Asumuseroko ratkaisu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraana nyt

Vieras
Voiko parisuhde parantua, jos muutetaan erilleen, kun erilaiset elämäntavat alkavat olla ylitsepääsemätön ongelma? olemme olleet yhdessä 6,5 vuotta. Mies on nyt lomalla ja pelaa yöt, nukkuu päivät, ei ole lasten kanssa eikä tee kotitöitä vaikka pyytäisin. Itse olen kotiäitinä kahdelle lapsellemme. Puhuminen ei auta, mies vaikenee kuin muuri. Hänellä on ilmeisesti jotain traumoja exästään (eronneet 8 vuotta sitten). Tämä ex oli sairaalloisen
mustasukkainen tyranni ja suhteessa oli paljon riitelya ja väkivaltaa puolin ja toisin. Nyt mies edelleen pelkää riitelyä ja erityisesti sitä, että menettäisi malttinsa ja löisi minuakin (ei halua sitä tehdä eikä olekaan tehnyt.)

Muutimme yhteen heti kun aloimme seurustella, jolloin minä olin 18 ja mieheni 17. Kumpikaan meistä ei ole koskaan asunut yksin. Olimme aikamoisia sottapyttyjä, siivosimme aina yhdessä varmaan kerrankuukaudessa ja "otimme rennosti". Lasten saamisen jälkeen minä muutuin. Olen alkanut tuntemaan itseni aikuiseksi, hoidan lapset, laskut, ruuat ja pidän kodin siistinä. Mies taas tuntuu junnaavan paikoillaan, on jämähtänyt sinne aikaan ennen lapsia.

Olen yrittänyt puhua hänen kanssaan, mutta hänestä ei saa mitään irti. Sanoin jo tässä yhtenä päivänä, että jos tämä jatkuu tämmöisenä, niin en jaksa enää. Mies meni sänkyyn mököttämään ja kun koitin mennä juttelemaan, niin käänsi vain kylkeään eikä sanonut mitään. Sanoin etten
halua erota. Hetken päästä mies tuli pois ja oli niinkuin ei mitään.

Minä en enää jaksa herätellä häntä enkä voi luottaa hänen apuunsa. Nytkin nukkuu vielä vaikka sovimme eilen että hän nousee "ajoissa" että pääsen käymään pankissa. Todellakin olen joutunut häntä herättelemään jo vuosia enkä enää jaksa. Opiskelee hän sentään nyt mutta viikonloppuisin nukkuu päivät. Ja jos pyydän kerran viikossa täyttämään tiskikoneen, saan
vastaukseksi että katsotaan jos muistan. Ja yleensä ei "muista". Ja minä taidan olla aivan liian kiltti. Joten, olisikohan parempi heivata mies omaan asuntoonsa että saisi opetella tätä elämistä ja tutustua itseensä kunnolla? Tuntuu, että voisin itsekin paremmin kun ei tarvitsisi stressata miehen nukkumista yms. Voi kun tietäisin mikä häntä vaivaa tai voinko auttaa jotenkin...

Kiitos kun jaksoit lukea!

Alkuperäinen kirjoittaja syystyttönen:
olla peliriippuvuus? Suostuisiko hän lopettamaan pelaamisen ja jopa luopumaan koneesta yhteisen onnenne vuoksi?

On riippuvuus, vaikkei sitä itse myönnä. Ei suostu lopettamaan. Ei hän pelaa silloin kun lapset ovat hereillä, mutta makaa sitten sohvalla tuijottamassa tv:tä.

Jep, heivaa mies pikimiten ulkoruokintaan, saa luvan oppia pitämään edes itsestään huolta. Takaisin et päästä ennenkuin on oppinut ihmisten tavoille ja eritoten isäksi lapsilleen.

Asumusero aiheuttaa vain sen, että mies pelaa entistä enemmän, kun sinä et ole rajoittamassa sitä.
Eikä peliriippuvuus asumuserolla parane.
Terveisin kyyninen vanha ämmä :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Asumusero aiheuttaa vain sen, että mies pelaa entistä enemmän, kun sinä et ole rajoittamassa sitä.

No eipähän tarvitsisi mun katsoa sitä pelaamista. Ei, vaan mitä minä sitten teen? En halua jatkaa näinkään.

Köh köh, onko siis äiti velvoitettu elämään peliongelmaisen kanssa loppuelämä häntä palvellen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana nyt:

No eipähän tarvitsisi mun katsoa sitä pelaamista. Ei, vaan mitä minä sitten teen? En halua jatkaa näinkään.

Totta, silloin sun ei tarvitsisi katsoa pelaamista.
Peliriippuvaisen miehen vaimona nämä asiat on osuneet aikoinaan omallekin kohdalle :/ . Vaikeita juttuja.
Ei se asumusero miestäsi peliriippuvuudesta paranna, mutta sun elämä kyllä helpottuisi kummasti kun ei tarvitse enää stressata miehen pelaamisista ja tekemisistä. Mutta tuskin se tilannetta siinä mielessä parantaisi, että mies muuttuisi....mutta voittehan te ensin muuttaa erilleen, ja sitten erota kokonaan. Sehän teillä on edessä, jos mies ei pysty lopettamaan pelaamista: ero. Kuten meilläkin, jos miehen peliriippuvuus jossain vaiheessa taas nostaa rumaa päätään.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Köh köh, onko siis äiti velvoitettu elämään peliongelmaisen kanssa loppuelämä häntä palvellen?

Ei, vaan vaihtoehdot on mun nähdääkseni nämä:
- Ero
- Mies terapiaan, pelaaminen loppuu, jolloin suhde voi jatkua
Ei asumusero ratkaise sinänsä mitään, ikävä kyllä.

Mulle kyllä tuli ajatus että ongelma on joku muu kuin pelaaminen. Ahdistuneena ihmiset reagoi eri tavoin. Joku pelaa, joku syö, joku on väkivaltanen, joku juo. Tuntuukohan sun miehestä että on tapahtunu pienessä ajassa liian paljon? Kuudessa vuodessa kaksi lasta ja perhe-elämään opettelu, nuoria ootte kuitenkin. Aatteleekohan hän että on jäänyt jostain paitsi?
Mä ehkä ehdottaisin aikalisää. Hän ettii itselleen oman kämpän ja elelee vaikka puoli vuotta miettien mitä elämältään tahtoo. Jos tulee taksin on pelisäännöt uudet, jos ei en usko että ryhdistyminen tulee nykymenollakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana nyt:
Ehkä se asumusero "herättäisi" miehen. Usein vaikuttaa siltä, ettei mies ota mua tosissaan. Kuvittelee jotenkin olevansa muiden yläpuolella.

Jos miehesi pelaa vain siksi, että tykkää siitä ja on mulkvisti, niin tuo voi toimiakin.

Mutta jos hän on oikeasti peliriippuvainen, niin silloin pelaaminen ei ole hänen oma valintansa, ei hänen määrättävissään oleva asia, vaan se on pakonomaista, sairaus. Eikä peliriippuvaisen lupausta pelaamisen lopettamisesta voi ottaa tosissaan, ellei hän saa siihen hoitoa (hyvin harva peluri pystyy lopettamaan ilman ammattiapua). Silloin uhkailut ja "herätykset" on ikävä kyllä yhtä tyhjän kanssa :|

Yhteistyössä