Asumme vuokralla Helsingin keskustassa. Kaksi lasta 4 ja 7 v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä vaihtaisin isompaan.

Enkä ymmärrä ollenkaan tätä ainaista jauhantaa, OTTAKAA LAINAA, tolla vuokralla maksaa jo omaakin... Maksaa ehkä juu jonkinlaista lainaa, mutta saako tarpeeksi ison lainan, jotta saa mieluisan ja tarpeeksi ison kodin alueelta jossa haluaa asua? Ja jääkö sitten muuhun elämiseen rahaa, siis sikäli että jos vaikkapa jääkaappi hajoo, voiko tosta vaan ostaa uuden? Vuokralla saa helposti uudet vehkeet tilalle, jos jokin hajoo... Se on vuokra-asumisen yksi iso etu. Samoin vuokraan kuuluu monia maksuja, joita omistusasunnossa maksetaan vielä sen lainan lisäksi, esim jätemaksu, vesimaksu, joillain jopa sähkö kuuluu vuokraan...

Ja mun mielestä vuokranmaksu ei ole rahan hukkaan heittoa. Moni vissiin unohtaa, että sillä vuokralla kuitenkin saa KODIN, joskaan ei ehkä omaa kotia, mutta yhtä rakas ja tärkeä se vuokrakoti voi olla kuin se lainalla ostettukin.

Ja sitten jos iskeekin joku taloudellinen kriisi, vuokrakotiin saa asumistukea, jos omat rahat eivät siihen vuokraan riitä... Joten se on sikäli turvallinenkin asumismuoto...

Itse siis puollan vuokra-asumista henkeen ja vereen, enkä koe että vuokralla asuessani heitän rahaa hukkaan. Maksan vuokraa kodistamme, joka on meille mieluinen, tärkeä ja rakas, ja sijaitsee alueella jossa todella viihdymme!

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Hei vaihtakaa, mut kaikkein miel ostakaa oma! Lainaa lyhentäis tuolla isomman vuokralla 12 000? / vuosi jo melkoisesti!!

no ihan vertailun vuoksi, meillä lyheni laina 1000e / vuosi kun maksettiin tonnin kk-lyhennyksiä.... korko oli noin 5%. että helsingissä, varsinkaan keskustassa, ei todellakaan pääse edes tonnin lainalyhennyksillä / kk. siks asutaanki onnellisesti ja edullisesti vuokralla nykyään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mä vaihtaisin isompaan.

Enkä ymmärrä ollenkaan tätä ainaista jauhantaa, OTTAKAA LAINAA, tolla vuokralla maksaa jo omaakin... Maksaa ehkä juu jonkinlaista lainaa, mutta saako tarpeeksi ison lainen, jotta saa mieluisan ja tarpeeksi ison kodin alueelta jossa haluaa asua? Ja jääkö sitten muuhun elämiseen rahaa, siis sikäli että jos vaikkapa jääkaappi hajoo, voiko tosta vaan ostaa uuden? Vuokralla saa helposti uudet vehkeet tilalle, jos jokin hajoo... Se on vuokra-asumisen yksi iso etu. Samoin vuokraan kuuluu monia maksuja, joita omistusasunnossa maksetaan vielä sen lainan lisäksi, esim jätemaksu, vesimaksu, joillain jopa sähkö kuuluu vuokraan...

Ja mun mielestä vuokranmaksu ei ole rahan hukkaan heittoa. Moni vissiin unohtaa, että sillä vuokralla kuitenkin saa KODIN, joskaan ei ehkä omaa kotia, mutta yhtä rakas ja tärkeä se vuokrakoti voi olla kuin se lainalla ostettukin.

Ja sitten jos iskeekin joku taloudellinen kriisi, vuokrakotiin saa asumistukea, jos omat rahat eivät siihen vuokraan riitä... Joten se on sikäli turvallinenkin asumismuoto...

Itse siis puollan vuokra-asumista henkeen ja vereen, enkä koe että vuokralla asuessani heitän rahaa hukkaan. Maksan vuokraa kodistamme, joka on meille mieluinen, tärkeä ja rakas, ja sijaitsee alueella jossa todella viihdymme!

Oon täysin samaa mieltä. En tiedä haluanko ikinä lainaa noin paljon, jotenkin karsastan ajatusta että olisin sidoksissa vuosikaudet johonkin tollaseen, mihin luultavasti kyllästyn kuitenkin.. Ehkä sitten joskun myöhemmin.

Mikä siinä omassa asunnossa on niin autuaaksi tekevää?Me asutaan vuokralla (Turussa) Eikä olla harkittu oman ostamista kun tämä on niin kätevää näin.Ei olla itse vastuussa juuri mistään ja voidaan muuttaa koska vain pois jos halutaan.Tosin ollaan vielä tavallaan nuoriakin (25 ja kaksi alle kouluikäistä lasta).Nykyinen asunto olisi mahdollista ostaa omistajalta pois,mutta ei olla haluttu.Matkaa keskustaan on noin 4km.

Mutta ap:lle,kyllä ehdottomasti vaihtaisin isompaan jos vain on varaa se tonni kuussa maksaa.Saatte varmaan asumistukeakin siihen vai?

omistusasunnossa helsingin keskusta-alueella asuneena en kyllä suosittele ostamista... varsinkaan jos siellä haluaa asua. me myytiin omistusasunto ja muutettiin vuokralle noin km päähän, nyt tilaa 20m2 enemmän ja asumiskulut pieneni 300e / kk....

että jos nyt pihtiputaalta suositellaan että kantsii maksaa jo omaa niin se on vähän eri asia kuitenkin. hinnat on erit, asumiskulut erit jne. plus että emmä sitä rahaa hukkaan heitä vuokralla, saan asua mukavassa asunnossa ilman sitoumuksia niin kauan kuin haluan :)

En vaihtaisi. Jos viihdytte nykyalueella, niin tuo ihan hyvän kokoinen kolmio riittänee hyvin. Ellette halua muuttaa kauemmas keskustasta (missä tämä paritalo sijaitsisi, ei varmaankaan Kehä 1 sisäpuolella). Lapsilla nyt varmaan jo vakiintuneet hoitopaikat ja/tai koulut.

Todella halpa tuo teidän nykyvuokra.

Alkuperäinen kirjoittaja huiiiiiiii:
Herranjumala miten halpa kolmio!! Meillä on 75 neliötä Roihuvuoressa ja 850? pulitamme yksityiselle tästä- tätä ennen Herttoniemen rannassa sama neliömäärä ja yli tonnin vuokra!

Minäkin ihmettelen, että mistä noin halvan vuokra-asunnon ap on löytänyt. Asutteko ap Kampissa tai Ruoholahdessa, joissa kohtuuhintaisia kaupungin vuokra-asuntoja? Jos ette ja olette vuokranneet yksityiseltä (ei sukulaiselta), niin sitten teillä on käynyt pienoinen lottovoitto. Ymmärtääkseni edes saton tai vvo:n vuokra-asunnot eivät ole lähellekään tuota tasoa. Vakuutusyhtiöillä tietty voi olla vielä tänäkin päivänä edullisia kämppiä.

Ja siihen muuttamiseen: Etteköhän te itse tiedä parhaiten, mitä elämältänne haette. Nythän te tiedätte millaista keskusta-asuminen lasten kanssa on. Varmaan miettinette, että uskallatteko lähteä noin halvasta vuokra-asunnosta. Ja toisaalta taas halpuudesta riippumatta noilla summilla maksaa jo hyvin omaakin asuntoa (tosin ne lähtöhinnat perheasunnoille ovat karmeita).

Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mä vaihtaisin isompaan.

Enkä ymmärrä ollenkaan tätä ainaista jauhantaa, OTTAKAA LAINAA, tolla vuokralla maksaa jo omaakin... Maksaa ehkä juu jonkinlaista lainaa, mutta saako tarpeeksi ison lainen, jotta saa mieluisan ja tarpeeksi ison kodin alueelta jossa haluaa asua? Ja jääkö sitten muuhun elämiseen rahaa, siis sikäli että jos vaikkapa jääkaappi hajoo, voiko tosta vaan ostaa uuden? Vuokralla saa helposti uudet vehkeet tilalle, jos jokin hajoo... Se on vuokra-asumisen yksi iso etu. Samoin vuokraan kuuluu monia maksuja, joita omistusasunnossa maksetaan vielä sen lainan lisäksi, esim jätemaksu, vesimaksu, joillain jopa sähkö kuuluu vuokraan...

Oon täysin samaa mieltä. En tiedä haluanko ikinä lainaa noin paljon, jotenkin karsastan ajatusta että olisin sidoksissa vuosikaudet johonkin tollaseen, mihin luultavasti kyllästyn kuitenkin.. Ehkä sitten joskun myöhemmin.

minäkin liputan vuoraasumisen puolesta, mä en haluu ottaa lainaa ja maksaa kallista korkoo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heh.. Asun Rovaniemellä, 3km keskustasta, 75 m2 3h+k+s ja vuokra on 780e!! Olinkin ajatellut että aika kallis on.

Kyllä mie vaihtaisin tuoon isompaan.

Minä asun Nummelassa 1992 rakennetussa alkuperäiskunnossa olevassa ränsistyneessä taloyhtiössä ja vuokra yli 830?!!!!!!!!! Ja neliöitä 69m2 ilman saunaa!! Oonko vähän tollo....??????

Vaihtaisin!

mäkään en muuttais, jos kerran tykkää asua siellä missä on noin halpa vuokrakin ja sit jos ei tykkääkkään siintä pihan hoidosta(lumityöt ja ruohonleikkuut yms.) rupee vaan ketuttaa ja sit harmittaa kun tuli muutettua kivasta kämpästä. laittakaa se 200 euroo aina säästöön joka kuukausi ja menkää johonkin reissuu sit niillärahoilla, nauttikaa elämästä elkäääkä olko velkavankeudessa, ei niitä rahoja saa mukaansa kuitenkaan ja hyvässä lykyssä lapset vaan tuhlaa ne säästönne ja myy talon.

Alkuperäinen kirjoittaja just näin:
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Ei kumpikaan. Ostakaa oma, ottakaa lainaa. Tolla vuokralla maksat jo omaakin pankille.

Peesi! Mitä helvetin järkeä on maksaa vuokraa (toisin sanoen laittaa rahaa taivaan tuuliin) tonni! Kun voi ihan hyvin maksaa sen tonnin omaan pussiin. Hesassaki kasvaa käsittääkseni asuntojen arvo koko ajan.

No ei se näin mene.
TOKI pk-seudulta löytyy asuntoja, erittäin kivoilta alueiltakin, joissa kustannustaso olisi tuota Ap:n nykyisen vuokran luokkaa. Mutta ymmärtääkseni Ap ei halua mitään tämmöistä, vaan haluaa asua joko vähän ahtaammin ihan keskustassa tai sitten todella väljästi isossa paritalossa. Kumpikin vaihtoehto pk-seudulla on omistusasunnossa TODELLA KALLIS (asuntojen hinta väistämättä yli 300000 euroa) eli asuntolainaa olisi otettava ihan hirveät määrät.

Samaa mieltä tuosta vuokralla asumisen helppoudesta. LISÄKSI pistäisin "listaan" nämä jutut:

* Okei, saat asunnon ostettua ja ehkä laina lyhenee odotetusti. Mutta: asuntoon pitääkin tehdä remontti! Mistäs revit yhtäkkiä ylimääräisiä kymppitonneja? Meidän nykyisessä asunnossa tehdään kohta kylppäriremontti koska eristeet pettivät ylempänä ja homeriski on valtava. KUKAAN ei osannut ennustaa sitä alle 15 vuotta vanhassa talossa!!

* Jos jääkaappi hajoaa tai astianpesukone sylkee vettä lattialle, oma on ongelmasi- paitsi vuokralla. Soitto sinne, toinen tänne- ongelma korjattu eikä euroakaan pois sinulta.

Itse koen vuokran eräänlaisena asumismaksuna, en siis ajattele "menettäväni" mitään! Eihän niin voi elää että koko ajan laskee paljonko mistäkin hyötyy; "jos en olisi syönyt ruokaa ollenkaan viime vuonna, olisin säästänyt..."! :o Eihän asuminen ole ilmaista omistusasunnossakaan; sähkö maksaa, vesi maksaa, yhtiövastikkeet/verot/mikälie maksavat kaikki!!

Joku laski joskus että oman yksiön hinnan saisi kasaan sillä että asuu kohtuuhintaisessa vuokra-asunnossa keski-ikään asti. Joo, entäs kun kyse on lapsiperheestä? Kuinka monta elämää siinä menee, että "saa kasaan" sen ihanneasunnon hinnan? :D Itse laskin nopeasti että vaikka vuokra nousisi joka vuosi, ehdimme tässä asumaan lähemmäs 20 vuotta ennenkuin kohtuuhintaisen kolmion summa olisi kasassa.

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Hei vaihtakaa, mut kaikkein miel ostakaa oma! Lainaa lyhentäis tuolla isomman vuokralla 12 000? / vuosi jo melkoisesti!!

Höpöhöpö ei tuo summa lainan lyhennyksiin menisi. Korko haukkais alussa ison osan !
Mutt asiaa kuitenkin, kannattaa oma asunto ostaa.

Me ostettiin 165 neliön omakotitalo Vantaalta 3,5 vuotta sitten. Korko+lyhennys ovat tällä hetkellä 870 euroa. Muutettiin Helsingistä 70 neliön kolmiosta. Perhekoko 2 aikuista, 2 lasta ja kissoja.

Tuntuu kuin paratiisissa asuisi. Meille tilava koti ja oma piha ovat tärkeitä asioita, joista emme halua enää luopua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykyinen asunto 3 h+k 78 neliötä vuokra noin 800 euroa.
Millä olisi mahdollisuus vuokrata paritalo vuokra 1000 euroa/kk
Neliöitä 130 5h+k + etu-ja takapiha.
Pitäisikös vaihtaa. ollaan paljon kotona niin sit olisi kivmpi myös lapsilla kesällä kun voisi mennä ulos kätevästi. Mitä olette mieltä?

Mistä hitosta te noin halpoja olette löytäneet? Suhteillako? :o

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja huiiiiii:
Niin ja arvostelijoille tiedoksi että a.) alue on kiva, b.) en käy töissä joten meillä ei noin vain lainaa oteta omaan.

No miten teillä sit on vara maksaa vuokraakaan??? :O

ei tonnin kk lyhennyksellä kovin kummoista lainaa saa... ja jos on oma niin tulee muut kulut päälle, korjaukset ja huollot, verot yms..

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja huiiiiii:
Niin ja arvostelijoille tiedoksi että a.) alue on kiva, b.) en käy töissä joten meillä ei noin vain lainaa oteta omaan.

No miten teillä sit on vara maksaa vuokraakaan??? :O

ei tonnin kk lyhennyksellä kovin kummoista lainaa saa... ja jos on oma niin tulee muut kulut päälle, korjaukset ja huollot, verot yms..

No ei saa ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Lompsa:
Ihan uteliaisuuttani ja vertaillakseni kysyn että paljonko pitää Hesan keskustassa maksaa vuokraa tollasesta 30 neliön yksiöstä?

Pyöreesti veikkaan 700 e.

Täällä pikkukaupungissa ton kokosesta kaveri maksaa 270 euroa kuussa. Mutta ei tätä paikkaa tietenkään voi mitenkään Hesaan verrata. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lompsa:
Ihan uteliaisuuttani ja vertaillakseni kysyn että paljonko pitää Hesan keskustassa maksaa vuokraa tollasesta 30 neliön yksiöstä?

Mulla karkea hintamielikuva olemassa. Taloyhtiössämme alkaa putkiremppa ja muutamme vuokralle vähäksi aikaa.

Ihan ydinkeskusta n. 600-800 euroa
Keskustan liepeet n. 550-700 euroa

Alkuperäinen kirjoittaja Niinettämikänytkannattaakaan:
Joku laski joskus että oman yksiön hinnan saisi kasaan sillä että asuu kohtuuhintaisessa vuokra-asunnossa keski-ikään asti. Joo, entäs kun kyse on lapsiperheestä? Kuinka monta elämää siinä menee, että "saa kasaan" sen ihanneasunnon hinnan? :D Itse laskin nopeasti että vaikka vuokra nousisi joka vuosi, ehdimme tässä asumaan lähemmäs 20 vuotta ennenkuin kohtuuhintaisen kolmion summa olisi kasassa.

Oletko ajatellut tilannetta sen jälkeen?

Meidän unelmatalomme on maksettu 25 vuodessa. Sen jälkeen asumiskulumme ovat minimaaliset, pelkät ylläpitokulut on maksettava. Remonttia teemme pikkuhiljaa yksi paikka kerrallaan samalla kuin asumme tässä.

Vuokralla asuvat joutuvat maksamaan koko loppuelämänsä jatkuvasti nousevia vuokria, eikä pesämunaa ole kertynyt. Me voimme tarvittaessa myydä asuntomme ja todennäköisesti saamme siitä myös roiman myyntivoiton, koska talomme sijaitsee hyvällä alueella.

Alkuperäinen kirjoittaja hhhh:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinettämikänytkannattaakaan:

Oletko ajatellut tilannetta sen jälkeen?

Meidän unelmatalomme on maksettu 25 vuodessa. Sen jälkeen asumiskulumme ovat minimaaliset, pelkät ylläpitokulut on maksettava. Remonttia teemme pikkuhiljaa yksi paikka kerrallaan samalla kuin asumme tässä.

Vuokralla asuvat joutuvat maksamaan koko loppuelämänsä jatkuvasti nousevia vuokria, eikä pesämunaa ole kertynyt. Me voimme tarvittaessa myydä asuntomme ja todennäköisesti saamme siitä myös roiman myyntivoiton, koska talomme sijaitsee hyvällä alueella.

no onnea teille :) me asutaan onnellisesti vuokralla ja vanhemmiten muutetaan varmaan pienempään ja halvempaan :) ei tarvitse murehtia remontista, ei ole pakko tehdä töitä lainan takia, voidaan muuttaa koska halutaan 1kk varoitusajalla, eikä ole velkataakkaa. jokainen menee miten parhaiten näkee.

ja tosiaan, olen ollut asunnonomistaja. ei ollut mun juttu ollenkaan.

Yhteistyössä