Asuntovelalliset! (tai pankkien koroista tietävät)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voi kun ymmärtäisi jotain noiden päälle.
mikä on prime, mikä euribor jne...

ja siis mikä on halvin korko tällä hetkellä...

Sillä ei ole mitään merkitystä, vaan sillä, mikä on pitkällä aikavälillä edullisin.

lyhyt korko nouseen nopeasti ja laskee nopeasti (vaikkapa 1kk tai 3kk Euribor) . Pitkä korko hitaasti. Nykyiset tasot löydät vaikka kauppalehden nettisivuilta. Korkomarginaalit ovat nousussa ja riippuvat usein riskitasostasi parkin näkökulmasta. Nyt kuulemma 0.5-0.8%, kun hetki sitten annettiin jopa 0.3% marginaaleja.

Joku on sanonut, että pitkällä aikavälillä 6kk euribor on ollut halvin. Mutta en ole googlettanut sitä. Kysy pankistasi...

euroopan ohjauskorko on euribori. niitä on kuukauden, kolmen kuukauden, 12kk. nämä lyhyet korot 1 ja 3 kk ovat nyt matalimmalla. 1kk euribori tarkistetaan siis kuukauden välein ja 3kk kolmen kuukauden välein. näissiä siis korkomuutokset näkyvät lyhyemmällä aikavälillä. 12 kk euribori tarkistetaan luonnollisesti 12 kk välein. eli jos nyt otat 12 kk euriborin niin korko on siellä kolmosen pinnassa - sitten se tarkistetaan vuoden päästä ja se voi silloin olla vaikka 5%.
Sitten pankki pistää päälle oman marginaalikoron, joka itsellä oli kesällä 0,28. eli jos euribori on 3 ja marginaali 0,28 niin koroksi muodostuu 3,28.
Itse otin kiinteän koron joka tarkistetaan 5 vuoden välein.

euroopan ohjauskorko on euribori. niitä on kuukauden, kolmen kuukauden, 12kk. nämä lyhyet korot 1 ja 3 kk ovat nyt matalimmalla. 1kk euribori tarkistetaan siis kuukauden välein ja 3kk kolmen kuukauden välein. näissiä siis korkomuutokset näkyvät lyhyemmällä aikavälillä. 12 kk euribori tarkistetaan luonnollisesti 12 kk välein. eli jos nyt otat 12 kk euriborin niin korko on siellä kolmosen pinnassa - sitten se tarkistetaan vuoden päästä ja se voi silloin olla vaikka 5%.
Sitten pankki pistää päälle oman marginaalikoron, joka itsellä oli kesällä 0,28. eli jos euribori on 3 ja marginaali 0,28 niin koroksi muodostuu 3,28.
Itse otin kiinteän koron joka tarkistetaan 5 vuoden välein.

ne primet taitaa olla jotain pankkien omia korkoja. mulla ei niistä oo tietoo. noi euriborit oli ysärin laman aikaan jossain 18% tienoilla ja porukka oli pissassa ku ei pystyneet maksaa lainojaan kovien korkojen takia. nyt oli ylläri ainaski mulle et noi tuli tollasella ryminällä alas ku kuvittelin et ne olis pompsahtaneet ylös. nyt harmittaa oma kiinteekorko joka on jotain 4,7+ 0,28 marginaali. mut onpahan viis vuotta samana - kiintee könttäsumma minkä kuukausittain maksaa lainaa pois.
Sitä marginaalia sai neuvoteltua matalammaksi ku otti pankilta jotain mitä ne tarjos. tyrkyttivät rahastoja ja turvia. mä otin sellasen säästöjutun missä menee joka kuukausi 30? toiselle tilille omalta käyttötililtä. pistän siis joka kuukausi säästöön 30?

Yhteistyössä