Asuntolaina 1700e palkalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minä"

Vieras
Paljonko te olette saaneet asuntolainaa 1700euron palkalla? Käteen mulla jää 1400euroa. Ja mistä pankista? Ja onko teillä ollut jotain silloin säästössä. Vai ihan ilman vakuuksia.

Kysyin itse yhdestä pankista ja olisivat antaneet 70000, ei vain tahdo riittää edes yksiöön.

En tiedä paljonko voisi saada, mutta yli tuota 70000 en todellakaan edes uskaltaisi ottaa, vaikka pankki antaisikin. Varsinkin jos on muitakin elätettäviä kuin itsensä, yksinäiselläkin olisi jo siinä ja siinä.

Olennaisempi kysymys kuin mitä muut ovat saaneet on kuinka paljon pystyt maksamaan korkotason ollessa esim. 5-6% Tuo on ihan minimikorko mihin pitää varautua, mieluummin korkeampaankin.

Lisäksi laske budjettiisi kyky varautua yllättäviin menoihin, kuten taloyhtiön remontteihin, uuteen pesukoneeseen jne.

Mun tulot on tuota luokkaa ja lainaa sain vajaa 120000 euroa, mutta tässä oli se, että minä asun jo tässä talossa.
Mulla on 1 takaaja pieneen summaan ja sitten on pankin oma asuntolainatakaus vai mikä se nyt olikaan ja tietysti talo on osan lainan vakuutena.

Meillä on duunissa eräs jolla on 130tonnia lainaa ja palkka on noin 1800/kk -verot. ja kuulemma maksaa 900/kk lainaa pois.. laina-aika melkein 40vuotta. jsus..

Ei voi pitää paikkaansa. Siis tuo että lyhennys 900€ ja laina-aika 40v. Ei pankit edes taida myöntää 25v pidempiä laina-aikoja.

Meillä laina 80tonnia, lyhennys nyt ~500€ ja laina-aika 23v. Ja juu, nousee maksuerät jahka palaillaan hoitovapailta takas töihin ja on opintolainat maksettu..

Meillä on duunissa eräs jolla on 130tonnia lainaa ja palkka on noin 1800/kk -verot. ja kuulemma maksaa 900/kk lainaa pois.. laina-aika melkein 40vuotta. jsus..

Mahdoton yhtälö. laske nyt itse jos maksaa 900 € kk lainaa, sen velan on maksanut pois jo 15 vuoden päästä noilla lyhennyksillä :)
Lainalaskurilla pystyy aika hyvin laskeen millasia kk lyhennyksiä ja laina aikoja lainasummalle tulee.

Huomioi, että lainakulut eivät ole ainoa menoerä asumisessa! On kyseessä okt tai kerrostalo, on siellä aina muitakin kuluja. jos 80% palkasta menee asumiseen, on se liian tiukkaa.

Itse olen laskenut että jos mulla palka tulot on 1800 € kk - verot, sen lisäksi kolmet elarit ja kolmenlapsen lapsilisät, pystyisin hyvin maksamaan 100 000€ lainan. Ja laskin myös kauanko olisi laina aika. Se on ihan realistinen laskelma. Eli kaikki tulot olis käteen yhteensä noin 2500 ja lainalyhennys kk 532€.

Meil (4-henkinen perhe) oli aiemmin nettotulot 1900 e luokkaa, lainaa saatiin paikallisesta pikkupankista 104 000e (voi jonkun mielestä kuulostaa hurjalta, mut maksettiin koko ajan 850e vuokraa ja pari satasta jäi kuussa säästöönkin). kk-lyhennys oli aluks 560e, sit nostettiin ite 670 euroon. Nyt meil on uus talo ja uus laina. Nettotulot nyt 2200, kohta 3400. Lainaa 88 000 ja lyhenny 403 euroa. Nostetaan heti kun remontti on valmis, yli 1000 euroon.

Saatko kuinka paljon säästettyä kuukaudessa? Säästä vuosi, pari. Kun olet saanut säästettyä esim. kymppitonnin, on lainan saaaminen helpompaa. Ja itsellesikin on turvallisempaa, että on vähän pesämunaa.

Alkuperäinen kirjoittaja meitä on monia;22000380:
Mä lyhennän neljän tonnin lainaa kolmella sadalla kuussa ja joku sitten sadan tonnin lainaa reilulla viidellä sadalla?

Mitä väliä? Mäki lyhentäisin pienempää lainaa samalla summalla kuin tätä isoa. Pointti on kuukausierän suuruus, koska kuukausittainhan se palkka maksetaan.

En uskaltaisi minäkään noin paljoa ottaa. Olen itse nyt hoitovapaalla, mutta tuolloin olimme molemmat töissä ja yhteiset bruttotulot olivat tuolloin n.4500e/ kk ja me otettiin tuo 70 000 16vuoden maksuajalla.
Sinänsä turvallinen tunne nyt, jos korot lähtevät nousuun.

Muistahan laskea menot myös tulevilla korilla, vaikkapa 6% niin tietää jääkö pelivaraa.
Lasket vaikka tulot - kaikki pakolliset menot niin näät kuinka paljon jää lainanmaksuun+yllättäviin menoihin+säästöön rahaa niin tiedät laskea minkäkokoisen lainan voit maksaa. se niitä siellä pankissa kiinnostaa. itse otin 1700 nettotuloilla 100k lainan.

Yhteistyössä