Asuntolainan saanti, vakityöpaikka, mutta ei säästöjä tai takaajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27126860]Toki on, mutta edelleenkään ei tunnu täsmäävän. 750 euroa lyhennys + vielä korot päälle monta sataa euroa ja rivarissakin on vastike, jonka muodossa maksetaan tietenkin mm. jätemaksut niin en usko että toni riittää. Ellei sitten se reilu tonni ole tosiaan REILU tonni. Ja tällä hetkellä asuntojen hinnat laskussa, joten en uskalla ainakaan itse ajatella että kaikki lainan lyhennys on säästöä väistämättä. Pystyitte säästämään pari sataa kuussa, mutta siltikään ei ollut säästöjä asuntoa ostaessa? Mielenkiintoinen yhtälö. Meillä kun se 200 euroa /kk oli jo useita tonneja kun tämä talo tehtiin.[/QUOTE]

Lainanlyhennys + korot yhteensä n. 940 e + vastike 100 e = 1040 e, ymmärrätkö nyt? Kokonaiskorko on alle prosentin nyt. Ei olla oltu työelämässä kuin vasta vuoden joten säästöjä ei ole ehtinyt hirveesti kertyä...

[QUOTE="jokuvaan";27127041]Lainanlyhennys + korot yhteensä n. 940 e + vastike 100 e = 1040 e, ymmärrätkö nyt? Kokonaiskorko on alle prosentin nyt. Ei olla oltu työelämässä kuin vasta vuoden joten säästöjä ei ole ehtinyt hirveesti kertyä...[/QUOTE]

Kattaako se 100e vastike todellakin niin jätteen, verot, sähkön, veden , lämmityksen??? Todella pieni kämppä??

parista pankista on ihan viime aikoina kyselty. tiukentuneet selvästi ehdot ihan lähiaikoina. vuosi sitten olisimme saaneet kahdella henkilötakaajalla 250 000e. nyt ei voi enää saada ainakaan kyselemistämme pankeista yli 90 % lainaa (talon arvosta, minkä olisimme ostamassa) , siis omia säästöjä pitäisi olla rutkasti. lisäksi henkilötakauksia eivät enää hyväksyneet :(

Vastikehan yleensä määritetään sen mukaan minkälaiset menot taloyhtiöllä on. Jos taloyhtiössä on liiketiloja ja niissä vuokralla jokin firma, vastike saattaa asukkailla olla alle puoletkin siitä, mitä vastaavan kokoisessa asunnossa muuten olisi. Toki eroja suuntaan jos toiseen löytyy.

[QUOTE="jokuvaan";27127124]Ei, sähkö ja lämmitys tulee vielä päälle. Mutta niin tuli myös vuokralla asuessa. Ei ole pieni kämppä mutta varaava takka löytyy. On tosiaan pieni vastike tässä :)[/QUOTE]

Miksi vastike on noin pieni? Pieni vastike voi olla merkki siitä, että yhtiötä on hoidettu huonosti, eikä mitään korjauksia ole tehty, vaan kaikissa kuluissa pihdattu, tai sitten osakkaat hoitavat kaiken mahdollisen itse.. Ei välttämättä hyvä juttu.

Äitiysloman ja hoitovapaan ajalta nettotulomme on n. 2800e ja kun suositellaan, että asumismenoihin ei saisi mennä kuin max 40% tuloista, niin meillä tuo tarkoittaa siis 1120e/kk ja laskeskelin, että asumismenot olisi kaikkiaan siis n. 1190, eli himpan verran menee yli tuon 40%, mutta kun ajatellaan, että työelämään kun palaan, niin tulot nousee sitten meidän taloudessa 1200e nettona ollen siis yhteensä sen 4000e, niin kyllä meillä on mielestäni varaa maksaa, ilman että ollaan liian tiukoilla. Alkuun toki ollaan kun olen äitiyslomalainen, mutta meillä ei ole muita velkoja maksettavana ja talouden muut kulut olen laskenut niin, että voi tulla myös ylimääräisiä menoja, niin silti ei olla hätää kärsimässä.

Asunnon osto on edessä n. puol vuoden päästä. Keretään säästää tässä puolessa vuodessa vielä varmaan n. 1000e, mutta eipä sekään nyt meitä mitenkään jalustalle nosta. Se on totta, että yleisesti ottaen talous on erittäin epävakaata ja tulevaisuuden näkymät on aika kurjat. Talon arvon laskua en toki pelkää, koska sijoituksena sitä ei olla myymässä kuten autoa, jolloin vuoden parin päästä arvo on puoliintunut. Parinkymmenen vuoden päästä voi olla tilanne mikä tahansa, talo voi olla täysin arvoton tai sitten vielä ihan hyvässä arvossa. Luotan siis siihen, että miehen työ ja oma työni ei ole niin epävakaassa arvossa, että putoaisimme yhtäkkiä niin, että joutuisimme talon myymään heti pois. En ostaisi koskaan mitään velaksi, jos noin suuresti täytyisi ottaa varman päälle.

[QUOTE="alma";27127233]Miksi vastike on noin pieni? Pieni vastike voi olla merkki siitä, että yhtiötä on hoidettu huonosti, eikä mitään korjauksia ole tehty, vaan kaikissa kuluissa pihdattu, tai sitten osakkaat hoitavat kaiken mahdollisen itse.. Ei välttämättä hyvä juttu.[/QUOTE]

No mielummin hoidetaan itse kuin maksetaan montaa sataa euroa vastiketta. Korjauksia on kyllä tehty, mutta esim. talkoita järjestetään jonkin verran ja lumenluonti kuuluu asukkaille. Vastikkeessa oli myös yhtiölaina mutta me maksettiin se pois asuntolainalla.

Kysy pankeista suoraan. Itse en ole saanut lainaa ilman takaajia, mutta kaverini sai 80 000 asuntolainaa, ilman takausta ja säästöjä, perus duunari palkalla. Kysy tarjouksia useista eri pankeista.

Äitiysloman ja hoitovapaan ajalta nettotulomme on n. 2800e ja kun suositellaan, että asumismenoihin ei saisi mennä kuin max 40% tuloista, niin meillä tuo tarkoittaa siis 1120e/kk ja laskeskelin, että asumismenot olisi kaikkiaan siis n. 1190, eli himpan verran menee yli tuon 40%, mutta kun ajatellaan, että työelämään kun palaan, niin tulot nousee sitten meidän taloudessa 1200e nettona ollen siis yhteensä sen 4000e, niin kyllä meillä on mielestäni varaa maksaa, ilman että ollaan liian tiukoilla. Alkuun toki ollaan kun olen äitiyslomalainen, mutta meillä ei ole muita velkoja maksettavana ja talouden muut kulut olen laskenut niin, että voi tulla myös ylimääräisiä menoja, niin silti ei olla hätää kärsimässä.

Asunnon osto on edessä n. puol vuoden päästä. Keretään säästää tässä puolessa vuodessa vielä varmaan n. 1000e, mutta eipä sekään nyt meitä mitenkään jalustalle nosta. Se on totta, että yleisesti ottaen talous on erittäin epävakaata ja tulevaisuuden näkymät on aika kurjat. Talon arvon laskua en toki pelkää, koska sijoituksena sitä ei olla myymässä kuten autoa, jolloin vuoden parin päästä arvo on puoliintunut. Parinkymmenen vuoden päästä voi olla tilanne mikä tahansa, talo voi olla täysin arvoton tai sitten vielä ihan hyvässä arvossa. Luotan siis siihen, että miehen työ ja oma työni ei ole niin epävakaassa arvossa, että putoaisimme yhtäkkiä niin, että joutuisimme talon myymään heti pois. En ostaisi koskaan mitään velaksi, jos noin suuresti täytyisi ottaa varman päälle.

Toki jos asunto tosiaan on sellainen, että siinä pystyy asumaan pitkään, ettei käy pieneksi tai sijainti perheen kannalta muutu epäedulliseksi esim. työpaikan tai koulun alun/vaihtumisen vuoksi, ei voi sanoa mikä kannattaa ja mikä ei, koska vuoden tai kahden päähänkään ei pysty ennustamaan, niin miten sitten kahdenkymmenen vuoden.. Monasti vaan ihmisillä on hirveä hinku omaan ja ajatelllaan, että kuitenkin saamme siitä omamme pois parin vuoden päästä, vaihdetaan sit isompaan... Nyt vaan näyttää siltä, ettei parin vuoden päästä saa omiaan millään todennäköisyydellä pois.

Mäkin oon sitämieltä, että kannattaa vielä hetki (pari kuukautta?) seurata maailmantalouden suuntaa. Luultavimmin asuntojen hinnat lähtee alaspäin. Voivat notkahtaa vain hieman ja hetkellisesti, tai sitten tulla rytinällä alas. Tosin pankeilla on nyt melkomoiset paineet nostaa marginaaleja, eli periaatteessa mitä nopeammin lainan ottaa sen halvemmalla sen voi nyt saada neuvoteltua. Mutta liian tiukoille ei kannata itseään vetää, koska korot tulevat tuosta vielä nousemaan ns. normaalitasolleen.

Yhteistyössä