Äsken Tarjoustalossa nähtyä - jäipä harmittamaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmistus

Vieras
Kävin äsken Tarjoustalossa ja todistin siellä oikein mahtavaa sisarusten välistä kanssakäymistä.

Noin 5-6 -vuotias tyttö ja noin 3-vuotias poika pyörivät kahdestaan leluosastolla. Poika nauroi ja juoksenteli iloisesti. Tyttö alkoi karjua pojalle "Sinä olet paha! Sinä olet paha!", sitten väänsi pojan kättä ja jatkoi "Oletko nyt kiltisti? Oletko? Sinä olet paha?". Poika lupasi olla kiltisti ja tilanne rauhoittui, minä jatkoin matkaa toiselle osastolle.

Kun vähän ajan päästä lähdin kaupasta, näin ja kuulin miten poika itki lohduttomasti käsivarttaan pidellen ja huusi äitiä... tyttö tiuski edelleen "Sinä olet paha". Lähdin pois ja toivoin, että äiti ilmestyy pian paikalle poikaa lohduttamaan :/ Olisiko pitänyt puuttua tilanteeseen jotenkin? Jäi tosi paha mieli pienen pojan puolesta!

No ei olisi pitänyt puuttua, ei siitä olisi ollut mitään apua. Kyllä se on vanhempien tehtävä puuttua tuollaisiin tilanteisiin. Ja lapset nyt puhuvat välillä mitä sattuu ja sisarukset "vääntävät kättä" asiasta kuin asiasta. Eri asia jos isompi aina höykyttää pienempää, mutta tosiaan ulkopuolisen on vähän hankala noihin puuttua. Pienempikin on voinut provosoida isompaa juuri ennenkuin sinä satuit paikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
jospa tyttö matki äitiään ja tämän kasvatusmetodeja...inhottavaa silti.

Että ei sitten hikkalaatikolta voi tuommoista oppia? Meillä ei kukaan ole koskaan vääntänyt toisten käsiä ja niin vain oma poika väänti naapurin muksun kättä kun jotakin riitaa tuli, onneksi saavuin ajoissa paikalle.

Eivät olleet mamuja, ihan kantasuomalaisia. Toivottavasti oli vaan joku "normaali" sisarusten kina menossa. Mulla kun on vasta yksi 2-v. lapsi eikä itselläkään sisaruksia, niin välillä on vähän vaikea arvioida, mikä on normaalia ja mikä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eivät olleet mamuja, ihan kantasuomalaisia. Toivottavasti oli vaan joku "normaali" sisarusten kina menossa. Mulla kun on vasta yksi 2-v. lapsi eikä itselläkään sisaruksia, niin välillä on vähän vaikea arvioida, mikä on normaalia ja mikä ei.

Sitten on jo aikakin herätä todellisuuteen :) Ei ne päiväkodissakaan kaikkea kerkeä nähdä ja niin vaan omakin poikani oppi sillä keskaria näyttelemään, kerran näin omin silmin juuri tätä käden vääntämistäkin mistä apee nyt kertoo, kyllä päiväkoti opettaa tavoille.

Alkuperäinen kirjoittaja sarika:
Tyypillistä työttömän yh-mamman lapsien käytöstä.

kyllä ne kuule ne naimisissa olevien lapset käyttäytyy samoin... ei se yh äiti paska aina ole!!!! että pistää vihaks tämmönen! Kurkkaa peiliin sorsa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

On normaalia, mutta jos sopivasti sattuisi kohdalle niin sanoisin kyllä ettei toista saa satuttaa.
Muistan itse kun esikoinen oli alle 1v niin katsoin muiden lasten/ sisarusten touhuja ja ihmettelin miten lkeitä nämä ( varsinkin isommat ) olivat! Nyt lähinnä huvittaa oma silloinen järkytys, 4 lasta jo ja vanhin teini-ikäinen =)
Toki edelleen linja on että toisia ei saa satuttaa ja sisaruksistaan pitää pitää huolta, mutta kyllä meilläkin kiljutaan ja tapellaan..

Yhteistyössä