asumistuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Tiedän, että asiani selviää kelan kautta, soitankin ensi viikolla, mutta osaisiko joku silti kertoa, että voiko omistusasunnon maksuihin saada asumistukea? Olen yh, yksi lapsi ja työpaikka meni alta. Saan nyt ansiosidonnaista ja sillä selviän maksuista, mutta harkitsen aloittavani uuden ammatin opiskelun. Mietityttää vain taloudellinen puoli. Asuntolainaa on vielä reilusti. Ei kai tässä auta kuin myydä asunto ja lähteä vuokralle. Mutta toisaalta sitten, jos tilillä on suurehko summa rahaa, niin saakos sittenkään asumistukea?

Älkääkä käsittäkö väärin, en minä tässä mitään hirmu tukia ole kalastelemassa. Nyt vain tuli tilanteen muutos, kun työpaikalla päätti lopettaa tuotannon SUomessa kokonaan. Menee elämä uusiksi, eikä siinäkään mitään, mutta paljon mietittävää. Harmittaa vain, jos pitää myydä asunto ja ns. syödä siitä saadut rahat. Mutta sillai kai elämä menee.

Katsoppa kelan sivuilta, siellä on asumistukilaskuri missä voit itse laskea millaiseen asumistukeen olet oikeutettu. Omistusasuntoonkin saa asumistukea. Että käväseppäs siellä laskemassa.

hei. asumistukea omistusasuntoon saa tiukoin ehdoin. kela maksaa vain vastikeosuudesta eikä tietääkseni ollenkaan asuntolainasta. säästöjä saa olla alle 10 000 euroa (jos menee yli ei tipu tukiaisia). eli mitään isoa summaa sieltä ei kyllä tule. pankilta voi tälläisen yllättävän työttömyyden takia saada maksuvapautusta sillai, et maksaa vaan asuntolainan korot eikä lyhennystä ollenkaan. eli kannattaisi pankista kysellä, jos ei halua tosiaan myydä asuntoa ja mennä vuokralle.

Yhteistyössä