Asuntolainan maksu etukäteen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tuleekohan kuinka kalliiksi maksaa asuntolaina kokonaan pois 20 vuotta aiemmin kuin mille ajalle laina on otettu? Jäljellä olevan lainan määrä on 110 tonnia.

Onko kellään tietoa, jos sen maksaisi nyt kerralla pois, niin millainenkohan summa tulisi lainan päälle lisäksi maksettavaksi. Lasketaanko siihen päälle kaikki korkokulut, mitä arvioivat koron olevan jäljellä olevan laina-ajalta?

Pankkiin on laitettu viestiä, mutta vastausta odotellessa hätäisenä kyselen täältä tuedon janon sammuttaakseni.
 
Tuleekohan kuinka kalliiksi maksaa asuntolaina kokonaan pois 20 vuotta aiemmin kuin mille ajalle laina on otettu? Jäljellä olevan lainan määrä on 110 tonnia.

Onko kellään tietoa, jos sen maksaisi nyt kerralla pois, niin millainenkohan summa tulisi lainan päälle lisäksi maksettavaksi. Lasketaanko siihen päälle kaikki korkokulut, mitä arvioivat koron olevan jäljellä olevan laina-ajalta?

Pankkiin on laitettu viestiä, mutta vastausta odotellessa hätäisenä kyselen täältä tuedon janon sammuttaakseni.
Tuo riippuu siitä, millaisen sopimuksen olet pankin kanssa tehnyt. Kai sinulla on jonkinlainen sopimus paperilla? Minulla on sopimukseen kirjattu mahdollisuus maksaa lainaa pois "etukäteen" ilman kustannuksia ja tuota hyödynnän lähipäivinä, kesäkuussa olen velaton m1es. ☺
 
Tuo riippuu siitä, millaisen sopimuksen olet pankin kanssa tehnyt. Kai sinulla on jonkinlainen sopimus paperilla? Minulla on sopimukseen kirjattu mahdollisuus maksaa lainaa pois "etukäteen" ilman kustannuksia ja tuota hyödynnän lähipäivinä, kesäkuussa olen velaton m1es.

Kiitos vastauksesta! Täytyypä kaivella sopimuspaperit ja tutkia mitä niissä sanotaan! Ajattelin josko näissä on aina joku vakio käytäntö, mutta ilmeisesti siis aina tapauskohtaista.

Onnittelut sinullekin lähikuukausien velattomuudesta! 😊
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
Ymmärtääkseni lähinnä kiinteäkorkoisissa lainoissa voi tulla jokin maksu lainan ennen aikojaan maksamisesta.

Itse juuri otin lainan. S-pankin papruissa luki pienellä printillä suurin piirtein näin: jos kiinteää korkoa on vähintään 3 vuotta jäljellä, sakkoa tulee liian aikaisin lainan maksusta.

Käytännössä paljon kukaan ei ota nykyään ymmärtääkseni kiinteäkorkoisia lainoja (en itsekään, tarkastin vain ehtoja jo valmiiksi takaisinmaksulle).

Kyllä niitä euriboreihin sidottuja lainoja taitaa voida vähän joka pankissa maksaa takaisin hetikin, kun haluaa.
 

Yhteistyössä