Asunnon myynti, mikä kannattaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "myyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"myyjä"

Vieras
Ollaan myymässä meidän kerrostalo asuntoamme Vantaalta ja saimme välittäjältä arvion asunnon hinnasta.
Jäimme kuitenkin miettimään välittäjien palkkioita ja koska tarkoituksemme myynnistä saamalla rahalla olisi ostaa uusi, tuntuu 3% myyntihinnasta välittäjälle aika kovalta.
Kysyisinkin onko kenelläkään kokemusta itse myymisestä?
Kannattaako myydä itse, epäröiköhän ostaja ehdokas jos huomaa asuntoilmoituksen ilman välittäjää?
Miten käytännössä, kannattaako hankkia lakimies tai vastaava auttamaan paperien teossa?

Ostajana epäröisin ostaa ilman välittäjää ja nimenomaan hyvää välittäjääfirmaa. Ongelmatilanteissa välittäjän kautta on käytössä juristipalvelut. Palkkiossa maksetaan myös jälkipalveluista ja ainakin viimeisin asuntokaupan jälkeen osaan arvostaa tätä palvelua.

mäkin olen välittäjän kannalta. Jos olisin itse ostamassa, niin välittäjän kanssa asiointi tuntuis paremmalta. Lisäksi on niin selkeät palvelut ja hommat hoituu. Ja usein jos tulee jälkikäteen jta purnaa kaupasta, niin sinä on se kolmasosapuoli mukana vähän kuin todistajana.

myy itse mikäli teidän myytävä asuntoa on "helppo" myydä ts ei tulosa olevia suurempia remontteja yms mikä ostajia mietityttää, olet valmis tekemään kauppakirjat itse siis netistä löydät täytätä ja tulosat kuten myös kirjalliset tarjouslomakkeet, teet myyntiesitteen itse (mikäli sellaisia haluat esittelyssä jakaa, me tehtiin ja kannatti sis yhteystiedot yms pohjapiirustus tiedot asunnosta, ilmoituksen nettiin ja otat myyvät valokuvat nettiin, hoidat tietysti tarjouksen teon yhteydessä asiat.

suosittelen itse myymistä mutta kyllä siinä on tekemistä ja stressiä, ja mahd ostajan kanssa käydä tarjousneuvottelut yms koska nämä tulisi välittäjän kautta. me myimme itse koaska rivirimme oli just uusi, taloyhtiö hyvin hoidettu mitään ihmeellistä asuntokaupassa ei ollut. mutta kyllä mua stressasi ihan kauheasti koko myynti, tosin me saatiin ekalla näytööllä myytyä että helppoahan se oli.

Meilläkin uusi asunto valmistunut 2010, pidetty kovasti huolta eikä minkäänlaista remontintarvetta moneen vuoteen, kiinteistövälittäjä oli erittäin hanakasti myymässä ja sanoi nyt olevan oikea hetki myymiseen. Viereisestä rapusta myyty juuri samanlainen viikossa.
Tulikin vaan mieleen näkikö välittäjä asuntomme "peace of cake" kohteena, jolloin aloimme miettimään juuri tuota itse myymistä...
Vaikeita valintoja nämä :)

[QUOTE="essi";26974757]myy itse mikäli teidän myytävä asuntoa on "helppo" myydä ts ei tulosa olevia suurempia remontteja yms mikä ostajia mietityttää, olet valmis tekemään kauppakirjat itse siis netistä löydät täytätä ja tulosat kuten myös kirjalliset tarjouslomakkeet, teet myyntiesitteen itse (mikäli sellaisia haluat esittelyssä jakaa, me tehtiin ja kannatti sis yhteystiedot yms pohjapiirustus tiedot asunnosta, ilmoituksen nettiin ja otat myyvät valokuvat nettiin, hoidat tietysti tarjouksen teon yhteydessä asiat.

suosittelen itse myymistä mutta kyllä siinä on tekemistä ja stressiä, ja mahd ostajan kanssa käydä tarjousneuvottelut yms koska nämä tulisi välittäjän kautta. me myimme itse koaska rivirimme oli just uusi, taloyhtiö hyvin hoidettu mitään ihmeellistä asuntokaupassa ei ollut. mutta kyllä mua stressasi ihan kauheasti koko myynti, tosin me saatiin ekalla näytööllä myytyä että helppoahan se oli.[/QUOTE]

Me laitettiin oma kerrostalokolmio myyntiin eilen, myydään itse ilman välittäjää. Aluksi ilmoitukset nettiasuntoon ja paikalliseen lehteen, katsotaan, löytyykö kiinnostuneita.

Mekin pelättiin ensin ajatusta tästä itse myymisestä, mutta nettiä tutkimalla huomattiin ettei se olekaan mitään tähtitiedettä. Itseasiassa osakkeen myynti tuntuisi suht simppeliltä. Ja säästetään välittäjänpalkkio 300 e.

Suomessa käytetään noita välittäjiä eniten euroopassa... ja ihan turhaan. Asuntokauppaan ja papereihin saa apua ja neuvoja esim. omasta pankista, eikä kyseessä ole todellakaan mikään vaikea asia.

Välittäjän vastuu asuntokaupassa on olematon, eli tuo "välittäjän tuoma turva", on ihan vain välitysfirmojen markkinnoin luomaa harhakuvitelmaa.

Tutut möi itse, ja me ostettiin yksityiseltä. Erona lähinnä se että pankista tulee pyytää juristi lukemaan kauppakirjat. Reilussa kaupassa voitte tarjoutua itse maksamaan puolet tuosta, jotkut pankit tarjoaa ilmaiseksikin lainan ottajille. Itsekin alussa oltiin epävarmoja ostaa yksityiseltä, mutta loppupeleissä kaikki meni hyvin.

Yksityiseltä ostamisessa tilanne eroaa hyvin paljon siinä, että keskinäinen luottamus säilyy. Joten kannattaa olla reheellinen ja myydä asunto reheellisen oloisille ihmisille :) Kiinteistönvälittäjä varmasti vähentää kyllä stressiä, mutta vie törkeästi rahaa ja loppupeleissä ei ole vastuussa mistään.

Me myytiin itse keväällä kerrostaloasunnon helsingistä. meidän välityspalkkio olisi yli 5 tuhatta, mikä on minusta todella paljon. oikotien ilmoitus maksoi 120e ja viikossa oli ostotarjous, ja siitä parin päivän päästä sellainen mitä me hyväksettiin, 4t alle pyyntihinta. Meidän pyyntihinta oli todella realistinen ja vain muutaman tonnin tinkimisvara. jotta tä ei näytä todella helpolta kerron että vain ja ainut soitto tuli, mutta he rakastuivat asuntoon ja toisella tarjouksella tosiaan saivat sen. suomalaisilla on aika kova kynnys ostaa ilman välittäjää, kun he luulevat että ovat turvattuja loppuelämään. teidän tapauksessa kun asunto on melko uusi kokeilisin ilman muuta myydä itse. meillä kävi 4 välittäjää, yksi arvio oli ihan alakanttiin, toinen todella kova(ja halvin välityspalkki) mutta kaksi muuta oli ihan ok, niistä sitten vekslttiin sopiva summa. ja näin jälkikäteen voin sanoa että jossain vaiheessa se ei ollenkaan ollut helppoa kun ostajaehdokas ei tajunnu että ostoilmoitus on sitova, mutta sovittiin senkin niin että saatiin kämppän myytyä, eli ollaan saatu ainakin 5t voittoa sillä että myytiin itse...niin ja oikotien ilmoitukseen kuulu kaikki paperipohjat ja muistakseni jos ottaa kallimman vaihtoehdon (170e) niin myös jotain lakimiehen palveluja, käykä katsomassa.

Noin uuden asunnon myisin itse. Siellähän on vielä rakentajan vastuukin voimassa, jos jotain paljastuisi ja mitään remonttisuunnitelmia yhtiöllä tuskin vielä on -> ei siis voisi olla helpompaa kohdetta ostajan kannalta. Me myytiin 2v vanha asuntomme yhdellä näytöllä Espoossa.

On kyllä todella pieni vaiva tuhansien eurojen välityspalkkioon verrattuna ja olettaisin teidän asunnon menevän kaupaksi muutamassa viikossa.

Me myytiin itse keväällä kerrostaloasunnon helsingistä. meidän välityspalkkio olisi yli 5 tuhatta, mikä on minusta todella paljon. oikotien ilmoitus maksoi 120e ja viikossa oli ostotarjous, ja siitä parin päivän päästä sellainen mitä me hyväksettiin, 4t alle pyyntihinta. Meidän pyyntihinta oli todella realistinen ja vain muutaman tonnin tinkimisvara. jotta tä ei näytä todella helpolta kerron että vain ja ainut soitto tuli, mutta he rakastuivat asuntoon ja toisella tarjouksella tosiaan saivat sen. suomalaisilla on aika kova kynnys ostaa ilman välittäjää, kun he luulevat että ovat turvattuja loppuelämään. teidän tapauksessa kun asunto on melko uusi kokeilisin ilman muuta myydä itse. meillä kävi 4 välittäjää, yksi arvio oli ihan alakanttiin, toinen todella kova(ja halvin välityspalkki) mutta kaksi muuta oli ihan ok, niistä sitten vekslttiin sopiva summa. ja näin jälkikäteen voin sanoa että jossain vaiheessa se ei ollenkaan ollut helppoa kun ostajaehdokas ei tajunnu että ostoilmoitus on sitova, mutta sovittiin senkin niin että saatiin kämppän myytyä, eli ollaan saatu ainakin 5t voittoa sillä että myytiin itse...niin ja oikotien ilmoitukseen kuulu kaikki paperipohjat ja muistakseni jos ottaa kallimman vaihtoehdon (170e) niin myös jotain lakimiehen palveluja, käykä katsomassa.

siis ostotarjous, sorry

Noin uuden asunnon myisin itse. Siellähän on vielä rakentajan vastuukin voimassa, jos jotain paljastuisi ja mitään remonttisuunnitelmia yhtiöllä tuskin vielä on -> ei siis voisi olla helpompaa kohdetta ostajan kannalta. Me myytiin 2v vanha asuntomme yhdellä näytöllä Espoossa.

On kyllä todella pieni vaiva tuhansien eurojen välityspalkkioon verrattuna ja olettaisin teidän asunnon menevän kaupaksi muutamassa viikossa.

jos hinta on kohdalla, ei todellakaan kannattaa mitään 20 tonnin pelivaran laitaa siihen, mahdollisimman realistinen ja näin myös kertoa ehdokkaille että hinta on todella lähellä sitä oikeata ja niin alhainen koska myydän ilman välittäjää

Itse voi myydä kans. Myynti-ilmot voi laittaa nettiin ja lehtiin itse. Netistä löytyy ohjeet mitä papereita tarttet ja pankki auttaa sit kaupanteossa.

me jos myydään niin se menee ilman välittäjää. Haaveissa omakotitalo niin varainsiirto 4% plus välityspalkkio ois meillä noin 7-8000e ja onhan se nyt hirvee summa.

juu myykään itse vaan, kun kerran suht uusi yhtiö ja asunto. nämä on tosiaan välittäjille näitä peace of cake kauppoja ja myytejä. ja välittäjähän ei ole mistään vastuussa loppupeleissä kuten joku jo kirjoittikin, ihmisten harmakuvitelma. varaudut vain näkemään vaivaa niin hyvin menee. tsemppiä ap:lle!

No ehdottomasti kannattaa myydä itse!!! Se on älyttömän helppoa, oikotiellä ja etuovella on kaikki ohjeet ja asiakirjapohjatkin tulostettavissa.

Me myytiin itse eikä mitään ongelmia ollut.

Teillä on vielä rakennuttajan takuukin voimassa. Suosittelen!

Yhteistyössä