Astma raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen raskaana ja hengenahdistusta. On ollut ennen raskautta noin vuoden ajan ainakin, mutta no en ole saanut aikaiseksi sille mitään tehdä, koska on aina mennyt oireettomaksi, kun on pitänyt lääkäriin lähteä. En siis tiedä onko astmaa, paniikkihäiriötä vai mitä, mutta hengitys on vaikeaa.

Ajattelin, etten lähde nyt raskaana tutkimuksiin, mutta luin netistä: "Oireinen astma on raskauden aikana hoidettava hyvin, sillä vaikeat astmakohtaukset voivat aiheuttaa sikiölle hapenpuutetta, mikä voi johtaa elinvaurioihin." ...olen vähän paniikissa nyt, jos lapselle on käynyt jotain. Olen jo viikolla 25. Välillä ei ole ollut mitään, nyt on ollut viikon ainakin olo, ettei oikein kulje kunnolla henki. Olen oppinut elämään tämän kanssa aika hyvin ja opetellut tavan, jolloin en ala "hyperventiloimaan".

Olen myös lukenut, että nimenomaan raskaus aiheuttaa jollekin hengenahdistusta. Tarkoitetaankohan tuossa jutussa, että nimeonomaa vaikea astmakohtaus, jolloin äiti ei oikeasti kunnolla hengitä, voi aiheuttaa hapenpuutetta eikä tälläisestä välttämättä olisi siis mitään haittaa, koska pystyn hengittämään siis koko ajan, mutta se on vaikeaa. Vähän tukala olo koko ajan. Lääkäri olisi parin viikon päästä ,jossa aion kyllä kysyä asiasta viimeistään.

Ajattelin että tutkiminen olisi vaikeampaa ja lääkkeiden syöminen pahasta näin raskaana, mutta nyt pelottaa, että olenkohan aiheuttanut jotain vahinkoa, kun en tosiaan mitään apua ole tähän hakenut.

No varmasti et ole vahinkoa saanut aikaiseksi, jos voit kuitenkin hengittää. Olisit mennyt jo lääkäriin hakemaan astmalääkkeitä jos et olisi saanut kunnolla henkeä, joten ei huolta. Astmasuihkeet on erittäin turvallisia käyttää raskausaika, joten ei sekään pahaa tekisi, vaikka sellaiset saisitkin.

Yhteistyössä