asuntolainan hakemisesta tyhmiä? kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kodinonnea kohti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kodinonnea kohti

Vieras
Mulla olisi ajankohtaista ensimmäisen asuntolainan hakeminen.
Tutkin tässä netissä asioita ja jäi mietityttämään.
Eli mitä pitäisi nyt huomioida lainaa ottaessa?
Mitä eroa eri koroilla on?
Saako korot pois verovähennyksinä? Tästä tyhmä jatkokysymys olisi se että jos saa, niin miksi niitä syynätään niin tarkasti...
Miten lyhennystavat eroaa toisistaan?
Osaatteko kertoa hyviä tai huonoja kokemuksia eri käytäntöjen ja pankkien välillä?
Muutenkin kaikki vinkit otan vastaan.

Se on vaikeeta, tiedän. Mä kyselin työkavereilta ja kyseltiin kolmesta pankista. Kannattaa ihan mennä paikanpäälle ja pyytää tarjous. Meillä on OP:ssa ja tyytyväisiä omistaja-asiakkaita ollaan.

Mulla on aika jo varattuna pankkiin. Ajattelin vähän etukäteen kysellä,
etten vaikuta typerältä... Laskureissa mulla on vähän vaikea lukuja arvioida ja nekin edellyttävät korkojen merkitsemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on aika jo varattuna pankkiin. Ajattelin vähän etukäteen kysellä,
etten vaikuta typerältä... Laskureissa mulla on vähän vaikea lukuja arvioida ja nekin edellyttävät korkojen merkitsemistä.

Laskuriin kun laitat haettavan lainasumman, lainaajan ja koroksi vaikka 5%, niin saat jo aika realistisen kuvan lyhennyksistä. Hetkellä korot pyörivät kyllä siinä 1-2% välissä, mutta pankkikin laskee ainakin sen 5% koron mukaan teidän maksukykynne.

Alkuperäinen kirjoittaja kodinonnea kohti:
Mulla olisi ajankohtaista ensimmäisen asuntolainan hakeminen.
Tutkin tässä netissä asioita ja jäi mietityttämään.
Eli mitä pitäisi nyt huomioida lainaa ottaessa?
Mitä eroa eri koroilla on?
Saako korot pois verovähennyksinä? Tästä tyhmä jatkokysymys olisi se että jos saa, niin miksi niitä syynätään niin tarkasti...
Miten lyhennystavat eroaa toisistaan?
Osaatteko kertoa hyviä tai huonoja kokemuksia eri käytäntöjen ja pankkien välillä?
Muutenkin kaikki vinkit otan vastaan.

-no esim 3kk euribor tarkastetaan kolme kuukauden välein -> korko muuttuu kolmen kuukauden välein. 12kk euribor 12 kuukauden välein jne.
-koroista saa verohelpotuksen, olisikohan ollut 28% korjatkaa jos olen väärässä ;)
-tasalyhennys= sama summa joka kuukausi(laina aika voi venyä pidemmäksi) sit oli se joku annuiteetti=jos korot nousee, nousee kk erä. (laina aika pysyy samana)

meillä on tasalyhennys, eli siis sama raha menee kk lainaan eikä lyhennys heilahtele korkojen mukaan. Joo ja ei kannata sokeutua nykyisen korkotasoon, se tulee vielä nousemaan mutta myös ehkä laskemaan.

Mitä tarkoittaa jos talossa on kiinnityksiä ostettaessa?

Jos asunnon ostaa pariskunta, joista toinen on jo ensiasuntonsa ostanut, miten osat kannattaa jakaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista!
Eikös nyt ole järkevää ottaa sllainen korko, joka reagoi nykyiseen alhaiseen korkotasoon?

Nyt kandee ottaa mahdollisimman kauan nykyisellä tasolla pysyvä korko eli vaikka kiintee korko musta. Kun todnäk korot on vaan nousussa.

Alkuperäinen kirjoittaja myös kysymyksiä asunnon ostosta:
Mitä tarkoittaa jos talossa on kiinnityksiä ostettaessa?

Jos asunnon ostaa pariskunta, joista toinen on jo ensiasuntonsa ostanut, miten osat kannattaa jakaa?

mää laittaisin sille joka on jo ensiasuntonsa ostanut 49%

Alkuperäinen kirjoittaja järki:
meillä on tasalyhennys, eli siis sama raha menee kk lainaan eikä lyhennys heilahtele korkojen mukaan. Joo ja ei kannata sokeutua nykyisen korkotasoon, se tulee vielä nousemaan mutta myös ehkä laskemaan.

Teillä on siis tasaerälaina. Tasalyhennys on nimensä mukaisesti sellainen, jossa lainaa lyhennetään sama summa joka kuukausi ja siihen päälle korot, eli kokonaissumma heilahtelee korkojen mukaan.

Yhteistyössä