmoisia,jotka sairastuu herkästi.

En kuitenkaan paniikkia ottaisi vaikka joku vieressä kertoisikin,että kotona on sikainfluenssaa.Se tulee jos on tullakseen,mutta itse henk. koht. en lähtisi riskeeraamaan ja mahdollisesti vielä enemmän tautia levittämään.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti:
Siis kiva kiva....ihan tahallaan tuli tartuttamaan. Jos isommat lapset tänään ekaa päivää vuodepotilaina kotona, niin kyllä tämä äitikin on varmaan sitten tartunnan heiltä saanut, vai mitä?
Oltiin heidän vieressään ja meidän vauvat leikki yhdessä syöden samoja leluja jne. Miksi hänen ensinnäkin piti tulla muskariin vauvan kanssa?Eikö isommat lapset kaipaa äitiään olleessaan sairaina?Ja miksei äiti voinut tätä asiaa paljastaa sitten ennen muskarin alkua niin ei oltaisi oltu lähekkäin.

Saadaanko me nyt se tauti? Olen liikkunut vauvan kanssa koska en ole halunnut eristäytyä kotiin kokonaan, mutta en nyt sitä tautia ihan tieten tahtoen meille halua.

Just tuon takia en ole vienyt lastani mihinkään muskareihin moneen viikkoon, enkä vie. Itse en myöskään veisi silloin, jos perheessämme olisi joku muu sikainfluenssaa sairastava. Mutta kaikki ihmiset kun ei ajattele noin, niin katson parhaaksi olla menemättä. Täysin eristäytyneitä meilläkään ei olla, käydään ulkona leikkimässä kyllä. Mut muutama viikko kestetään enommäkseen kotona oloa kyllä, ennenkun lapsen rokote suojaa.
Siinä ajassa en ehdi pöpiytyä enkä usko että tytärkään.:)

joo voi olla että ei ole tartuntaa mutta se nainen ei sitä voi tietää. Ja ei tarvii eristäytyä vaikka olis kipeenä, mut ei tarviis änkee paikkaan, jossa ollaan kosketuksissa vauvojen kanssa! Tosin voihan olla, et niillä oli rokotukset.

Alkuperäinen kirjoittaja gtr:
Alkuperäinen kirjoittaja ihme ja kumma:
Jos täällä on tälläsiä mielipiteitä niin ei ihme jos tää tauti leviää tätä vauhtia.

mutta senhän on tarkotuskin levitä että saadaan epidemia rauhoittumaan sairastelemalla se pois

:laugh: no joo, rauhottuuhan se sit kun kaikki on sen sairastanu :laugh: mut kyllä se epidemia ihan leviämällä pysyy voimissaan noin niinkun siihen asti ettei enää ole ketään ketä tartuttaa.

Siis kiva kiva....ihan tahallaan tuli tartuttamaan. Jos isommat lapset tänään ekaa päivää vuodepotilaina kotona, niin kyllä tämä äitikin on varmaan sitten tartunnan heiltä saanut, vai mitä?
Oltiin heidän vieressään ja meidän vauvat leikki yhdessä syöden samoja leluja jne. Miksi hänen ensinnäkin piti tulla muskariin vauvan kanssa?Eikö isommat lapset kaipaa äitiään olleessaan sairaina?Ja miksei äiti voinut tätä asiaa paljastaa sitten ennen muskarin alkua niin ei oltaisi oltu lähekkäin.

Saadaanko me nyt se tauti? Olen liikkunut vauvan kanssa koska en ole halunnut eristäytyä kotiin kokonaan, mutta en nyt sitä tautia ihan tieten tahtoen meille halua.

Kysyitkö onko vauva ja äiti rokotettuja? Mikäli ovat, niin ei hätää.

Minulla eskarissa sairastuu aina vähänväliä joku, en voi sitten vissiin kulkea kylillä jos vaikka olen taudinkantaja. Ja tosihan on, että kaikki tuon taudin tulevat sairastamaan, nyt sen saisi melko lievänä, kevään epidemiaa on povattu kovemmaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja :

Kysyitkö onko vauva ja äiti rokotettuja? Mikäli ovat, niin ei hätää.

eivät olleet

ap, joka poistuu nyt koneelta

Yhteistyössä