ASP-tilistä/lainasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vera86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vera86

Jäsen
06.01.2010
285
0
16
Voisko joku selvintä muutaman jutun?:)

"Omasäästöosuuden tulee olla vähintään 10% asunnon hinnasta. Kun säästötavoite on saavutettu ja asuntokauppa tehty maksaa pankki vielä 2-4%:n lisäkoron. Asunnon voi ostaa, kun vähintään puolet 10%:n omasäästöosuudesta on säästetty, mutta ASP edut saa vasta, kun tarvittava 10% on täynnä. Jos hankit ASP-säästöjesi avulla asunnon tai aloitat omakotitalon rakentamisen ennen 31.12.2011, saat valtiolta 3000 euron säästöpalkkion."

Kysymys 1: Jos ostan asunnon jonkun kanssa "puoliksi", sillei että mulla on vaikka 51%, niin täytyykö säästöjen olla 10% silti koko asunnon hinnasta vai vain minun osuudesta?

Kysymys 2: "Asunnon voi ostaa, kun vähintään puolet 10%:n omasäästöosuudesta on säästetty, mutta ASP edut saa vasta, kun tarvittava 10% on täynnä" Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? että voin osta asunnon kun oon säästännyt 5% ja sitten kun maksan lainan toiset 5% asunnon hinnasta niin saan ne edut? Kooskeeko tämä myös Säästöpalkkiota? (eli voinko 31.12.2011 mennessä maksaa vain 5% asunnon hinnasta ja silti saada ne 3000, vaikka maksaisinkin loput 5% 31.12.2011 jälkeen?

En oo satavarma, mutta näin oon ite käsittäny. Oon ASP-säästäjä myös. Saa korjata jos luulen väärin.

1: Sun puolikkaasta se 10%, mutta sulla pitää vissiin olla erillinen laina sitten johon tuo ASP käytetään, ettei voi yhteisen lainaan ottaa.

2: Jos oot säästäny puolet tuosta ASP "ajasta" niin voit ottaa jonkunlaisen väliaikaisen lainan ennekuin saat vaadittavan ajan täyteen. Palkkion saa vain jos oot ostanu asunnon 31.12.2011 mnnessä, et enää sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen:
En oo satavarma, mutta näin oon ite käsittäny. Oon ASP-säästäjä myös. Saa korjata jos luulen väärin.

1: Sun puolikkaasta se 10%, mutta sulla pitää vissiin olla erillinen laina sitten johon tuo ASP käytetään, ettei voi yhteisen lainaan ottaa.

2: Jos oot säästäny puolet tuosta ASP "ajasta" niin voit ottaa jonkunlaisen väliaikaisen lainan ennekuin saat vaadittavan ajan täyteen. Palkkion saa vain jos oot ostanu asunnon 31.12.2011 mnnessä, et enää sen jälkeen.

Voisitko vähän selvintää toto kakkosta...

Eli riittäkö että ostan asunnon ennen 31.12.2011 ja mulla on säästetty 5% asunnon hinnasta, ja sitten kun saan maksettua ne loput 5% pois saan ne 3000?(asuntohan on ostettu ennen 31.12.2011)

Sitä ASP-säästöä ei voi käyttää ennenkuin se 8 vuosineljännestä on säästetty, li et voi käyttää siitä 5% ennen aikojaan. Jos asunnon löytää aikaisemmin, niin se vuosi rahoitetaan väliaikaisella lainalla ja ASP-lainan voi ottaa vasta kun kaks vuotta on täynnä...

Yhteistyössä