asp-tili?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??????

Vieras
Kokemuksia, kannattaako?

Olemme 31- ja 33-vuotiaita, naimisissa ja 2 lasta. Mies vakityössä, minä työtön ja edessä ammatinvaihto. Haaveilemme omasta asunnosta, mutta tällä hetkellä siihen ei mahdollisuutta koska mä olen työtön ja mies ei yksinään niin isoa lainaa saa.

Kävimme pankissakin jo, mutta he eivät sanallakaan maininneet tällaisesta, nyt sattumalta itse löysin netistä tietoa tällaisesta mahdollisuudesta. Tällä hetkellä säästämme siis normaalille tilille pelkästään.

Me tehtiin viime marraskuussa asp-tili. minä 23v ja mies 26v. Miehellä on vakityö, itse olen juuri äippäloman lopetellut ja työtömäksi jäin. Meillä kaksi lasta.

Asp-tili oli hyvä vaihtoehto, sillä 10% säästettymämme, saamme takauksen asuntolainaan, eikä tarvitse tuttavia pyytää (tässä oli jotain rajoiutksia, mihin asti sain valtion takaamaa riippu paikkakunnasta)
Säästämmme kuussa 50-300€. Vähintään kumminkin sen 50€. Kolmen kuukauden aikana tilille pitäisi tallettaa vähintään 150€. Tililtähän ei rahaa pysty nostmaan. Kannattaa kysellä pankista sitä, suosittelen! :)

Siinä on tavallista parempi korko ja jos teillä ei aiemmin ole ollut omistusasuntoa niin suosittelen. Ei se minimisumma mikään hurja ole mitä pitää pystyä maksamaan ja helpottaa kovasti myöhemmin asuntolainan saantia kun on säästetty varta vasten. :) Kohta ei noita lainoja saa herkästi vaikka molemmilla olisi vakkariduunit jos ei kovia säästöjä ole muuten.

Muistaakseni siihen oli jokin ylä ikäraja? Oltiin 18v kun perustettiin tili miehen kanssa ja 28v ostettiin talo.

Niinkuin yllä jo kirjoitettiin, on tosi kiva juttu toi valtiontakaus kun ei meillä olisi löytynyt ketään takaajia...

Voit säästää tilille, mikäli olet 18-39-vuotias. Aviopuolisot ja rekisteröidyssä parisuhteessa olevat voivat ryhtyä yhdessä ASP-säästäjiksi, vaikka toinen olisikin täyttänyt 40 vuotta. "

tämä osuuspankin sivuilta.. ei siis ole tarkoitettu ainoastaan alle 30 !!

Tuo ikäraja on muuttunut ihan vastikään.
Itse hankin asunnon asptilin avulla, ja en voi muuta ku suositella :) Pientä säätämistä on niiden talletussummine kanssa kun ne talletukset lasketaan jotenkin kalenterineljännesten mukaan.
Mutta tosiaan, itse en keksi mitään miksi tuota tilaisuutta EI kannattais käyttää.

Tosiaan näkyy ikäraja muuttuneen. Olisko ihan tänä vuonna muutos tullut. Aikaisemmin yläikäraja oli 30 -vuotta. Hyvä tapa säästää kyllä, mutta vaatii tiukkaa kuria rahan suhteen. Sinne kun pitää säännöllisesti summa tallettaa.

Miten muuten, onko asp-säästäminen joka pankissa samanlainen? 1 % korko ainakin on vissii kaikissa sama mitä katsoin. Mutta noin muuten, onkohan eroja pankkien välillä?

Yhteistyössä