Asuntolainen mitoituksesta, mikä oli se sopiva prosenttiluku, minkä verran lainan hoitokulut ei saa ylittyä nettotuloist

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
a.... ymmärsikö joku mitä tarkoitan?

Meillä nettotulot n. 2600€/kk. Lainaa ajateltiin pyytää 135 000€, kuukaudessa lyhennettäisiin n. 600-700€ näin aluksi. Se olisi kai joku 30% nettotuloista.... onko liikaa? kun päälle laskee vielä muut kulut, mm. sähkö 100€/kk, hoito/yhtiövastike 180€/kk ym.
 
Mulla ( olen yh ) kaikki tulo ( sis lapsilis, elari ) on 2100/ kk. Lainanlyhennykseen laitan 630. Vastikekin on 260 joten melkeun 50% menee asumiseen...
Mutta pärjäämme OK
 
Eikös sitä sanota et maks 50% tuloista saa mennä asumiskuluihin. Toisaalta sossun toimeentulotuen mukaan asumiskulujen jälkeen pitää jäädä 300e käteen muita menoja varten (per aikuinen). Lasten vaikutusta minimeihin en tiiä...lapsilisällä lapsi elelee varmaan melkeen pelkästään? Siis olettaen, et ei hanki mitään ylimääräsiä humputuksia ja säästää kaikessa.
 
Perussääntö on kolmannes tuloista asumiskuluihin ja sen pitäisi siis jo sisältää vastike, sähkö ja vesi. Hyvätuloisilla saa mennä enemmän, koska silloinhan sitä rahaa jää muihin kuluihin reilummin. Te ette kyllä ole siinä mielessä hyvätuloisia, eli kannattaa laskea tuon 33% mukaan. Eli tuo 600-700 lyhennys olisi juurikin hyvä! Kannattaa vaan varautua, että pankki laskee lainamäärän tällä hetkellä 5-6% koron mukaan ja max 25v. Tällä kaavalla teille ei siis myönnettäisi lainaa kuin 100000€, ihan maksimissaan 120000€, jos pystytte todistamaan, että tuo 700€ lyhennys onnistuu ja löydätte pankin, joka laskee vain 5% koron mukaan.
 
Perussääntö on kolmannes tuloista asumiskuluihin ja sen pitäisi siis jo sisältää vastike, sähkö ja vesi. Hyvätuloisilla saa mennä enemmän, koska silloinhan sitä rahaa jää muihin kuluihin reilummin. Te ette kyllä ole siinä mielessä hyvätuloisia, eli kannattaa laskea tuon 33% mukaan. Eli tuo 600-700 lyhennys olisi juurikin hyvä! Kannattaa vaan varautua, että pankki laskee lainamäärän tällä hetkellä 5-6% koron mukaan ja max 25v. Tällä kaavalla teille ei siis myönnettäisi lainaa kuin 100000€, ihan maksimissaan 120000€, jos pystytte todistamaan, että tuo 700€ lyhennys onnistuu ja löydätte pankin, joka laskee vain 5% koron mukaan.

Jaah. Meille laskettiin 3% korolla ja 30 v maksuajalla.
 
Varmaat muutkin asiat vaikuttaa, te olette vastikkeesta pääteltynä muuttamassa kerros-tai rivitaloon, joten varmistaisin sen onko putki-tai hissa tms. remontteja tulossa, ne voi olla jopa 10 000/asunto, joten vaikuttavat paljon.
Tossa ei myöskään tainnut lukea montako lasta teillä on, sekin tietysti vähän vaikuttaa ja oletko jäämässä hoitovapaalle, vai onko nuo tulot laskettu nyt kun olet hoitovapaalla tms. Tulevatko kulut siis muuttumaan esim. lähimmän 10 vuoden aikana. Yleensähän ihmiset rikastuvat aikaa myöten (perintöjä, palkat nousee jne) mutta niiden varaan ei kovin paljon uskalla laskea.

Meillä on lainaan vähän alle 100 tonnia, lyhennetään 650/kk ja laina-aikaa näillä koroilla oli muistaakseni 13v jäljellä. Kun otettiin laina jokunen vuosi sitten niin tulot oli kk noin 3000, nyt ovat 5000 =) Eli mitään ongelmia ei maksamisissa ole ollut. Kun tulot oli pienemmät niin pärjättiin ihan hyvin silloinkin, mutta ei saatu säästettyä kk kovin paljon.

Itse tiedätte omat kulutustottumukset, ne vaikuttavat tosi paljon, eivät pelkät prosenttiluvut.
 
Jaah. Meille laskettiin 3% korolla ja 30 v maksuajalla.

Ihan nyt hiljattain vai joskus aikaisemmin? Ainakin lehtijuttujen perusteella pankit tällä hetkellä laskee 5-6% mukaan. 25v. on maksimiaika valtiontakaukseen ja valtiontakauksen sääntöjen mukaan pankki ei saisi myöntää edes osaa lainaa siitä eroavilla säännöillä. Toki, jos omaa rahaa on riittävästi, niin eihän sitä valtiontakausta ole tarve ottaa.
 
Ihan nyt hiljattain vai joskus aikaisemmin? Ainakin lehtijuttujen perusteella pankit tällä hetkellä laskee 5-6% mukaan. 25v. on maksimiaika valtiontakaukseen ja valtiontakauksen sääntöjen mukaan pankki ei saisi myöntää edes osaa lainaa siitä eroavilla säännöillä. Toki, jos omaa rahaa on riittävästi, niin eihän sitä valtiontakausta ole tarve ottaa.

siis nyt, tällä viikolla. Meillä tosin 3 takaajaa, vaikuttanee asiaan? omaa rahaa ei ole penniäkään :D
 
edellisestä asunnosta saatiin 12000e voittoa,joka laitettiin seuraavaan asuntoon. Mun tulot käteen kuussa on 1000e keskimäärin (osa-aikatyö), mies saa käteen kk 2400e suunnilleen. Lainaa meillä on nyt 205000e, lyhennys tällä hetkellä melkein 1000e/kk, autoa lyhennetään 250e/kk.Takaajia meillä ei ole koskaan ollut, valtio taannut. Tuo 12000e "säästö" oli se syy, miksi saatiin näin iso laina. no korkokatto otettiin viideksi vuodeksi,saa hyvin lyheneen, mutta silti hirvittää. sähkölämmitys vielä, takka kyllä on ja ilmalämpöpumppu, mutta silti.. lapsia 2.
 

Yhteistyössä