Asumusero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tiiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei tiiä

Vieras
Meillä ero tulossa. Olemme avoliitossa ja yhteinen asuntolaina niin jos olemme asumuserossa saanko minä mitään tukia? vaikuttaako miehen tulot siihen. Minä siis jään taloon asumaan lasten kanssa. Vai kannattaako ottaa itselle koko laina? Jos minä joskus haluankin muuttaa jonnekkin muualle niin voiko mies tulla asumaan tähän taloon sitten jos olemme asumuserossa? Kumminkin kummankin nimissä talo.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
jos teillä tulee asumus ero, niin voi olla että ainoa tapa pysyä nykyisessä asunnossa on ostaa mies pois sieltä! ja tukia saat ainoastaan yhtiövastikeeseen.

Omakotitalo kyseessä, saako siihen tukia? Minulla kyllä pienemmät tulot ja tällä hetkellä kotona hoidan tyttöä.

Semmoinen juttu vaan, että "asumusero" ei ole mikään juridinen termi, eikä siis eri osoitteissa asuminen oikeuta mihinkään yhteiskunnan tukiin. Ainoastaan, jos puolisot muuttavat erilleen pysyvästi, olet muuttoa seuraavan kuukauden alusta alkaen oikeutettu lapsilisän YH-lisään.

Sen sijaan jos ja kun pistät/pistätte avioeron 1.vaiheen hakemuksen käräjäoikeuteen, ja mies muuttaa pois, niin sinusta tulee yhteiskunnan silmissä virallisesti yksinhuoltaja - eli alkaa olemaan ihan erilailla oikeuksia asumistukiin yms.

Yhteistyössä