atoopikkojen mammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Vauva 3kk:tta ja TODELLA kuiva iho on. Päänahka karstainen, kasvojen iho hilseilee ja taipeet kuivat. Apobase creme ja oily creme ovet käytössä, mutta tuntuu, että pikkuvesseli pitäisi uittaa näissä ja sittenkin on vain apua hetkeksi. Itsekin atoopikkona tää talvi on hankala. Onko teillä jokin rasva osoittautunut noita ""perusrasvoja"" paremmaksi? Lipolan? Ceralan?

Itse olen atoopikko ja pikkuisella epäillään myös. Poika on 2,5kk. Iho oli tosi kuiva, mutta nyt hallinnassa Bevitalla ja Ceralanilla. Pahoihin paikkoihin pistän Bepanthenia.

Alkuun rasvasin Bevitalla tai Ceralanilla koko vartalon pari, kolme päivää. Sitten helpotti niin että olen rasvannut vain tarvittaessa - yleensä peppua ja jalkoja pesun jälkeen.

meidän tytöllä todettiin atooppinen ihottuma 4kk iässä (nyt 1v). Neuvolalääkäriltä saatiin hyviä ohjeita ja rasvoihin reseptit (saa isommat tuubit). Perusvoidetta käytetään päivittäin aamuin illoin, vaikka iho onkin nyt tosi hyvä. Punaisiin kohtiin esim. taipeissa (ja viime talvena koko vartalon ihottumaan) käytetään tarvittaessa hydrokortisonia kuurina. Perusvoiteet meillä Aqualan L ja Ceralan. Molemmat olleet hyviä, mutta kaikien a ja o on säännöllinen rasvaus myös hyvinä jaksoina!

Meidän pojalla puhkes todella paha atopia 2kk.n iässä koko kroppaan(jopa lääkärit sanoivat, että harvoin näkee niin rajuna). Nyt kuitenkin kun ruokavalio ja rasvat on kunnossa(poika 1v.), niin ihosta ei vaatteet päällä aina edes näe, että on atooppinen lapsi. Noh, meillä tuo Essexin voide(ihan kuin vaseliinia), auttaa aika hyvin, kun iho on pahana ja näin talvella käytetään muutenkin. Toinen on Novalan. Ceralan ei meille ole sopinut(ei kosteuta tarpeeksi), Ceridalista tuli allergiaa(hyvä atooppisen lapsen pesuun muuten), Aqualan L. -rasvaa me käytämme lapsen pesuaineena esim. suihkussa ja pyllypesulla. Tuossapa siis noita, jotka meille sopivat. Ja tietysti rasvojen vaihtelua pidetään hyvänä, jos vaan löytyy rasvoja, mitä voi vaihdella:)

Onko teillä tutkittu allergioiden mahdollisuuksia? Meillä rintamaito (mun syömät asiat) oli tosi raju aiheuttajia ja myöhemmin noin miljoona muutakin asiaa, joita ollaan kokeiltu. Lääkäri sanoikin, että usein noilla pienillä, joilla raju atopia, niin allergiat on syytä tutkia myös...

Ja lisäisin vielä, että eri kortisonejakin on mennyt melkoinen määrä(mitä miedompi, toki sen parempi), mutta nyt todella harvoin tarvittu enää niitäkään. Kannattaa hankkia tosiaan reseptillä nuo rasvat, etenkin jos sattuu olemaan vauvavakuutus, joka siis korvaa reseptillä ostetut rasvat...:) Ja sit vielä se, että teettehän kunnon rasvaukset, kun me ainakin aluksi laitoimme ihan liian vähän rasvaa.. Iho alkoi parantua, kun rasvaa laitettiin päivittäin niin, että lapsi on ihan valkoinen(kourallinen), eli ns. lumiukkorasvaus...

Osaako joku sanoa paljonko maksaa esim. Lipolan tai Ceralan apteekissa ilman reseptiä? Ja minkä kokoisia tuubit on? Mietin että kannattaisko meidän hankkia ne reseptillä (vauvavakuutus on) vai ostaako ilman, kun ei niitä rasvoja ainakaan vielä niin hirveästi mene.

Kiitoksia neuvoista, täytyy pistää hoitokokeilut pystyyn. niin kutisevan ja karstaisen oloinen iho on, että voi olla yksi syy myös levottomiin yöuniin. Neuvolalääkärin vastaanotto tulossa, täytyy muistaa kysyä noista allergioista. Tosin meillä on myös vakuutus, joten vois vaikka käydä yksityisellä näyttämässä.

Melinda,mistä teillä tuli oireita vauvalle,siis ruoka-aineista joita itse söit?Olen miettinyt voiko olla että meillä mun syömiset vaikuttaa tytön ihoon,on sellaisia kuivia läiskiä jaloissa siellä täällä,ei taipeissa.Samaten kasvojen iholla välillä erityisesti otsassa on näppyä.
Oon kovasyömään suklaata,menee puol levyä ihan kerrallaan,ehkä levy jopa päivässä.Sitä oon koittanut vähentää,varmaankin siitä osa johtuvaa.Mutta mitä muita ruoka-aineita on joita ois hyvä välttää.
Tyttö reilu 5 kk ja ihan rintaruokinnassa vielä...

Yleisempiä äidinmaidon kautta tulevia allergeenejä ovat maitotuotteet, kananmuna, suklaa ja sitrushedelmät. Myös toki muut voivat aiheuttaa ihottumaa ihan tapauskohtaisesti. Meillä tyttö sai pahan ihottuman 2 kk iässä, neuvolan ohjeen mukaan jätin kananmunan pois ruokavaliostani ja se auttoi. Ihottuma hävisi kokonaan. Nyt ihottuma tuli takaisin n. 5 kk iässä ja saimme lähetteen allergiatesteihin. Sieltä löytyi lisäksi maitoallergia, joten nyt olen joutunut jättämään myös ihan kaikki maitotuotteet pois.
Maitotuotteiden pois jättäminen on aika iso urakka, joten ensin jättäisin pois suklaan, kananmunan ja sitrushedelmät. Jos auttaa, niin sitten näistä tuotteista yksi kerrallaan takaisin ruokavalioon esim. viikon välein ja jos ihottuma palaa, niin syyllinen on löytynyt. Jos ihottuma jatkuu koko ajan, niin ehkä syyllinen on maito. Silloin kannattaa sitten ottaa yhteyttä lääkäriin ja kertoa epäilystään.

Kaisa: lääkäri kehotti lopettamaan imetyksen, koska esim. meillä oli täysin mahdoton lähteä oikeastaan selvittämään mistä allergiat tulee muuten. Kun lopetin imetyksen, lapsi siirtyi maissipohjaiseen apteekin korvikkeeseen(ei sopinut). Tämän jälkeen kokeiltiin taas maitoa (Nan), joka kävikin. Nyt 1 weenä lapsen ruokavaliossa on Oollannin pakasteperunsasose, banaani, possunliha, maito(ihme kyllä!), tattari(ehkä), sekä luumu. Noiden löytäminen on vienyt aikaa ja imetysdiettailu on ollut todella vaikeaa, kun en tiennyt mikä sopii...Meillä siis myös nuo yleisesti sopivat marjat, riisi, maissi jne... ovat allergisoineet lasta, joten kaikki on löytynyt vaan etsimällä ja kokeilemalla. Atopioissa kun on aina sekin hankala puoli, että usein on vaikea tietää, aiheutuuko oireet kenties jostain ulkoisesta vai jostain ruoka-aineesta. Mutta Anna tuossa jo kertoikin noita yleisesti vältettäviä, jos imetysdiettaa ja sittenhän voi alkaa kokeilemaan sen mukaan, mitkä näyttäis aiheuttavan omalle lapselle oireita...Joskus on melkosta takkuamista kyllä näiden allergioiden kanssa...

Tsemppiä kaikkien atoopikkojen mammoille!

Yhteistyössä